Slut med svenska språket i Finland ?

3113w

Nu när Sannfinländarna antagligen kommer att sitta i regeringen så ser det nog mörkt ut för oss finlandssvenskar.
Jag är så pessimist att jag tror vi går mot ett enspråkigt finskt Finland.

21

50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Perkel

      Nåja, verkar som det e slut för hela Finland.- Läste i nyheterna att ekonomin och sysselsättningen för kommande år i Finland blir värre än i Grekland och Spanien.-
      Runeberg hade rätt: Vårt land är fattigt skall förbli för den som guld begär....... :´-(

      • miljarder

        Du skall inte vara så pessimistisk,nu när inte SFP mera är med i regeringen så blir det enorma inbesparningar(de är vi svenskspråkiga finländare som kostar sidu ,åtminstone enligt persuna )


      • lamf
        miljarder kirjoitti:

        Du skall inte vara så pessimistisk,nu när inte SFP mera är med i regeringen så blir det enorma inbesparningar(de är vi svenskspråkiga finländare som kostar sidu ,åtminstone enligt persuna )

        Finland hamnar på grön kvist när de får oss undanstädade.


      • PersKeKo
        lamf kirjoitti:

        Finland hamnar på grön kvist när de får oss undanstädade.

        Alla förhandligar går som smort,alla är överens om allting.


    • 67676

      No mikä siinä nyt niin synkältä näyttää? Saattehan te puhua ruotsia keskenänne niin paljon kuin haluatte. Tuskin ruotsin puhumista lailla kielletään.

      • Ankkalampi

        Ei voi enää riistää, ku Sipilä snaijaa.


    • YksiKansaYksiKieli

      Mä olen optimisti ja luulen kans et Suomi muuttuu vihdoin yksikieliseksi. Ollaanpa me aloittajan kanssa samanlaisia!

      • ellerhur

        Vad kan vi svenskspråkiga göra annat än anpassa oss ?Majoriteten bestämmer.


      • lkjllhlhhh
        ellerhur kirjoitti:

        Vad kan vi svenskspråkiga göra annat än anpassa oss ?Majoriteten bestämmer.

        Vad har Sannfinländarna gjort för er? Tror ni verkligen att Finland ska bli ett enspråkigt land? Om det är slut med tvångsvenskan för de finskspråkiga, varför stör det er?


      • därför
        lkjllhlhhh kirjoitti:

        Vad har Sannfinländarna gjort för er? Tror ni verkligen att Finland ska bli ett enspråkigt land? Om det är slut med tvångsvenskan för de finskspråkiga, varför stör det er?

        Sannfinländarna vill ha ett enspråkigt finskt Finland.


      • lkjllhlhhh
        därför kirjoitti:

        Sannfinländarna vill ha ett enspråkigt finskt Finland.

        Källor?

        Vad menar du med enspråkighet som dom vill ha? Att sannfinländarna vill förbjuda människor att tala svenska?


      • utrotningshotad
        lkjllhlhhh kirjoitti:

        Källor?

        Vad menar du med enspråkighet som dom vill ha? Att sannfinländarna vill förbjuda människor att tala svenska?

        Inte vill nu alla Persut förbjuda oss att tala svenska men vissa fårskallar.


      • lkjllhlhhh
        utrotningshotad kirjoitti:

        Inte vill nu alla Persut förbjuda oss att tala svenska men vissa fårskallar.

        Vilka?


      • tvåspråkigtskadetva
        därför kirjoitti:

        Sannfinländarna vill ha ett enspråkigt finskt Finland.

        Luulen että pakkoruotsin poisottaminen ei johda yksimieliseen Suomeen. Suomi tulee pysymään kaksikielisenä. JAG STÖTRAR ER. MITT FINLAND ÄR DITT FINLAND---TVÅSPRÅKIGT!


    • Perkel

      Ente på min livstid :) Måste va idioter som tror nåt annat :D

      • Hej, mitt namn är Abdullah, jag kommer från Somalia, jag talar flera språk, men inte så mycket svenska ännu. Ja, det svenska språket är slut i Finland. Ni vill inte ha svenska språket kvar. Du skriver dåligt på svenska. "Ente" och va", är fel.

        Ni älskar USA, ni vet inte er historia, ni hatar det egna språket. Ni har inte moral. Ni har inte respekt. Utan respekt, utan moral, utan historia och när ni inte själva kan språket, vad tror ni? Skriv inte troll, jag har skrivit mycket och spelat in egna tal.


    • Detstämmer

      Yle uutiset 21.3.2014: Foreign language speakers overtake number of Swedish-speakers Kaikkia kieliä voi edelleen puhua Suomessa, mutta todellisuus tulee ottaa huomioon myös kielten opetuksessa eli ruotsinkielisten määrä jatkaa laskuaan. Suomalaisten kannattaakin keskittyä suuriin kieliin. Tykkäsin koulussa myös ruotsin kielestä, mutta jälkeenpäin ajatellen oppilaille olisi pitänyt antaa tilaisuus opiskella kansainvälisyyden kannalta tärkeämpiä kieliä syvällisemmin.

      • What's the problem? As long as you hate your own culture, your own language and you fools will sell your own culture and country down the river trying to fit in a society that is totally different than yours, like the British and American culture. But you are afraid of sacrificing yourself and carry on the culture from which you hail.

        I will end this message with a few words of wisdom. Islam is growing everyday in europe. Your faith, in the past as in the future, is in the hands of Allah.


      • fg4r544444
        vaarallinen_abdullah kirjoitti:

        What's the problem? As long as you hate your own culture, your own language and you fools will sell your own culture and country down the river trying to fit in a society that is totally different than yours, like the British and American culture. But you are afraid of sacrificing yourself and carry on the culture from which you hail.

        I will end this message with a few words of wisdom. Islam is growing everyday in europe. Your faith, in the past as in the future, is in the hands of Allah.

        Hay que hablar sueco aqui.


      • Verkligt? Varför skriver du å¨spanska, impreativ? För du är självhatare, jag förstår.


    • Okej, jag ska berätta. Den ursprungliga finska kultur är muslimsk. Jag berättade redan om det i en annan tråd. Finlandssvenskar är självhatare. Vem gav er vetenskap, mathematic, physic? Först den neolistisk revolution, som är invandring, ni fick jordbruk. Under den medeltiden, all vetenskap kom från arabic kulture! al-Kharizmi, Al-Jayyani, Muhammad ibn Zakariya Razi, många namn, alla arabic namn!

      Finlandssvenskar hatar sin ursprung. Ni älskar USA som är nutida kreation. När ni hatar kultur och språk och ni inte vet er historia och ursprung, svenska språket dör. Men jag ska berätta, varje dag Islam växer i Europe och Finland! Er öde är i Allahs händer.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      430
      3035
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      103
      2374
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      363
      2132
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1953
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1807
    6. 164
      1238
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1237
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1166
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1082
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      957
    Aihe