Mikä nuoria lapsiamme vaivaa?

merkityksetön

Miksi nykyajan nuoret ns. hylkäävät vanhempansa?
Ei tarvitse käskeä kylään,ei yhteisiä hetkiä.
Omat menot ovat tärkeämpiä,vain kodista tuleva hyvä ja vanhempien
satsaus kelpaa.
Kun olimme nuoria,vanhempamme olivat tervetulleita kotiimme,samoin lähisuku.
Tuntuu pahalta ja näyttää olevan oikein ajan ongelma monessa
perheessä.

20

58

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jassuka

      Minkä ikäisistä nuorista puhut? Minä olen 1976 syntynyt ja kyllä minä käyn joka viikko, montakin kertaa viikossa vanhemmillani ja he meillä. Autamme toisiamme kun apua tarvitaan vuoroin. En tosin ole kai enää nuori, mutta näin se on aina meillä ollut. Ollessani nuorikin. Toivoisin, että omien lasteni kanssa tämänlainen välien läheisyys voisi jatkua. Kotiin saa aina tulla ja on tervetullut, puolin ja toisin. Voidaan olla avoimia ja omia itsejään, tuomitsematta vaikkei aina samaa mieltä oltaisikaan.

      • merkityksetön

        Tällä hetkellä hieman yli kolmekymppisistä.Hienoa ,haluaisin juuri tuonlaisen suhteen lapsiini mutta ei ja monet itkut olen itkenyt.


      • vvvvvvvvmmmmmmm

        Buhahahahahihohohohaha.


    • mekkk

      Itse en kovinkaan usein poikkea äidilläni mutta kun sielläpain kuljen niin käydään mutta pidän hänen kesämökkinsä kunnossa ja teen siella kaikki tarivttavat työt ja korjaukset ja se siitä.

      • vvvvvvvmmmmmmm

        Buhahhahahhhehehehohohohoh,ain vaan paranee!


      • mekkk

        Johtuu siitä että on 160km välimatkaa ja ei viitti arki-iltna ajella muuten vain 320 km. Aina kun mökillä käyn niin poikkean myös äitäni luona ja se siitä. Olen jo 54v mies ja äitini yli 80v. Nuorempana tuli vierailtua vähän useammin kuin nykyisin ja kun muutakin tekemistä.


    • Ainaistavalitusta

      Kun ei kelpaa vanhemmille sellaisena kuin on eikä muuksikaan voi muuttua. Kerran kuussa jos näkee niin siitä saa ällötystä taas pitkäksi aikaa ja pahan mielen. Keltään ystäviltä ei sellaista siedettäisi mutta lähiomaiset saa tölviä ihan mitä lystää.

      Kysymys kuuluukin, mikä vanhempia vaivaa että näin pääsee käymään?

    • eorieoiu

      Kyllä meille on vanhemmat tervetulleita. Minun vanhempani asuvat 700km päässä, joten harvoin käyvät. Noin pari kertaa vuodessa. Mutta ovat sitten kerralla yleensä 4-6 päivää. Auttavat mm. remontissa, lastenhoidossa yms. Antavat meille myös vapaa-aikaa aina silloin, siis kaksin miehen kanssa. Soittelemme viikottain.

      Miehen vanhemmat asuvat parin kilsan päässä. He käyvät meillä myöskin pari kertaa vuodessa, kun oikein ruinataan ja pakotetaan jonkun juhlapäivän takia. Tunnin istuvat kahvipöydässä. He eivät missään asioissa auttele, mutta toki heidän fyysinen kuntonsakin on heikohko. He eivät myöskään juuri juttele. Me käymme heillä parin viikon välein. Joskus käymme heidän pihallaan esim omia tavaroita hakemassa varastosta, mutta silti emme poikkea sisälle. Eivät he sitä myöskään odota, koska eivät ole sosiaalisia ihmisiä. Eivät ole siis pahoja, mutta eivät vaan kaipaa ketään.

      Jos omat vanhempani asuisivat lähellä, niin luultavasti jokin rajanveto pitäisi tehdä, että eivät liikaa meillä kävisi tai touhuaisi ilman lupia... Kenties sellainen parin viikon välein kyläily olisi aika ideaali. Ei sitten tuppaudu liikaa meidän reviirille, mutta lapset näkis paljon isovanhempia yms. En minä muitakaan vieraita meille "asumaan" halua. Välit molempien vanhempien kanssa on hyvät.

      • edellinen

        Minä en ole muuten soittanut mieheni vanhemmille koskaan. Enkä ole koskaan käynyt heillä ilman miestäni. Yhdessä ollaan elelty miehen kanssa 8 vuotta. Minulla ei ole edes miehen vanhempien puhelinnumeroa. Juuri yhtenä päivänä kun täytin tyhjiä kohtia lapsen lapsuusiän kirjasta, niin huomasin että miehen vanhempien nimet puuttuivat. En muistanut... Kun oikein mietin, niin anopin nimi tuli mieleen. Appiukon nimi piti kysyä mieheltä. Että vaikka joskus nähdään, niin mitään ei kyllä puhuta. Jokseenkin kummaa... Miehen isän muistan sanoneen minulle näiden vuosien aikana kaksi lausetta. Silloin ekaa kertaa menin kylään niin hän hymyili kovasti ja toivotti isoon ääneen tervetulleeksi. Toinen kerta oli kun hän kysyi pissä "Jarmo" on, kun mieheni oli pihalla talon kulman takana. Mutta siis tästäkin huolimatta mitään riitojakaan ei ole. He nähtävästi pitävät minusta, ainakin miehen mielestä, mutta vaikea sitä on arvata.=D


    • hylkääjä

      Vaikka olisit ollut niin sanottu hyvä vanhempi ja vaikka olisit tehnyt kaiken parhaan ymmärryksesi mukaan, niin et välttämättä ole pystynyt antamaan lapsellesi sellaista rakkaudellista syliä, huomiota, kannustusta ja elämän eväitä, joita hän olisi tarvinnut.

      Et ole pystynyt antamaan sitä, koska sinäkään et ole saanut sitä. Talvisodan jälkeen syntynyt sukupolvi on elänyt kovan lapsuuden. Heidän isänsä ovat kuolleet tai henkisesti traumatisoituneet sodissa. Heillä ei ollut trauma psykologeja, joiden kanssa he olisivat saaneet selvittää oman traumansa. He painoivat kaiken sisimpäänsä ja niistä asioista ei saanut puhua. Näin he ajattelivat asioiden häviävän, mutta niin ei käynyt. Ne tuskalliset ja kipeät asiat olivat kuormana koko heidän loppu elämänsä. He sulkivat sydämensä ja suorittivat elämäänsä kuin robotit. Heidän lapsensa eivät saaneet sitä rakkautta ja kohtaamista, jota he olisivat tarvinneet, joten heistä tuli lapsen tilaan jääneitä aikuisia.

      Minun äitini on tällainen lapsen tilaan jäänyt aikuinen, joka on koko elämänsä hakenut sitä mitä jäi lapsena paitsi. Hän teki paljon lapsia saadakseen rakkautta. Lasten rakkaus täytti hänen sydämensä niin kauan kunnes lapset lähtivät kotoa. Lasten rakkaus ei kuitenkaan voinut korjata sitä vauriota mitä rakkaudeton lapsuus oli hänelle tehnyt.

      Äitini on fyysisesti aikuinen, mutta henkisesti kuin pieni tarvitseva lapsi. Minusta tuli täysi ikäisenä äitini äiti. Minä kuuntelin äidin itkuja, minä kerroin etten koskaan hylkää häntä, minä kannustin, vannoin ikuista rakkautta ja huolenpitoa, minä vein äitiä joka paikkaan. Minä kuuntelin häntä 20 vuotta niitä samoja vanhoja kärsimyksiä, mitä hänen elämässään oli ollut. Minä otin kaikki kuormat vastaan ja laitoin aina hänen elämänsä järjestykseen. Tein kaikkeni, jotta äitini olisi parantunut kipeästä menneisyydestä.. mutta mikään ei riittänyt!

      Minä kuljin pitkän tien ymmärtääkseni miksi minä olin terapeutti äidilleni. Minä olin yrittänyt koko aikuisikäni parantaa äitini, jotta minä voisin vihdoinkin saada sen rakkauden, josta minä olin jäänyt paitsi. Äitini ei ollut saanut rakkautta, joten hän ei ollut pystynyt sitä minullekaan antamaan.

      Minä en voi äitiäni parantaa, koska olen hänen tyttärensä. Minä en tule koskaan saamaan sitä äidin rakkautta, josta jäin paitsi. Se on vienyt minut läpi pitkän ja erittäin raskaan prosessin, jossa olen joutunut kohtaamaan kaiken kipeän mikä minussa on. Tämän prosessin takia olen joutunut ottamaan paljon etäisyyttä äitiini ja sitä äitini on vaikea hyväksyä.

      Minä olen elänyt äidin tunteiden kautta. Minä olen ollut äitinä äidille. Minä en enää jaksa elää äidin nahkojen sisällä. Minä haluan vapautua äidistäni ja löytää sen kuka minä oikeasti olen tämän roolin takana.

      Rakastan äitiäni syvästi ja haluan hänelle kaikkea hyvää. Valitettavasti sinä äiti, olet tehnyt paljon henkistä pahaa minua kohtaan ja kohdellut minua monta kertaa täysin törkeästikin. Minä en enää hyväksy sitä! Nyt minä olen riittävän vahva asettamaan itseni ja oman paranemiseni etusijalle. Olen jo menettänyt liian monta vuotta elämästäni sinun vuokseni. En voi enää antaa sen jatkua. Jonain päivänä kun olen vapaa sinusta, niin voin olla kanssasi enemmän odottamatta sinulta enää mitään.

      Tässä teille yksi tarina minkä vuoksi lapsi "hylkää" vanhempansa.

    • Ononononoooo

      Onko sinulla peiliä?
      Jos on,niin katso siihen. Ihan heijastava lasipintakin käy.
      Mitä sieltä näkyy? Uskallatko katsoa siihen, syvään.......

      Pelkkä se, että on pentuja tähän maailmaan hommannut, ei edellytä sitä, että vosit lapsiltasi vaatia läheisyyttä, kunnioitusta tai edes lievää kiintymystä!
      Minkä arvoista on pakkopulla-vierailu?

    • näinn

      ehkä jotkut vaan yksinkertasesti vihaavat vanhempiaan...

    • jdjjdkklslslöa

      Minä pyrin käymään vanhempieni luona viikottain ja autan heitä käytännön asioissakin tarvittaessa. Ajottain joudun kuitenkin ottamaan heihin etäisyyttä, koska he eivät ole koskaan oikein oppineet kunnioittamaan minun elämässä tekemiäni valintoja. Puuttuvat elämääni, tuputtavat omia arvojaan. Itseäni suojellakseni teen siis etäisyydenotot.

    • TilanteessaOllut

      Tässä pari suoraa lainausta aloittajan viesteistä.
      "nuoria lapsiamme"=" nykyajan nuoret"=" hieman yli kolmekymppisistä" ja "vain kodista tuleva hyvä ja vanhempien satsaus kelpaa"
      Vähän yli kolmekympinen ei ole lapsi eikä nuori, vaan siinä iässä että viimeistään on irroittauduttava vanhemmmistaan ja vanhempien heistä. Niin ei ole teidän perheessä tapahtunut, kun nimität aikuista ihmistä lapseksi, nuoreksi ja hän ottaa vastaan taloudellista tukea.
      Välttely ja kylään kutsumattomuus on todennäköisesti yritys irtautua ohjauksesta, toisaalta lapsellanne ei ole kanttia kieltäytyä tuesta. Suhteenne paranee parhaiten niin että lakkaatte antamasta rahaa ja lakkaatte toivomasta kylässä käyntiä. Satsatkaa itseenne, matkustelkaa, olkaa ystävien jaa mun lähisuvun kanssa. Jos näillä kolmekymppisillä ei ole päihdeongelmia tai vastaavaa, tilanne korjaantuu vähitellen itsestään. Ja ehdotan, ettette missään nimessä neuvo heitä missään. Näyttäkää hyvää esimerkkiä siitä, miten elämästä nautitaan.
      Omat vanhempani eivät ole kyenneet vastaavaan, onneksi itse sain lopulta rakennettua oman elämän. Nykyään tapaan heitä usein, mutta yhdessä vaiheessa oli tosi työlästä.

    • CuckoldsNest

      En tiedä..minulla on tavallaan hyvät välit vanhempiini mutta en silti jaksa olla heidän lähellään. Se on tukahduttavaa ja yleensä raivostun jos joudun olemaan heidän kanssaan kauemmin. En tiedä mistä johtuu mutta en kestä olla heidän kanssaan kauaa. Se on minusta murheellista mutta en vain jaksa heidän lähellä olemistaan. Se tukahduttaa ja tuntuu tunkkaiselta.

      • jenniina_11

        Tuo on itsenäistymistä. Et ole irrottanut otetaa heidän holhouksestaan tai he eivät ole päästäneet irti. Suurimmalla osalla tuo itsenäistymisvaihe tulee alle kaksikymppisinä, silloin kun murrosikä tulee.

        Kun itsenäistyt ja saat oman elämän hallintaasi, ja kun vanhemmat irrottavat otteensa ja antavat sinun rakentaa omaa elämääsi, tulee teidän suhteenne ihan uudelle tasolle. Toivotaan, että näin käy.


    • N.T

      Nuorempana ajattelin, että vanhempien miellyttäminen on tärkeää, vanhempien hyväksyntä pitää jotenkin ansaita ja jos olet vähänkin normaalista poikkeava, pitää miettiä, voiko asiaa tuoda ilmi vanhemmilleen, ettei he vain hylkää. Se oli mielestäni normaalia toimintaa.

      No sitten sain itse lapsen ja tajusin, että herranjestas sentään! Tuo lapsi voisi tuosta tulla ihan miksi vain ja rakastaisin häntä silti loputtomasti! Ihan sama mitä hän elämällään tekisi, hän on se ihana nyytti jonka aikanaan laitokselta kotiin kannoin ja hoivasin parhaani mukaan. Hänen tehtävänsä ei ole täyttää minun odotuksiani ja minun mielivaltaisia päätöksiä normaaliudesta!

      No pointti tällä oli se, että sen sijaan, että katselet mitä vikaa jälkipolvessa on, voisit katsoa itseäsi (tai sitä josta puhuit) kriittisesti ja miettiä missä meni vikaan. Toki jos lapset ovat jo aikuisia, kasvatus on jo tehty, eikä voi enää muuta kuin surkutella.. On kurjaa, että vanhemmat ovat pettyneitä omiin lapsiinsa, he eivät koskaan pyytäneet syntyä, he ovat kasvaneet aikuiseksi teidän antamilla rakennuspalikoilla, he ovat paras mihin te pystytte! Se, että lapsi ei toimi niin kuin sinä haluat EI tee toisesta ihmisestä viallista tai omituista.

      Oma lapseni ei ole vielä aikuinen, en tiedä mikä hänestä vielä tulee ja miten minua aikanaan kohtelee. Voin vain kasvattaa hänet niin, kuin pystyn, niillä kyvyillä mitä minun äitini minulle on antanut, niillä mitä olen itse luonut ja parannellut.

    • pieniek

      Vanhempia ei 40-50v lapsetoikeastaan tarvitse muuhun kun siihen että tarvitsevat rahaa itselleen tai jälkikasvulleen,saa pelätä jokaista puhelinsoittoakin että kuka taas yrittää viedä viimeiset eläkerahat kun on rahat loppu.

    • lapsenlapsiaodotellessa

      Oma äitini soittaa usein ja oma isäni ja muut sukulaiset asuvat niin kaukana että ei voi nähdä kuin ehkä kerran vuodessa. Itse en niin kaipaa enää omia vanhempiani, olemme kasvanneet erilleen vuosien saatossa ja paljon on kitkaa vielä lapsuudesta. Tietenkin toivon omilta lapsiltani jotain yhteydenottoja vielä aikuisenakin mutta hyväksyn sen että en enää ole se ykkössija ja on muita tekijöitä jotka pitävät meitä erillään. No harm done.

    • Merkityksetön_myös

      Tuota olen aina ihmetellyt, kun ikääntyvä ihminen kokee itsensä merlityksettömäksi ja yksinäiseksi, jos lapset eivät joka viikko käy kylässä. Eikö ihmisen oma elämä ole merkityksellinen? Eikö elämää voi kokea muuten kuin lastensa kautta? Miksi siitä omasta ystävästä tulee merkityksetön ja vain omalla lapsella on merkitystä? Sillä lapsella voi olla takanaan 10-12 tunnin työpäivä, omasta perheestä huolehtiminen ja mahdolliset harrastukset. On kummallista ettei omille ystävälle ole aikaa ja samaan aikaan kiukutella, ettei lapset käy joka päivä kylässä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1795
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1494
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1173
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1126
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1094
    Aihe