Mitä tarkoittaa armeijatermi tstos(psjon)

nuha222

Mitä tarkoittaa armeijatermi tstos(psjon)

23

4501

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • retuperä

Sota-aikana tstos tarkoitti taisteluosastoa. Oli koottu tilanteen mukaan ja väliaikaisesti yhden komentajan alaisuuteen osia vaikka parista rykmentti- tai pataljoonatason joukosta ja vahvistettu esim. pioneeri- tai huoltojoukoilla. Taisteluosastolle annettiin tavanomaisesti tunnukseksi komentajan nimi, kirjain tms. Nykyisin tuntuu että tstos on yleisnimitys harjoitusten aikaiselle kokoonpanolle.

• läskiylik

"Tosi taistelija on sipilä. Perussuomalaiset johtoon.

• Bror-Erik

Ja johtoon vahvavirta :)) Eiks je?

• niiniin

Entä PSJON?

• psjon

panssariajoneuvo

• niiniin

Kiitos

• nuha222

Eiks panssariajoneuvo oo psajon? Ja onko psjon jonkin tietyn tyyppinen panssariajoneuvo?

• pvteka

entäs TEKA?

• pvteka

ilmeisesti telakuormaauto?

• ymyrkäinen

Eikös kuitenkin kysyjä tarkoita pajon eikä psjon? Pajon on panssariajoneuvo. Pasi tai vastaava. Eikö ko. Kö.?

• nuha222

Lapussa lukee, että tstos(psjon).

• Jäger

PAJON tarkoittaa pyöräajoneuvoa.

• Anonyymi
        Jäger kirjoitti:

PAJON tarkoittaa pyöräajoneuvoa.

Tämä on uskottava selitys

• KtosPljon

Turhautunut Sotilaselämään Tutustuja Ottaa Suihin

• Nisseman

Mulle tuli kans TSTOS(PAJON) Armeijassa olin tvälmies? Voiko joku selventää...

• 13232

Taisteluosasto, Pyöräajoneuvot

• Anonyymi

tvälmies hoiti ammukset tykille... muistaakseni näin Rovajärvellä...?? -75-76.

• nuha222
    • Peruskessu

Eiks tstos olekaan toimistosissi?

• Anonyymi

LSPKTSMKP = Lahti-Saloranta -pikakivääri täyssynteettisillä moniasteöljyillä ja punapistetähtäimellä varustettuna. Voi olla lisäksi K= kiihdytin ja T = teräsvaippaluoti.

• Anonyymi

SA lyhentää miten haluaa....

• Anonyymi

Sota-aikana oli käytössä myös kevyt osasto eli KevOs. Niiden kokoonpano saattoi vaihdella, mutta esim. pari jalkaväkikomppaniaa ja kk-komppania oli esimerkkikokoonpano. Eli krh:ta tai pioneerejä ei ollut omasta takaa. Kun talvisodassa oli saatu runsaasti sotasaalista, oli konekivääreitä riittävästi.

• Anonyymi

Tiedon ja toden saat kun otat ja menet palvelukseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      80
      4486
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      85
      4381
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      43
      3729
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      3423
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      2947
    6. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2654
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2632
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      39
      1983
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      158
      1718
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      95
      1253
    Aihe