Eloveenan perisynti: meillä ei sitten

PalomaOnnenLintu

saa rähjätä eikä huutaa.
Eikä saa olla kauheesti eri mieltä.
Kaikki ongelmat, vaikeudet, epämiellyttävät asiat lakaistaan maton alle.
Kun ollaan eri mieltä lähdetään kävelemään. Ollaan hiljaa. Ei saa näyttää miten vihainen on.
Konfliktinpelko.
Mammani oli mestari näissä asioissa (rauha hänen sielulleen)
Onkohan se perussyy miksi täällä joka ainoa asia aiheuttaa sanharkkaa?
Puretaan patoutumia anonyymisti?

mvh/Paloma nojatuoli/sherpafilttipsykologi

107

66

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HM.n

Just kuin äitini, hänen mielilauseensa oli: "Viisas vaikenee". hän käytti ovelia naisellisia konsteja, sai kiertotietä aina tahtonsa läpi, temperamenttisen isäni kanssa ei varmaan olisi muuten pärjännyt.
      Minä painun tulta päin, joku sanoi että olen kuin raivo härkä jos ärsytetään :) Liioittelua tietenkin, mutta puolustaudun kyllä niin että sen varmasti huomaa.

• Hah, tuo Eloveena istui hyvin tähän :))
      Sananharkkaa tulee mun mielestä siitä, ettei osata riidellä ottamatta asiat henkilökohtaisina. Jolloin niihin vastataan henkilökohtaisuuksilla, ja sitten on piru irti. Sisällytän itseänikin aika ajoin tähän porukkaan.
      Mun riitelykiintiöni on täynnä. En ala enää kuin harvoin. Jotkut pitää sitä luonnottomana, mutta jos syö suklaata vuoden jokaisena monta vuotta peräkkäin, niin kyllä se vaan kyllästyttää. Rupeaa kehittämään jonkinsortista allergiaa.

• korppis1

Aloituksen voi käsittää myös "meillä" siis teillä siellä kotona

• Tarkoitettu sekä että. Meillä kotona (syntymäkodissani) äitini (jota mammaksi sanon) oli taitava lakaisemaan pahat asiat maton alle. Olen joskus jutellut siskojen kanssa tästä ominaisuudesta ja siskoni sanoo että se oli tyypillistä hänen sukupolvensa naisille: ikävistä asioista ei saanut puhua ja likapyykki pestiin yömyöhällä suljettujen ovien takana. Konfliktinpelkoa ja toisaalta pelkoa siitä mitä naapuritkin ajattelisivat jos täältä kuuluisi huutoa ja räyhäystä. Tuli mieleen kun tyttäreni kerran murkkuikäisenä sai jonkun tunnesykloonin päälle Suomen matkalla niin äitini kauhistui ja järkyttyi kun tyttö sai minun puolestani räyhätä. Otin tytärtä kädestä ja menimme keskelle metsää ja sanoin: anna tulla kaiken sen pahan olon ulos niin puhumme sitten. Pettymystä, surua, pahaa oloa ei saanut näyttää muiden nähden. Se oli "rähjäämistä"

Jos siskoni (ja ehkä muutkin joiden kanssa olen keskustellut) on oikeassa, niin tämä olisi vain yksi esimerkki meitä edellisen sukupolven sidonnaisuudesta käyttyäytymisnormeihin.

Me olemme perineet osittain tämän konflktien pelon ja sovittelunhalun. Emme kärjistä tilanteita. Roskat maton alle. Näin se toimii monissa (ei tietenkään kaikissa!!!) kodeissa.

Tänne palstalle tullaan sitten riitelemään, nälvimään ja haukkumaan pystyyn kaikki jotka eivät ajattele samoin kuin itse. (Edelleenkin, vain jotkut, ei läheskään kaikki tai ei ehkä edes useat)

• Miksi sinä jatkuvasti teet jotain riita ketjuja? Alkaa pikku hiljaa tympimään sun touhut.

• Tota noin...ei tää ollut riitaketju. Tää oli ketju konfliktiarkuudesta. Sinun viestisi oli ensimmäinen riitasointu. :(

• Paloma.se.co kirjoitti:

Tota noin...ei tää ollut riitaketju. Tää oli ketju konfliktiarkuudesta. Sinun viestisi oli ensimmäinen riitasointu. :(

Älä puhu mulle sontaa. Katohan mitä itse kirjoittelet.
        "Tänne palstalle tullaan sitten riitelemään, nälvimään ja haukkumaan pystyyn kaikki jotka eivät ajattele samoin kuin itse. (Edelleenkin, vain jotkut, ei läheskään kaikki tai ei ehkä edes useat)"
        Ja itse aloituskin on riidan haastamista.

• Nittaminax kirjoitti:

Älä puhu mulle sontaa. Katohan mitä itse kirjoittelet.
        "Tänne palstalle tullaan sitten riitelemään, nälvimään ja haukkumaan pystyyn kaikki jotka eivät ajattele samoin kuin itse. (Edelleenkin, vain jotkut, ei läheskään kaikki tai ei ehkä edes useat)"
        Ja itse aloituskin on riidan haastamista.

Voisko Nittaminax ajatella asiaa niin, että Paloma ei ainakaan tätä riitaketjuksi tarkoittanut. Koska mä en ainakaan nähnyt tuossa mitään riidantynkää, aloituksessa siis.
        Enkä ihan ymmärrä sitäkään, että miksi Paloman kaikki aloitukset nyt lytätään? Ei oo ihan reilua.
        Hankkikaa uudet tyynyt.

• hmp.f kirjoitti:

Voisko Nittaminax ajatella asiaa niin, että Paloma ei ainakaan tätä riitaketjuksi tarkoittanut. Koska mä en ainakaan nähnyt tuossa mitään riidantynkää, aloituksessa siis.
        Enkä ihan ymmärrä sitäkään, että miksi Paloman kaikki aloitukset nyt lytätään? Ei oo ihan reilua.
        Hankkikaa uudet tyynyt.

Jos ei halunnut, niin turha myöskään laittaa palstaa koskevia komenttejakaan esille.
        Itse kerroin oman mielipiteeni joka on tietääkseni sallittu.
        Joo, elämä ei aina ole ihan reilua, ei minuakaan ole kukaan puolustanut aikoinaan, joten tasoissa ollaan uusien tyynyjen kanssa.

• Nittaminax kirjoitti:

Jos ei halunnut, niin turha myöskään laittaa palstaa koskevia komenttejakaan esille.
        Itse kerroin oman mielipiteeni joka on tietääkseni sallittu.
        Joo, elämä ei aina ole ihan reilua, ei minuakaan ole kukaan puolustanut aikoinaan, joten tasoissa ollaan uusien tyynyjen kanssa.

Samaa kai Palomalle on sallittua, mielipiteiden esille laitto. Kyllä hän näköjään on oikeassa, ollut aikaisemminkin riitaa josta sinäkin olet saanut osasi?
        Sulla on tuossa viestissäsi asetelma "oma vika" ja "mähän vaan sanon". Riitaan tarvitaan kuitenkin kaksi, vähintäänkin, ei niissä kukaan ole viaton.
        Mä otan nyt karttakeppini ja siirryn kaffelle. Mulla oli itelläni niin huono tyyny viime yönä, ettei mun kannata jatkaa tätä keskustelua :) Mukavaa perjantaita silti sulle, Nittaminax.

• hmp.f kirjoitti:

Samaa kai Palomalle on sallittua, mielipiteiden esille laitto. Kyllä hän näköjään on oikeassa, ollut aikaisemminkin riitaa josta sinäkin olet saanut osasi?
        Sulla on tuossa viestissäsi asetelma "oma vika" ja "mähän vaan sanon". Riitaan tarvitaan kuitenkin kaksi, vähintäänkin, ei niissä kukaan ole viaton.
        Mä otan nyt karttakeppini ja siirryn kaffelle. Mulla oli itelläni niin huono tyyny viime yönä, ettei mun kannata jatkaa tätä keskustelua :) Mukavaa perjantaita silti sulle, Nittaminax.

Eiköhän paloma osaa itse puolustaa itseään. "oma vika" kenenköhän viestissä lienee, ei ainakaan minun.

• moppa

Tympii todella, avasipa minkä ketjun tahansa niin surkea Paloma jauhaa samoja juttujaan.

• Teoriani tuli juuri näytettyä todeksi.
        :))

Teoriani tuli juuri näytettyä todeksi.
        :))

Sinun teoria???? Voi pyhä paavali setään.

• ent.siivoojaparka

Jollakin on tapana poistaa ketjunsa, jos toiset ovat eri mieltä. Lakaisee maton alle koko paskan. Siksi en juuri tämän kummempia kommentteja viitsi näihin "eri versio toisesta ketjusta" tehdäkään.
      Ps. Tämä ei sitten ollut patoutumien purkamista. Kyllä minä olen yhtä pirullinen livenäkin.

• Tympääntynytmyös

Mikähän täällä tällä kertaa on aiheuttanut "sanaharkkaa" niin että se pitää erikseen omalla aloituksella esiin nostaa? En minä vaan ole nähnyt? Olisiko näin että näkee sitä mitä haluaa nähdä? Jos halusit konfliktiarkuudesta kirjoittaa, olisi kirjoittanut siitä. Jokaisella on oikeus kirjoittaa tai olla kirjoittamatta.

Tällä lauseella taidat projisoida omat tekemisesi muiden
      tekosiksi:

Onko niin vaikea nähdä omat virheensä, pysyä asialinjalla sen sijaan että jatkuvasti roikkuisi toisten raiveleissa kiinni?

• HM.n

Minä huomasin aloituksessa ainoastaan sen kuinka hyvin monet siinä mainitut asiat sopivat lapsuuteeni. Varmaan monen muunkin, en edes huomannut siinä olevan mitään negatiivista. Olen myös sitä mieltä jos asiat panttaa sisälleen liian kauan ne purkautuvat ulos tavalla tai toisella.

• Tympääntynytmyös
        HM.n kirjoitti:

Minä huomasin aloituksessa ainoastaan sen kuinka hyvin monet siinä mainitut asiat sopivat lapsuuteeni. Varmaan monen muunkin, en edes huomannut siinä olevan mitään negatiivista. Olen myös sitä mieltä jos asiat panttaa sisälleen liian kauan ne purkautuvat ulos tavalla tai toisella.

"Onkohan se perussyy miksi täällä joka ainoa asia aiheuttaa sanharkkaa?

Puretaan patoutumia anonyymisti?"

Entä nämä, suoraan palstasta ja palstalaisista? Minä kylä näen aloituksen valitettavasti samoin kuin Nitta.

• HM.n
        Tympääntynytmyös kirjoitti:

"Onkohan se perussyy miksi täällä joka ainoa asia aiheuttaa sanharkkaa?

Entä nämä, suoraan palstasta ja palstalaisista? Minä kylä näen aloituksen valitettavasti samoin kuin Nitta.

60 pitäisi olla jo seestynyt ja elämää ymmärtävä. On totta että palstaa lukiessa ei aina näytä siltä.
        Voin sanoa että ärsyynnyn itsekin joskus aika tavalla. Tekisi mieli hakata raivokkaasti näppäimistöä ja esittää mielipiteensä kovin sanoin :) Lähes aina maltan mieleni, käyn useimmiten muilla palstoilla.

• Isomus

Eiköhän me anonyymejä olla täällä käsittääkseni kaikki, kuuluu palstan luonteeseen. Vai kirjoittaako joku kenties omalla nimellä? Mielestäni tämä ei ole oikea saitti keskinäisten konfliktien selvittelylle. Viisas vaikenee, ne on muut jotka räyhää ja riehuu julkisella keskustelupalstalla.

• enmilläänkeksi

PalomaOnnenLintu aloitti näin
      "Mammani oli mestari näissä asioissa (rauha hänen sielulleen)
      Onkohan se perussyy miksi täällä joka ainoa asia aiheuttaa sanharkkaa?

Suomalaisetko vain näin toimivat?
      Suomalaistenko haukkumis- vähättely- ja halveksimisketju taas?
      Miten muunmaalaisten palstoilla? Miten Etelä-Amerikassa?

• alivaltiosekreterare

Paskat suomalaiset, Kolumbiassa kaikki hyvin

• se.älähti.taas

Se tuo aloitus nepalilaisnaisten (joka minusta oli kamala aloitus) aiheuttamasta maanjäristyksestä ja nimenomaan herra H:n vastaus siihen tais nyt saada tämän riitaisin aloituksen aikaan. Olen samaa mieltä kuin Nitta, että aloittajan viimeaikaiset aloitukset ovat olleet kovasti negatiivisia ja suomalaisuuteen/palstalaisiin kohdistuvia hyökkäyksiä.

• madx

”Paloma.se.co”,
      aloitin ”viikoittaisen lukusessioni” mielenkiintoisen kirjoittajan mielenkiintoisesti otsikoidun aiheen lukemisella…

Jo alun muistelmasi olivat hienosti kirjoitettua/muisteltua sosiaalista perhehistoriaa! Mammasi eli ja oli olemassa eräänlaisessa ”feminismin pakahduttavassa alkulähteessä” – kuten meidän useimpien palstan kirjoittajien isoäidit – omia tunteita ei ollut soveliasta näyttää, riitti kun eli vain ”kiltisti ja hyväksyttävästi”.

Ajatuksia ei tietenkään voi yleistää; jokaisella kirjoittajalla on omanlaisensa perheet ja omat yksilölliset taustansa, mutta meidän kaikkien lapset ovat ehkä ajatuksiltaan ja asenteiltaan erilaisia kuin me olimme lapsina.

Kuitenkin - ihminen kasvaa koko elämänsä ajan; jokainen kokemus vaikuttaa tulevaan ja jokainen kokemus transformoi yksilön elämänasennetta…

Ajattelen sukupolvemme olevan kokemuksiltaan elämänmyönteisempiä, ja asenteiltaan rikkaampia kuin vanhempamme – oppimastamme viemme toivottavasti osan eteenpäin…

Ei tunteita tarvitse pelätä ja piilottaa!!! Tunteet ovat niin suuri osa persoonaamme, että jopa noita ivallisia kirjoituksia voi ymmärtää – jokainen meistä kasvunsa tulos :)

Ja nyt ehkä pitää hiukan jäävätä itseni – puolisoni oli ”vilkkaammasta, tunteensa näyttävästä” kulttuurista syntyisin, kuten kyyhkyläiselläkin – eli, oppia ikä kaikki :D

• "Tunteet ovat niin suuri osa persoonaamme, että jopa noita ivallisia kirjoituksia voi ymmärtää – jokainen meistä kasvunsa tulos :)"
      Sinäpä sen sanoit, mansikka!
      (Olisi kyllä hienoa jos aloituksiini vastattaisiin kirjoittamalla asiasta josta puhun sen sijaan että aiheeksi tulen minä itse kaikkine vikoineni ja puutteineni.)

@maduixa:
      Oliko sinulla anoppisi kanssa läheiset ja lämpimät välit?
      Äitini ja anoppini olivat niin erillaisia kuin kaksi melkein samanikäistä naista voivat yleensäkään olla: etelämaalainen anoppini oli kuin tuli ja leimaus ja mitään tunnetta ei tukahdetuttu. Samalla hän oli lämmin ja sydämellinen nainen ja minulle kuin äiti kaikkien noiden vuosien aikana (12 vuotta joiden aikana tapasin äitini vain kaksi kertaa; yhteydenpito oli sporaadisen kirjeenvaihdon varassa). Palattuani Pohjolaan ja aloitettuani viettämään kesäni Suomessa kahdenkymmenen vuoden ajan peilasin usein omaa suomalaisuuttani äitini ajatusmaailmaan verrattuna, hänen mielipiteissään ja asenteissaan.

Jatkan edelleenkin oman suomalaisuuteni ja identiteettini katsomista ikäänkuin ulkoapäin: minulla on siihen loistava tilaisuus täällä foorumilla. Siksi monet aloitukset jotka peilaavat ajatuksiani suomalaisuudesta. Ne ei ole tarkoitettu loukkaamaan ketään yksityisesti eikä kollektiivisesti: ainoastaan ymmärtämään paremmin omaa suomalaisuuttani kaikkine vahvuuksineen ja luojaties, heikkouksineen.

• Korppis1

Meillä oli mielenkiintoinen keskustelu tänään.

Puhuimme rakkaistamme ja kaipauksesta. Seurueessa oli nainen, joka menetti miehensä kuoleman kautta neljä vuotta sitten. Petzen sisar kertoi joskus kaipaavansa edesmenneitä kolmea miestään. Kotiin tullessa laskimme Petzen sisaren avioliittoajat. 3-vuotta, 4-vuotta ja 10-vuotta. Hollannissa, Englanissa ja Amerikassa. Ihan hän on tavan hollantilainen identiteetiltään ; ).

Sinä olit avioliitossa Etelä Amerikassa 12-vuotta. Tosi lyhyt aika ihmisen elämässä.

Minä olin avioliitossa 10-vuotta suomalaisen kanssa, joka on ollut nyt parikymmentä vuotta norjalainen. Nyt olen ollut 9-vuotta hollantilaisen kanssa.

Olen asunut Ruotsissa, Englanissa, Hollannissa ja Suomessa. Yhteensä noin 5-vuotta.

Ei perkele, ei identtiteettini ole minnekään hävinnyt, siten, että sitä pitäisi täältä keskustelufoorumista etsiä tai vahvistusta saada olemattomalle identiteetin menetykselle, en usko ei sinunkaan. Mieti ja ota tosissaan heidätkin, jotka ovat närkästyneet tästä samasta paskan jauhamisesta..

• Korppis1 kirjoitti:

Meillä oli mielenkiintoinen keskustelu tänään.

Puhuimme rakkaistamme ja kaipauksesta. Seurueessa oli nainen, joka menetti miehensä kuoleman kautta neljä vuotta sitten. Petzen sisar kertoi joskus kaipaavansa edesmenneitä kolmea miestään. Kotiin tullessa laskimme Petzen sisaren avioliittoajat. 3-vuotta, 4-vuotta ja 10-vuotta. Hollannissa, Englanissa ja Amerikassa. Ihan hän on tavan hollantilainen identiteetiltään ; ).

Sinä olit avioliitossa Etelä Amerikassa 12-vuotta. Tosi lyhyt aika ihmisen elämässä.

Minä olin avioliitossa 10-vuotta suomalaisen kanssa, joka on ollut nyt parikymmentä vuotta norjalainen. Nyt olen ollut 9-vuotta hollantilaisen kanssa.

Olen asunut Ruotsissa, Englanissa, Hollannissa ja Suomessa. Yhteensä noin 5-vuotta.

Ei perkele, ei identtiteettini ole minnekään hävinnyt, siten, että sitä pitäisi täältä keskustelufoorumista etsiä tai vahvistusta saada olemattomalle identiteetin menetykselle, en usko ei sinunkaan. Mieti ja ota tosissaan heidätkin, jotka ovat närkästyneet tästä samasta paskan jauhamisesta..

Korppis1, 45 yhtäjaksoista asumista poissa Suomesta on aivan eri asia kuin "Ruotsissa, Englannissa, Hollanissa ja Suomessa. Yhteensä 5 -vuotta. Missä olet ollut kaikki ne loput vuodet?
        Minulla on erittäin vahva oma identiteetti, ulkosuomalaisidentiteetti. Se tulee kun on ollut poissa TOSI kauan ja etenkin jos ne 10 ensimmäistä vuotta oman kodin ja perheen perustamisesta ovat tapahtuneet suhteellisen nuorina.

.

• korppis1
        Paloma.se.co kirjoitti:

Korppis1, 45 yhtäjaksoista asumista poissa Suomesta on aivan eri asia kuin "Ruotsissa, Englannissa, Hollanissa ja Suomessa. Yhteensä 5 -vuotta. Missä olet ollut kaikki ne loput vuodet?
        Minulla on erittäin vahva oma identiteetti, ulkosuomalaisidentiteetti. Se tulee kun on ollut poissa TOSI kauan ja etenkin jos ne 10 ensimmäistä vuotta oman kodin ja perheen perustamisesta ovat tapahtuneet suhteellisen nuorina.

.

Oikeesti onko eri asia asuuko ulkomailla 45-vuotta kuin, että on kiertänyt maailmaa 50-vuotta ja sulautunut oleviin
        oloihin. Oletko integroitunut minnekään?

• korppis1 kirjoitti:

Oikeesti onko eri asia asuuko ulkomailla 45-vuotta kuin, että on kiertänyt maailmaa 50-vuotta ja sulautunut oleviin
        oloihin. Oletko integroitunut minnekään?

Aivan täysin eri asia.
        Olen integroitunut aina todella hyvin yhteiskuntaan jossa olen elänyt. Sopeutuvaisuuteni on ollut suuri lahja. Opettelen kielen nopeasti (osana on auttanut jonkinlaiset opinnot jokaisessa maassa missä olen asunut). Minulla on ystäväpiiri paikallisia ihmisiä jokaisessa maassa missä olen asunut. Kun olen siellä kuuntelen ja katselen mielelläni paikallista mediaa (tv, lehdet, radio jne). Blogini osoitteessa oleva "monikerroksinen keltasipuli" on osviittaa antava omasta integroitumisestani: en heitä mitään pois, kasvatan vain uuden kerroksen. Ydinarvot pysyvät samana: olen suomalainen.

• Merkillinenasenne

Kun aloitus on erittäin hyvä, osuva ja totuudenmukainen, niin mikä hemmetin ongelma tuolla yhrellä riitapukarilla on? Metka tapa puuttua toisen ajatuksiin.

• Korppis1

Kerroin mielipiteeni ; )

Luin Agatha Christietä.

Hercule Poirot sanoi "Kirjoitettu teksti muuttuu tekstin lukijan mielessä sellaiseksi kuin lukija itse haluaa."

Viisas nainen tää Agatha ; )

• ladykukkahattu

Aloitus on kuin suoraan teini-ikäiseltä, joka on avannut eka kertaa psykan (psykologian) kirjan. Luonneanalyyseja syntyy hihnalta ja oma kehu kohenee.

• Höttöpilvikarjaako

Minkälaisessa pullossa vai pumpulissa "lady" elää? Aloitus on suoraan elävästä elämästä ja ehkäpä sen raadollisimmasta puolesta; perheestä. Kannattaa ottaa läpyt pois ohimoilta ja avata silmänsä niin näkee, kuulee ja kokee paremmin.

• de-meter

No hyvä tavaton taas. Minkähän vuoksi en näe tässäkään aloituksessa mitään osoittelevaa tai riitaa haastavaa ?

Olen itsekin taipuvainen pohdiskelemaan, hakemaan syitä ja seurauksia, liikkumaan yksityisestä yleiseen. Tai sanotaanko, että siperia on opettanut jättämään sen yksityisen vähän vähemmälle...))

Ehkä me kaikki olemme jossain määrin joutuneet todistamaan tuota toimintamallia, mikä oli yleinen äitiemme kohdalla. Ei se minusta yksinomaan paha ollut. Kai äitimme katsoivat kokonaisuutta, joskus kulissikin oli parempi suoja kuin ei mitään.
      Eikä niukka tunneilmaisu aina ole merkki tunteiden tukahduttamisesta vaan niiden hallitsemisesta. Ja joskus ongelmat olivat niin suuret ja keinot niiden ratkaisemiseen niin vähäiset, että katsottiin parhaaksi olla puuttumatta niihin.

Me, seuraava sukupolvi, sitten saimme ilmaa siipiemme alle, saimme "luvan" ilmaista ja toteuttaa itseämme, mutta kokonaisuus ratkaisevasti parempi ?

• korppis1

Kuten tiedät ilman provosoivia aloituksia olisi palsta hiljaisten pään nyökyttäjien ohimarssia. Punaisella torillakin tapahtuu tankit hyytyvät ja lopareita jaetaan.

• de-meter
        korppis1 kirjoitti:

Kuten tiedät ilman provosoivia aloituksia olisi palsta hiljaisten pään nyökyttäjien ohimarssia. Punaisella torillakin tapahtuu tankit hyytyvät ja lopareita jaetaan.

Aivan, korppsi. Aloittajia tarvitaan, kiitos teille, jotka jaksatte sillä saralla.

Minä en koe Paloman aloituksia provosoivina vaan analyyttisina. Viittaukset palstan tilaan näen yrityksenä tehdä siitä kaikille miellyttävämpi paikka ja
        olen aika yllättynyt siitä, että ne otetaan niin kuin ne otetaan.

• staka

Erittäin hyvä aloitus, Paloma! Piti ihan varmistaa ja lukea se uudelleen kun tänne loppuun asti pääsin.
      Vastaukset on tasan tarkkaan tämä palsta. Ei tarvitse muita ketjuja edes vilkaista. Tosin muutama kiva ja selväjärkinen kommentoija puuttui, harmi. Nimmarittomatkin (!) vastaajat tunnistin melkoisen hyvin. Ja heitä on vähemmän kuin nimmareista voisi päätellä...
      Riitti taas vähäksi aikaa ;-). Adios.

• minä.hyvä.muut.paskoi

"Enhän se minä, mutta kaikki nuo toiset..."
        Kiitos kun kävit taas kertomassa mitä paskoja täällä ollaan sinuun verrattuna.

• staka
        minä.hyvä.muut.paskoi kirjoitti:

"Enhän se minä, mutta kaikki nuo toiset..."
        Kiitos kun kävit taas kertomassa mitä paskoja täällä ollaan sinuun verrattuna.

Älä nyt hermostu. Tykkäänhän minä teistä kaikista <3, en vaan kovin usein jaksa lukea, ja vielä harvemmin kirjoittaa...

• HM.n

Tässä ketjussa tulee selväksi että mitä Agatha kirjoitti korppiksen puheenvuorossa. "Kirjoitettu teksti muuttuu tekstin lukijan mielessä sellaiseksi kuin lukija itse haluaa."
      Itse huomasin yhtäläisyydet lapsuuteeni ja äitiini ongelmista vaikenemisen suhteen, joillekin aloituksen loppuosa oli ainoa tärkeä, jossa ei mielestäni ketään loukattu. Ei ajatella kokonaisuutta.

• siljaleena

Eikö oman lapsuuden kurjuudesta voisi kirjoittaa siten, ettei solvaa muita palstan kirjoittajia, kohdistaen sitä keittiöpsykologiaa heihin.
        Itselläni ei ole kokemuksia tuollaisesta 50-luvusta, mitä aloittaja on täällä päivien saatossa on kirjoittanut.

• semuakyllästyttää
        siljaleena kirjoitti:

Eikö oman lapsuuden kurjuudesta voisi kirjoittaa siten, ettei solvaa muita palstan kirjoittajia, kohdistaen sitä keittiöpsykologiaa heihin.
        Itselläni ei ole kokemuksia tuollaisesta 50-luvusta, mitä aloittaja on täällä päivien saatossa on kirjoittanut.

Yleistäminen on palstalla hyvin tavallista, kun mulla on ollut tällaista niin varmaan on muillakin ollut. Toisen mielipide tyrmätään, eihän se noin voi olla ja selitetään kuinka sen pitää olla.

• HM.n
        siljaleena kirjoitti:

Muistan myös toisenlaisia naisia kuin äitini 50-luvulta. He olivat hyvinkin riitaisia, asuimme jonkin aikaa työläisille rakennetussa kahdeksan perheen talossa. Äitini oli hiljaisen hienostut, vaikka saikin isän tekemään kaiken tahtonsa mukaan niin että isä kuvitteli määräävänsä. Naapurin nainen riiteli äänekkäästi, jopa pyllisti takapuolensa riitakumppanilleen. Äitini piti heitä kamalina, nyt ajateltuna voin sanoa että nämä naiset olivat äitinä ja perheenemäntinä parempia kuin oma äitini joka katsoi taloustyöt arvolleen sopimattomiksi. Jouduin hänen pikkupiiakseen heti kun kynnelle kykenin. Myöhemmin pääsivät takaisin perintötilalle jossa elämäkin oli taloudellisesti paremmissa kantimissa.

• siljaleena
        HM.n kirjoitti:

Muistan myös toisenlaisia naisia kuin äitini 50-luvulta. He olivat hyvinkin riitaisia, asuimme jonkin aikaa työläisille rakennetussa kahdeksan perheen talossa. Äitini oli hiljaisen hienostut, vaikka saikin isän tekemään kaiken tahtonsa mukaan niin että isä kuvitteli määräävänsä. Naapurin nainen riiteli äänekkäästi, jopa pyllisti takapuolensa riitakumppanilleen. Äitini piti heitä kamalina, nyt ajateltuna voin sanoa että nämä naiset olivat äitinä ja perheenemäntinä parempia kuin oma äitini joka katsoi taloustyöt arvolleen sopimattomiksi. Jouduin hänen pikkupiiakseen heti kun kynnelle kykenin. Myöhemmin pääsivät takaisin perintötilalle jossa elämäkin oli taloudellisesti paremmissa kantimissa.

Mitähän poikkeavaa tuossa kirjoituksessasi oli tähän päivään?
        Aina on ollut ja aina tulee olemaan "hienompia" ihmisiä ja vahvemmin riiteleviä jne.
        Oliko minulla nyt sitten joku lapsuudesta johtuva trauma, kun olen vaatinut ja opettanut lapsilleni niitä "pikkupiian" tehtäviä?

• HM.n
        siljaleena kirjoitti:

Mitähän poikkeavaa tuossa kirjoituksessasi oli tähän päivään?
        Aina on ollut ja aina tulee olemaan "hienompia" ihmisiä ja vahvemmin riiteleviä jne.
        Oliko minulla nyt sitten joku lapsuudesta johtuva trauma, kun olen vaatinut ja opettanut lapsilleni niitä "pikkupiian" tehtäviä?

En tarkoita mitään kirjaimellisesti "pikkupiikaa", työhön suhteutettuna minun olisi pitänyt olla aikuinen. Vaan vanhin tyttö oli siihen aikaan automaattisesti nuorempien kaitsija ja joutui ottamaan vastuuta. Meillä sellaista oli ehkä liikaa, Hyvä puoli on että opin tekemään kotityöt ilman talouskouluja.
        Ei kai mitään poikkeavaa ollutkaan, oma elämäni on kuitenkin ollut erilaista sen jälkeen kun pääsin omilleni.
        Minä tein sen virheen että en vaatinut lapsiltani juuri mitään, ajattelin että heidän pitää elää lapsuuttaan vapaasti mitä en itse saanut. Kaikesta huolimatta lapsista tuli pärjääviä, osaavat pitää puolensa.

• enmilläänkeksi
        HM.n kirjoitti:

En tarkoita mitään kirjaimellisesti "pikkupiikaa", työhön suhteutettuna minun olisi pitänyt olla aikuinen. Vaan vanhin tyttö oli siihen aikaan automaattisesti nuorempien kaitsija ja joutui ottamaan vastuuta. Meillä sellaista oli ehkä liikaa, Hyvä puoli on että opin tekemään kotityöt ilman talouskouluja.
        Ei kai mitään poikkeavaa ollutkaan, oma elämäni on kuitenkin ollut erilaista sen jälkeen kun pääsin omilleni.
        Minä tein sen virheen että en vaatinut lapsiltani juuri mitään, ajattelin että heidän pitää elää lapsuuttaan vapaasti mitä en itse saanut. Kaikesta huolimatta lapsista tuli pärjääviä, osaavat pitää puolensa.

Jännä juttu.
        Olin itsekin esikoistyttö ja samoin minulta vaadittiin. Jopa äidillisyyttä minulta vaadittiin pienemmille sisaruksille, joita onneksi oli vain 2. Pölyjä pyyhin jokaikinen perjantai.
        Omat lapseni eivät joutuneet sitten tekemään muuta kuin vähän oman huoneensa siivousta, enkä sitäkään pakottanut eikä ollut siivouspäiviä. Itse pyrin tekemään siivoamista vähän kuin varkain ja vaivihkaa. Puhdasta muttei turhaa stressiä.
        Heh, perheellinen tyttäreni kertoi, että vasta aikuisena oppi että ihmiset siivoaa säännöllisesti siivouspäivinä. Tämän tyttären ja muidenkin lasteni huusholli on aivan äärettömän siisti. Ei tätä voi ymmärtää, että se voi kasvatus aina mennä metsään. Teet niin tai näin. Aina on jotain sanottavaa.

• siljaleena
        HM.n kirjoitti:

Eikö olisi aika outoa, jos ei elämä olisi erillaista, kun muuttaa pois kotoa ja pääsee omilleen? Muuttui minunkin elämä ja on muuttunut sen jälkeenkin ja tulee vieläkin muuttumaan.
        Minulla oli onnellinen lapsuus ja sain viettää lapsuuttani, vaikka joskus maitokaupassa kävinkin tai pikkusiskon perään katsoin, jos äidillä oli joku meno. Samoin lapseni saivat viettää lapsuuttaan, vaikka tiskikonetta joskus tyhjensivätkin ja ehdotomasti omat huoneensa siivosivat.

• HM.n
        enmilläänkeksi kirjoitti:

Jännä juttu.
        Olin itsekin esikoistyttö ja samoin minulta vaadittiin. Jopa äidillisyyttä minulta vaadittiin pienemmille sisaruksille, joita onneksi oli vain 2. Pölyjä pyyhin jokaikinen perjantai.
        Omat lapseni eivät joutuneet sitten tekemään muuta kuin vähän oman huoneensa siivousta, enkä sitäkään pakottanut eikä ollut siivouspäiviä. Itse pyrin tekemään siivoamista vähän kuin varkain ja vaivihkaa. Puhdasta muttei turhaa stressiä.
        Heh, perheellinen tyttäreni kertoi, että vasta aikuisena oppi että ihmiset siivoaa säännöllisesti siivouspäivinä. Tämän tyttären ja muidenkin lasteni huusholli on aivan äärettömän siisti. Ei tätä voi ymmärtää, että se voi kasvatus aina mennä metsään. Teet niin tai näin. Aina on jotain sanottavaa.

Myöskään minulla ei ole ollut ikinä siivouspäivää. Siivoan kun näen että jotain paikkaa pitää kohentaa, siinä sivussa lähes huomaamatta kuten "enmilläänkeksikin " kirjoitti. Ei ole likaista , järjestys on ihan hyvä, enkä mene paniikkiin jos näen villakoiran, pyyhkäisen ohi kulkiessani pois.
        Jouduin niin paljon siivoamaan lapsena että yritän hoitaa mahdollisimman stressittömästi, tyttärellä on viimeisen päälle koti myös. Arvostan vieläkin automaatti pesukonetta, pesen pyykkiä ilokseni ja mielelläni, jouduin lapsena kymmenvuotiaasta lähtien kantamaan vedet saunalle ja keittämään muuripadassa pyykit.

• siiimuori

Alustuksen laatiminen keskustelun pohjaksi on taitolaji. Ensin kerrotaan aiheesta lyhyesti, loppuun tulee kysymykset, mihin osallistujien halutaan ottavan kantaa. Siis kysymykset ohjaavat osallistujien kannanottojen suuntaa ja ehkä tässä sitten kävi näin että tuli tehtyä kysymykset jotka ohjasivat osallistujia harhaan? Jos tarkoitus ei ollut liittää palstaa, palstalaisia alustuksen aiheeseen, olisko kysymysten asettelu voinut olla toisenlainen?

• korppis1

On pakko kompata. Olen vahvasti samaa mieltä kanssasi. Väärin aseteltu aloitus. Palstalaisten unohtaminen ei ehkä olisi toiminut yhtä aktivoivana osallistumisena kuin palstalaisten kytkeminen mukaan.

• korppis1 kirjoitti:

On pakko kompata. Olen vahvasti samaa mieltä kanssasi. Väärin aseteltu aloitus. Palstalaisten unohtaminen ei ehkä olisi toiminut yhtä aktivoivana osallistumisena kuin palstalaisten kytkeminen mukaan.

Jospa sinäkin lopettaisit tuon virheiden ja vikojen etsimisen ja osallistuisit keskusteluun jollakin muulla, arvokkaammalla tavalla.

• korppis1
        Paloma.se.co kirjoitti:

Jospa sinäkin lopettaisit tuon virheiden ja vikojen etsimisen ja osallistuisit keskusteluun jollakin muulla, arvokkaammalla tavalla.

Jahka siirryn tietsikalle kerron lapsuuteni ihanista vuosista, äidistäni, joka kuunteli, kertoi, osallistui, rakasti ja ymmärsi minua vaikka en ollut joojootyttö.

• Tota...teepäs joku kiva aloitus kaikkien näiden sääntöjesi mukaan ja lähdetään siitä.

Tota...teepäs joku kiva aloitus kaikkien näiden sääntöjesi mukaan ja lähdetään siitä.

@siilimuori.

• korppis1
        Paloma.se.co kirjoitti:

Tota...teepäs joku kiva aloitus kaikkien näiden sääntöjesi mukaan ja lähdetään siitä.

Sääntöjeni??

• korppis1 kirjoitti:

Sääntöjeni??

Se oli siilimuorille, ei sinulle, tarkoitettu.

• siilimuori
        Paloma.se.co kirjoitti:

@siilimuori.

Sääntöjen? Niitä sääntöjä en minä ole laatinut. Ne opit ovat tulleet hieman korkeammin koulutetulta taholta. Turha niistä minulle on nakella vai onko vaikea pysyä asiallisesti asiassa?

• Suu.poikki.hiljaa

Oma mammani osasi kyllä vaientaa muut. Olikohan asenne vuosisadan alussa syntyneiden yleinen asennoitumistapa?
      Sukulaistätinikin sanoi, että hän sanoi X:lle suorat sanat, ja se ei siihen vastannut mitään eikä suuttunut. Ymmärsi yskän.
      Samoin oma äitini keskusteli mielellään asioista ja sanoi mielipiteensä, ja keskustelu oli antoisa siihen hetkeen asti, jolloin toinen olikin eri mieltä. Silloin kyllä ääni kohosi ja ovet paukkuivat.
      Varsinkin nuorempi ikäpolvi oli aina tyhmä. Sille oli saatava perille, että asiat hoidetaan tavalla AAA, eikä siihen ole odotettavissa muutosta. Jos jälkikasvu halusi osoittaa, että maailma on muuttunut, ja nyt hoidetaan asiat mieluummin tavalla BBB, niin keskustelu loppui siihen. "Muna neuvoo kanaa!"

• Viatonsivullinen

Kaupan kassajonossa mies sanoi kiukuttelevalle lapselle" Täällä ei saa kiljua, vain laihaa mehua ja teetä" se oli oivallinen ojennus.
      Olen sen jo kerran kertonut, mutta kehtaan toistaa.

• Olihan se tietysti vanhemmillemme vaikea paikka kun me vartuimme murrosikäisiksi kesken pahinta murrosaikaa kuusikymmentäluvulla. Patriarkaaliset, rakastavat isämme, sotasankarit ja perheen päät (perheestä huolehtiminen oli isillemme yleensäkin kunniatehtävä: räkäiset ja risoissa kulkevat perilliset eivät antaneet hyvää kuvaa perheenisän (äidinkään) kyvyistä ja sosiaaline status oli paljon kiinni ulkoisissa tekijöissä. Marttaliikkeen innoittamat äitimme jossa nainen ahkerana ja punaposkisena hääri keittiössä ja kasvimaalla, oli miehelleen kuuliainen ja lapsilleen palveleva ja huolehtiva (joskus helläkin, mutta ei liikaa...ei olut aikaa pitkiinkeskusteluihin kun naisen kädet olivat aina tekemässä jotain ja lapaset ja sukat valmistuivat iltapuhteella....yksi nurin yksi oikein....)

Ja sitten tulimme me, kasvatimme beatlestukan, sanoimme vastaan joka asiassa, hengailemme vastakkaisen sukupuolen kanssa tavalla joka ei ollut heidän mielestään sopivaa, poltimme röökiä salaa ja joistakin tuli jopa hippejä ja joistakin kommunisteja. Maailmankatsomuksen ja tapojen liberalisoituminen ja nuorison vallankumous viisukymmentäluvun arvoja vastaan on dokumentoitu tosiasia; joka puolella läntistä kulttuuria, mutta jospa sitä ei sitten tapahtanut Suomessa niin paljon, paitsi yliopistokaupungeissa ja etelän suurissa keskuksissa.

Hmp.f (kirjotinko oikein muistista):
      sinäkin olet oikeassa. Olisi hienoa voida esittää eriäviä mielipiteitä (faktaan ja omiin kokemuksiin perustuvaa) ilman että mennään henkilökohtaisuuksiin. Sosiaalikompetenssissa olisi treenamisen varaa. Minullakin :)

• korppis1

Ketkä me?

• korppis1 kirjoitti:

Ketkä me?

Meidän sukupolvemme. Eikö se tullut selväksi asiayhteydestä?

• nyytäjä
        Paloma.se.co kirjoitti:

Meidän sukupolvemme. Eikö se tullut selväksi asiayhteydestä?

Eihän hän ymmärrä, kun saa suomalaisestakin Norjalaisen vain maata muuttamalla. Onneksi Paloma olet pysynyt suomalaisena. Oma lapseni on asunut Tanskassa 30 vuotta ja hän on myös sen maan kansalainen, mutta pysyy silti suomalaisena.

• PalomaOnnenLintu
        nyytäjä kirjoitti:

Eihän hän ymmärrä, kun saa suomalaisestakin Norjalaisen vain maata muuttamalla. Onneksi Paloma olet pysynyt suomalaisena. Oma lapseni on asunut Tanskassa 30 vuotta ja hän on myös sen maan kansalainen, mutta pysyy silti suomalaisena.

Kyllä se tahtoo olla niin että eloveenan saa pois Suomesta mutta Suomea ei saa pois eloveenasta ;)
        Täytyy tosin myöntää että ystävämme korppis ei ole ollut kauheen johdonmukainen viime päivien aikana. Tais jopa sanoa että evakoista sitten aikaa myöten tuli suomalaisia (vapaasti mukaillen). Sama kuin jos minä sanoisin että Kainuun hiljainen kansa siirrettäisi vaikka Varsinais-Suomeen niin ajan mittaan ne sopeutuisivat ja heistä tulisi suomalaisia. :))

• Korppis1
        PalomaOnnenLintu kirjoitti:

Kyllä se tahtoo olla niin että eloveenan saa pois Suomesta mutta Suomea ei saa pois eloveenasta ;)
        Täytyy tosin myöntää että ystävämme korppis ei ole ollut kauheen johdonmukainen viime päivien aikana. Tais jopa sanoa että evakoista sitten aikaa myöten tuli suomalaisia (vapaasti mukaillen). Sama kuin jos minä sanoisin että Kainuun hiljainen kansa siirrettäisi vaikka Varsinais-Suomeen niin ajan mittaan ne sopeutuisivat ja heistä tulisi suomalaisia. :))

Minun johdonmukaisuudelle voit naureskellä sillä minä en roiku kynsin hampain vanhassa ajassa kiinni. Onhan se tietty jotain suurta elää koko elämänsä ulkomailla ja olla eloveenatyttö.

Minua ärsyttää tapaasi muunnella koko sukupolvemme totuudeksi oman totuutesi ajasta 50-luvulla. Olet lukenut pääsääntöisesti tuosta ajasta ja saanut mammalta tietoa. Hiljainen naiset istuivat suut supussa. Ei meidän äiti ainakaan. Ei peitellyt totuutta ei lakaissut ongelmia maton alle, ratkoi ongelmat ja opetti ja opasti lapsia rehellisyyten. Oli realisti ja oikeudenmukainen avasi suunsa jos oli aihetta. isäni voisi olla hyvä esimerkki kunnon isästä, joille koti ja lapset olivat rakkaita. Ei örvellellyt viinapäissään eikä pieksänyt hevostaankaan.

Minulla ei ole sinun kokemuksia ja siksi en tykkää yleistämisestäsi.

Matkustit pois Suomesta hyvin nuorena ja viittailet kuinka kuuskytluvun nuoriso nousi parrikaadeille muuttaen maailman paremmaksi. Ja vitut. Olit toisella puolen maailmaa kotirouvana hyvin pian täältä lähdettyäsi. Et siellä noussut parrikaadeille. Latinalainen anoppisi kyllä piti siitä huolen. Koti, lapset ja aviomies.

Haluatko löytää jotain jotain joka jäi sinulta itseltäsi henkilökohtaisesti kokematta?

Minulla on kuva, että sinä elät jälkikasvusi esimerkin innoittamana, jotain vapaustaistelijattaren roolia. Prinkkeleitä pyhäpuvun rintamukseen kuin neuvostoliitossa aikoinaan.

• Pirrepäs

Pyrsk..oho yskä meinaa...

Mutta on se ymmärretyksi tuleminen aina niin vaikeaa, väärin ymmärtäjiä kyllä piisaa :), mutta niin monta ymmärrystä kuin ymmärtäjää....

Mutta en miekä ymmärtänyt aloitustasi veetuiluksi, vaan ehkä analyyttiseksi pohdinnaksi, eli mikä saa meidät 60 plussalaiset riitelemään ja nälvimään toisiamme, mutta vastausta ei tule he..olen siksi pitkään osallistunut täällä kirjoitteluun ( ja joskus riitelyynkin) että melkein sanoisin että aihe on päättymätön laulu - aina täältä löytyy joku joka on pahalla päällä tai muuten vain riitakumppania vailla, ja onhan niitä vastarannan kiiski luonteitakin, aina on oltava eri mieltä, on myös ilkeitä ihmisiä - jopa pahojakin.

P.s. erimieltä voi tietenkin olla, mutta rakentavasti, eikä henkilöön tarttuen.

• korppis1
        nyytäjä kirjoitti:

Paloma on Ruotsin kansalainen. Suomalainen joka vahtaa kansalaisuutensa esim. Norjan kansalaiseksi on norjalainen. Sitten on heitä joilla on kaksoiskansalaisuus.

• siilimuori

Juuri näin minäkin ymmärsin että aloitus liittyy palstalsisiin ei edes kaikkiin vaan osaan heistä ;).

• korppis1
        Pirrepäs kirjoitti:

Mutta on se ymmärretyksi tuleminen aina niin vaikeaa, väärin ymmärtäjiä kyllä piisaa :), mutta niin monta ymmärrystä kuin ymmärtäjää....

Mutta en miekä ymmärtänyt aloitustasi veetuiluksi, vaan ehkä analyyttiseksi pohdinnaksi, eli mikä saa meidät 60 plussalaiset riitelemään ja nälvimään toisiamme, mutta vastausta ei tule he..olen siksi pitkään osallistunut täällä kirjoitteluun ( ja joskus riitelyynkin) että melkein sanoisin että aihe on päättymätön laulu - aina täältä löytyy joku joka on pahalla päällä tai muuten vain riitakumppania vailla, ja onhan niitä vastarannan kiiski luonteitakin, aina on oltava eri mieltä, on myös ilkeitä ihmisiä - jopa pahojakin.

Rakentavaa / pyrsk ja pyrks/ tosi rakentavaa.

• ent.siivoojaparka
        Korppis1 kirjoitti:

Minun johdonmukaisuudelle voit naureskellä sillä minä en roiku kynsin hampain vanhassa ajassa kiinni. Onhan se tietty jotain suurta elää koko elämänsä ulkomailla ja olla eloveenatyttö.

Minua ärsyttää tapaasi muunnella koko sukupolvemme totuudeksi oman totuutesi ajasta 50-luvulla. Olet lukenut pääsääntöisesti tuosta ajasta ja saanut mammalta tietoa. Hiljainen naiset istuivat suut supussa. Ei meidän äiti ainakaan. Ei peitellyt totuutta ei lakaissut ongelmia maton alle, ratkoi ongelmat ja opetti ja opasti lapsia rehellisyyten. Oli realisti ja oikeudenmukainen avasi suunsa jos oli aihetta. isäni voisi olla hyvä esimerkki kunnon isästä, joille koti ja lapset olivat rakkaita. Ei örvellellyt viinapäissään eikä pieksänyt hevostaankaan.

Matkustit pois Suomesta hyvin nuorena ja viittailet kuinka kuuskytluvun nuoriso nousi parrikaadeille muuttaen maailman paremmaksi. Ja vitut. Olit toisella puolen maailmaa kotirouvana hyvin pian täältä lähdettyäsi. Et siellä noussut parrikaadeille. Latinalainen anoppisi kyllä piti siitä huolen. Koti, lapset ja aviomies.

Haluatko löytää jotain jotain joka jäi sinulta itseltäsi henkilökohtaisesti kokematta?

Minulla on kuva, että sinä elät jälkikasvusi esimerkin innoittamana, jotain vapaustaistelijattaren roolia. Prinkkeleitä pyhäpuvun rintamukseen kuin neuvostoliitossa aikoinaan.

"""""Haluatko löytää jotain jotain joka jäi sinulta itseltäsi henkilökohtaisesti kokematta?

Minulla on kuva, että sinä elät jälkikasvusi esimerkin innoittamana, jotain vapaustaistelijattaren roolia. Prinkkeleitä pyhäpuvun rintamukseen kuin neuvostoliitossa aikoinaan.""""
        Siinä korppis sanoi sen, mitä olen uskaltanut vain hiljaa ajatella mielessäni muistaen kauan sitten Paloman kysymyksen, jäikö häneltä jotain väliin hänen muuttaessaan valtameren taakse. Silloin hän ei niistä barrikaadeista vaikuttanut tietäneen mitään siellä siankasvattajan naapurina.
        Tämä hänen poliittinen valveutuneisuutensa alkoi vähitellen siinä vaiheessa, kun hänen poikansa muutti heidän pihamökkiinsä.
        Aivopesty Paloma kuvittelee kirjoittavansa omia ajatuksiaan.

• miinuska3
        nyytäjä kirjoitti:

Hah, Paloma on joskus kirjoitellut, ettei koe itseään suomalaiseksi.

• 141414
        Pirrepäs kirjoitti:

Minä todella haluaisin joskus nähdä Paloman kirjoituksen, joka olisi rakentavaa, vaan ei ole vielä näkynyt.

• korppis1 kirjoitti:

Paloma on Ruotsin kansalainen. Suomalainen joka vahtaa kansalaisuutensa esim. Norjan kansalaiseksi on norjalainen. Sitten on heitä joilla on kaksoiskansalaisuus.

Suomalainen joka vahtaa kansalaisuutensa esim. Norjan kansalaiseksi on norjalainen. Sitten on heitä joilla on kaksoiskansalaisuus.
        Suomalainen joka vaihtaa kansalaisuutensa Norjan kansalaiseksi on sitten Norjan kansalainen. Kansalaisuus ja etnisyys ovat kaksi täysin eri asiaa. Joskus sattuu niin että pienenä muuttanut omaksuu ja sulautuu uuden kotimaansa kansalliseen kulttuuriin niin voimakkaasti, että hänen etninen identiteettinsä hämärtyy. Näin kävi esim. monille sotalapsille Ruotsissa. Heistä tuli sitten aikaa myöten ruotsalaisia.

Aikuisena muualle muuttanut varmaan aika harvoin muuttaa kansallista identiteettiään vaikka vaihtaisikin virallisen kansalaisuutensa.

• ent.siivoojaparka kirjoitti:

"""""Haluatko löytää jotain jotain joka jäi sinulta itseltäsi henkilökohtaisesti kokematta?

Minulla on kuva, että sinä elät jälkikasvusi esimerkin innoittamana, jotain vapaustaistelijattaren roolia. Prinkkeleitä pyhäpuvun rintamukseen kuin neuvostoliitossa aikoinaan.""""
        Siinä korppis sanoi sen, mitä olen uskaltanut vain hiljaa ajatella mielessäni muistaen kauan sitten Paloman kysymyksen, jäikö häneltä jotain väliin hänen muuttaessaan valtameren taakse. Silloin hän ei niistä barrikaadeista vaikuttanut tietäneen mitään siellä siankasvattajan naapurina.
        Tämä hänen poliittinen valveutuneisuutensa alkoi vähitellen siinä vaiheessa, kun hänen poikansa muutti heidän pihamökkiinsä.
        Aivopesty Paloma kuvittelee kirjoittavansa omia ajatuksiaan.

Emme jaa poikani kanssa poliittista näkemystä. Aika epäreilua muuten korppikselta tuoda luottamuksellista tietoa facebook-sivultani tänne foorumille ja käyttää sitä aseena hyökätäkseen minua vastaan.

• Korppis1 kirjoitti:

Edelleenkin, sun puurot ja vellit aivan sekaisin.
        En ole koskaan ollut kotirouvana, vaan aina elättänyt itseni työnteolla. Myös Kolumbiassa.
        Toiseksi, jätä jälkikasvuni näiden keskustelujen ulkopuolelle.
        Kolmanneksi, jos sinulla oli erilainen lapsuus, niin ole iloinen siitä. Vaikka ei varmaan kaikilla ollut yhtä vapaamielisiä ja ymmärtäviä vanhempia. Tämä aloitus ei kuitenkaan ollut sinusta eikä sinun vanhemmistasi, eikä minun poliittisesta kehityksestäni tai identiteetistäni. Please, jätä henkilökohtaisuudet syrjään. Osaat ja pystyt parempaan keskusteluun.

• markeena22
        Paloma.se.co kirjoitti:

En ole koskaan ollut kotirouvana, vaan aina elättänyt itseni työnteolla. Myös Kolumbiassa.
        Kolmanneksi, jos sinulla oli erilainen lapsuus, niin ole iloinen siitä. Vaikka ei varmaan kaikilla ollut yhtä vapaamielisiä ja ymmärtäviä vanhempia. Tämä aloitus ei kuitenkaan ollut sinusta eikä sinun vanhemmistasi, eikä minun poliittisesta kehityksestäni tai identiteetistäni. Please, jätä henkilökohtaisuudet syrjään. Osaat ja pystyt parempaan keskusteluun.

Uskon, että korppis ymmärsi sen, että aloitus koski sinun surkeaa 50-lukua,. mutta kai hän saa kertoa omansa. Sitähän tuolla jossain peräänkuulutitkin vai pitääkö meidän kaikkien olla sinun kanssa samaa mieltä?
        Mitä tulee henkilökohtaisuuksiin, niin mitä eroa on sillä, jos sen laukaisee korppis tai sinä?

• kannattiko
        Paloma.se.co kirjoitti:

Onko näin että olet itse jälkikasvusi ja heidän muuttonsa palstalle tuonut.

• markeena22 kirjoitti:

Uskon, että korppis ymmärsi sen, että aloitus koski sinun surkeaa 50-lukua,. mutta kai hän saa kertoa omansa. Sitähän tuolla jossain peräänkuulutitkin vai pitääkö meidän kaikkien olla sinun kanssa samaa mieltä?
        Mitä tulee henkilökohtaisuuksiin, niin mitä eroa on sillä, jos sen laukaisee korppis tai sinä?

Minä kirjoitan tyypillisestä suomalaisesta edellisen ikäluokan naisten konfliktiarkuudesta (johon on olemassa luonnollisestikin poikkeuksia), en omasta 50-luvustani. Missä kohtaa hyökkään korppiksen kimppuun tai lauon henkilökohtaisuuksia? Hieman asiallisuutta kehiin!

• korppis1
        Paloma.se.co kirjoitti:

Suomalainen joka vahtaa kansalaisuutensa esim. Norjan kansalaiseksi on norjalainen. Sitten on heitä joilla on kaksoiskansalaisuus.
        Suomalainen joka vaihtaa kansalaisuutensa Norjan kansalaiseksi on sitten Norjan kansalainen. Kansalaisuus ja etnisyys ovat kaksi täysin eri asiaa. Joskus sattuu niin että pienenä muuttanut omaksuu ja sulautuu uuden kotimaansa kansalliseen kulttuuriin niin voimakkaasti, että hänen etninen identiteettinsä hämärtyy. Näin kävi esim. monille sotalapsille Ruotsissa. Heistä tuli sitten aikaa myöten ruotsalaisia.

Aikuisena muualle muuttanut varmaan aika harvoin muuttaa kansallista identiteettiään vaikka vaihtaisikin virallisen kansalaisuutensa.

Lain mukaan et ole suomalainen. Somalialainen joka saa Suomen kansalaisuuden on lain mukaan suomalainen etnisestä taustastaan huolimatta. Hän on lain edessä tasavertainen suomalaisten kanssa.

• korppis1
        Paloma.se.co kirjoitti:

Hyvä on jos olen loukannut sinua pyydän anteeksi. En ole ymmärtänyt aloitusta. En ota enää kantaa, en ole käsitellyn asian edellyttämällä älykkyys tasolla. Pyyhitään asia maton alle.

• korppis1
        Paloma.se.co kirjoitti:

Emme jaa poikani kanssa poliittista näkemystä. Aika epäreilua muuten korppikselta tuoda luottamuksellista tietoa facebook-sivultani tänne foorumille ja käyttää sitä aseena hyökätäkseen minua vastaan.

Muuten voitko selventää, mitä tietoja olen tähän ketjuun Facebookista tuonut?

• PalomaOnnenLintu
        korppis1 kirjoitti:

Muuten voitko selventää, mitä tietoja olen tähän ketjuun Facebookista tuonut?

Tiedät itse. Ei sinun älykkyysosamäärässäsi ole mitään vikaa. Pidetään lastemme asiat tämän palstan ulkopuolella.
        Lueppas toi bessien vastaus alempaa. Jyrkästikin eri mieltä minun kanssani (kuten monesti aikaisemminkin) mutta ei yhtään ainoaa henkilökohtaisuutta.

• ent.siivoojaparka

Tiedät itse. Ei sinun älykkyysosamäärässäsi ole mitään vikaa. Pidetään lastemme asiat tämän palstan ulkopuolella.
        Lueppas toi bessien vastaus alempaa. Jyrkästikin eri mieltä minun kanssani (kuten monesti aikaisemminkin) mutta ei yhtään ainoaa henkilökohtaisuutta.

Ei korppis mitään kirjoittanut, mitä et olisi itse kirjoittanut tänne palstalle aikaisemmin omista lapsistasi. Summa summarum keskusteluistasi Ruotsin vaalien jälkeen, ei ole vaikea päätellä (poliisin tytön tyttönä) missä mennään.

• PalomaOnnenLintu
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

Ei korppis mitään kirjoittanut, mitä et olisi itse kirjoittanut tänne palstalle aikaisemmin omista lapsistasi. Summa summarum keskusteluistasi Ruotsin vaalien jälkeen, ei ole vaikea päätellä (poliisin tytön tyttönä) missä mennään.

Korppis tietää itse, ei sinun tarvitse tulla väliin häntä puolustelemaan. Me ollaan kavereita facebookissa ja hän on nähnyt kuvat lapsistani ja paljon muutakin asioita joita en ole koskaan itse tuonut tälle palstalle.

• ent.siivoojaparka

Korppis tietää itse, ei sinun tarvitse tulla väliin häntä puolustelemaan. Me ollaan kavereita facebookissa ja hän on nähnyt kuvat lapsistani ja paljon muutakin asioita joita en ole koskaan itse tuonut tälle palstalle.

Niin. Vieläkin, hän ei ole silti kirjoittanut tänne mitään sellaista, mistä et olisi itse aikaisemmin kirjoittanut vaikka hän onkin kaverisi facebookissa ja häntä syyttelit luottamuksesi pettämisestä:
        """Emme jaa poikani kanssa poliittista näkemystä. Aika epäreilua muuten korppikselta tuoda luottamuksellista tietoa facebook-sivultani tänne foorumille ja käyttää sitä aseena hyökätäkseen minua vastaan.""""
        Ei mitenkään korppiksen puolustelumielessä, mutta oikein on oikein. Epäreilua sinulta syytellä toista sellaisisten tietojen tuomisesta tänne, jotka olet itse aikaisemmin tuonut yleiselle keskustelupalstalle.

• Korppis1

Niin. Vieläkin, hän ei ole silti kirjoittanut tänne mitään sellaista, mistä et olisi itse aikaisemmin kirjoittanut vaikka hän onkin kaverisi facebookissa ja häntä syyttelit luottamuksesi pettämisestä:
        """Emme jaa poikani kanssa poliittista näkemystä. Aika epäreilua muuten korppikselta tuoda luottamuksellista tietoa facebook-sivultani tänne foorumille ja käyttää sitä aseena hyökätäkseen minua vastaan.""""
        Ei mitenkään korppiksen puolustelumielessä, mutta oikein on oikein. Epäreilua sinulta syytellä toista sellaisisten tietojen tuomisesta tänne, jotka olet itse aikaisemmin tuonut yleiselle keskustelupalstalle.

Kiitos siivooja ; ) minunkin pappa oli poliisi. En ole kirjoittanut palstalle yksityistietoja Paloman perhe-elämästä.

• Nyt lopetamme varmaan tästä aiheesta kinastelun. Siivoojalla ei ole mitään osaa eikä arpaa tässä, koska et tiedä mistä on kysymys ja minä en kerro enempää.
        Korppikselle ajattelin vain sanoa että ehkä se oli vain ajattelemattomuutta. Siinä mitä kerroit minun jälkipolvestani oli tietoa mikä ei tule tältä palstalta vaan facebook-kuvista.

• korppis1
        Paloma.se.co kirjoitti:

Nyt lopetamme varmaan tästä aiheesta kinastelun. Siivoojalla ei ole mitään osaa eikä arpaa tässä, koska et tiedä mistä on kysymys ja minä en kerro enempää.
        Korppikselle ajattelin vain sanoa että ehkä se oli vain ajattelemattomuutta. Siinä mitä kerroit minun jälkipolvestani oli tietoa mikä ei tule tältä palstalta vaan facebook-kuvista.

Kaikki mitä olen kirjoittanut ja tulen kirjoittamaan on kirjoitettu kaikissa hengen ja sielun voimissa. Olen syyntakeinen, en kadu mitään. Jos et olisi aukonut päätäsi olisi asia jäänyt huomiotta. Siivooja fiksuna yhdisti asioita. Muista voisi vain todeta laiskana kelluivat hauet. Jos joku jotain tajusi se olit vai sinä ja sinulle viesti oli suunnattu. Älä pidä minua tyhmänä.

• korppis1 kirjoitti:

Kaikki mitä olen kirjoittanut ja tulen kirjoittamaan on kirjoitettu kaikissa hengen ja sielun voimissa. Olen syyntakeinen, en kadu mitään. Jos et olisi aukonut päätäsi olisi asia jäänyt huomiotta. Siivooja fiksuna yhdisti asioita. Muista voisi vain todeta laiskana kelluivat hauet. Jos joku jotain tajusi se olit vai sinä ja sinulle viesti oli suunnattu. Älä pidä minua tyhmänä.

Hyvä tietää. Halusin antaa kuitenkin sinulle mahdollisuuden olla menettämättä kasvojasi.

• ent.siivoojaparka
        Paloma.se.co kirjoitti:

Nyt lopetamme varmaan tästä aiheesta kinastelun. Siivoojalla ei ole mitään osaa eikä arpaa tässä, koska et tiedä mistä on kysymys ja minä en kerro enempää.

Voi voi sinun salaisuuksiasi, Paloma. Kaikkihan sen näkee facelta. Piilottakaa profiilikuvanne, jos ette halua niitä nähtävän.
        Minusta se kyllä näyttää enemmän päällyspalttoolta kuin pyhäpuvulta.

• ota.huomioon
        korppis1 kirjoitti:

Ehkä joku muukin kuin siivooja osaa yhdistää asioita mutta ei alennu puuttumaan kahden välisiin kinasteluihin.

• ent.siivoojaparka kirjoitti:

Voi voi sinun salaisuuksiasi, Paloma. Kaikkihan sen näkee facelta. Piilottakaa profiilikuvanne, jos ette halua niitä nähtävän.
        Minusta se kyllä näyttää enemmän päällyspalttoolta kuin pyhäpuvulta.

Ei minulla ole oikeestaan mitään salaisuuksia. On vain asioita joita en halua välttämättä jakaa ihmisten kanssa jotka käyttävät hyväkseen tietoa koka on luottamuksella jaettu ad-hominem hyökkäyksiin, heti kun ollaan napit vastakkain. Olen piiloittanut ystävälistani estääkseni tietojen väärinkäyttöä.

• korppis1
        Paloma.se.co kirjoitti:

Ei minulla ole oikeestaan mitään salaisuuksia. On vain asioita joita en halua välttämättä jakaa ihmisten kanssa jotka käyttävät hyväkseen tietoa koka on luottamuksella jaettu ad-hominem hyökkäyksiin, heti kun ollaan napit vastakkain. Olen piiloittanut ystävälistani estääkseni tietojen väärinkäyttöä.

Sinulla on parisataa ystävää. Minulla 48, joista suuri osa on henkilökohtaisesti vanhoja ystäviäni. Ystäväni olen suojannut. Muutaman olen poistanut luottamuspulan vuoksi. Suuri osa heistä kommunikoi kanssani säännöllisesti tykkäävät matkakertomuksistani. Lapseni olen suojannut muilta.

• etkö.muista
        ota.huomioon kirjoitti:

Ehkä joku muukin kuin siivooja osaa yhdistää asioita mutta ei alennu puuttumaan kahden välisiin kinasteluihin.

Ei täällä saa olla mitään kahdenkeskistä sättäilyä. Sen on Paloma itse määrännyt niin.

• ent.siivoojaparka
        Paloma.se.co kirjoitti:

Se on oikein, että ymmärsit vihdoinkin piilottaa sellaista, mitä et halua kaiken maailman näkevän.
        Ei voi kun kummastella sellaisia, jotka rävähyttävät koko yksityiselämänsä ja osan lastensakin elämää netille ja oikein mainostavat blogiaankin lastensa kuvineen ja kaikkineen, mutta sitten yhtäkkiä kaikki onkin niin huippu arkaluontoista.
        Paljon minäkin olen kirjoittanut itsestäni ja lapsistani, nimenikin on päässyt tietoon, mutta jos maltan olla jauhamatta paskaa kovin paljon, niin mitä väliä.

• Korppis1

Se on oikein, että ymmärsit vihdoinkin piilottaa sellaista, mitä et halua kaiken maailman näkevän.
        Ei voi kun kummastella sellaisia, jotka rävähyttävät koko yksityiselämänsä ja osan lastensakin elämää netille ja oikein mainostavat blogiaankin lastensa kuvineen ja kaikkineen, mutta sitten yhtäkkiä kaikki onkin niin huippu arkaluontoista.
        Paljon minäkin olen kirjoittanut itsestäni ja lapsistani, nimenikin on päässyt tietoon, mutta jos maltan olla jauhamatta paskaa kovin paljon, niin mitä väliä.

Tietovuoto-ongelma ratkaistu.

Istuin aamupäivällä tunteroisen parvekkeella, aurinko porotti, pakko oli ottaa viimeiset vitamiinit talteen, tiedä vaikka Korvessa odottaisi lumipyry. Teimme lähtöselvityksen. Pahanilman lintu levittää siipensä ja nousee ilmaan.

• enmilläänkeksi

Ei itsensä hillitseminen, räyhäämisen ja huutamisen välttäminen ole mikään pahe.
      Pikemminkin päinvastoin. Hyve se on.
      Mitä voitetaan räyhäämisellä ja huutamisella, jos samassa huushollissa on aikomus jatkossakin elää ja asustaa? Ei se suomalainen mies mikään Eloveena ole vaikka hiuksensa olisi kullankeltaiset. Siinä voipi akka saada nyrkistä, jos alkaa räyhäämään. Henkikin voi mennä joko akalta tai ukolta, jos oikein kiihdyttää vihan tunteitaan.
      Ja vaikka jossain Etelä-Amerikassa akat toisi tunteensa estoitta esiin, niin kyllä se on vain huulten heilutusta vailla vaikutusta miehiinsä. Latinalaisen Amerikan miehet ovat hidalgoja ja tekevät, lystäävät. Naisten asema niissä maissa on huono. Paljon melua, vähän villoja.
      Se, että toimintatavat ovat jossain maassa, perheessä muodostuneet jonkinlaisiksi on monien asioiden summa ja menneisyys ja selviytymiskeinot siellä vaikuttavat siihen osaltaan. Ei se ole napsautettavissa kuin valokatkaisijasta toiseksi. Muistan, miten minulle kotona sanottiin, että ole selkä suorassa, kun epävarmana ja paljon lukevana murrosiässä ryhtini ei ollut mallikelpoinen - ei se noin mene, että ollaan vaan selkä suorassa - tarvitaan lihaksiin vahvistusta. Sama se on perheissäkin, kun ei ole vara huutaa, niin ollaan hissukseen.
      Asiassa on monta puolta ja makkarassa on kaksi päätä.
      https://www.youtube.com/watch?v=joRoeB8wrhc

• Jeps, se on just näin. Ja kun minä sanon niin se kans on niin ;)) Mielensä vaan pahoittaa kaikista kovista sanoista ja suoralaukauksista. Ehkä toiset pystyy ne noin vain ravistamaan takista pois.
        Ja jos joku perheen auktoriteeteistä on pahalla tuulella, se tuntuu kyllä tunnelmassa, siitä kärsii kaikki. Kyllä se vaan sekin stressaa.
        Joku suodatus saisi ihmisillä olla, sekä siihen että mitä vastaanottaa, että siitä mitä antaa ulos. Kun kanssakäymisissä on aina enemmän kuin yksi. Tiedän kokemuksesta että kun joku vaan antaa kritiikkiä koko ajan, niin mieli murtuu pala palalta. Ei pysty edes vastaanottamaan rakentavaa kritiikkiä enää, mitta tulee täyteen.
        Sanoisin että tärkeämpää kuin se että sanottua asiansa, on se päämäärä minkä haluaa saavuttaa. Jos jonkun tekeminen tai sanominen ärsyttää, tulee ensin mieli huutaa se pihalle. Mutta jotta toinen lopettaisi sen ärsyttävän tekemisen tai sanominen, se ei taida olla paras tapa.

• Jatkan vielä siitä suodatuksesta, että se on varmaan yksi syy miksi monet suhteet loppu, avio ja ystävyys. Jos toinen koko ajan joutuu suodattamaan kahden edestä, se käy voimille ja on parempi luopua hankkeesta.

• äitiiensota

Voe jummalavita kun akat riitelee kommeesti,miehet ollaan piilosa sängyn alla.

• k-kk

Puhumal ne asiat selvii, kattelin näit kirjotuksia ja eri taval on mennyt ko mun kotona.
        Ei ollu äiti hiljane hyssykkä,pikku porossa ko isä yritti pyyhkäistä pöyrän puhtaaks niin silloin lävähti.
        Tiskirätti tai tohveli ,mikämilloinkin mut napakasti iski,siin sotasankari rypisteli pitkään kulmiaan mut ei auttanu,siivosti oli oltava.
        Kumminkin olen sitä mielt etei se turha mesoaminen kannata,mitäkovemmin niit ovia paiskoo niin sen vaikeempaa sitä on avata.

• PalomaOnnenLintu
        k-kk kirjoitti:

Puhumal ne asiat selvii, kattelin näit kirjotuksia ja eri taval on mennyt ko mun kotona.
        Ei ollu äiti hiljane hyssykkä,pikku porossa ko isä yritti pyyhkäistä pöyrän puhtaaks niin silloin lävähti.
        Tiskirätti tai tohveli ,mikämilloinkin mut napakasti iski,siin sotasankari rypisteli pitkään kulmiaan mut ei auttanu,siivosti oli oltava.
        Kumminkin olen sitä mielt etei se turha mesoaminen kannata,mitäkovemmin niit ovia paiskoo niin sen vaikeempaa sitä on avata.

:) ei minunkaan äitini ollut hiljainen hyssykkä. Olessamme pieniä muistan kyllä saaneemme "korvamakeaa " ja isukkikin sai kuulla kunniansa. Kuitenkin vanhetessaan hän alkoi kiertää konflikteja ja lakaista maton alle ikäviä asioita. Toisaalta siis, toruminen oli sallittua, mutta avoimesti asioista jotka olivat vähänkään arkaluontoisia, ei keskusteltu.

Minäkin tykkään että kotirauha on hyvä asia. Mutta avoimuus ja lupa osoittaa tunteitaan ... näissä asioissa olemme mielestäni edistytty.

• bessie-

No jaa, tuo ensimmäinen "perisynti" nyt on aivan yleismaailmallinen, kuuluu muuten ihan tavallisiin käytöstapoihin eikä siis synti ollenkaan. Päiväkotilapsille viimeistään tuo opetetaan heti ensimmäisenä tarhapäivänä. Paitsi että kyllä ulkona saa huutaa, ja vähän pienemmällä volyymilla sisälläkin.

Jäljelle näyttäisi jäävän kolme "perisyntiä".
      "Ei saa olla kauheesti eri mieltä" ei ole mielestäni erityisen suomalainen piirre. Voihan se olla käyttäytymiskoodina joissakin pienemmissä yksiköissä tai kulttuuriympäristöissä meilläkin, mutta äkkiseltään ajatellen ei kuulosta kovin suomalaiselta.

Ongelmien, vaikeuksien, epämiellyttävien asioiden lakaiseminen maton alle taitaa olla enemminkin yksilöiden tilannekohtainen valinta, ei niinkään kansallisuuksien.

"Konfliktinpelko" yleistettynä, kyllä siinäkin minulle tulee aika monta kansallisuutta ennen suomalaisia. Lähinaapureista jos aloitan niin ruotsalaiset, ja aika kärkiporukassa ovatkin.

• PalomaOnnenLintu

Ruotsalaiset ovat erittäin konflkitinarkoja. Asiat sanotaan hienosti joskus niin kiertäen että meikäläisellä menee yli hilseen. Ja jos sanoa töksäyttää (kuten suomalainen joskus tekee) niin sitten ollaan "burdus", jyrkkä tai jäyhä.

"Maton alle lakaiseminen" oli siskojenikin mielestä tyypillistä aikakauden naisille: he olivat kohdanneet saman käyttäytymismallin myös anopeissaan ja muissa ikäluokan naisissa.

• riidaton

En ole koskaan ymmärtänyt ihmisten tarvetta riidellä. Asioista voidaan olla eri mieltä ja erimielisyydet voidaan ratkoa puhumalla. Itse en jaksa edes kuunnella ihmisten riitelemistä, vaan poistun yleensä kuulomatkan ulkopuolelle. Ex-mieheni suku oli ja on edelleen kovia riitelemään keskenään, ovat onneksi jättäneet minut riitojensa ulkopuolelle ja näin olemme edelleen ystäviä keskenämme.

• HM.n

En osaisi lakaista epämiellyttäviä asioita maton alle enää kuusikymppisenä.
      Nuorempana sitä tuli tehtyä, jos yrittää salata tai piilotella jotain itselleen epäedullista on oltava varuillaan koko ajan ettei "totuus" paljastuisi.
      Elän avoimesti sellaista elämää kuin itse haluan, en anna naapureiden ja kylänmiesten häiritä elämääni.
      Pidän käsivarren mitan päässä liian tunkeilevat ihmiset.

• lärpssis

klurps :DDD

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      105
      8237
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      112
      5764
    3. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      55
      5231
    4. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      289
      5206
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      78
      3851
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      58
      3041
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      66
      2757
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2558
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2532
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      45
      2491
    Aihe