Koeajokokemuksia 500X:stä?

500X

Tietääkseni tällä viikolla on joissakin Fiat-liikkeissä ollut jo mahdollista koeajaa 500X.
Joko olette koeajaneet tätä uutuutta? Jos kyllä, millaisella moottorilla oli? Plussat ja miinukset?

30

2885

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dvfvfvfbfb

      Tietääksesi, oletan, ei tiedä onko ollut. Mainoksia olemattomasti, jos ollenkaan.

    • riisseli

      Mielestäni hinnoiteltu melko järkevästi kilpailijoihin nähden, vaikkakin nelivetoisena taitaapi olla vain yksi versio, 9 portainen automaatti ja isommalla dieselkoneella. Hintaa tuolla nelivetoisella 2.0 dieselillä noin kymppitonni enemmän kuin pienemmällä etuvetoisella 1.6 dieselillä.
      Järkevältä vaikuttaa 1.6 bensaversiot ja etenkin 1.6 diesel. Dieselin ilmoitettu kulutus tosi pieni ja hintakaan ei mielestäni paha.

      • mikä_järki

        1,6 bensavapari järkevä? Saa keppikäsi riittävästi liikuntaa? Pääsee useammin käymään mittarilla?

        Minusta tämä kuuluu sarjaan ei olisi ikinä pitänyt tuontiohjemaan edes ottaa. Jätetään vaparitossut tojotan yms. perässähiihtäjien heiniksi!


      • riisseli

        Riittää hyvin bensavaparin 110 hv. Järkevä on 1.6 perusmalli jos ostohinta on samoilla varusteilla 2000 € (tai alk. malli Pop 4000 €) edullisempi kuin 1.4 bensaturbon ja kulutus kuitenkin suunnilleen sama. Paljon ajavalle tietenkin dieselkoneiset järkevämpiä.
        Auton ikääntyessä turbokin voi kulua, ainakin Golfin kestotestissä 60 tkm:n jälkeen oli turbossa jo kulumaa. Ihmetyttää mikä kiire ja lapsellinen kaahaamisen tarve suorituskykyä ihannoivilla on? No, tietenkin joissakin ohitustilanteessa on turvallisempi ohittaa tehokkaalla, mutta sillä voi tulla kyllä kaahattuakin ja otettua riskejä enemmän. Suomessa on kuitenkin nopeusrajoitukset ja tietkin paikoin niin huonokuntoisia että kaahaaminen ei kannata.
        500X:n sisarmalli Jeep Renegadeakin myydään tuolla 1.6 bensavaparilla. Ja kyllä myydään myös vapaiden nopeuksien Saksassakin.
        Mukava olisi lukea testijuttu nimenomaan tuosta 1.6 bensamallista. Lieneekö tuota konetta missään muussa Fiatin mallissa?


      • turpotiiseli

        Millä aivopierulla yhdistät suoraan auton tehon, riskirajalla ajon ja ylinopeudet (joita "kaahaamisella" tarkoittanet). Tällainen liikennekäytös onnistuu heikkotehoisemmallakin autolla. Miksi tehoa ei saisi olla?
        Auto kuluu kun sillä ajetaan. Jos tätä pelkää, ei autoa kannata ostaa.
        Liikenteeseen ei kannata lähteä asenteellisena, ja riittää että jokainen huolehtii omasta ajostaan.


      • riisseli

        Joo, ei kaikki tehokkailla autoilla ajavat "kaahaile" tai ota turhia riskejä. Mutta kun Suomessa uudet autot ovat melko kalliita, mielestäni on hyvä jos valikoimissa on myös ns. "karvalakkimallit". Monia autonostajia voi viehättää se kun ei autossa ole turhia varusteita ja huipputehoja. Yleensä kaikilla automerkeillä on perusvarusteltuja hinnat alk. malleja. Eikös esimerkiksi Citroen Cactuksesta tai Peugoet 308 -malleista ole myynnissä 1.2 bensamalli, ilman turboa, 82 hv. Ja tuota moottoria on muistaakseni kehuttu autolehdissä. Kyllä 500X:n 110 hv riittänee useimmille, joten ei sitä kannata jättää pois tuontimalleista. Hyvä jos valikoimissa on useita eri tehoversioita eri ostajille!


      • nuhapumppu
        riisseli kirjoitti:

        Joo, ei kaikki tehokkailla autoilla ajavat "kaahaile" tai ota turhia riskejä. Mutta kun Suomessa uudet autot ovat melko kalliita, mielestäni on hyvä jos valikoimissa on myös ns. "karvalakkimallit". Monia autonostajia voi viehättää se kun ei autossa ole turhia varusteita ja huipputehoja. Yleensä kaikilla automerkeillä on perusvarusteltuja hinnat alk. malleja. Eikös esimerkiksi Citroen Cactuksesta tai Peugoet 308 -malleista ole myynnissä 1.2 bensamalli, ilman turboa, 82 hv. Ja tuota moottoria on muistaakseni kehuttu autolehdissä. Kyllä 500X:n 110 hv riittänee useimmille, joten ei sitä kannata jättää pois tuontimalleista. Hyvä jos valikoimissa on useita eri tehoversioita eri ostajille!

        Yleensä pienin kone on järkevä vaihtoehto, jos autolla ajetaan lähes pelkkää nurkkapyöritystä. Isommat/tehokkaammat koneet tuppaavat olemaan janoisampia kaupunkiajossa, vaikka maantiellä olisikin puntit tasan.

        Haittana on pienten koneiden
        - heikko vääntö, pahimmillaan kaupunkiajossakin joutuu kepittämään ahkerasti, maantiellä pitää ylämäissä vaihtaa pykälä alas ja ohituksiin lähdetään 3. vaihteella…
        - jos autoon haetaan pirteyttä lyhyillä välityksillä, niin sitten on 4000 rpm taulussa moottoritiellä
        - kaikkein pienimmät ovat moottoritiellä ylipäätään hätää kärsimässä -> kulutus voi nousta kovemmaksi kuin isommilla/tehokkaammilla moottoreilla

        1,6 l pata ei nyt varsinaisesti ole pieni, MUTTA luvattu max. vääntö on 1,6 l koneeksi todella korkealla kierrosluvulla, @4500 rpm. Haiskahtaa siis kierroskoneelta, jollainen on todella veemäinen ajettava kaupunkinopeuksilla/ruuhkassa, missä luontevinta olisi pyöritellä konetta 1500-2000 rpm. Lisäksi normikulutus on ihan sama kuin turbokoneella ts. mitään säästöäkään ei ole luvassa! Muuta kuin hankintahinnassa. Kaupan päälle saa kestovitutuksen?

        Tulee nimittäin ihan hakematta mieleen vanha Fiatin 1,6 l pata, josta on hlökohtaisia kokemuksia. Maantiellä OK, mutta kaupungissa nihkeä, kun alle 2500 rpm ”ei ketään kotona”. Toki kierroksia käyttämällä liikkui, mutta sitten olisi kulutus ollut pitkälti yli 10 l/100 km. Ahkeralla kepityksellä pääsi, töin ja tuskin, kasin pintaan. Maantiellä kyllä mentiin 6,5 tjsp lukemin.

        Kuten sanottu, jätetään nämä vapari=nuhapumput essonvaareille ja tojopapoille, jotka ei muutoinkaan Fiatia ostaisi!


      • mes_vai_hiiri
        riisseli kirjoitti:

        Joo, ei kaikki tehokkailla autoilla ajavat "kaahaile" tai ota turhia riskejä. Mutta kun Suomessa uudet autot ovat melko kalliita, mielestäni on hyvä jos valikoimissa on myös ns. "karvalakkimallit". Monia autonostajia voi viehättää se kun ei autossa ole turhia varusteita ja huipputehoja. Yleensä kaikilla automerkeillä on perusvarusteltuja hinnat alk. malleja. Eikös esimerkiksi Citroen Cactuksesta tai Peugoet 308 -malleista ole myynnissä 1.2 bensamalli, ilman turboa, 82 hv. Ja tuota moottoria on muistaakseni kehuttu autolehdissä. Kyllä 500X:n 110 hv riittänee useimmille, joten ei sitä kannata jättää pois tuontimalleista. Hyvä jos valikoimissa on useita eri tehoversioita eri ostajille!

        > Joo, ei kaikki tehokkailla autoilla ajavat "kaahaile" tai ota turhia riskejä. Mutta kun Suomessa uudet autot ovat melko kalliita, mielestäni on hyvä jos valikoimissa on myös ns. "karvalakkimallit".

        No jos arvon essonvaari on hakemassa ensisijaisesti halpaa autoa, jossa ne muut kriteerit on 1) halpa, 2) halpa, 3) ei mitään hajoavia turhakkeita, kuten ilmastointi, keskuslukitus, sähköikkunat...

        Niin miksi essonvaari katselee UUTTA ja vielä ns. life style -tyylistä autoa?

        Kun pitäisi katsella niitä luotettavia 80/90 luvun vehkeitä tai uusistakin Daciaa tms. Fiatiltakin löytyisi paremmin filosofiaan sopivia malleja...

        Jonkinlaista skitsofreniaa ilmassa. Mieli tekis, mutta ei uskalla, kun ei tiedä mitä naapurit/työkavet/essonbaarin parlamentti asiasta ajattelisi?


    • tampereelleko

      Kallis, "alkuhinta" karvan alle 20 t, helposti nousee 25 tuhanteen.
      Pitäs nähdä onko rahalle vastinetta, mutta kun täällä Varsinais-suomessa ei ole
      myyjää.

    • kiinnostunutkyl

      Ilmoittakaa jos Turun seudulle tulee Fiat myyntiä

    • arska1234

      Ohhoh, telkkarissa oli Fiat 500X mainos.. En muista et 2000-luvulla olisi Fiatin mainoksia näkynyt missään :(
      Taitaa uusi maahantuoja tosissaan yrittää myydä Fiatteja, edellisellä tuo markkinointi oli täys nolla :(

    • 500X

      Tällä autolla on kaksi ulkonäköversiota; city-look ja maasturimaisempi cross. Tuo malliston kallein (ainakin tällä hetkellä Suomen hinnastossa) 500X 2.0 MultiJet 140 hv Cross Plus AT9 4X4 sai positiivisen arvostelun erään autolehden lyhyellä ensikoeajolla. Erityisesti hiljaisuutta ja 9-portaisen automaattivaihteiston toimintaa kehuttiin.
      Tuolla kalleimmalla mallilla näyttäisi olevan hintaa noin 35 000 €.

    • retroa

      Fiat voi tällä onnistua hyvinkin. Persoonallisuutta kaivattaisiinkin autoihin.
      Pikkusen näyttää isolta 600, lta

      • Kivijalka

        Eli kysyttiin koeajokokemuksia.
        Näyttää siltä,että kukaan ei ole koeajanut vielä autoa.
        Kuka on eka,olisi mukava lukea,kun yli puolessa Suomessa auto ei edes tule myyntiin.


      • hyvältä_vaikuttaa
        Kivijalka kirjoitti:

        Eli kysyttiin koeajokokemuksia.
        Näyttää siltä,että kukaan ei ole koeajanut vielä autoa.
        Kuka on eka,olisi mukava lukea,kun yli puolessa Suomessa auto ei edes tule myyntiin.

        Muilla foorumeilla on kyllä tarinoita näkynyt onhan pikatyypityksiä ollut lehdissäkin. Myös Jeep Renegade on rakennettu samalle pohjalevylle, joten viitteitä saa siitäkin. Itse olen vain käynyt istumassa ns. kylmät tyypit, mutta lehtien ja nettikirjoittelun koeajoille on ollut yhteistä, että

        ajettavuutta erit. mutkateillä kehuttu, jopa "parasta Fiatilta pitkään aikaan" (tosin näiden kommenttien heittäjillä tuskin kaikista malleista kokemusta)

        kehuja on saanut myös alhainen melutaso

        /- jousitus on varsin napakka, auto ei kallistele liiaksi, toisaalta joskus voi esiintyä nyökkimistä (korkean kopan ongelma) ja hidastetöyssyissä yms. on menee jo epämukavan puolelle -> siis tämä auto on todellakin maantieajoon eikä 30/40 rajoitusalueella kaahaamiseen (paukutellaan hidastetöyssyjen yli/oiotaan jalkakäytävän kautta) tehty

        - ohjaus liiaksi tehostettu eli tunto on ohkainen

        - etupenkkien istuinosa turhan lyhyt, takapenkin tilat ei kovin ihmeelliset (pitkillä aikuisilla voi tehdä tiukkaa sekä polvi- että pääntilan suhteen)

        140 hv MultiAir (bensa) liikkuu liukkaimmin ja on ajoltaankin tasapainoisin - tosin vertailuparina on yleensä ollut vain 140 hv MA käsivaihteisena vs. 2 l diesel neliveto 9-pykäläinen automaatti

        Renegade on saanut kehuja myös nopeasta lämpenemisestä (mikä yllättää, koska T-Jet & MultiAir eivät aiemmin ole liiaksi asti lämpöä tuottaneet -> lämppäristä puhallus täysille ja moottorin lämpö laskee...), mutta kylmäkulutus on ollut korkeahko (ihan tarkoituksella tehty ominaisuus, jotta saadaan lämpöä kabiiniin? -> tästä en anna miinusta, kylmään autoonhan on melkein pakko ostaan lisävarusteena Webasto)


    • hiljastaon

      Onko siitä jo näyttelyjä ollu? Fiat sivuillekaan ei saada esitettä millään.
      Pakko kattoa ensin esitettä kun täällä päinkään ei ole myyjiä.

      • äksä

        No nyt on Fiat-sivuilla ihan kunnon suomenkielinen esite autosta-pisteet siitä!


    • punto1

      Ompa laadukas esite.
      Onko tuo auto ollut joissain lehdissä jo koeajossa?

    • toimittaja-

      Parikin kertaa yritetty mutta hajosivat heti alkuunsa.

      • F.I.A.T

        Missä lehdissä on tästä raportti? Olisihan siinä "toimittaja-lle" herkullinen tilaisuus tehdä juttu jossa koeajettava auto hajoaa. Ja jopa useamman kerran.


      • VAGniikan_maailma
        F.I.A.T kirjoitti:

        Missä lehdissä on tästä raportti? Olisihan siinä "toimittaja-lle" herkullinen tilaisuus tehdä juttu jossa koeajettava auto hajoaa. Ja jopa useamman kerran.

        Onhan näitä hajoamisia tapahtunut. Joskun vuosikymmeniä sitten tämä oli suht normaaliakin. Tuoreempina on jäänyt mieleen mm. DSG:n porsiminen (luonnollisesti ennenkuulumaton yksittäistapaus, kuten myös erään merkin lukkojen jäätymiset). ;-D


      • F.I.A.t

        Tämä keskustelu on Fiat 500X autosta. Niiden väitetystä koeajoissa hajoamisista haluaisin tarkempaa tietoa. Muden merkkien särkymisistä kannattaa jutella näiden merkkien foorumeilla.


      • hiiriä_ei_miehiä
        F.I.A.t kirjoitti:

        Tämä keskustelu on Fiat 500X autosta. Niiden väitetystä koeajoissa hajoamisista haluaisin tarkempaa tietoa. Muden merkkien särkymisistä kannattaa jutella näiden merkkien foorumeilla.

        Luuletko saavasi vastausta kysymykseesi joltain tojoterolta/skodajullilta?

        Mieli tekis, muttei uskalla ostaa kuin essonbaarin parlamentin/VAGniikan maailman suosituksen mukaisen luottopelin, ankean harmaana, ettei vain erotu joukosta. Ja koska jälleenmyyntiarvo.

        Sitten harmittaa. Koko ajan ja pirusti. Tämä näkyy hyvin liikenteessä - nykyään ei perseile bemarit/audit, vaan "järkiautot". Pakettiautot pahimpina kaikista, mutta kakkossijasta kilpailee tasapäin halvemman pään katumaasturit (nissan kasvaimet yms.) sekä pölypallon harmaat "järkiautot", siis Ocut, Varikset yms. Tuntuu tämä järjen määrä olevan vakio - mitä "järkevämpi" auto, sitä järjettömämpi kuski!


      • doc-

        Otahan lääkkeesi, kyllä se siitä sitten....


    • hyväälupaaa

      Mitä täällä höpistään? Fiatista on nyt puhe, Eilen ilmestyneessä Auto-bildissä
      oli kolmen auton vertailu Mitsubishi Asx, Dacia Duster, Fiat 500 X.
      Fiat 500 X voitti heittäen tuon vertailun

    • Toscanassa

      Ajoin viime viikolla uuden karhealla 500X:llä alta viikossa yli 1000 km Italiassa motareita, kyläteitä ja vuorien ylityksiä 1.6 dieselpytyn 6 pykäläisellä manuaali etuvetoisella. Auto oli ajossa hämmästyttävän hiljainen, kone veti ja jarrutti hyvin myös vuorien mutkatiet sekä oli vakaa ajettava motarinopeuksilla ja helppo pyöritellä parkkipaikoilla. Tilat edessä olivat todella runsaat ja takapenkkiläiset olivat tyytyväisiä; takaboxi oli tietenkin auton koon mukaisesti perhefarkkuja pienempi, mutta laukut kulkivat hyvin mukana. Tosiaan kaikki ennakkoluulot positiivisesti ylittävä. Jos asuisin Italiassa, niin saattaisin jopa harkita, mutta eri juttu on, miten mahtaa kestää pitempään pohjolan oloissa.

    • pohjoseen

      Kyllä kestää täälläkin. Minulla todella hyvin toimineet Fiatit pakkasillakin.

    • 500X

      Koeajoin syksyllä 500X 1.6 bensamallin. Ei mikään älyttömän pirteä, valitsisin varmaan tehokkaamman 1.4 multiairin jos tuollaisen seuraavaksi vaihdan.. En muistanut katsoa mitkä renkaat olivat alla, mutta eräässä koeajossa moitittiin Bridgestonen renkailla todella paljon 500X ajettavuutta. Toimittajat vaihdattivat samaan autoon Continentalit, muuttui auto kokonaan toisenlaiseksi eli erittäin hyväksi ajaa. Siis renkaat vaikuttaa ilmeisen paljon 500X:n ajettavuuteen.

    • dfdfdfd

      Hyväntuntuinen auto ajossa , kokeilin, laadukkaan oloisesti tehtykin.
      Ennakkoluulot on vaan kovat ihmisillä.
      Koeajon jälkeen ne karisee jos viittii käydä liikkeessä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      429
      3023
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      102
      2364
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      363
      2112
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1943
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1797
    6. 164
      1238
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1227
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1156
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1082
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      947
    Aihe