Olen nähnyt täällä joskus ketjun ko. aiheesta ja ajattelin kysellä josko siitä saisi juttua aikaiseksi.
Pidemmän seisomisen jälkeen joutuu starttaamaan normaalia pitempään ja joskus jopa ilmaamaan koneen.
Olen pohtinut sähköpumpun lisäämistä linjaan. Olisihan sillä helpompi ilmata myös suodattimen vaihdon jälkeen.
Onko joku asentanut sähköisen siirtopumpun VP moottoriin ja minkälaisen?
Volvo Penta 2001 moottoriin sähköinen siirtopumppu
44
2626
Vastaukset
En ole asentanut sähköistä siirtopumppua Volvon koneeseen vaan Soléen, mutta juuri mainitusta syystä: ilmanpoiston helpottamiseksi.
- seppomartti
Jos täytyy ilmata niin on vikaa vikaa vikaa. Polttoaineen syottöön ei ilma kuulu. Poista vika äläkä lisää pa-pumppuja. Aloita polttoainesuodattimesta, CAV vuotaa helposti. Sitten vanhat pa- putket vaihtoon. Normaali ilmaus käsipumpulla vaatii muutaman painalluksen. Ei sen vuoksi sähköpumppua tarvita. Ja ilmauksen tarvetta ei ole edes joka vuosi.
- pätevä
Paina polkupyörän pumppu tikasti suutinta vasten ja vetäise mäntä ylös. Ilma lähtee.
- McInen
Sama kone ja sama ongelma: Syksyllä, kun vene on seisonut jopa kuukauden laiturissa ja on lisäksi kylmä, kone on aika vaikea saada käyntiin. Viime kesänä koneeseen asennettiin sähköinen siirtopumppu mutta eipä siitä pahemmin apua ollut. Asennuksen teki diesel-korjaaja, joka tusasi koneen parissa lähes päivän kun yritti selvittää, miksi koneen käynnistyminen on niin huonoa. Valitettavasti mitään korjattavaa ei löytynyt ja kokeiltiin tuota pumppua mutta aika heikolla menestyksellä. Nyt tekisi jo mieli vaihtaa koko kone, alkaa hermot mennä. Toki silloin kun se toimii (kesällä, kohtuullisen aktiivisella käytöllä), koneen käynnistymisessä ja käynnissä ei ole valittamista. Pari kertaa vedenerottimen tiiviste on asettunut huonosti ja kone on saanut sitä kautta ilmaa mutta sen ongelman tunnistaa helposti eli kyse ei mielestäni syyspulmien kohdalla ole siitä.
- seppomartti
Osaatko kylmäkäynnistysrituaalin?. 2003 ikivanha lähtee talven jälkeen ensimmäisestä työtahdista alle sekunnissa ilman ilmauksia
- karhu33
Voin kokemuksesta vahvistaa Seppomartin kommentin eli pitää paikkansa ja käynnistyy HETI
- jpee
no minkähän lainen se kylmäkäynnistys rituaali on
- McInen
Luulen osaavani:
1. Sytytysvirta päälle
2. Kaasu täysille (kuulemma nimenomaan täysille)
3. Sammutusvipu ylös-alas
Kummaa onkin, että esim. viime keväänä kone lähti tällä tavalla kiltisti käyntiin talven jäljiltä (tosin ei kestänyt kierroksia koska sai hieman ilmaa jälleen vedenerottimen tiivisteestä) mutta syksyllä ongelmat pahenivat sitä mukaa kun seisokit pitenivät ja ilmat kylmenivät. - McInen
Ja tuo meidän yksipyttyinen ei lähde IKINÄ käyntiin ensimmäisestä työtahdista enkä ole muidenkaan vastaavien nähnyt lähtevän.
- Tiedetääntiedetään
Tiedän ainakin yhden tekniikan, joka toimii - ainakin muilla koneilla.
Sähköinen pumppu paluupuolelle imemään polttoaine systeemin läpi. Ilma poistuu ja mahdolliset kuivuneet tiivisteet ym pikku raot kostuvat ja tiivistyvät.
Painepuolelle puimpun laittaminen ei poista kaikkea ilmaa.- Soleiltua
Ainakin Solen dieselissä on painetuilla ja ilmaa itsr
- Soleiltu
Siis painepuolella ja ilmaa itse
- FF27Charlotta
Oma VP2001 käyttäytyy muiden kokemuksien kanssa samankaltaisesti (ominaisuus?). Tuntuu että ajan kanssa valuttaa dieselin takaisin tankkiin. Hanaa olen miettinyt väliin. Edelliset omistajat ovat uusineet polttoainepumpun ja startin. Oma käynnistysrutiinini seisokin jälkeen on seuraavankaltainen. Ensin starttaan konetta 5 - 7 s jolloin se ilmaa itsensä (ainakin näin kuvittelen tapahtuvan). Sitten tauko (starttimoottoria ei saa ylikuormittaa) ja vaihde vapaalle, kuristin ulos, kuristin sisään, kaasu lähes täysille ja start. Aina on käynnistynyt, ottaa usein kuitenkin useamman sekunnin. Nollan lähellä olen kerran joutunut turvautumaan motor starter sprayhin.
- Pentan_rassaaja
ei kai VP2001 voi lähteä eka puristuksesta käyntiin? Niissähän ei ole hehkutusta, joten lämpö sylinterissä nousee vain puristuspaineella. Eikä puristuspaineen lämpö riitä polttoaineen sytyttämiseen kertapuristuksella. Luulisin. Mitä kylmempi ja väljempi moottori, sitä pidempään pitää pyörittää että pytty lämpiää riittävästi. Itselläni moottori vuodelta -90 ja pyörityttää ilman lämpötilasta riippuen 10-20s.
Silloin kun oli siirtopumppu rikki pyöritytti jonkin verran pidempään, ainakin siltä se tuntui.- seppomartti
Kirjoitin,että ikivanha VP 2003 lähtee edelleen laakista käymään. Lähti juuri seisottuaan 8kk. Eikä siinä ole hehkua. Kuviteltu tai todellinen ilmaus ennen käynnistystä ei ole ominaisuus vaan vika. Mistä kuvittelette ilman joutuvan polttoainejärjestelmään, jos ei olisi vuotoa?.
- TS36
Mulla ei 2001 startannut. Oli väljä, jota ei kunnolla puristusmittauksilla saatu osoitettua. Purimme sen atomeiksi yks talvi ja huolsimme kaikki osat ja sen jälkeen on lähtenyt helposti. Ei tarvitse normilämpötiloissa kylmäkäynnistysrutiinejakaan.
- FF27Charlotta
Itse olen myös sitä mieltä, että oma koneeni kaipaisi venttiilien puhdistus, säätöä ja todennäköisesti uutta kärkeä suuttimeen. Joku täällä aikaisemmin totesi, että tuo kylmäkäynnistusrutiinin tarve osoittaa, että palotilaa pitää tukkia polttoaineella, koska venttiilit falskaavat. Sieltä kai sitä ilmaa sitten tulee ajan kanssa?
- seppomartti
FF27Charlotta kirjoitti:
Itse olen myös sitä mieltä, että oma koneeni kaipaisi venttiilien puhdistus, säätöä ja todennäköisesti uutta kärkeä suuttimeen. Joku täällä aikaisemmin totesi, että tuo kylmäkäynnistusrutiinin tarve osoittaa, että palotilaa pitää tukkia polttoaineella, koska venttiilit falskaavat. Sieltä kai sitä ilmaa sitten tulee ajan kanssa?
Ehkä on kaukaa haettu ilmavuoto: falskaavat venttiilit> sylinteriin> läpi suuttimen ja korkepainepumpun> jne? Ei varmaan ihan ensimmäinen ilmavuodon mekanismi Dieselissä. CAV - filtteri on niin peestä, että tekisi mieli vaihtaa Racor tilalle. Saisi filtterit yläkautta paikalleen ahtaaseen tilaan ja muutenkin on kehittynempi
- Vaihtoon
seppomartti kirjoitti:
Ehkä on kaukaa haettu ilmavuoto: falskaavat venttiilit> sylinteriin> läpi suuttimen ja korkepainepumpun> jne? Ei varmaan ihan ensimmäinen ilmavuodon mekanismi Dieselissä. CAV - filtteri on niin peestä, että tekisi mieli vaihtaa Racor tilalle. Saisi filtterit yläkautta paikalleen ahtaaseen tilaan ja muutenkin on kehittynempi
Ei kai tuota suodattimen uusimista kannata sen enempää miettiä sitten. Muutama satanen veneen kuluissa sinne tänne on aika pieni juttu, jos sillä pääsee eroon jostain asiasta joka vaivaa ja mietityttää.
- Voisi
FF27Charlotta kirjoitti:
Itse olen myös sitä mieltä, että oma koneeni kaipaisi venttiilien puhdistus, säätöä ja todennäköisesti uutta kärkeä suuttimeen. Joku täällä aikaisemmin totesi, että tuo kylmäkäynnistusrutiinin tarve osoittaa, että palotilaa pitää tukkia polttoaineella, koska venttiilit falskaavat. Sieltä kai sitä ilmaa sitten tulee ajan kanssa?
Syynä kylmänarkuuteen ja pitemmän seisomisen jälkeiseen heikkoon käynnistymiseen saattaa olla myös sylinterin väljyys, öljy aikaa myöten koneen seisoessa valuu alas ja uutta saadaan vain pitemmällä veivauksella. Toinen mahdollisuus tai samanaikainenkin on, jos koneen raudat venttiilikoneistossa on niinpäin, että väläykset pienenee kylmään päin niin liian pienillä venttiilinvälyksillä käy noin ja lämpimänä pelittää...
- Diesel2001
Kiitos mukana olijoille. Tässä ketjun aloittaja. Kovin ovat tuttuja kokemukset muillakin.
Minun koneeni oireilee jo keskikesälläkin, jos pari viikkoa seisoo. Syksyllä tietenkin tulee vielä se viileyskin mukaan.
Täytyy ilmeisesti purkaa koko pa-linja auki ja koota sitten uudestaan, mutta kyllä minä sen sähköpumpun sinne haluan lisätä - vaikka vain varalle. - varmuutta
Kannattaisiko vaan laittaa riittävän isot starttiakut että kestää sahata ilman pelkoa että virta loppuu?
Tiedän monien käyttävän starttiakkuina jotain pieniä 50-60ah akkuja koska "sitä käytetään vain starttaamiseen". Mutta entä jos ei käynnisty heti niin eikö olisi parempi olla mielummin se 80-100ah kapasiteettia että voi startata pidempään.
Moottorivalmistajat usein suosittelee tuon kokoisia akkuja.- Volovonpentele
Vaihdoin tänä keväänä starttiakuksi 45 Ah/400A akun, kone VP MD7a joka lähtee "laakista" käyntiin, myös eka käynnistys nyt keväällä. Aiemmin hupi ja startti olivat saman kokoiset (70 Ah) mutta nyt akkukoteloon mahtui isompi 100 Ah hupiakku.
En ymmärrä miksi tuota "sahausvaraa" pitää olla älyttömästi. 7a:n startti on 0,8 kW eli ottaa alle 70A. eikä varsinaisia kylmäkäynnistyksiä (pakkaskelit) tule, joten vielä ainakin pidän ratkaisuani ihan järkevänä, starttaa hyvin :)
Akut tietysti eri piireissä, eli starttiakku on käytännössä ihan täynnä koko ajan, normaali startti on sen pari sekuntia.
Mutta jos joutuu sahaamaan jostain syystä, esim. ilmauksen takia niin mukana on käynnistyskaapelit joilla saa sitten siitä isommasta hupiakusta virtasta. Luulen kuitenkin että 45 Ah akulla sahailee hyvinkin 15 min 800 W startilla, kun ei ihan yhtämittaa starttimoottorin käräyttäen sitä tee.
Moittikaas nyt ratkaisuani, olisi kiva kuulla missä olen pähkäillyt pieleen :) - kantapään-kautta
Volovonpentele kirjoitti:
Vaihdoin tänä keväänä starttiakuksi 45 Ah/400A akun, kone VP MD7a joka lähtee "laakista" käyntiin, myös eka käynnistys nyt keväällä. Aiemmin hupi ja startti olivat saman kokoiset (70 Ah) mutta nyt akkukoteloon mahtui isompi 100 Ah hupiakku.
En ymmärrä miksi tuota "sahausvaraa" pitää olla älyttömästi. 7a:n startti on 0,8 kW eli ottaa alle 70A. eikä varsinaisia kylmäkäynnistyksiä (pakkaskelit) tule, joten vielä ainakin pidän ratkaisuani ihan järkevänä, starttaa hyvin :)
Akut tietysti eri piireissä, eli starttiakku on käytännössä ihan täynnä koko ajan, normaali startti on sen pari sekuntia.
Mutta jos joutuu sahaamaan jostain syystä, esim. ilmauksen takia niin mukana on käynnistyskaapelit joilla saa sitten siitä isommasta hupiakusta virtasta. Luulen kuitenkin että 45 Ah akulla sahailee hyvinkin 15 min 800 W startilla, kun ei ihan yhtämittaa starttimoottorin käräyttäen sitä tee.
Moittikaas nyt ratkaisuani, olisi kiva kuulla missä olen pähkäillyt pieleen :)niin jos nyt purjeveneestä kyse niin sitten kun avomerellä on käytetty hupiakku tyhjäksi ja koneessa vaikka polttoainelinjoissa ilmaa tai jotain muuta häikkää ja virta loppuu hetkessä starttiakusta niin alat ymmärtää miksi sitä "sahausvaraa" on syytä olla...
- Volovonpentele
kantapään-kautta kirjoitti:
niin jos nyt purjeveneestä kyse niin sitten kun avomerellä on käytetty hupiakku tyhjäksi ja koneessa vaikka polttoainelinjoissa ilmaa tai jotain muuta häikkää ja virta loppuu hetkessä starttiakusta niin alat ymmärtää miksi sitä "sahausvaraa" on syytä olla...
Jaa, minun käsittääkseni täyteen ladatussa 45 Ah starttiakussa on "sahausvaraa" jos startti on 0,8 kW. Kylmäkäynnistyksiä ei juuri ole joten startti ottaa 70 A virran.
Jos oletetaan että akun peukertin vakio on 1,2, niin tuolla virralla se teoriassa jaksaisi pyörittää 19 min yhtä mittaa, joten arvioni varttitunnin sahailusta lienee aika lähellä totuutta.
Monissa moottoripyörissä on yli kilovatin startit, ja pienet akut (esim. 1200 cc bemarissa 1,1, kW startti ja 14 Ah (12 V) akku.
Joten vieläkin uskon että 45 Ah olisi riittävä 0,8 kW starttimoottorille, vaikka polttoainelinjoissa olisi häikkää ja käsipumpun kahva katkeaisi. Etenkin kun kone on purjeveneessä, joka ei ole avuton vaikka moottori ei kävisi :)
Perustele siis lisää... Miksi tuo kone vaatisi 60 tai 75 Ah starttiakun???
Itse asiassa sen voisi pyöräyttää käsin käyntiin jos olisi puolipuristin, sen verran vanhanaikaisen iso on vauhtipyörä. Mutta siitä on jostain syystä jätetty jo veivistartti pois, aikoinaan pari kertaa tuli käynnistettyä vähän tuota isompi kone (Albin AD2) käsin kun akut olivat hiipuneet. Ei varmaan olisi onnistunut jos polttoainelinjoissa ilmaa tai muuta häikkää ;) - kantapään-kautta
Volovonpentele kirjoitti:
Jaa, minun käsittääkseni täyteen ladatussa 45 Ah starttiakussa on "sahausvaraa" jos startti on 0,8 kW. Kylmäkäynnistyksiä ei juuri ole joten startti ottaa 70 A virran.
Jos oletetaan että akun peukertin vakio on 1,2, niin tuolla virralla se teoriassa jaksaisi pyörittää 19 min yhtä mittaa, joten arvioni varttitunnin sahailusta lienee aika lähellä totuutta.
Monissa moottoripyörissä on yli kilovatin startit, ja pienet akut (esim. 1200 cc bemarissa 1,1, kW startti ja 14 Ah (12 V) akku.
Joten vieläkin uskon että 45 Ah olisi riittävä 0,8 kW starttimoottorille, vaikka polttoainelinjoissa olisi häikkää ja käsipumpun kahva katkeaisi. Etenkin kun kone on purjeveneessä, joka ei ole avuton vaikka moottori ei kävisi :)
Perustele siis lisää... Miksi tuo kone vaatisi 60 tai 75 Ah starttiakun???
Itse asiassa sen voisi pyöräyttää käsin käyntiin jos olisi puolipuristin, sen verran vanhanaikaisen iso on vauhtipyörä. Mutta siitä on jostain syystä jätetty jo veivistartti pois, aikoinaan pari kertaa tuli käynnistettyä vähän tuota isompi kone (Albin AD2) käsin kun akut olivat hiipuneet. Ei varmaan olisi onnistunut jos polttoainelinjoissa ilmaa tai muuta häikkää ;)kyllä aika avutonta on purjeveneessä avomerellä jos sähköt loppuu. se on yksi tärkeimmistä asioista että sähkö riittää. eihän sitä venettä saa navigoitua edes pois sieltä mereltä vaikka tuulisi kuinka jos sähköä ei ole.
itse jos avomerelle lähtisin niin etenkin moottorin käynnistykseen liittyvä sähköjärjestelmä pitäisi etenkin kahdentaa, ja moottoriin kaksi laturia ja yksi mukaan varalle. laturin hihnoja mukaan jne.
myös startit ym. tarvittava varaosa mukaan. tosin kun rupeaa miettimään mahdollisia epävarmuustekijöitä niin niitä on niin paljon että kaikkia ei voi eliminoida niin hyvin että uskaltaisi lähteä.
joskus lukenut jotain purjehduskertomuksia ja kyllä todella rohkeita ihmisiä on kun puhutaan jopa mahdollisesta polttoaineen loppumisesta??
en ymmärrä niitäkään ketkä autossa ei pidä tankkia täytenä vaan välillä jopa annetaan polttoainevalon palaa useita päiviä. itse tankkaan aina puolessa tankissa ei puhettakaan että päästäisin polttoainevalon syttymään.
saati sitten veneessä keskellä merta on sama tilanne! ei voi ymmärtää. - Volovonpentele
kantapään-kautta kirjoitti:
kyllä aika avutonta on purjeveneessä avomerellä jos sähköt loppuu. se on yksi tärkeimmistä asioista että sähkö riittää. eihän sitä venettä saa navigoitua edes pois sieltä mereltä vaikka tuulisi kuinka jos sähköä ei ole.
itse jos avomerelle lähtisin niin etenkin moottorin käynnistykseen liittyvä sähköjärjestelmä pitäisi etenkin kahdentaa, ja moottoriin kaksi laturia ja yksi mukaan varalle. laturin hihnoja mukaan jne.
myös startit ym. tarvittava varaosa mukaan. tosin kun rupeaa miettimään mahdollisia epävarmuustekijöitä niin niitä on niin paljon että kaikkia ei voi eliminoida niin hyvin että uskaltaisi lähteä.
joskus lukenut jotain purjehduskertomuksia ja kyllä todella rohkeita ihmisiä on kun puhutaan jopa mahdollisesta polttoaineen loppumisesta??
en ymmärrä niitäkään ketkä autossa ei pidä tankkia täytenä vaan välillä jopa annetaan polttoainevalon palaa useita päiviä. itse tankkaan aina puolessa tankissa ei puhettakaan että päästäisin polttoainevalon syttymään.
saati sitten veneessä keskellä merta on sama tilanne! ei voi ymmärtää.Novoivoi - purjeveneellä ei ole avutonta keskellä merta ilman konetta, hiukan avuttomampaa on rannikolla mutta purjein pärjää ilman konetta satamaankin. Ilman sähköä saa myös navigoitua :)
Jos lähtisit avomerelle, niin... enpä tiedä miten pienemmällä veneellä edes pärjäisit. Johonki V-P 13 hp koneeseen kaksi starttiakkua ja kaksi laturia ja vielä yksi varalle, varastarttimoottori jne... oletkohan ihan tosissaan? Puhutaan siis avomerestä, ei valtamerestä.
Laturin hihnaakaan ei minulla ole mukana Itämerellä, se on kuitenkin keväällä tarkastettu, varalöpöfiltteri on tietty mutta muuten tuntuu että puhut asiasta josta ymmärrys on tullut vain lukemalla joitain purjehduskertomuksia.
No, tuo vuodatuksesi ei mitenkään kertonut siitä että tarvitaanko 0,8 kW startilla varustetun moottorin käynnistykseen 75 vai 45 Ah akku, paloi bensavalo tai ei...
- acegi
Voitte laittaa takaiskuventtiilin lähelle tankkia imu letkuun Ja seurata onko apua.Paikallistakaa vuotokohta,lähtekää tankin päästä liikkeelle,vuotaako tankin mutka liitos jos sellainen on,uusikaa imuletku,uudet hyvät tupla lemmarit joka liitokseen vastakkain päin kiristettynä,suodatin jalan tarkistus,samoin kupin,cav 296 suodattimessa tiiviste renkaitten koossa on milli eroa mikä tulee jalkaa vasten ja mikä pohjaa, sitten koneen päässä uusikaa banjoliitinten tiivisteet.Huolella kun käy kaikki läpi vuotokohtakin löytyy.
- FF27charlotta
Yksi kevät pa-letkun klemmari jäi aavistuksen liian löysälle. Se jo aiheutti välittömät häiriöt moottorin käydessä. Otti ilmaa aika nopeasti, koska imu niin kovaa. Sen vian sai helposti pois ja ei ole enää ottanut ilmaa käynnin aikana. Mites vuoto paluupuolella oireilisi?
- TietyissäOlosuhteissa
FF27charlotta kirjoitti:
Yksi kevät pa-letkun klemmari jäi aavistuksen liian löysälle. Se jo aiheutti välittömät häiriöt moottorin käydessä. Otti ilmaa aika nopeasti, koska imu niin kovaa. Sen vian sai helposti pois ja ei ole enää ottanut ilmaa käynnin aikana. Mites vuoto paluupuolella oireilisi?
Paluupuolen vuoto riippuu aikalailla järjestelmästä. Paluupuoli on paineinen, joskin vain pienellä opaineella. Isosta vuodosta kuitenkin pääsee polttoainetakin ulos.
Jos moottorin pumppu on polttoainepinnan yläpuolella, voi paluupuolelta tulla ilmaa takaisin ja polttoaineen pinta imupuolella laskea pumpun pinnan alle. Silloin käynnistykseen menee hiukan enemmän aikaa koska pumpun pitää ensin puhaltaa ilmat ulos ja imeä polttoaine sisäänsä.
Vaikutus edellyttää, että paluupuoli on vedetty esim konetilan katon kautta koska vuodon pitää olla polttoaineopinnan yläpuolella. - acegi
Paluupuolen vuoto mahdollinen ilman suhteen jos paluu linja menee koneen omaan suodattimeen takaisin yleensä vuotaa kyllä myös ulospäin,rähjää koneen päälle.Mahdollista, harvinaisempaa ja ilmenee ajossa ei yleensä käynnistyksessä.Imu ja painepuolen täytyy aina olla täysi myös esim talven jälkeen,diesel konetta ei koskaan tarvi ilmata jollei diesel laitteistoon tehdä remonttia tai vaihdeta suodattimia,tai sitten kyseinen imu puolen vuoto.Painepuolen vuoto vuotaa aina ulospäin,imu vuoto on näkymätön.
Laittakaa koneen ja veden erottajan väliin kirkas letkunpätkä näette meneekö ilma kuplia koneen käydessä,siitä ei vielä välttämättä näe kun kone seisoo ilmavuotoa,vuotokohtahan voi tehdä ilmaa ihan johonkin muuhun kohtaan.Uudet letkut tankilta vedenerottajalle veden erottajan irroitus ja tarkistus oiken pöydällä hyvässä valossa, tarkistakaa myös letku liittimet suodattimesta ettei sieltä ime ilmaa,sitten vedeneroittajalta uusi letku siirtopumpulle ja sen letku liittimen tarkistus ettei siitä ime ilmaa,monesti banjoliitin.Siirtopumpulta eteenpäin onkin sitten painepuoli,vuotaa ulos päin.
- acegi
Sähköpumpun laittajalle,ei auta yhtään sähköpumpun laitto,ilmausta vain helpottaa.Kohta hermonsa menettäneelle,koneen vaihto ei auta yhtään jos vika veneen polttoaine linjassa.Pienikin vuoto imu linjassa niin polttoaine valuu takaisin tankkiin hiljaksiin.Takaisku ventiili tankin lähellä auttaa tähän,mutta ei poista itse ongelmaa,joku kerta kovassa merenkäynnissä koneenne sammuu kun esim suodatinjalkaan kertynyt ilma pääsee letkuun ja siitä pumppuun ja siitä suuttimille,olette pahimmassa tapauksessa kalliota vasten tai karikolla veneellänne.Huolellisuutta.
- kak3
Tuota, laitetaampa tähän samaan keskusteluun. Koneena tuoreempi beta-10 joka kyllä lähtee kylmänä hyvin käyntiin. Lämpinä taas temppuilee, saattaa vaatia useita pyöritys yrityksiä ennenkuin lähtee (yskien). Olisiko tähän näkymystä mistä johtuu?
- acegi
Lähteekä käymään jos pian ajon jälkeen käynnistää?beta koneet on esikammio dieseleitä,pieni hehku pitäisi antaa jos kone on jo ehtinyt jonkun verran jäähtymään.Koita sellaista,jos toimii se on ominaisuus esikammio dieseleissä.
- acegi
Niin ja aina kaasua kun käynnistää.sammuttaa koneen että koneessa on noin 1500 kierrosta niin kaasua on automaattisesti käynnistäessä oikea määrä.
- McInen
Käsittämätön vekotin: syksyllä ei tykännyt käynnistyä kylmänä. Nyt talven seisottuaan (pienen käsipumpulla tehdyn ilmauksen jälkeen) käynnistyi kiltisti ehkäpä kolmannella työtahdilla. En pysty käsittämään. Syksyä taas odotellessa...
- acegi
(ilmaatko syksylläkin)ennen starttausta auttaa myös silloin.Päästää jostain letkusta,liittimestä,suodattimesta ilmaa järjestelmään ja valuttaa polttoaineet tankkiin.käsipumppu täyttää polttoainelinjan mutta ilmataskuja jää esim suodatin jalan ylä osaan jollei erikseen ilmaa.Tarkista/vaihda kaikki imupuolelle tulevat letkut liittimet suodattimet.
- Sps
Ilmaamistarve talven jälkeen ei ole normaalia. PA-systeemissä on vuoto.
- McInen
Ei tietenkään pitäisi olla tarvetta talven jälkeen ilmaamiseen (kun suodattimet on vaihdettu syksyllä) mutta koska pirun (Volvon) vedenerottimen tiivistyminen on aina samanlaista arpapeliä, olen ilmannut koneen keväällä ikäänkuin varmuuden vuoksi. Tällä kertaa ilmaustarve oli hyvin vähäinen, käsipumpulla lipsuttelua ehkä 10-20 kertaa. Eli totta, jostain taas vuotaa ilmaa mutta mielestäni hyvin vähän.
Syksyllä olen toki myös ilmannut jos ei ole käynnistynyt mutta silloin en ole saanut ilmaamisesta apua. Ja tosiaan käynnistysongelmat lisääntyvät AINA syksyä kohden.
Vedenerotin on hyvin todennäköinen syyllinen pieneen ilmavuotoon ja yksi syy voi olla se, että käytämme kotimaisia M-filtterin suodattimia enkä nyt ole aivan varma, ovatko tiivisteet ihan justiinsa. Joku nimittäin taisi mainita, että kaksi tiivistettä ovat MELKEIN samankokoisia mutta eivät aivan. En ole moista eroa huomannut/tajunnut....
Mutta ilmavuoto (jos sitä on) on ollut niin pientä, ettei sen pitäisi käynnistymistä estää vuodenajasta riippumatta. Nimittäin kun suodattimen vaihdon jälkeen sattuu vuotamaan, käynnistyy mutta ei kestä kierroksia.
Olen kehitellyt myös hullun teorian: kylmällä säällä akku on vähän ponneton joten startti ei pyöri ihan kympillä. Lisäksi kylmä keli aiheuttaa pitkän starttauksen koneessa jossa ei ole hehkua. Vesipumppu täyttää pakoputkiston vedellä ja onneton pakopaine ei jaksa työntää vettä ulos. Syntyy tavallaan vastapaine pieneen yksipyttyiseen...
Aika kaukaa haettua varmasti mutta kerran kone käynnistyi vasta kun pakoputken irtoitti koneesta tämmöisessä tilanteessa...?- seppomartti
Putosin kärryiltä. Miten pakoputken vesimäärä tulisi hoidetuksi ilmauksella?.
Yksi Hawk tuhottiin huollossa vaihdetulla polttoainesuodattimella, joka oli melkein oikea. Miksi käyttää suodattimia tai tiivisteiä, joista ei voi olla varma?. Vaihda ne ensimäisenä alkuperäisiin, ennen kuin kehittelet lisää eksoottisia teorioita. - No_ei_ilmauksella
Mutta pitkät startit kyllä saattaa täyttää pakoputkiston kun ei tule "räjähdysmoottorin" antamaa painepotkua putkeen. Reilu vesimäärä antaa vastapaineen, joka ei ainakaan auta muutenkin kehnoa käynnistyvyyttä.
Vrt vanha temppu raaka peruna pakoputken päässä:-)
- acegi
Olematon vaikutus vastapaineella,siinä kuuluu olla vastapainetta,jäähdytys vaatii toimiakseen kunnolla paineen.Korjaa polttoaine järjestelmä tiiviiksi.cav 296 suodatinpatruunan ylä ja alatiivisteet ovat eri kokoiset noin 2mm näkee kyllä kun laittaa päällekkäin.Ota se suodatin runkoineen irti kuten aikaisemmassakin viestissä ehdotin ja vie hyvään valoisaan paikkaan ja laita tiivisteet oikein päin, ei saa kiristää liikaa,jollei auta käy muu järjestelmä läpi.Ps älä pohdi mitää veden paineita pakoputkessa,olet ihan hakoteillä.Akun varaus ei vielä laske veneily kelien lämpötiloissa.Korjaa se ilmavuoto, Ja mittaa akun lepojännite pitäisi olla 12,5 kuukaudenkin päästä.
- McInen
Tjoo...
M-Filterin suodattimia olen käyttänyt, koska
a) ne ovat kotimaisia
b) niitä saa täältä Lahdesta ihan varaosaliikkeen hyllystä toisin kuin Volvon omia
Mutta toki voin ensi kerralla tilata pari Volvonkin suodatinta.
Epäilemättä jossain on pieni ilmavuoto mutta en ole sitä vielä löytänyt varmuudella kuten kirjoitin. Ja kuten myös kirjoitin, silloin kun CAV:in (oikeastaan yksi saatanan keksintö koko värkki) tiivisteestä on vuotanut, kone on kyllä käynnistynyt mutta ei ole kestänyt kierroksia.
Ja kuten kirjoitin, pidin itsekin "vettä pakoputkessa" teoriaani aika hulluna mutta nyt kun vähän googlailin, löysin oheisen ohjeistuksen:
Another source of complication is the seawater pump. During repeated start attempts the seawater pump is still turning over and filling our exhaust hose muffler/water trap. This means our engine is trying to start against backpressure. Backpressure means a restriction on the outlet side of the engine so less air circulation and thus less of a chance of our engine starting. For this reason we close the seawater pump inlet valve during long start attempts. Remember to open the valve soon as the engine starts.
Tämän on kirjoittanut Scott Fratcher - Marine Engineer/Captain, hieman lisätietoa hänestä:
http://yachtwork.com/scott_fratcher.html
En sitten tiedä, onko hänkin "kehitellyt eksoottisia tarinoita" ja ollut "täysin hakoteillä".
Sen tiedän, että kun viime syksynä konetta sahailtiin käyntiin huonolla menestyksellä parina päivänä, se lopulta käynnistyi kun irrotin pakoputken.
Oli niin tai näin, tuo Volvon CAV-vedenerotin/suodatin on kokonaisuudessaan semmoinen viritys ahtaassa paikassa että tekisi mieli vaihtaa se kokonaan. Joku Racorin malli kaiketi olisi hyvä mutta ovat niin pirun kalliita.- Volovonpentele
CAV ei ole Volvon vaan yleisesti käytetty suodatin traktoreissa ym. työkoneissa, varmaan maailman yleisin löpöfiltteri (mututieto). Ei sen kanssa ole ongelmia, suodattimia saa joka paikasta, halvalla ja kaikki pelaavat. Se on tietysti ongelma jos suodatin on sijoitettu niin että sen vuoksi patruunan vaihto on hankala ja voi johtaa virheelliseen asennukseen eli ilmavuotoihin tiivisteiden huonon sovituksen vuoksi. Muuten ihan hullunvarma viltteri.
Em. syistä (CAV EI OLE VOLVON!) on täysin turhaa ostaa V-P liikkeen riistohinnalla CAV-filtteriä, voi ostaa vaikka CAV-merkkisen (se varsinainen originaali, 50% v-p hinnasta) tai minkä muun tahtojaan, kaikki ne on tehty samaan tarkoitukseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k374936- 823506
- 302953
- 612935
- 82757
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t552280- 391778
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91700- 181691
- 161584