Auto ylläoleva ja kilometrejä rapeat 17000...
Tänään syttyi öljyvalo keltaisella ja paloi muutaman kilometrin loppumatkan.. Paluumatkalla (12 km)ei valo välkkynyt..
Onko 1.6-koneella yleistä öljyn "väheneminen" ? Vai voiko kyse olla jostain muusta ?
Ja jos toteamme päivänvalossa öljyn olevan vähissä, niin onko Longlife-öljyä yleisesti saatavilla esim. varaosaliikkeissä ja toimiiko lisäys helposti - eli korkki auki ja lurautus.. ?
1.6 Octavia vm-04 ja öljyt ???
22
7542
Vastaukset
- Pete
Eli näköjään syö myös 1.6 ihan mukavasti öljyä..
Kävin mittaamassa ja ensi kertaa autohistoriassani ( Clio, Felicia, Astra) joudun öljynvaihdon ulkopuolella lisäämään öljyä..
Onkohan tämä siis normaalia - uusi auto - eli riittääkö öljyn lisäys vai pitäisikö konsultoida huollon kanssa..- Samu-75
Omaan 1.8T Combiin laitoin 13500km kohdalla 0,5L, siitä mukana tulleesta purkista. Öljyn pinta nousi 2/3 mittatikkuun merkatun välin verran ja on nyt ylärajalla.
Kone syö aina öljyä jonkin verran, enempi tai sitten tosi vähän, uutena useimmiten vähän enemmän. Tasaantunee sitten ajan kanssa.
Se tikku on sen takia että sillä se öljyn määrä todetaan silloin tällöin.. manuaalissa mainittu :)
Eli en vielä huolestuisi tapauksessasi, jatko kertoo sitten onko tarvetta murheisiin.
- Dynamic
Mulla on sama vehje. Kesällä, ennen lomareissua, tossa 10000km kohdalla totesin, että öljyä kannattaa lisätä ja pikkuhiljaa lorottelin sinne sen mukana tulleen litran. Nousi pinta aivan maximiin.
Nyt on ajettu 19000km ja pinta pudonnu noin 3/4 tasolle. Vaikuttaa siis siltä, että aivan alussa öljyä kuluu tai sitä on jonkin verran vähemmän, kuin max tasolle toimittajan toimesta.
Siis viimeisellä 9000km on arviolta kulunut noin 1/4 litra eli erittäin normaalisti eli vähän.
Jos kulutus on tosta paljon runsaampaa, epäilen jonkin olevan pielessä. Muuten lisääminen suoritetaan aivan kuin mihin vehkeeseen tahansa aina on ollut tapana tehdä.
Mistä se long-life öljy sitten kannattaa ostaa, kiinnostaa minuakin, kun en ole vielä joutunut hankkimaan!!!!????- Tomppa
Longlife Octavioihin taidetaan jokaisessa merkkihuollossa laittaa Castrol SLX Longlife öljyä ja sitä myydään autotarvikeliikkeissä litran pulloisssa. Hinta on yleensä alle 20€/l. Harmillisesti isompaa kannua ei ole saatavilla vaan seuraava koko on tynnyri :)
- skodaturska
Oma 1.6 vm2003 octavia ei ole syönyt kuin ehkä 0,1dl 55000km aikana, mutta autopalstoja lukeneena on huomannut että jotkut yksilöt merkistä riippumatta syö öljyä. Jotkut lähes yhtä paljon kuin bensaa ;) Ei siis tarvi olla huolissaan tuollaisista määristä.
- o-o_o-o
jos öljyä kuluu yhtä paljon kuin bensaa! Huhu huh
- o-o_o-o
että 0,1 dl on häviävän pieni määrä, jos sellaisen olet lisännyt. Sehän on suunnilleen ruokalusikallinen. Yksi desi on kahvikupillinen.
- skodaturska
o-o_o-o kirjoitti:
että 0,1 dl on häviävän pieni määrä, jos sellaisen olet lisännyt. Sehän on suunnilleen ruokalusikallinen. Yksi desi on kahvikupillinen.
em.
- o-o_o-o
skodaturska kirjoitti:
em.
mutta sekin on vielä PIENI lisäys, hyvin menee jos ton enempää ei tartte lisätä
- fouronthefloor
Itse en lisännyt yhtään öljyä ensimmäisen 25000km aikana. Jos öljyä laittaa mittatikun ylämerkkiin asti, kone syö "ylimääräisen" välillä nopeastikkin. Eli jos öljynmäärä on mittatikun rajojen välissä, ei kannata lisätä sitä. Vasta jos uhkaa tippua alle alarajan voi lisätä hieman (yllättävän pieni määrä öljyä nostaa pinnan tikun ylämerkkiin). 2l bensakoneesta olen kuullut, ei siis omakohtaista kokemusta, että se syö öljyä hieman. Aikanaan eräässä autossani öljyä meni 1l/1000km, silloin pelkkä öljymerkin vaihto tiputti kulutuksen puoleen (silloin Mobil 1 notkeampana vaihtui "paksumpaan" Helixiin)
- Tomppa
2.0 bensakone todellakin kuluttaa öljyä huomattavasti enemmän. Itselläni 30 tkm huoltovälillä saattaa mennä 2,5 litraakin ja se on kuulemma vielä normaalin rajoissa. Eli siinä vertailukohtaa 1.6 koneen omistajille...
- 0868757895
Tänään syttyi öljyvalo keltaisella ja paloi muutaman kilometrin loppumatkan.
Octaviassa on öljyvalo punainen ei keltainen.
Mitähän autoa oikeasti ajoit???- ei kerkii kirjautua
Eiös siinä ole molemmat variaatiot, liian vähäinen öljynmäärä ->keltainen valo, jos öljy on loppu/tai koneessa öljynkiertohäiriö ->syttyy punainen valo? En ole varma.
- JoJ
Olkaahan tarkkoja kun kirjoittelette ohjeita öljyistä. Kyllähän Shellin öljyjä käytetään Catrollin ohella. Niin ja sitten PD koneeseen ei longlife 1 vaan sitä sikakallista longlife 2 öljyä.
Keltainen = lisää öljyä. (0,5 l on hyvä määrä, omaa kokemusta)
Öljy on tällöin alamerkissä. Onko sitä silloin liian vähän on sitten toinen juttu. Alamerkissä oleva öljymäärä on riittävä voitelun kannalta.
Punainen = öljynpaineen merkkivalo
Punainen jos syttyy, niin heti kone seis ja syy selville. Autossa jossa on öljyn määrän ilmaisin syynä voi olla öljykellovika (paineanturivika) tai sitten on paineet vähissä ja korjaamoreissu tiedossa. Loppuun ajetut koneet vilkuttelevat pienellä tyhjäkäynnillä punaista, ainakin ennen vanhaan.
Tietenkin jos ajelee riittävän pitkään keltainen palaen, kyllähän lopulta imuputki hörppää tyhjää ja punainen välähtää. Normaalilla öljynkulutuksella Octavialla voisi varmaan ajaa pitkän pätkän, ennen kuin kone hajoo. Ensiksi öljyn vähyys saattaisi vähentää sylinterien voitelua. Ne on roistevoitelussa. Laakerit on painevoitelussa ja ne hajoo heti kun paine loppuu.
Turbon laakerit saattaisivat jysähtää ekana. Onkos kukaan ajanut konetta 'kuivaksi'? - punainen
Kaikissa VAG-autoissa keltainen öljyvalo merkitsee lisäyksen tarvetta, ei öljynpaineen loppumista! Sama logiikka pätee muihinkin varoitusvaloihin.
Kannattaisi vilkaista sitä käyttöohjekirjaa, sieltä tämänkaltaiset asiat selviää.
Ja ne joilla em. merkkisistä autoista ei ole kokemusta tai tietoa, pitäkööt käsityksensä ominaan. - gojjuopiy97
JoJ kirjoitti:
Olkaahan tarkkoja kun kirjoittelette ohjeita öljyistä. Kyllähän Shellin öljyjä käytetään Catrollin ohella. Niin ja sitten PD koneeseen ei longlife 1 vaan sitä sikakallista longlife 2 öljyä.
Keltainen = lisää öljyä. (0,5 l on hyvä määrä, omaa kokemusta)
Öljy on tällöin alamerkissä. Onko sitä silloin liian vähän on sitten toinen juttu. Alamerkissä oleva öljymäärä on riittävä voitelun kannalta.
Punainen = öljynpaineen merkkivalo
Punainen jos syttyy, niin heti kone seis ja syy selville. Autossa jossa on öljyn määrän ilmaisin syynä voi olla öljykellovika (paineanturivika) tai sitten on paineet vähissä ja korjaamoreissu tiedossa. Loppuun ajetut koneet vilkuttelevat pienellä tyhjäkäynnillä punaista, ainakin ennen vanhaan.
Tietenkin jos ajelee riittävän pitkään keltainen palaen, kyllähän lopulta imuputki hörppää tyhjää ja punainen välähtää. Normaalilla öljynkulutuksella Octavialla voisi varmaan ajaa pitkän pätkän, ennen kuin kone hajoo. Ensiksi öljyn vähyys saattaisi vähentää sylinterien voitelua. Ne on roistevoitelussa. Laakerit on painevoitelussa ja ne hajoo heti kun paine loppuu.
Turbon laakerit saattaisivat jysähtää ekana. Onkos kukaan ajanut konetta 'kuivaksi'?Ilmeisesti jossain Diesel malleissa on keltainen
öljyvalo? - repa1
punainen kirjoitti:
Kaikissa VAG-autoissa keltainen öljyvalo merkitsee lisäyksen tarvetta, ei öljynpaineen loppumista! Sama logiikka pätee muihinkin varoitusvaloihin.
Kannattaisi vilkaista sitä käyttöohjekirjaa, sieltä tämänkaltaiset asiat selviää.
Ja ne joilla em. merkkisistä autoista ei ole kokemusta tai tietoa, pitäkööt käsityksensä ominaan.30.000---60.000 samoilla öljyillä,ennen vaihtoa pikkasen yli puolivälin,eli ei mitään ongelmia.
- Pete
repa1 kirjoitti:
30.000---60.000 samoilla öljyillä,ennen vaihtoa pikkasen yli puolivälin,eli ei mitään ongelmia.
Aamulla kävin edellisten autojen (pl. Astra) takia ah niin tutussa korjaamossa. Öljyä lisättiin vajaa litra (huom! 17tkm) ja hinta oli täydet 5 €!.
Joka auton manuaalihan antaa isotkin toleranssit öljyn kulutukselle.., mutta ensikertalaiselle (öljyn lisäyksessä) tämä tuntui.. öö .. oudolta (17tkm!)
- chatobriand
psa:n vehkeiden öljyn kulutus oma kohtaisesta kokemuksesta 0-20000 ei vienyt lainkaan 20000-40000 0.1dl.auto käyttöön otettu 04/03,vikoja 0
- VAG 2.0 öljysyöppö
04/03 Octavia. 0 - 30000 ei lisätty öljyä. 30000 - 45000 ei vieläkään lisää öljyä. Vain bensaa ja lasolia lisätty. Vikoja myöskin 0.
- Skodisti
VAG 2.0 öljysyöppö kirjoitti:
04/03 Octavia. 0 - 30000 ei lisätty öljyä. 30000 - 45000 ei vieläkään lisää öljyä. Vain bensaa ja lasolia lisätty. Vikoja myöskin 0.
-03 Ocu 1.8T, öljyä menee niin pirusti ja huollossa seisoo vähän väliä. Kytkin mennyt, vaihteisto takkuaaa, ilmastointi rikki, sähköt, ihna kaikki.
paskaa koko rahalla.
- Ocu-03
Mulla ajettu 21400 ja öljymäärä 3/4.
Eipä oo tarvinu lisäillä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.327107- 434353
- 243755
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1843457- 122507
- 302455
- 442122
- 262044
- 1641993
- 1051412