Tieoikeus / hallinnan loukkaus

Poliisiasia

"ei ole laillista!
16.1.2015 14:44
Laillistahan naapurisi toiminta ei ole missään nimessä, jos kerran vanhan kylätien käyttö tienä on lakkautettu ja tiealue palautunut osaksi sinun tonttiasi. Hän ilmeisesti vain kopasee josko alistuisit hänen hääräilyynsä etkä osaisi hakea apua oikeilta tahoilta. Voit ottaa yhteyttä kunnan tielautakuntaan, maanmittaustoimistoon ja kunnan rakennusvalvojaan. Lisäksi netissä löytyy puhelinjuristeja, jotka toki ovat maksullisia mutta joilta saa nopeasti vastauksen kysymyksensä ydinkohtaan. Väkivallalla uhkailusta ilmoita poliisille ja tee rikosilmoitus jos sinusta tuntuu että väkivaltaisiksi äityvät. Kuvaa ja dokumentoi kaikki mielestäsi luvattomat rakennustyöt, jotta voit todistaa tapahtumat. Toivon että olit jo löytänytkin apua ongelmaasi, mutta tässä nyt viimeistään.

Ällistyttävää miten omavaltaisia ihmisiä Suomestakin löytyy!"

Kiitos tästä vastauksesta!
Asia on edelleen tapetilla; häirikkö aktivoitui jälleen eilen. Tontillani oli aloitettu tietyö ilman lupaa. Tietä oli alettu pohjustaa ja leventää sekä minun että rajanaapurini tonteille ja työkone oli edelleen hommissa mennessäni mökille. Parkkeerasin skootterini keskelle tietä ja kävin sanomassa koneen kuljettajalle, että hänen toimeksiantajansa huseeraa laittomissa puuhissa minun tontillani, jolloin hän keskeytti työn ja poistui paikalta.
Soitin poliisille, joka ei kuitenkaan siinä vaiheessa enää lähtenyt paikalle, koska tilanne oli seis , vaan kehotti tekemään tutkintapyynnön tai rikosilmoituksen hallinnan loukkauksesta, minkä myös aion tehdä.

Jos tällaista tapahtuisi valtion tai kunnan mailla, kaverilla olisi todennäköisesti jo ainakin sakot niskassa, mutta ilmeisesti yksityisomaisuutta jotkut katsovat oikeudekseen loukata niinkuin itselleen parhaaksi näkevät. Kun normaali puhe ei häneen tehoa, ainoa konsti on toimia oikeusteitse. Toivottavasti oikeuslaitos tässäkin tapauksessa toimii niinkuin oikein on sekä laillisesti että moraalisesti.

9

2079

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 17-6

Onnittelen. Tulet työllistämään useamman kallispaikkaisen juristin vuosiksi.
      Hallinnan loukkaus on muuten asianomistajarikos, mitä poliisi ei tutki ilman rangaistusvaatimusta.

• Yrjö9

Kevät on tullut, tieriidat ja muut rajanaapureiden väliset ottelut vauhdissa!

• Jos ko.tie on ainoa mikä menee naapurisi tontille niin hänellä on "nautinta" käyttö oikeus kyseiseen tien pätkään ja se kirjataan rasitteeksi kiinteistökirjaan ! Tiekunta voi rahastas kunnossa pitoa vastaan . Ja naapurisi kaivuu/levennys hanke on laiton

• pellostatieksi

Mistä tietää, miten leveä tierasite on?
        Tie naapurin talonn kulkee keskellä peltoani ja hän on asettanut muovipohjan, joka leventää tienreunaa? Kuinka toimitaan?

• Laamakuiskaaja

Kysy maanmittaustoimistosta, tierasitteen leveys, sijainti ja muut tiedot on määrätty aikanaan maanmittaustoimituksessa ja kirjattu kiinteistösi tietoihin.

Tien, mahdollisten ojien ja ojaluiskien jne on mahduttava rasitteen sisälle.

• Laillistako

Kyse on v. 1976 lain nojalla lakkautetusta kylätiestä, joka aikoinaan (v. 1956) perustettiin ns. kärrytieksi ja silloisille kiinteistöille jäi lakkauttamisen jälkeen tieoikeus. Ko. naapurilla on kulkuyhteys tontilleen toista kautta - jo kolmisenkymmentä vuotta - eikä mitään tarvetta kulkea minun tonttini kautta, emme ole edes rajanaapureita. Ainoa, joka tätä aluetta tarvitsee kiinteistölle päästäkseen, olen minä. Tämä maa-alue siirtyi tien lakkauttamisen jälkeen takaisin minun kiinteistööni, josta se v. 1956 otettiin. Tieoikeuksia ei ole merkitty rasitteeksi kiinteistölleni, ei kuulemma tuolloin ollut tapana...

Naapurin toiminta on pelkästään kiusantekoa, koska hän erään lohkomistapahtuman yhteydessä olisi jo halunnut uudelle tielle reitin minun pihani kautta, mutta maanmittausinsinööri ei siihen suostunut, koska se olisi aiheuttanut kohtuutonta haittaa minun pienelle tontilleni.
        Nyt tämä henkilö on parin viime vuoden aikana iltahämärissä, kun minä ja naapurimökkiläiseni emme ole olleet paikalla, luvattomasti kaatanut puita meidän rajaltamme - ja varastanut ne - tuhonnut istutuksia, pensasaitaa, ruusupensastani, häiriköinyt pihallani ja nyt viimeksi aloitti luvattomat tietyöt. Nyt minulle riitti, ja poliisin kehoituksesta teen rikosilmoituksen hallintaoikeuden loukkaamisesta ja vahingonteosta.
        Tuntuisi kummalliselta, jos jonkun abstraktinen, tässä tapauksessa tarpeeton, oikeus ajaisi maan omistajan oikeuden edelle ja saisi noin vain loukata hänen oikeuksiaan omaan omaisuuteensa.

• Laillistako kirjoitti:

Kyse on v. 1976 lain nojalla lakkautetusta kylätiestä, joka aikoinaan (v. 1956) perustettiin ns. kärrytieksi ja silloisille kiinteistöille jäi lakkauttamisen jälkeen tieoikeus. Ko. naapurilla on kulkuyhteys tontilleen toista kautta - jo kolmisenkymmentä vuotta - eikä mitään tarvetta kulkea minun tonttini kautta, emme ole edes rajanaapureita. Ainoa, joka tätä aluetta tarvitsee kiinteistölle päästäkseen, olen minä. Tämä maa-alue siirtyi tien lakkauttamisen jälkeen takaisin minun kiinteistööni, josta se v. 1956 otettiin. Tieoikeuksia ei ole merkitty rasitteeksi kiinteistölleni, ei kuulemma tuolloin ollut tapana...

Naapurin toiminta on pelkästään kiusantekoa, koska hän erään lohkomistapahtuman yhteydessä olisi jo halunnut uudelle tielle reitin minun pihani kautta, mutta maanmittausinsinööri ei siihen suostunut, koska se olisi aiheuttanut kohtuutonta haittaa minun pienelle tontilleni.
        Nyt tämä henkilö on parin viime vuoden aikana iltahämärissä, kun minä ja naapurimökkiläiseni emme ole olleet paikalla, luvattomasti kaatanut puita meidän rajaltamme - ja varastanut ne - tuhonnut istutuksia, pensasaitaa, ruusupensastani, häiriköinyt pihallani ja nyt viimeksi aloitti luvattomat tietyöt. Nyt minulle riitti, ja poliisin kehoituksesta teen rikosilmoituksen hallintaoikeuden loukkaamisesta ja vahingonteosta.
        Tuntuisi kummalliselta, jos jonkun abstraktinen, tässä tapauksessa tarpeeton, oikeus ajaisi maan omistajan oikeuden edelle ja saisi noin vain loukata hänen oikeuksiaan omaan omaisuuteensa.

No jollei ole merkitty rasitetieksi niin pistä poikki sellasesta kohtaa mikä ei haittaa sua

• Anonyymi

ja näitä luvattomia ajelijoita riittää. meidänkin tontin läpi kulkee ainakin kymmenkunta luvatonta kulkijaa. viranomainen pompottaa taholta toiselle. maanmittauslaitokselta sanotaan että soita poliisille . poliisi ei tule ilman syyttämispäätöstä . lait ovat vitsejä nykyään kun on tietyistä asioista kysymys. tietysti kunta ja muut tahot saavat kyllä oikeutta mutta yksityinen jää nuolemaan näppejään

• Anonyymi

"syyttämispäätöstä" Tarkoitat kai rikosilmoitusta. Hallinnan loukkaus on asianomistajarikos, eli poliisin pidä tehdä mitään ennenkuin olet tehnyt rikosilmoituksen ja vaatinut rangaistusta.
        Jos tiehen ei kenelläkään ole rasitusoikeutta niin laita puomi tai kaiva oja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6819
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      40
      1221
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1032
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      824
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      817
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      784
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      781
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      726
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      723
    Aihe