Taas mitali "satamestareille"

lapsiparat

Ihmetyttää, että sijaisvanhemmille, jotka rehvastelevat tyyliin 63 lapsella, myönnetään ansiomerkkejä / mitaleita.

Yksikin on oman 5 lapsen lisäksi pitänyt kotonaan samaan aikaan 7 nolla - 16 vuotiasta kriisilasta. Eli tuo 0 vuotias on tarvinnut syliä. Sitten todennäköisesti 6 muuta kriisitilanteesta tullutta lasta omat ovat jääneet toiselle vanhemmalle. Mitenkähän tuollainen yhtälö on mahdollinen? En suostuisi ottamaan tuollaista vastuuta!

39

70

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kriismani

Mutta rahan tuloa ei ole voinut estää. Paljonko yhdestä 0 vuotiaasta kriisisijoitetusta lapsesta saa rahaa? Varmaankin moninkertaisesti suhteessa normisijoitettuihin lapsiin. Vai mitä?

• Manimaninami

Kriisimani kysynpä rohkea-kirja tyypiltä. Se osaa repiä rahaa mistä vaan

• kyllästynyt123

Pystyitkö ottamaan vastuun edes siitä yhdestä vai vietiinkö se pois sinulta?

• eivainrahasta

Koittakaa nyt HYVÄT KYLLÄSTYNEET SIJAISVANHEMMAT ymmärtää, että teidän tehtävä ei ole millään muotoa kostaa lapsille heidän vanhempiensa ahdinkoa.
        Yhdenkään lapsen tilannetta ei helpota se, että hänet kytketään oven taakse huoneeseensa tai ruualla kiristetään tai tehdään muuta pahoinpitelyä. Heitteille jättö on myös pahoinpitelyn muoto. Jos joku kuvittelee voivansa muiden harrastustensa lomassa hoitaa viittä omaa ja 7 toisen omaa lasta kiitettävästi tai edes asianmukaisesti, kuvittelee olevansa jonkinlainen JUMALA.

• manimam

Puhumattakaan, että 7 lapsista on tullut kriisitilanteen keskeltä. Viisas ihminen ymmärtää rajansa. Ja varmuudeksi, minä en ymmärrä ja siksi en ole sijaisvanhemmaksi ryhtynytkään.

• namimanimani

Koittakaa nyt hyvät biovanhemmat ymmärtää, että jos jollakin (esim rohkea-kirja) on lauma aikuisia lapsia puolisoineen hoitamassa sijoitettujen lasten katrasta, heillä on myös moninkertaiset voimavarat. Älkää myöskään aliarvioiko sossujen ammattitaitoa sijoituspaikkojen valinnoissa. Mikä ihmisiä riivaa, kun täytyy aina vain etsiä vikoja muiden toiminnasta?

• vaihtakaayks
        namimanimani kirjoitti:

Koittakaa nyt hyvät biovanhemmat ymmärtää, että jos jollakin (esim rohkea-kirja) on lauma aikuisia lapsia puolisoineen hoitamassa sijoitettujen lasten katrasta, heillä on myös moninkertaiset voimavarat. Älkää myöskään aliarvioiko sossujen ammattitaitoa sijoituspaikkojen valinnoissa. Mikä ihmisiä riivaa, kun täytyy aina vain etsiä vikoja muiden toiminnasta?

Eiväthän aikuiset lapset puolisoineen asu vanhempiensa huomassa. Tai sitten on jotain pahasti vialla. Lisäksi eräässäkin sijaisperheessä vanhin biologinen lapsi esitti elämänympyröissään, että huolehti kovasti heille sijoitetuista pienokaisista. Totuus kuitenkin paljastui: omat lapset olivat perheessä PAREMMASSA ASEMASSA, kuin sijoitetut lapset, eivätkä ESITTÄMISESTÄÄN huolimatta HOITANEET juuri LAINKAAN sijoitettuja lapsia. Mitä nyt joskus esittääkseen veivät yhden teatteriin tms.
        Lapset olivat suurimman osan ajasta heitteillä ja kytkettyinä huoneisiinsa.

En aliarvioi sossujen taitoja. Olen kokenut, että eräälläkin johtavalla sijaishuollon toimijalla ei todellakaan ole ammattitaitoa. Laittaa kriisitilanteesta vauvan sijaisperheeseen ja kahden kuukauden päästä sisaruskatraan perään - niin ikään kriisitilanteesta ja hiljattain on otettu kriisitilanteesta söpö murkkupoika. ja kaikki on tarkoitus sijoittaa pitkäaikaisesti, vaikka vaihtokauppoja hierotaankin. Siitä alta yksi kriisisijoitettu, joka on osittain samaan aikaa paikalla - lähetetään toisaalle, kun ei oikein saada kytkettyä huoneeseen (karkailee). Ja söpojä murkkuja pyöriskelee talon lukuisten omien lasten seassa joukoksi asti.
        Seudun johtava sijaishuollon asiantuntija on tietoinen tästä kaikesta.

• ostetutystävät
        vaihtakaayks kirjoitti:

Eiväthän aikuiset lapset puolisoineen asu vanhempiensa huomassa. Tai sitten on jotain pahasti vialla. Lisäksi eräässäkin sijaisperheessä vanhin biologinen lapsi esitti elämänympyröissään, että huolehti kovasti heille sijoitetuista pienokaisista. Totuus kuitenkin paljastui: omat lapset olivat perheessä PAREMMASSA ASEMASSA, kuin sijoitetut lapset, eivätkä ESITTÄMISESTÄÄN huolimatta HOITANEET juuri LAINKAAN sijoitettuja lapsia. Mitä nyt joskus esittääkseen veivät yhden teatteriin tms.
        Lapset olivat suurimman osan ajasta heitteillä ja kytkettyinä huoneisiinsa.

En aliarvioi sossujen taitoja. Olen kokenut, että eräälläkin johtavalla sijaishuollon toimijalla ei todellakaan ole ammattitaitoa. Laittaa kriisitilanteesta vauvan sijaisperheeseen ja kahden kuukauden päästä sisaruskatraan perään - niin ikään kriisitilanteesta ja hiljattain on otettu kriisitilanteesta söpö murkkupoika. ja kaikki on tarkoitus sijoittaa pitkäaikaisesti, vaikka vaihtokauppoja hierotaankin. Siitä alta yksi kriisisijoitettu, joka on osittain samaan aikaa paikalla - lähetetään toisaalle, kun ei oikein saada kytkettyä huoneeseen (karkailee). Ja söpojä murkkuja pyöriskelee talon lukuisten omien lasten seassa joukoksi asti.
        Seudun johtava sijaishuollon asiantuntija on tietoinen tästä kaikesta.

Niin, nuo söpöt murkut ovat tukilapsia. Sijaisvanhemman mielestä heidän lastensa ystäviä, mutta sossun mukaan näistä ystävistä maksettiin tukilasten maksuja. harvoille maksetaan ystävistä!

• rohkeeko

Mikä se on tämä rohkea kirja? En ole moisesta kuullutkaan.

• huonotpois

Jos sijaisvanhemmat haalivat kaiken maailman ulkopuolisia ihmisiä kissoineen ja puolisoineen hoitamaan sijoitettuja lapsia, kyseessä on ammatillinen perhekoti, jossa on vallalla asianmukaiset pätevyysvaatimukset yms. Luvat on oltava kunnossa. Lisäksi on hyvä, ettei sijaisperheessä kaltoin kohdella ai pahoinpidellä lapsia.

• vaitiolovelv
        rohkeeko kirjoitti:

Googletappa, pitää itse itseään ja sijaisvanhemmuuttaan kovasti esillä

• Kopsista
        rohkeeko kirjoitti:

Et varmaan ole lähistöltä. Kaikki lähiseudun sijaisvanhemmat, opettajat, sosiaalityöntekijät ja biot, vain joitakin mainitakseni, ovat täynnä tätä itseriittoista emäntää, joka öytyy netistä www.rohkea-kirja.fi Sehän mainostaa itseään joka taholle parhaana mahdollisena sijaisvanhempana.

• nimimerkki12
        huonotpois kirjoitti:

Jos sijaisvanhemmat haalivat kaiken maailman ulkopuolisia ihmisiä kissoineen ja puolisoineen hoitamaan sijoitettuja lapsia, kyseessä on ammatillinen perhekoti, jossa on vallalla asianmukaiset pätevyysvaatimukset yms. Luvat on oltava kunnossa. Lisäksi on hyvä, ettei sijaisperheessä kaltoin kohdella ai pahoinpidellä lapsia.

Rohkea-kirja on haalinut koko suvun hoitamaan lapsia. Mainostaa kuitenkin itseään sijaisäitinä, ei perhekotina.Se on haalinut niin monta harrastusta, että ei kerkiä lapsia hoitamaan kun on aina matkoilla. Pakottaa lapset marjaan ja sieneen. Sillee ruoka halpaa ja voi itse ukkoineen matkustaa lapsien ruokaan tarkoiteilla rahoilla. Sossut ei puutu vaikka monta kantelua tehty. Naapuritkin on huolissaan lapsista.

• niinminäkin

Jos vastuuta haluaisin, minulle riittäisi yksi. Siinä olisi minulle aivan tarpeeksi vastuuta. En suostuisi ottamaan 7 toisen lasta (ikä 0-16), jotka tulevat kriisitilanteesta. 0 -vuotias tarvitsee yhden sylin, vai mitä. Entäs sitten ne 6 muuta kriisitilanteesta tullutta, kun palkitulla oli vielä 5 omaa lasta. Ja tietääkseni - jutun perusteella hän oli yksiavioinen. Yhtälö siis: 2 aikuista, 7 kriisitilanteesta tullutta, 5 omaa. (2 12).
      Ole ihan juuri niin kyllästynyt, kun haluat, mutta tuossa suurin osa lapsista on heitteillä.

Vai vievätkö he 0 vuotiaan naapurin lapsille hoidettavaksi, niin kuin entinen sijaisvanhempi.

• safe

Voit tietenkin tunkea lapset huoneisiinsa ja laittaa oven kiinni ajatellen - he ovat turvassa. Tuolloin lapset ovat kuitenkin heitteillä ja yksin.

• tätäkö

Jos elämäsi olisi ajautunut kriisiin tai olisit joutunut äkillisesti onnettomuuteen tai kuollut, haluaisitko, että sinun vauvasi sijoitettaisiin perheeseen, jossa on 11 muuta lasta, joista 6 on omaisi lisäksi kriisitilanteessa. Näitä 12 on hoitamassa kaksi yli-ihmistä. Ehkäpä toinen ennättää kerran päivässä pitää sinun vauvaasi sylissä, ellei ole neuvottelemassa seuraavan kriisilapsen tulosta tai ellei ole omassa tärkeässä sivutulossaan / harrastuksessaan.

• mitäsanot

Te sijaisvanhemmat varmaankin mieluusti antaisitte oman 0 vuotiaan pienokaisenne , kullanmurunne yhdeksi 7 kriisisijoitetun joukkoon, eikö niin? Sehän on hyvä, että talon 5 omaa lasta hoitavat kilvan vanhempiensa rinnalla sinun lastasi. Aina löytyy uusi ja erilainen syli pitämään pientä kullanmuruasi sylkyssä. Ihanaa!

• kivaaa

Niin ja naapurisijaisperheessä on pari pientä sijoitettua typyä, jotka hoitavat myös mieluusti kriisivauvaa. Pukevat ja muuta.

• kulissiko

Tietenkin, jos aikuiset lapset ovat omilla aivoillaan ajattelevia ja esim. puuttuvat sijaisvanhemman harjoittamaan kaltoinkohteluun asia on ok. Mutta jos "aikuiset" aikuiset lapset ovat sijaisvanhemman talutushihnassa samalla tavalla, kuin sijoitetut lapset (paitsi saavat parempaa ruokaa ja muita etuja), heistä on enemmän haittaa kuin hyötyä. He rakentavat vaan valheellista kulissia.

• inehmo

Siinä vaiheessa, kun näen, että LAPSI ON IHMINEN sijaisvanhemmalle, alan uskoa järjestelmään. Sitä ennen en!

• sijaisäiti

tervetuloa kylään!!!

• kutrinen

Jos lapsi on sijaisvanhemmalle kriisi ja luku 7 tai 63, se ei ole minun juttu.
      Mitalin pitäisi saada jonkun muun asian takia, kuin samaan aikaan hoidetun 12 lapsen (joista 7 kriisisjoitettua). Siinä ei ole mitään hohdokasta. Tuolloin lapsi on nappula, vallan väline ja toimeentulon lähde. Hyvässä lykyssä myös saadaan sädekehä kutreille.

• kysynpahan

Sädekehääkö rohkea-kirja tavoittelee? Viimeisin lisäys kotisivuillaan on yli 50-vuotiaiden treffipalsta. Onko sijarille sopivaa toimintaa?

• Parempi
        kysynpahan kirjoitti:

Sädekehääkö rohkea-kirja tavoittelee? Viimeisin lisäys kotisivuillaan on yli 50-vuotiaiden treffipalsta. Onko sijarille sopivaa toimintaa?

Eiköhän tuon kotisivun blogeja tueta mainostajien avulla, kuten muitakin blogeja. Saaneeko hän itse valita, kenen mainokset niillä näkyy? Tuskinpa saa. Jos joku ärsyttää, kannattaako hänen elämäänsä seurata? Ethän katso kaikkia tv-ohjelmiakaan. Vai katsotko?

• mäpäätän

Osa sijaisvanhemmista esittää ns. "hyvää jatkää". "Mähän kuule teen mitä haluun, älä tuu sanomaan, ko et oo ite houitanut lastas. Se on mun asia, mitä mä teen ja miten mä suun lastas hoidan, ko et kerra ite huolehtinu". Sitten tällaiset tyypit kuvittelevat, että vaikka he kaltoinkohtelisivat lapsia, kukaan ei puutu, kun on se KIINTYMYSSUHDE (muka).
      Harvoin puututaankaan, mutta törkeimmissä "hyvä jätkä" -tapauksissa kuitenkin ONNEKSI!

• mäkinpäätän

Helppo on olla hyvä jätkä kun voi lahjoa lapset puolelleen matkoilla ym. maallisella. Ostettua kiintymystä

• ahneus

Tuskin kaikki raaskivat käyttää rahojaan sijoitettujen lasten matkoihin. Matkailevat vaan itse tai kustantavat omien lastensa matkoja yms.
      Nykyisin suurin osa lapsista matkustelee, mikseivät siis sijoitetutkin lapset pääsisi ihan normimatkoille.

• köyhääää

Näyttävät nuo kuljettavan jopa 2 vuotiaita Ruottin laivoille yms. matkoille. Sijoitetut lapsetko eivät saisi matkustaa? Onko heille eri säännöt?

• kaksitoistaynnämonta
        köyhääää kirjoitti:

Näyttävät nuo kuljettavan jopa 2 vuotiaita Ruottin laivoille yms. matkoille. Sijoitetut lapsetko eivät saisi matkustaa? Onko heille eri säännöt?

kunpa veisivätkin vaan kun raahaavat sijoitettuja lapsia kaikenmaailman luotoretkille (eivät maksa mitään.) Tuskin rohkea-kirjan lapset ovat käyneet edes laivalla.

• omaomaoma
        kaksitoistaynnämonta kirjoitti:

kunpa veisivätkin vaan kun raahaavat sijoitettuja lapsia kaikenmaailman luotoretkille (eivät maksa mitään.) Tuskin rohkea-kirjan lapset ovat käyneet edes laivalla.

Luonnossa liikkuminen on aivan tavallinen tapa. Tarkoitinkin, että sijaisvanhemmat näyttävät leveilevän netissä käyneensä 2 -vuotiaiden kanssa Ruottin laivalla. Ei sinne varmaankaan sijoitetut päässeet mukaan.

• Yökyökyök
        omaomaoma kirjoitti:

Luonnossa liikkuminen on aivan tavallinen tapa. Tarkoitinkin, että sijaisvanhemmat näyttävät leveilevän netissä käyneensä 2 -vuotiaiden kanssa Ruottin laivalla. Ei sinne varmaankaan sijoitetut päässeet mukaan.

Ai luonnossa liikkuminen on tavallinen tapa. Ei varmaan tavallisessa perheessä lasten tarvitse kerätä itse koko vuoden eväitä. sienistä ei kaikki edes tykkää. ....

• yökkiäää

Minulle on sama, mitä sijoitetut lapset saavat kaiken välttämättömän perustarpeiden tyydytyksen jälkeen. Se on ihan toinen asia, kuin "hyvän jätkän" yleinen asennoituminen ja muka muita oleva paremmuus. YöK!

• vinksallaanon

Siis onko jonkun mielestä normaalia haalia isomäärä lapsia hoidettavaksi? Todellakin kannatan tuota 4 lasta per sijaisperhe lakimuutosta. Ei kenenkään kuulu elää sillä että ottaa aina vain uusia lapsia hoidettavaksi. Perhe ei saisi olla liiketoimintaa. En vastusta sijaisperheitä, mutta nuo jättiperheet, joissa osassa eletään kuin pellossa ei todellakaan täytä "better mother" ajatusta. Missä on se lapsen vaatima huomio, kun samalla annetaan ymmärtää monien näistä sijoitetuista olevan erityislapsia, tai jotenkin vaurioituneita. Ei sellaisen kasvatus onnistu, jos on koko ajan muitakin joihin keskittyä. Ja todellakin turha sanoa, että "ehkä sinä et pysty sellaiseen, mutta joku muu voi..."

• mäoonhyvä

Samaa mieltä. ja usein näillä "satamestareilla" on lukuisia harrastuksia, luottamustoimia yms. Se lasten kanssa oleminen ei oikein kuitenkaan kiinnosta. Raha kiinnostaa - ja "hyvän ihmisen" viitta tai sädekehä, ihan miten vaan.

• Nunnukka3

Lisäksi ollaan niin kirjailijaa, että etoo

• karfe

Hei!

Tuo 63 kuulostaa paljolta mutta jos on ollut sijaisvanhempi esim. 35 vuotta ja vuosiin mahtuu monia kriisisijoituksia tai lyhytaikaisia sijoituksia ei lapsimäärä keskimäärin välttämättä ole ollut kovin iso.
      Tai jos perheeseen on sijoitettu useamman kerran sisaruksia ja nämä ovat palanneet kotiin. Tai jos on useita teinejä (16-18v) niin sijoitus on voinut olla vain muutamia kuukausia tai pari vuotta.
      Meillä on vain yksi sijoitettu mutta hänkin jo teini ja lähtee muutaman vuoden päästä maailmalle. Tukiperhe ollaan oltu jo 10 lapselle (mikä sekin kuulostaa isolle määrälle) mutta lapset ovat aina käyneet aina eriaikaan (kolmen eri perheen sisarukset) ja yksi "jengi" on jo kasvanut tukiperhe tarpeesta pois, (olivat 16 ja 17 kun lopettivat). Ollaan kuitenkin alle 40v joten ehditään mahdollisesti olla tukiperhe esim. 50 lapselle jos jatketaan eläkeikään asti. Sijoitettujakin ehtii hyvin olemaan ehkä sellaiset 10, jos ihan pienille ei toimita sijaisperheenä. Silti sijoitettuja olisi keskimäärin varmaan 1-3 kerrallaan.

• koulutettu

Jos lapseni jouduttaisiin sijoittamaan, en haluaisi häntä tällaiselle "satamestarille". Siitä olen varma.
        Mikäli hän menisi tällaiseen elinkeinotoimintaperheeseen, niin sitten ammatilliseen perhekotiin. Ei jos työ on ammatti, niin sitten tekijällä tulee olla ammatillinen koulutus - ja riittävän hyvä sellainen. Lisäksi olisi hyvä kuulla jonkun kokemuksia , kenen lapsi on ollut ko. henkilöllä. Mielellään ainakin kahden perheen kokemuksia. Ei riitä, että kuvittelee olevansa maailman suurin ja paras ihminen ja ainoa, joka on aina oikeassa. Näihin perhehoitajatehtäviin näyttää olevan siunaantunut paljon näitä MINÄ, MINÄ, MINÄ TIEDÄN -tyyppejä. Mitali minulle!

• qopp

Ja sitten vedotaan siihen, että olisit itse hoitanut lapsesi? Ihan niinkuin biovanhemman oletettu huonous oikeuttaisi sijaisperhettä olemaan huono.

• Rytökärppä

Toinen tapa lasten lukumäärän ohella on sijarivuodet. 20, 30. Jne vuotta kotona lorvimista sossun kustannuksella

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vakava rikosepäily Seinäjoella

Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html
      Seinäjoki
      41
      2765
    2. Mitä on woketus?

Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k
      Maailman menoa
      428
      2316
    3. Olet saanut kyllä tunnisteita

Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      21
      2176
    4. Mies pakko olla rehellinen

Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      18
      2040
    5. Oletko jo luovuttanut?

Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?
      Ikävä
      141
      1779
    6. Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin

Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin
      Maailman menoa
      137
      1709
    7. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      22
      1236
    8. Hirvenmaitojuusto

Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      1
      1154
    9. Vanhentunut runsaasti.

Ei hyvä juttu. Mieheltä pötkylänaiselle.
      Ikävä
      74
      1069
    10. Kerro mulle miksi juuri me

Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.
      Ikävä
      67
      987
    Aihe