Mikä 30 heppainen efi kone Busteriin

japimaa

Moro,

Uusi 30 hv ruiskukone mietinnässä Buster SCC:n perään. Vaihtoehtoina Mercury, Yamaha, Suzuki ja jokerikorttina olisi Evinrude E-Tec. Käyttö tulisi olemaan uistelua ja siirtymäajoa kalapaikoille. Valtuutettu huolto saisi löytyä Turun lähettyviltä.

Uistelussa huolettaa kuinka paljon nuo uudet 4-tahtiset tuppaavat sotkemaan bensaa öljyn sekaan. Evinrudessa ei olisi tätä ongelmaa, mutta sietääkö se muuten uistelua kuinka hyvin. XD 100 öljyä käyttäisin. Yksinkertaista rakennetta, kestävyyttä (?) ja huoltojen vähyyttä (=matalat käyttökustannukset) kehuttu. Tulppien hankala asennus ja ennenaikainen kuluminen (?) lienee ongelma, vai onko enää vuonna 2015? Arvon säilyminen ja osaava huolto Turun seudulla myös kysymysmerkki.

Yamaha olisi perus-varma valinta. Pitää arvonsa ja laaja huoltoverkosto ympäri maan. Taitaa vaan olla reilusti joukon painavin ja ehkä myös kallein vaihtoehto. Saako rahoille vastinetta?

Suzukin 30 ilmeisen uusi malli. Lieneekö faktaa ja kokemuksia vielä kellään? Kevyt ainakin ja paperilla vaikuttaa hyvältä. Virallinen huoltopaikkakin taitaa Turusta löytyä (Ramstedt).

Mercurystä ei aina ole kuulunut ylistäviä kommentteja, mutta mites tämän 30 heppaisen laita? Jonkin aikaa tainnut olla jo markkinoilla ja ymmärtääkseni sama kone kuin Tohatsu, made in japan. Porukan halvin, aika kevyt ja hyvältä vaikuttava huoltopaikka Turussa (Botski Oy).

Nyt kaipaisin perusteltuja kommentteja ja käyttökokemuksia. Evinrude kiinnostaisi, mutta kokemuksia pikku e-teceistä tuntuu olevan vähän ja varmasti osaava huolto Turun seudulla epäselvää, jos jotain ongelmia tuppaisi tulemaan. Helpoin olisi ottaa pakettina vene ja kone samasta paikasta. Tarjouksenkin olen jo saanut kyseisestä veneestä 30 Yamahalla 12500. Mercuryn kanssa saisi hintaa jonkin verran alas...

Kiitos hyvistä kommenteista jo etukäteen!!

6

1952

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bower

Itsellä oli yamaha siinä meni öljyt todella luiruksi uistelussa. Vaihdoin suzukin se on jakoketjulla en tiedä onko 30? mut 90 on, eli on huoltovapaampi ja itseni kokemuksen perusteella ei niin janoinen kuin jammu.voin suositella suikkia ja hondaa.

• Sinunaottaisin

E-TECIN. Ei tartte viedä kuukauden välein huoltoon, eikä tartte lirutella sisään ajoa, jos ei halua.
      Tottakait uudella koneelle haluaa ajella varovasti, jos tahtoo, mutta ei oo vaatimuksena.
      ja syö uistellessa puolta vähemmän,-kuin nelitahtiset. EIKÄ TÄYSILLÄKÄÄN enempää kuin nelitahtiset.
      Nykyiset E-tecit ei myöskään kuluta tulppia- niillekkin luvataan 300 tuntia vaihtoväleiksi.
      Ja kuulema ovat hiljaisia, ja hyvin tehokkaita koneita pitkällä takuulla.

Jos mulla varat riittäisi, niin epäröimättä ottaisin E-tecin. Nyt ajelen 90-vm Johnsonilla, hyvin sekin toimii.

• OttaisinMercun

NO ei tuo kakstahti etekki oikein ole vaihtoehto edes luotettavuuden kannalta ja jos haluaa vaihtelevilla nopeuksilla ajaa niin ei tietenkään mitään kakstahteja. En ole kyllä tuollaista luirustelua Mercuryssä huomannut, tai muutakaan ongelmaa. Toki mikään kone ei jatkuvalla tyhjäkäynnillä käy ihan optimaalisesti, niin että välillä pitää myös mennä urku auki. Kyllä ne bensat sitten höyrystyy pois kampikammiosta kun ajaa kuumaksi.

• japimaa

Kiitos kommenteista! Lisää saa antaa!

Olin työkeikalla Salossa ja pysähdyin erääseen puljuun kyselemään Evinrutkusta. Tulppien kanssa ei enää nykyisin ole kuulemma ongelmia, siis niiden ennenaikaisen kulumisen kanssa, kun sytytysjärjestelmää on muutettu. Vanha systeemi söi tulpat loppuun nopeammin. Uutta 30 hv konetta asennettuna lupaili 6 tonniin. Evinruden luotettavuutta en epäile, onhan se huomattavasti yksinkertaisempi kuin 4-tahti ja ollut jo hyvän aikaa markkinoilla. Puhumattakaan vanhoista kaasari 2-tahtisista, joilla on myös pärjäilty iät ja ajat. E-tecin käyntiinlähtöä on testeissä kehuttu ja olematonta kulumista käyttötesteissä. Käyntihäikkiä on kuitenkin jollain ollut, lieneekö sitten syynä ne huonot tulpat, väärä öljy vai vanha bensa. Mene ja tiedä...

Uusi Mercury (Tohatsu) 30 olisi melkein tonnin halvempi asennettuna, mutta vuotuinen merkkihuolto kuroo hintaeroa kiinni pitkässä juoksussa. Evari tarvii huoltoa 3 vuoden välein ja toimenpiteet silloinkin vähäisemmät.

Yamaha taisi tippua pois laskuista, mutta Suitsa täytyy vielä käydä tsekkaamassa. Honda on vielä kaasuttimin ja ruiskukonetta tässä etsin, joten sen jätän myös pois.

Bensankulutuksella ei ole niin väliä, kun tunnit jää kuitenkin suht. vähäisiksi. Litra sinne tai tänne päivässä ei meinaa mitään. Kaikki vaihtoehdot ovat kuitenkin riittävän taloudellisia minun käyttöön ja pikku Buster menee tarpeeksi lujaa millä tahansa 30 heppaisella.

Jatketaan vielä tutkimuksia ja mietintöjä.

• venemaakari

Joo, kyl etekki pitäis ihan toimiva laite olla. Lähipiirissä kokemusta isommasta (90) etecistä, joka päivitettiin melko uutena kestävämmäksi. Eli ekena kesänä meni tulppia ku tikkareita, mutta liikkeessä olivat laittanu uudet "pinnit" ja vähä rukattu ohjelmaa, ni nyt on 4 kesää uistatellu samoilla tulpilla ja ilman eri huoltotoimia.
        Itse asiaan mielipiteeni on, että ottaisin evarin, jos hyvään hintaan saisi, muutoin mercury jo pelkästään edullisemman hinnan vuoksi, välirahasta säästää vaikka kunnon keloihin, luotaimeen ja plotteriin. En ainakaan merkury-tohatsun laatua epäilisi. Sen verran kuitenki 2tahtisiin ihastunu, että sekin olis kiinnostava...

• aqws

Itsellä kolmatta kesää e-tec.Koneelle ei ole luovutus huollon jälkeen tehty mitään.Yli kaksisataa tuntia on jo ajettu,korjaan makeavesi huuhtelu ja automaattinen talvisuojaus on tehty kahtena syksynä.Huoleton kone aina ekalla käymään myös keväällä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe