K-LEHTI "Jakoketju suoraan helvetistä."

JokoUskotte

Huonoa tuuria vai jäävuoren huippu? Teknikens Värld -lehden toimituksessa kahdella on Volkswagen-merkkinen auton. Molemmilla on ollut ongelmia moottorin jakoketjun kanssa.
Ruotsalainen autolehti Teknikens Värld otsikoi juttunsa tylysti: "Kamkedjan från helvetet", jakoketju helvetistä. Aiemminkin Volkswagenin jakoketjuongelmista kertoneen lehden työntekijät törmäsivät ongelmaan omakohtaisesti. Lehden toimituksessa kahdella on VW-merkkinen auto, ja molempiin autoihin tuli jakoketjuvikaa.

57

236

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heheheheehehheeh

      Toimittaja Marcus Nybergin auto on Golf Variant vuodelta 2010. Siinä on 1,4-litrainen moottori. Jakoketjun pettämisen aiheuttamien laajojen vaurioiden vuoksi koko moottori piti vaihtaa. Kustannus: 92 325 kruunua, eli noin 9 900 euroa. Autolla on ajettu 102000 kilometriä.


      Nybergillä oli vakuutus, joka muutaman sadan euron omavastuuta lukuunottamatta korvasi moottorin vaihdon.


      Lehden huoltospesialistin Göran Huuskon Polossa jakoketju puolestaan oli hypännyt hammastuksessa. Auto meni vikatilaan, eikä moottoriin ehtinyt syntyä laajempia vaurioita.


      "Huolto ei halunnut korvata edes ketjua, ja työ olisi maksanut 9800 kruunua (noin 1050 euroa). Mielestäni se on liikaa niin helposta hommasta. Tilasin osat Saksasta 918 kruunulla (noin 98 euroa) ja tein työn itse", Göran Huusko kertoo Teknikens Världin 10/2015-numerossa.


      Ketjun vaihtamiseen oli mennyt Huuskolta kuusi tuntia.

      Huuskon Polo on vuosimallia 2011, ja silLä on ajettu 80 000 kilometriä. Autossa on 1,2 TSI -moottori.


      Molempien lehtimiesten mukaan kummassakaan tapauksessa syynä ei ollut ainakaan huoltojen laiminlyönti. Kumpaakin autoa oli huollettu tiiviimmin kuin VW:n huolto-ohjelma suosittelee.

      Suomessakin jakoketjuongelmat ovat tuttuja tietyn ikäisistä TSI-moottoreista. VV-Auton koulutuspäällikkö Jukka Tirkkonen sanoo, että joissakin tapauksissa ketjuissa on havaittu ennenaikaista kulumista.

      "Auton käyttäjälle vika on ilmennyt moottorin merkkivalon syttymisenä tai moottorin käyntihäiriönä. Uudemmissa kuin mallivuoden 2011-2012 autoissa vastaavia ongelmia ei ole ilmennyt", Tirkkonen sanoo.

      Ketju venyy?


      Ruotsalaislehden haastatteleman Volkswagen Sverigen tiedotusjohtajan Marcus Thomasfolkin mukaan ongelmat aiheuttaa jakoketjun venyminen. Thomasfolkin mukaan vaurion riskiä pienentää se, että auto huolletaan säännöllisesti. Jutusta saa sen käsityksen, että 1,4-litraisen moottorin ongelmat ovat Ruotsissa tuttuja, mutta Polon 1,2-litraisen moottorin ketjuongelmaa pidetään enemmänkin yksittäisenä tapauksena, ja se tuli Thomasfolkillekin yllätyksenä.


      Ruotsissa Volkswagenilla ei ilmeisesti ole selvää linjaa siitä, miten korjauskustannukset jaetaan auton omistajan ja VW:n kesken, sillä Thomasfolkin mukaan merkkikorjaamot tekevät ratkaisunsa tapauskohtaisesti.


      "Tärkeää on, että auto on huollettu ammattimaisesti ja ajallaan", Thomasfolk sanoo.


      Se, että jakoketjuvika on kahden toimittajan autossa, ei luonnollisestikaan kerro ongelman laajuudesta mitään. Kyseessä voi olla vain onneton sattuma. Onneton paitsi omistajien myös VW:n kannalta, sillä Teknikens Värld julistaa etusivullaan: "Älä osta tällaista VW-moottoria".


      Teknikens Värld kertoo, että Volkswagen lanseerasi 1,4 TSI -moottorin vuonna 2006, ja sitä on kehitetty vaiheittain. Moottoria on asennettu esimerkiksi Poloon, Golfiin, Passattiin, Tigauniin, Jettaan, Touraniin ja Sharaniin. Vuonna 2014 VW uudisti moottoritekniikkaa ja vaihtoi ketjun hihnaan.

      Muillakin automerkeillä ongelmia

      Volkwagen Sverigen kannalta tuuri oli mahdollisimman huono siksi, että jakoketjuepisodit osuivat nimenomaan Teknikens Världin autotoimittajille.

      Lehti kuitenkin huomauttaa, että jakoketjuongelma ei koske vain Volkswagenia. Aiemmin lehti on kirjoittanut esimerkiksi BMW:n ketjuvioista. Tosin lehden mukaan esimerkiksi Alfa Romeossa varoitusvalo syttyy hyvissä ajoin, kun ketjussa alkaa olla ongelmia. Näin venynyt tai rikkoutunut ketju ei aiheuta kalliita lisävaurioita.


      Thomasfolkin mukaan näin pitäisi tapahtua myös Volkswagenissa.


      "Normaalisti varoitusvalo syttyy näissä tapauksissa. Jos näin ei ole käynyt, asia tutkitaan", lupaa Thomasfolk.


      Suomessa Kilpailu- ja kuluttajaviraston kanta on, että jakoketju on niin sanottu huoltovapaa osa, ja sen pitäisi kestää koko auton oletettavissa oleva käyttöikä. Kuluttajan vastuulla on kuitenkin huolehtia, että auton öljyt tarkastetaan säännöllisesti.




      Jaa juttu

       138 

      • oioivoivoi

        "Ketjun katkeamisen aiheuttama vaurio menee omistajan piikkiin. Siksi pyydämme järjestömme jäseniä harkitsemaan huolellisesti tiettyjen automallien ostoa", sanoo Stjernvall.

        Stjernvall sanoo varoituksen antamisen olevan harvinaista, mutta toisaalta järjestössä ollaan "hyvin vihaisia" Volkswagenille.


      • aiaiaiaivoihjavoih

        "Volkswagen myönsi vuonna 2012 Auto Bild- lehdessä, että VW:n autoihin on asennettu alihankkijan valmistamia virheellisiä jakoketjuja. Tästä huolimatta Volkswagen ei ole ottanut vastuuta, koska ei tiedetä, mihin autoihin virheellistä ketjua on asennettu", sanoo Aftonbladetin haastattelema Stefan Brala. Brala on Trygg-Hansan autovakuutusasiantuntija.


      • SkodaHEHHEH

        Ruotsin autoilijoiden etujärjestö Motormännens Riksförbund julkaisi viime viikolla listan niistä automerkeistä ja malleista, joissa mahdollisesti voi olla 1,2- tai 1,4-litrainen TSI-moottori. Aftonbladetin mukaan lista koskee mallivuosia 2006-2014:

        Volkswagen: Polo, Golf, Beetle, Jetta, Tiguan, Touran, Passat

        Audi: A1, A3 (moottoriperheen mallinimi on Audilla TFSI)

        Skoda: Fabia, Yeti, Rapid, Superb, Octavia.

        Jaa juttu.

         


      • DasAutoDasAuto

        Seija Saarela Os Korppi.
        Volkswagen golf plus 2008 TSI, ketju hajotti moottorin. Yritin vaikka mitä, että olisin saanut valmistajan edes hieman tulemaan vastaan korjauskuluihin, ei tullut. Hinta oli 4000 euroa. Harmittaa yhä.


      • DasAutoDasAuto

        Tero Takamaa · Myyntipäällikkö yrityksessä RF SensiT Oy
        Entäs sitten VAG-konsernin DSG-automaattivaihdelaatikot, jotka ovat poksahdelleet omia aikojaan jo vuosien ajan ja poksahtelevat edelleen? #VAG #VW #DSG #TSI #paskanmyivät


      • nauran

        Markus Salminen · KIINKO
        Hei takana, se mikä on poksahtanut on dsg Kannattais muidenkin ottaa selvää ja levittää faktaa eikä shaibaa... Ja pakkoko on ostaa skeida.


      • NaurattaaKovasti

        Kai Lahti
        Ja tämän asian ottaa esille Kauppalehti, kotimaiset "tekniikan julkaisut" TUULILASI jaJA TEKNIIKAN MAAILMA (TM) vaikenevat asian kuolaias,ksi eivätkä OLE KUULLEETKA"AN yksdittäistapauksia ene"mpää ongelmast...Onkohan Volkkarin testivoitoilla ja isoilla mainoksilla mainituissa lehdissä jotakorrelaatiota keskenäänin vaikutusta asdiaa....? Lehtien levikit pienenee, sopii kysyä minkä takia....missätekniikan ovat ne vanhananan ammattilaiset, jotka sanoivat as, eivätkä "nuolleet mainostajia" kuten nykyään on tapanabiat niin kun ne ovat...ai niin kilometritehtaalla YT-neuvottelujen takia, tilalla ":hyviä tyyppej"ä, niimpä niin...makJa sna

        Like · Reply · 3 · 2 t


      • NaurattaaKovasti

        Kai Lahti
        Jaha, eipä ole android mobiili yhteensopiva softa täällä Kl:ssä käytössä...

        Like · Reply · 1 · 2 t


      • hatuttakosheheheeh

        Hannes Pesonen · Työskentelee yrityksessä Uudet Haasteet
        #VW-konserni ei välitä jakoketjuongelmista.Älä osta TSI-moottoria.

        Like · Reply · 3 t


      • juujuujaHEHHEH

        Marko Reiman
        Ei ikinä volkwagenia enää! Toyota on autonvalmistaja, joka ei unohda asiakasta kaupan jälkeen.

        Like · Reply · 1 · 3 t


      • huonoautoheheeh

        Ruotsissa Motormännenin kannasta on uutisoitu viime päivinä laajasti. Paikallinen lehdistö pitää varoituksen antamista hyvin poikkeuksellisena. Samalla on kerrottu, että USA:ssa Volkswagenilla on ollut asian tiimoilta takaisinkutsukampanja. Ruotsissa kampanjaa ei ole ollut.
        Kauppalehti.


      • JokoUskotte

        Nuo ylläolevat on Kauppalehden kirjoituksia.


      • SubaruMiesNykyään

        No ei tämä ole yllätys kenellekään joka lukee VAG-Areenaa eli VW-auton keskustelupalstaa, eikä minulle varsinkaan kun moottori hajosi Skodassa noin 50:n tuhannen kilometrin kohdalla, arvatkaa korvasiko maahantuoja, no ei tietysti.
        Ei ole sitä autoa enää minulla enkä KOSKAAN OSTA MITÄÄN VW-KONSERNIN AUTOJA. Se on kerrasta poikki nyt.


      • NAARATTAAHOHOHOH
        nauran kirjoitti:

        Markus Salminen · KIINKO
        Hei takana, se mikä on poksahtanut on dsg Kannattais muidenkin ottaa selvää ja levittää faktaa eikä shaibaa... Ja pakkoko on ostaa skeida.

        No ei taatusti pidäkään ostaa Skeidaa eli Skodaa. Eikä muitakaan saman yhtymän autoja eli VW, Seat, Audi, ja niin edelleen.
        Ajatella että Ruotsissa on annettu VAROITUS OSTAMASTA NÄITÄ "AUTOJA!"


    • skoda.on.paras

      Vajakki taas levittelee harhojaan, taitaa olla lääkeet ottamatta.

      • LääkkeetLÄÄKEET

        Lue enempi. Luulottelet vähemmän. Tämän päivän Iltalehden Kauppalehti osiossa pitkä kirjoitus romuautojen ongelmista. Sieltä ne on kopioitu sanasta sanaan nuo kirjoitukset eli voit haukkua Kauppalehden ja Iltalehden toimittajia vajakeiksi. Tai sitten Ruotsin autoilijoiden etujärjestöä joka nosti asian pinnalle. Mitkä LÄÄKEET? Lääkkeet, niitäkö tarkoitat, no burana on ainut lääke mitä tarvitsen, onneksi.

        Muuten, Skoda ja VW-autoilijoilla on aika paljon kirjoitusvirheitä, epäilen syyn olevan siinä että nämä autoilijat on tutkimusten mukaan vähä niin kuin, niin kuin, öhh, no TYHMIÄ..Anteeksi mutta kun tämä on totta :) HE HE HE :D


      • ILTALEHTIKIRJOITTAA

        Onko sinullakin "jakoketju suoraan helvetistä"?

        Iltalehti 10.5.2015


      • TehdaskinMyöntää

        "Volkswagen myönsi vuonna 2012 Auto Bild- lehdessä, että VW:n autoihin on asennettu alihankkijan valmistamia virheellisiä jakoketjuja.


    • LääkkeetLÄÄKEET

      Okei, tunnustan, olen tänään haistellut liimoja, juonut kiljua ja hyvärilässä harrastin homoseksiä peräsuoleen.

      • NAARATTAAHOHOHOH

        Niinhän volkkarimiehet tekevät ja paljon kun niillä on "autot" lähes aina pajalla, heheh! Koskee tietysti Skeidamiehiäkin, heheh!


      • NoONse

        VW:n jakoketjukohu kiihtyy Ruotsissa, mahdolliset ongelma-autot on nyt listattu. Volkkarin, Audin tai Skodan omistaja: katso onko autosi listalla. Lue lisää...

        Iltalehti 10.5.2015.


      • ÄläostaPSKAA

        Ruotsin autoliitto kritisoi ankarasti Volkswagenia siitä, ettei yhtiö ota vastuuta autojensa jakoketjuvaurioista. Järjestö julkaisi listan autovalmistajan merkeistä ja malleista, joiden ostamista se neuvoo harkitsemaan kahteen kertaan.

        Iltalehti 10.5.2015.


      • TässäpäViisasMies

        Antti Niemi
        kiristäjä petti. ei penniäkään vastaan. 5000e. kiitos moi. ei koskaan enää volkkaria.

        Like · Reply · 4 · 1 t
        Iltalehti 10.5.2015.

        Entinen romuauton omistaja kommentoi.


      • minäkinluinjutun

        Mitä se tointaa ruveta ketään haukkumaan ja solvaamaan kun tosiasiastahan tässä on kyse. Ja kyllä Iltalehdestä ja Kauppalehdestä luin nuo samat asiat. Eihän tässä ole kukaan valehdellut, turhan herkkähipiäsiä on jotkut autoistaan.


    • eimeneHyvin

      DAS RESU 12.5. 16:16
      202

      Hyvät ihmiset, kiertäkää nämä miinat kaukaa!!!


      Kommentti osio. IltaSanomat.

      • eimeneHyvin

        D5 12.5. 15:49
        104

        Pääsee helpommalla kun ei osta mitään noista kolmesta automerkistä. Autoilu muutenkin kallista Suomessa, aina parempi jos pääsee normihuolloilla. Ja suotta ihmiset pelkäävät ostaa vanhaa taxia, huollot tehty ajallaan ym. Ei taxikuskeilla varaa seisottaa autoa korjaamolla, muuten on leipä tiukassa.
        Kommentti osio. IltaSanomat.


      • eimeneHyvin

        Tietoviisas 12.5. 16:17
        141

        Kolme uutta volkkaria, kaikissa vikoja, yrittivät syyllistää minua, jatkuvasti korjattavana, ei voi olla normaalia. Vaihdoin merkkiä, vähemmän vikoja. Mikä on viaton auto?

        IltaSANOMAT. Kommentit.


      • dasRomu

        häh 12.5. 16:18
        160

        Briteissä erään vakuutusyhtiön tilaston mukaan heidän vakuuttamistaan vuonna 2013 VW:stä 1 / 52 koki moottoririkon ja Audeista 1 / 27. Vastaava luku Toyotalla 1 / 171 ja Hondalla 1 / 344. Miltä kuulostaa tuollaiset 3 - 12 kertaiset erot luotettavuudessa?
        IltaSANOMAT. Kommentit.


      • dasRomu

        vakka 12.5. 16:55
        104

        Joo koittakaapa tarjota vakkilaista liikkeeseen vaihdossa.myyjät karttaa kuin ruttoa.

        Vakkilainen tarkoittaa VW-Ryhmän autoja.

        Kommentti. Iltasanomat.


      • dasRomu

        Persut ovat kuin saksalainen Skoda, josta on jakopää hajalla ja öljyt pihalla.


        Anonyymi: Soinivitsi
        16.5.2015 7:20

        HS 16.5.2015.


    • skodisti

      Skoda on paras! :)

      • SkeidaaPukkaa

        Tulokas
        *

        Viestejä: 3
        Octavia combi 2004
        Profiili







        "Octavian pikkuvikoja!!!!!!!#

        « : 12.08.14 - klo:13:18 »
        Suhteellisen tuoreena Skodan omistajana rohkenen nyt kysellä täältä vähän neuvoja. Oon kyllä käyttänyt hakutoimintoa, mutta en oo saanu tarpeeksi täsmällisiä vastauksia...

        Skoda Octavia combi 2004

        - repsikan sähkölasi ei toimi, moottori kyllä pyörii kun nappia painaa, mutta lasi ei liiku
        Mitä tehdään? Pystyykö sille ite jotain tekemään vai vaatisko jonkun miljoonahuollon?

        - kauko-ohjattu keskuslukitus ei toimi, avainta kääntämällä lukitus pelaa kyllä hienosti, avaimessa välkähtää punainen valo kun nappia painaa, joten päättelin ettei patteri....vaiko sittenkin? Mikä on muu vaihtoehto? Joku pelotteli jollain kalliilla skodahuollon koodauksella...?

        - vakionopeudensäädin ei toimi, muuten viiksi toimii normaalisti. Voiko vika olla silti tässä? Taas peloteltiin jollain tietokonekoodauksilla ynnämuilla...

        - vaihdekeppi nitisee/narisee, rasvaus ja mihin ja mitä ja miten??

        Ja paljonko tämmösessä pidetään öljynvaihtoväliä kun öljynä käytetty 0w-40?

        Ja samaiseen tötteröön etitään takapenkin niskatukia ja koiraverkkoa: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=22918.msg473876;topicseen#new.

        Kuljettaja on nainen, joka pienesti jotain itsekin saattaa ymmärtää.. mutta seikkaperäisemmät ohjeet on silti arvossaan. Merkkihuoltoihin ei olla viemässä... vaan omin ja naapurinsedän avuin koitetaan tulla toimeen. :)




        Kirjattu



        --------------------------------------------------------------------------------






        Poissa MarkoL
        Jäsen
        **
        Viestejä: 106
        Profiili
        "Vs: Octavian pikkuvikoja !!!" HAHAHAHAAAAH!!!!!!!!! ! ! ! !


      • dasRomu

        Vs: Skoda Octavia 1,6FSI vm 2005 manuaali sedan, jakopäänketju

        « Vastaus #4 : 21.08.14 - klo:22:49 »



        Kiitos asiallisesta vastauksesta. Jatkaisin hieman noita oireita eli voiko myös auton nykiminen johtua ketju viasta. Tasaisella nopeudella nelos vaihteella ajettaessa selvää nykimistä joka häviää kun kiihdyttää esim 70 tuonne 90.
        Alkaa hiukan usko loppua Skodaan kun perheessä kaksi okua 05 Fsi 1,4. 09 Tsi autom. ja super 09 Tsi 1,8 autom. kaikissa ollut häikkää vaikka kilsoja alle 140tkm.


    • vilunkia

      Onkohan nämä autolehtien auto-ja rengastestaajat kuinka lahjottavissa?

      • VAROKAAVAROKAA

        Tulokas
        *
        Viestejä: 47
        Profiili







        Ruotsissa suositus, älä osta !

        « : 10.05.15 - klo:14:27 »



        http://www.kauppalehti.fi/uutiset/vwn-jakoketjukohu-kiihtyy-ruotsissa---ongelma-autot-listattu/dcA8uLdq?ext=ltr&utm_source=Kauppalehti_Uutiskirje&utm_medium=email&utm_campaign=Kauppalehti_Uutiskirje

        Yllä kauppalehden kirjoitus aiheesta.
        Onneksi pääsin jo talvella eroon omasta 1,4 tsi stä. Oli muutn kolme Volkkaria samalla kertaa.
        Eka, Vika ja Ainoa. Aivan karmeaa pelleilya 68.000 tkm ajetun Passatin kanssa.


        Asustelen Ruotsin puolella, ja voin muuten sanoa, että täällä harvoin mitään merkkiä nostetaan tapetille laatuvikojen johdosta.

        Jk. Pyytäkää myös paikallisilta merkkiliikkeiltä, että tarkastavat kaasutankit. Tekevät tuon Ruotsissa, Suomessa ei asia kiinnosta korjaamoja.

        https://www.motormannen.se/nyheter/nyheter-2015/volkswagens-problematiska-kamkedjor/
        VAG AREENA.


      • OppirahatMaksoin

        Itse maksoin noin 8000 euroa volkkarin korjauksesta. En ikinä osta volkkaria enää.


      • PoksWagenSanoPoks

        MiksinäinEUVW

        6.11.2015 22:54



        DasVilppi kirjoitti:



        Niin mitättömän pienet ovat Toyotan ongelmat etteivät uutiskynnystä ylitä. Volkkarilla näkyy ja kuuluu jo päivittäin olevan jotain uutta uutisoitavaa. Hienoa että pitävät ajantasalla, Mielenkiinnolla katsellee uutisia päivittäin, että pysyy ajan tasalla,millä uudella huijausohjelmalla taas hyväuskoisia hölmöjä on yritetty koijata.

        Näytä lisää


        Jokohan euroopassa takaisinkutsutaan tsi koneet ja dsg vialliset vaihteistot.

        Usassa ja Kiinassa on jo pitkät takuut annettu ainakin.Ja oliko muuallakin vaan mikä jarruttaa EU alueella?


      • PoksWagenSanoPoks

        N47 2,0diesel vm2007-2011(12) jakoketjun korjaus


        ostaaOrNot

        22.10.2015 20:48


        Terve.

        Onko tietoa, miten tuo N47 2,0L diesel moottorin jakoketjun/kiristimen korjaus tehdään? Kysymyksessä on ilmeisesti jonkunlainen mitoitusvirhe. Materiaali liian huonoa tai liian vähän, kuluu siis ennen aikojaan.

        Miten korjaus tehdään?

        1. Laitetaan samanlaiset osat tilalle eli remontti uusitaan 100-150tkm välein?

        2. Tehtaalla tai komponetti valmistaja tehnyt uuden ja kestävämmän osan, laadukkaampi materiaali, mahdollisesti enemmän kulutus varaa tai säätö varaa jne.

        Pitkän elinkaaren moottoreissa ( ennen vanhaan :) ) saatettiin öljypumpun kapasiteettia tai jotain öljykanavia suurentaa kun huomattiin, että vaikka petilaakerit kuluu.




        Ilmianna


      • entinenvolkkaristi

        Yksityishenkilön on mahdotonta tietää rikkoontumisien kokonaismäärää. Mutta jos vakuutusyhtiö evää korvaukset rikkoutumisten suureen määrään vedoten, kyseessä täytyy olla merkittävä määrä ja joka tapauksessa huolestuttava tieto, koska normaalin takuuajan loputtua korjauskustannuksista huomattava osa ellei kaikki mennee omaan piikkiin.

        Autolehdistössä näistä vioista ei ole juurikaan mainittu, lukuunottamatta Tuulilasin nettikirjoittelua jakopään ketjun ongelmista ja viimeksi DSG takaisinkutsusta. Suuri ostava yleisö on näin asiasta autuaan tietämätön. Uutenahan nämä TSI DSGt on hienoja, ja selittää myyntimenestyksen, samoin kuin mainiot vertailutestisijoitukset. Ongelmia on ollut paljon myös aivan uusissakin 1.2 TSI koneissa eli kyseessä ei ole pelkästään alkupään TSI koneet. Uudessa Golfissahan jakopään ketju on jo korvattu hihnalla, eli ongelma pyritään jatkossa välttämään tällä tavalla.

        Vakuutusyhtiöt ei myönnä enää vakuutusta volkkareille vaikkapa moottoririkon takia koska heidän mielestään moottorien rikkoutumisia on sattunut volkkareille, skodille, audeille liian paljon.....

        Seatin tilannetta en tiedä.

        Tekniikan Maailma.


    • EiIkinäSaksalaista

      Saksalaisista autoista voidaan sanoa vanha sananlasku,,,moni kakku päältä kaunis, vaan sutta ja sekundaa sisältä!

      • skeida.on.paska

        Skeida on automaailman kummajainen.

        Ei ole olemassa tuon omituisempaa kökkö-mobiilia kuin tuo skeida -itäauto.

        Ensin skeida ollut vanha tsekkiläinen autonvalmistaja, sitten palveli kait pakosta natseja, sittemmin tehnyt kamalia törppöjä kommunistikippoja vuosikymmenet itäblokissa. Jo pelkästään tämä kirjava ja häpeällinen historiataakka aiheuttaa sen että Skodaan ei vain voi koskaan suhtautua laatuautona, eikä sen imagoa saada parannettua, vaikka sen tekniikka olisi kunnossa, mitä se ei ole. Joku onkin osuvasti sanonut tietysti vähän kärjistäen, että "skodasta ei saa autoa eikä sikaa saa hieromalla koiraksi" tai jotain sinnepäin.

        VW pelasti skeidan säälistä, ja tietysti voitto-odotukset olivat aluksi kovat, mutta eihän tuo rujo itärakkine tuota eikä ole tuottanut VW:lle toivotulla tavalla voittoa, sillä muualla kuin Suomessa ei suostuta moisesta skeidasta maksamaan ylihintoja, ja näin ollen äärimmäisen kustannussäästetystä valmistusprosessista ja halvimmista mahdollisista osavalinnnoista (paljon venäläistä rihkamaa osissa, entisiä jäte- ja ylimäämäosia!) huolimatta tuotto-odotukset eivät toteudu.

        Myyntivolyymillakaan länsimaissa ei yhtiö pysty kompensoimaan pientä katetta, johtuen marginaalisesta markkina-alueesta. Kukaan jälleenmyyjä missään Suomi poislukien ei osta skeidaa eli paskaa kalliilla, koska asiakaskunta Suomea lukuunottamatta ei ole halukas maksamaan rujosta itäautosta länsiauton hintaa. Suomessa toki Skoda myy hyvin ja todella kovalla katteella. Se ei vaan riitä kokonaiskannattavuuteen johtuen pienestä osuudesta kokonaisvolyymissä. Siksi skoda on ollut jo pitkään lopetusuhan alla, ja tietty nämä päästöhuijauksien paljastuminen ja tekniset ongelmat etupäässä jakoketjuongelmat ovat saaneet paketin hajoamaan käsiin, ja skeida on ollut ja on liioittelematta sanottuna kriisissä.

        Skeida-kakkaklarinetti ei muutu miksikään siitä mitä se on ollut : itäauto mikä itäauto, vaikka kuinka yrittävät sitä länsimaistaa. "Margariini ei ole voita ja piika ei ole ihminen" Se yrityshän on jo tuomittu epäonnistumaan, ja kuollut idea jo syntyessään, kun VW suuressa viisaudessaan laittaa siihen lähinnä vain omatuotantomoottorin ja suurin osa muista osista on halpaa itäblokin rihkamaa, se sitten luonnollisesti verottaa kestävyyttä aivan oleellisesti, siksi tämä vikakippo onkin korjaamoiden ylivoimaisesti yleisin "potilas" suhteutettuna merkin volyymiin kaikissa niistä harvoista maista joihin tuota askeettisen ankeaa popcornkattilaa viedään.

        Kaikki edellämainittu fakta, ja vielä paljon muuta saavat kuulostamaan todella tragikoomisilta skodakehujien väitteet skeidan "premiumiteetista" ja väitteen siitä että "skoda on sama kuin audi tai vw". Skeida on itäritsa, kaalilavetti ja harmi. Sekä omistajilleen että muille. Ainoa, joka todellisuudessa hyötyy paskalaveteista on skeidakorjaamot. Niille riittää töitä!


      • vag-pärinäaasi

        Miksi te ajatte huonolla itäkipolla? Rohkeasti vain nyt vastaamaan, ajotyylinne on liikenteessäkin sen verran vittumaisen häiriköivää, että on se ihme kun ei aikuinen skodafanaatikko tai muu vag-pärinäaasi saa vastattua yksinkertaiseen kysymykseen.


    • Anonyymi

      mrrrr susVW

    • Anonyymi

      hih

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      106
      7658
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2842
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2422
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2155
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1819
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1563
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1426
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1424
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1387
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1349
    Aihe