sammutusnapin rakentamineb

Jorskivene30

Miten rakennetaan sammutusnappi 2-sylinteriseen kärjellisen sytytyksen omaavaan perämoottoriin. Moottori on mallia maailman lopun kone.

29

7092

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jorskivene30

      Toimiiko sammus niin, ett oikosulkee puolan heikkovirtapuolen liittimet sulkeutuvin kärjin varustetulla napilla

    • Kytkejohto

      Sytytysvirta puolaan, josta se menee tulpalle, ja kytke johto vaikka vipukatkaisimeen, ja vipukatkaisimesta toinen johto moottorin maadoitukseen, elikkä minkä tahansa ruuvin alle, vaikka pakopuolen kanteen.-mieluummin imupuolen kannen ruuvin alle, ei hapetu niin herkästi, kun on viileämpi ruuvi.

      Onko miten monipyttyinen kone, ja mikä se moottori on. ?

    • vm41

      Puolalle menevät johdot tulevat vauhtipyörän alta yleensä kytkinrimalle, tai joihinkin vastaaviin liittimiin. Ota kummankin ruuvin/liittimen alta/välistä, tarpeeksi pitkät piuhat, jotka painonapin avulla oikosuljet keskenään, mitään maattoa ei tarvita.
      Mikäli väliliitosta ei ole, ota puolalta ruuvin alta, tai johdoista tarkoitukseen myytävillä "ryöstäjillä".

      • Jorskivene39

        Kiitos vastauksesta Vm41. On mukavaa, ett tält palstalta löytyy asiantuntemusta. Kytkejohdon kytkentä sopii yksipyttyiselle koneelle.


    • vm41

      Nimenomaan, yksipyttyisten puolajohto oikosuljetaan "kaverinsa" maaton kanssa.

    • miten_toimii

      Miten sammutusnappi siis 2-sylinterisessä (2-tahtinen) toimii? Maadoitetaanko sillä jotain, vai oikosuljetaan jotain? Mittasin hätä-seis-kytkintä, niin ei yleismittarilla piipannut kummassakaan asennossa. Moottorin omasta sammutusnapista lähtee 2 johdinta ja menee johonkin (kai puolalle) mutta virtalukolta tulee vain yksi valkoinen (STOP-CIRCUIT). Mihin se pitäisi liittää? Pitääkö toinen puolalle menevistä olla maa? Vai miten yhdellä valkoisella saa aikaan sammutuksen?

    • vm41

      2 syl oikosuljetaan keskenään, nimenomaan puolalle menevät johdot, joita ei maadoiteta. Virtalukoilta on taasen erilaisia kytkentätapoja eri konemerkeillä, sekä erivärisiä johdotus tyylejä. Lisäksi on nämä "tee se itse" miesten/naisten johtoväritys/viritykset.
      Sehän voi hyvinkin olla "tappokytkimen" johto, (ehkä) joka maadoitetaan, kun kone halutaan sammuttaa siihen tarkoitukseen suunnitetulla kytkimellä.
      Kytkin pidetään sokan avulla avattuna, kun sokka nypätään pois, kytkeytyy maadoitus päälle ja kone sammuu.
      Mikäli et ole varma, sekä koneessasi on elektrooninen syt. systeemi, kannatta ottaa asiantuntevaan yhteyttä, kaiken varalta.

      • miten_toimii

        Ei ole elektroninen, vuodelta miekka ja kypärä kone on 2-tahti katkojen kärjellisellä sytytyksellä. Ei tosiaan tuo tappokytkin piippaa ei ylä- eikä ala-asennossa yleismittarilla joten kai se rikki on?

        Eli kai ne on vain puolalta tulevat johdot joihin on NO-kytkin kytketty ja kun nappia painetaan se oikosulkee puolan navat. Ja tappokytkimen pitäisi olla NC. Ja virtalukko OFF-asennossa on kärjet kiinni eli oikosulkee puolan navat.


      • miten_toimii

      • vm41
        miten_toimii kirjoitti:

        Ihan Yamahan vakio-johdinväreistä oli kyse. http://www.maxrules.com/fixyamahawiring.html

        Periaatteessa nämä oikosuljettavat puolanjohdot on jatkettu virtalukolle, jossa ne avainta käännettäessä of asentoon, oikosulkeutuvat joko keskenään, tai maaton kautta. Valkoinen on näköjään kartan mukaan hätäpysäystä varten ?
        OMC ssä. se on musta keltaisella raidalla.
        Joten yritä etsiä kytkentäkaavio jostain, sillä "tappokytkin" on todella hyvä olla käytettävissä.


    • Kuinkahan

      25hp 2-tahti Yamaha. Vauhtipyörän alta tulee nippu, jossa on oranssi (merkitty numerolla 1), harmaa (merkitty numerolla 2) ja musta johdin, joka on kytketty moottorin runkoon. Sytytyspuolilta tulee molemmilta musta ohuet johdot.

      Toiselle sammutusnapille (moottorissa) menee vauhtipyörän alta tuleva oranssi ja toiselta puolalta tuleva musta. Toiselle sammutusnapille menee vauhtipyörän alta tuleva harmaa ja toiselta puolalta tuleva musta (ohjaamon sammutusnappi). Toinen sammutusnappi oikosulkee siis vauhtipyörältä tulevan oranssin ja sytytyspuolalta tulevat mustan, ja toinen sammutusnappi oikosulkee vauhtipyörältä tulevan harmaan ja sytytyspuolalta tulevan musta. Miten tuo siis toimii? Mitä ne vauhtipyörän altatulevat harmaa ja oranssi johdot ovat ja puolalta tulevat ohuet mustat? Ja miksi vauhtipyörän alta tuleva yksi musta johdin on maadoitettu?

      Vauhtipyörältä tulee siis noiden samassa nipussa olevien oranssin, harmaan ja mustan lisäksi myös kaksi punaista johdinta omassa nipussaan, jotka ovat virran ulostulo joihin on liitetty valot.

      • Kuinkahan

        Niin ja kärjellinen sytytys siis kyseessä. Pystyykö tuolla tavalla sammutettavaan koneeseen kytkemään systeemiä, jossa sammutus tapahtuu jotain (mitä?) maadoittamalla.

        Minulla on virtalukkopaneeli, jossa on tällä hetkellä käytössä vain moottorin starttaus (ruskea johdin) ja sähköryyppy (sininen johdin). Eli moottori ei edes sammu kääntämällä virtalukko OFF-asentoon vaan pitää sammuttaa erillisellä sammutuspainikkeella. Myöskään hätäkatkaisu ei ole käytössä. Haluaisin hätäkatkaisun käyttöön sekä moottorin sammutuksen kääntämällä virtalukko OFF-asentoon.

        OFF-asento yhdistää mustan ja valkoisen johdon, kuten hätäkatkaisinkin katkaisuasenossa. Eli valkoinen johdin maadoittuu. Ilmeisesti uudemmissa sammutus tapahtuu siis jotain (mitä?) maadoittamalla. Mihin tuo valkoinen sammutettaessa maadoitettava johto pitäisi koneen päässä kytkeä, että kone sammuu?

        Kun sammutussysteemi tässä moottorissa edellisessä viestissä kuvaamallani tavalla toimii ilmeisesti oikosulkemalla sytytyspuolille menevät johtimet keskenään. Saako moottorin sammumaan maadoittamalla jomman kumman tai molemmat niistä vai nouseeko savu jos tuollaista kokeilee?

        Mikä on sammutussysteemi sitten uudemmissa, eli mihin valkoinen johdin on niissä kytketty? Eli mitä maadoitetaan, että aiheutuu moottorin sammuminen?

        Tuossa vielä nuo Yamahan johtovärit selitettynä: http://www.ebay.com/gds/OUTBOARD-SPARES-YAMAHA-ENGINE-WIRING-COLOUR-CODE-GUIDE-/10000000175675672/g.html


    • vm41

      Oranssi (1) on näköjään yläpytylle, harmaa (2) alapytylle.
      Kummallenkin on oma virtapuola pyörän sisällä, samoin on valopuola.
      Pyörän alta tuleva musta on maadoitus järjestelmälle, eli runko toimii toisena johtimena niin kuin autoissakin.
      Oranssi tuo sähkön 1 pytyn puolalle, harmaa taasen 2 pytyn puolalle.
      Katkojan kärjet pyörän sisällä katkaiseen puolan ensiökäämille menevän virran, jolloin puolalla muodostunut magneetti kenttä katkeaa ja liikahtaa, jolloin toisiokäämiin (jossa on enemmän käämitystä) syntyy korkeajännite, joka purkautuu tulpan kautta kipinänä runkoon.
      Sähköä muodostuu kun johdinta liikutetaan magneettikentässä, tai magneettikenttää liikutetaan johtimessa.
      Eli musta (puolalta 2 pytyltä) ja oranssi (1 pytylle )pyörän alta oikosuljetaan.
      Samoin ( puolalta 1 pytyltä) ja harmaa ( 2 pytylle ) pyörän alta oikosuljetaan
      Voidaan myös oranssi sekä harmaa pelkästään oikosulkea, tai puolille menevät mustat keskenään.
      Periaatteessahan pyörän alta tulevat oranssi sekä harmaa voisivat jatkua puolalle asti, mutta jos ja kun puola/t "pimenevät", on ne helpompi sekä kätevämpi paneelilla yhdistää.
      Haaroittamalla napille tulevat johdot saadaan useampia sammutuskohteita.

      • Kuinkahan

        Minkä johdon maadoittamalla saisi moottorin sammumaan, eli mihin voisi tuon virtalukolta tulevan valkoisen sammutettaessa maadoittuvan johtimen kytkeä? Oranssin, harmaan tai puolilta tulevat mustat?


      • maattomusta
        Kuinkahan kirjoitti:

        Minkä johdon maadoittamalla saisi moottorin sammumaan, eli mihin voisi tuon virtalukolta tulevan valkoisen sammutettaessa maadoittuvan johtimen kytkeä? Oranssin, harmaan tai puolilta tulevat mustat?

        Eihän sun tarvitse mustalla johdolla virtalukolle viedä maata. Virtalukko ja hätäseis oikosulkee mustan ja valkoisen johdon ja valkoinen maadoittuu siksi, koska mustalla on sinne viety maadoitus. Et siis kytke moottorissa mustaa maadoitukseen, vaan käytät siis mustaa ja valkoista oikosulkevana sammutuksena kuten sulla sammutusnapit nytkin toimii. Eli nykyisten nappien johtimien kanssa rinnan musta ja valkoinen. Tai toinen nappi varmaan joutaa kokonaan pois ja sen tilalle kytket mustan ja valkoisen.


    • hummat

      Lopeta nyt jo tuo "nappulaleikki".
      Jos et saa konetta sammumaan, niin aja niin kauan kuin pensaa riittää.
      Eikö sullakaan nyt muuta tekemistä ole, kuin typeriä kysellä, mee vaikka saalemiin.

      • painu_vittuun

        Eikö sulla sitten ole muuta tekemistä kuin vastailla typeriä, vaikka et asiasta mitään tiedä? Tämän palstan idea on, että täällä kysytään ja vastataan. Jos se pistää kiukuttamaan, ei tarvitse lukea, eikä varsinkaan vastata.


    • vm41

      Mielestäni kun lyöt kaikki johdot kuorittuna yhteen, pitäisi onnistua, jos ei, niin lykkää koko nippu sellaisenaan vaikka persieseesi.

      • mikä_kiukuttaa

        "Mielestäni kun lyöt kaikki johdot kuorittuna yhteen, pitäisi onnistua, jos ei, niin lykkää koko nippu sellaisenaan vaikka persieseesi."

        Mikäs nyt taas kiukuttaa? vm41:kin tietää asioista ja yleensä vastaa asiallisesti, välillä taas menee joku ihmeen teini-ikäistasoinen vittuiluvaihde päälle (ilmeisesti vaimo pihdannut) ja tulee tuollaista alatyylistä soopaa. Outoa porukkaa.


    • vm41

      Ei normaali ihmiselle moneen kertaan tartte asioita selvittää kun jo tajuaa.
      Tuntuu vain että on sellainen kysyjä asialla joka kysyy kun vastataan, sekä vastaa kun kysytään.
      Taitaa vain olla joku pelle asialla, jos ei, niin sitten joku, jolla ei valot syty, vilkuttaa vain.

      • Kuinkahan

        Anteeksi. Olen erittäin pahoillani, että kyselen asioista joista en tiedä. Mitä todennäköisimmin en kyselisi, jos tietäisin. Laitatko linkit viesteihin, joissa vastasit kysymykseen "Minkä johdon maadoittamalla saisi moottorin sammumaan", kun olet sen kerta jo moneen kertaan selvittänyt?

        Kyllä minä ymmärsin jo tuon puolat oikosulkemalla tapahtuvan sammutuksen, kiitos vain seikkaperäisestä selvityksestä.


      • vm41

        Yksipytyisen koneen puolalle menevä johto yhdistetään kaverinsa maaton kanssa.
        Mikäli virtalukon valkoiseen johtoon tulee virta koneen ollessa sammutettuna siitä ei ole apua sammutushommassa. mikäli virta tulee vasta koneen käydessä, on mahdollista että maadoittamalla se tavalla jos toisella (minkä parhaaksi näet)
        voipi kone jopa sammua, muun vahingon lisäksi.
        Täytyy yksinkertaisenkin ymmärtää, että huonosti sekä vailinaisesti esitettyihin kysymyksiin, saa huonot, sekä vailinaiset vastaukset.


      • dff3442

        Alkuperäisen kysyjän sammutusnappi, tai pikemminkin kytkin on toiminut jo pidemmän aikaa. Kytkin, koska ei ollut nappia miljoonalaatikoissani. Jotkut kyselee väreistä. Itse en niistä välitä, yleismittarin kun omistan.


      • Kuinkahan
        vm41 kirjoitti:

        Yksipytyisen koneen puolalle menevä johto yhdistetään kaverinsa maaton kanssa.
        Mikäli virtalukon valkoiseen johtoon tulee virta koneen ollessa sammutettuna siitä ei ole apua sammutushommassa. mikäli virta tulee vasta koneen käydessä, on mahdollista että maadoittamalla se tavalla jos toisella (minkä parhaaksi näet)
        voipi kone jopa sammua, muun vahingon lisäksi.
        Täytyy yksinkertaisenkin ymmärtää, että huonosti sekä vailinaisesti esitettyihin kysymyksiin, saa huonot, sekä vailinaiset vastaukset.

        "Täytyy yksinkertaisenkin ymmärtää, että huonosti sekä vailinaisesti esitettyihin kysymyksiin, saa huonot, sekä vailinaiset vastaukset."

        Kysymykseen on toki lupa esittää tarkentavia jatkokysymyksiä vittuilun sijasta. Yritin kysyä mahdollisimman tarkasti ja selittää oleelliset asiat, etkä kysynyt tarkentavia kysymyksiä vaan aloit vittuilemaan. Olen silti erittäin pahoillani aiheuttamastani vaivasta. Työksesihän sinä tätä vastailua teet, joten ymmärrän, mikäli välillä ottaa koville pyöriä täällä päivittäin ja vastailla yksinkertaisille pelleille yksinkertaisiin asioihin, jotka pitäisi olla kysymättä aivokuoressa syntymästä asti.


    • vm41

      Että silleen !!!!!

      • jorskivene30

        Vm41 olet perillä mitä tulee perämoottoreihin. Välillä varmaan on kyllästyttävää vääntää rautalangasta yksinkertaisia asioita. Jatka kuitenkin palstalla, sillä olen saanut sinulta monta kertaa hyödyllistä tietoa milloin käyntihäiriön selvittämiseen ja milloin taas siihen miten käynnissä olevan koneen saa sammumaan. T: juhannuksen veneretkeä odottava alkuperäinen kysyjä.


    • vm41

      Ongelmiin löytää useimmin ratkaisun päättelemällä, lähestymällä ongelmaa toiselta suunnalta esim. ennen ongelman ilmaantumista.
      Kun on poistanut järjestelmäisesti mahdolliset syyt, jää jäljelle mahdollinen "syyllinen".
      Sähköiset ongelmat, ovat usein varsinkin nykykoneissa vaikea paikallistaa ilman laitteita, sekä laitteiden käyttöosaamista, koska käytetään paljon komponentteja joita ei voi avata, sekä edellyttää myös ohjelmallista tietokonepäätettä paikantamiseen.
      Myös tehdyt, tai tekemättömät toimenpiteet kohteen suhteen, ovat päättelyssä otettava huomioon.
      Ongelmalle on aina johdonmukainen syy, sen vain täytyy paikallistaa, samoin myös monelle tekniselle ratkaisulle löytyy useampia vaihtoehtoisia toimenpiteitä, niistä vain täytyy osata valita itselle paras mahdollinen toteuttamistapa.

    • Anonyymi

      tähän vanhaan ketjuun liittyen yksi uusi kysymys. Ostin veneen jossa volvo penta sisäperämoottori. Kone sammuu virtalukosta mutta tappokytkimen johdot puuttuu. Olisin kytkenyt sen piuhat virtalukon johdon välille mutta se pirulainen toimiikin eri päin kuin olisin luullut, eli kun sokka irtoaa niin navat yhdistyvät. Mites tuollainen pitäisi kytkeä? Kone on siis nelitahtinen ja sytytys on kärjetön.

    • Anonyymi

      minulla suzukin 20hp ei sammunut enää napista niin sammutin sen lyömällä kuokalla siihen moottoriin, ilmeisesti maadoitti.
      sen jälkeen join kaljan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      3085
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      88
      1342
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      148
      1206
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      120
      992
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe