Taas kastuu rakennuksia...

Kastuu

Ihan hanurista nää Pudiksen tulvat. Eikö noita saada mitenkään kuriin? Vähentyisikö rakennusten kastumiset jos Kollaja rakennettaisiin, vai pahentaisiko tilannetta entisestäänkin?

25

104

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tilasto

      PVO lobbaa Kollajan allasta väellä ja voimalla: Tämän vuoden tulva tuli ainakin osittain PVO:n avustama, ja ELY:kin näyttää seuraavan tumput suorana.

      Käykääpä katsomassa ympäristö.fi sivuilta tulvataulukoita. Normaalisti keväisin Haapakosken virtaama on ollut vähintäänkin saman suuruinen tai yhtä suuri kuin Kurenalus (Jonku/Iijoki) ja Honkakoski (Livojoki) virtaamat yhteensä.

      Tänä vuonna kaikki on toisin. Haapakosken juoksutuksia ilmeisesti alettiin rajoittamaan toukokuun alkupuolella ja sen virtaamat ovatkin senjälkeen jääneet huomattavasti alle Kurenalus Honkakoski summan, kun pitäisi olla juurikin toisinpäin.

      Ei ole ihme jos tulva nousee.

      • Kipinäläinen

        Haapakosken virtaumalla ei ole mitään merkitystä Pudasjärven tulvaan. Huom. Katsokaa korkeuserot Kurenala-Haapakoski. Kurenalustan ja Kollajan tulviin vaikuttavina patoina toimii Vuormankosket ja Kipinänkosket. Tämä on faktaa.


    • tulvahuipussa

      Vittuako rakentaa tulva vyöhykkeelle....oma vika

      • yhdyssana1

        Tulvavyöhyke on yhdyssana.


      • hhhhhhhhhhhhhhh

        Jälkiviisaus ei aina auta. Vain paikalliset tietävät näiden tulvien todelliset korkeudet. Mökkien rakentajat ovat usein muilta paikkakunnilta, eivätkä ymmärrä/tiedä näistä tulvista yhtään mitään. Vika on kaupungin kun antaa lupia tietämättömille rakentajille.


    • sellaistaseon

      Tuolla voi seurata tulvan korkeutta ja virtaamaa Pudasjärvessä lähes reaaliajassa:

      http://wwwi2.ymparisto.fi/i2/61/l611331001y/wqfi.html

      Maanantai iltana tulvan korkeus nousi Tuulisalmessa tasolla 110,0 (N43).

      Korkeus on tismalleen sama minne tulva nousisi PVO:n laittomassa Kollajan tekoallassuunnitelmassa joka kevät viikkojen ajaksi.

      Jos tulisi paha tulva niin tekoaltaan täyttökanava ei vetäisi kuin 500-600 m3 sekunnissa. Loput 700-800 kuutiota pitäisi virrata luonnonuomaa pitkin, mutta eihän se sellaista virtaa vetäisi kun jokiuoma olisi tukittu pohjapadoilla.

      Eli Kollajan tekoallas ei auttaisi millään tavalla Pudasjärven tulviin vaan nostaisi niitä keskivertoina vuosina. Ennätystulvalla tekoallas aiheuttaisi katastrofin. Vielä pahempi katastrofi seuraisi jos tulva yllättäisi kesällä tai talvella kun tekoallas olisi valmiiksi täynnä.

      • alkuper.asukki

        nyt ois iijokisoutajille vettä, kannattais tulla lipluttelemaan niin näkis miksi joku kannattaa altaan rakntamista. kesällä taas on niin vähän vettä ettei vene kulje, paitsi silloin kun pohjolanvoima soutajille löysää patojaan, jokivarren asukkina tiedän mistä puhun, palstat on molemmin puolin jokea.


    • Kopsyp

      Sen siitä saa, kun rakennetaan täysin väärään paikkaan. Tyhmyydestä sakotetaan, näin kuuluu vanha sanonta.

    • vettäriittää

      60 ja 70-luvuilla ei saanut rakentaa korkeita pilareita mökkeihin Pudasjärvellä. Monelle tietämättömälle rakentajalle annettiin luvat mökintekoon, eikä kerrottu tulvista mitään. Sama kusetus jatkuu kun mökit vaihtavat omistajaa. Omakohtaisesti olen kokenut, että myyjä saa valehdella niin paljon kuin haluaa, eikä mitään vastuuta ole. Saa ihan pokalla naamalla kertoa, ettei rakennus ole koskaan kastunut, vaikka totuus olisi täysin päinvastainen. Silläkään ei ole mitään merkitystä, vaikka kauppakirjassa lukisi ettei tulva yllä asuntoon asti. Paikalliset toki nämä asiat tietävät, mutta muualta tulleet mökin ostajat joutuvat usein kusetuksen uhreiksi, koska luulevat että kauppakirjaan merkitty "ei voi kastua tulvissa" velvoittaisi myyjän jotenkin vastuuseen paskapuheistaan.

    • Kollajaeikestä

      Ennenvanhaa rakennusluvissa oli ehtona, ettei saa rakentaa mitään "lintutornia" eli mökkiä korkeiden pilareiden nokkaan. Fiksuja ovat tosiaan olleet nää lupia myöntäneet "asiantuntijat"
      Jos kahjot päättäjät haluavat Kollajan rakentaa, niin joku kevät koko Pudis city näyttää Venetsialta ja kaikki talot kastuvat. Ei mitään järkeä...

      • Jokivarresta

        On siinä meillä asiantuntija.


      • Totuus2020

        Kerroppa itse "Jokivarresta" että kuinka Pudiksen käy, jos Kollajan myötä kevään perustaso on jo 110.0 ? Mitä tapahtuu jos ja kun siinä tapauksessa tulvii tämän kevään lailla? Et ole itsekään enää sitten "Jokivarresta" vaan "Joesta"


    • Vesivoimaa

      Kyllä nämä saadaan kuriin rakentamalla Kollajanallas.

      • EiEiEiEiEiEiEiEiEiEiEiEi

        Jälleen yksi tietämätön. Surullista. Kollaja olisi takuuvarma keino saada tulvavahingot suuremmiksi ja jokavuotisiksi. Oletko katsonut Kollajapapereista mille tasolle vesi nousisi joka kevät ilman juuri minkäänlaista tulvaa?


    • osksssis

      Sama tulva joka kevät,jos se allas tulee. PVO on kusettanut ja sekoittanut kepulaisten päät totaalisesti. Monikohan päättäjä edes tajusi äänestäessään että mikä on totuus,kepulaisista tuskin yksikään,eikä tajua vieläkään !!! vaikka rautalangasta vääntäisi-

      • Aivanpäätöntätouhua

        Eikö näiden Laestadiuskepulaisten pitäisi nimenomaan tajuta olla sorkkimatta luojan luomaa jokea? Rahanhimokiimassaan kuvittelevat, että allasurakat päätyisivät automaattisesti heidän omistamilleen firmoille, vaikka todellisuudessa hommat voi hoitaa mikä tahansa firma joka tekee halvimman tarjouksen.
        On aivan käsittämätöntä kuinka lukutaidottomia nämä toopet ovat. Heille on ilmeisesti yksi ja sama jos tämänvuotisen tulvan tasoinen tulva huuhtelisi koko pitäjän läpi useita kertoja vuosikymmenessä. Se ei olisi enää mikään Luojan tahto vaan itse tyhmyyksissään aiheutettu katastrofi. Sitä saa mitä tilaa...
        Toivottavasti Suomen päättäjät eivät ole yhtä ymmärtämättömiä ja lukutaidottomia kuin Pudasjärven äänestyksessä "voittanut" osapuoli.


    • vastaava

      Eikö se ole yleinen ohje rantarakentamiselle Suomessa, että mökin/talon lattian korko pitää olla 1000 mm ylimmän tulvavesirajan yläpuolella?? Tosin olen monesti ihmetellyt, että miksi, lähes joka kunnassa on erikseen omat rakentamisen lait?! Olen toiminut vastaavana hyvin monessa kunnassa ympäri Suomen rakennus touhuissa ja sillä ihmettelen, että miksi näin yksinkertaista asiaa ei saada samanlaiseksi läpi Suomen?!

      • pudasjärventyyliin2

        Pudasjärven viisaat rakennustarkastajat nimenomaan kielsivät rakentamasta korkeaa kivijalkaa/pilareita 60-70 luvuilla. Tulvat huuhtovat näin ollen mökkejä ikkunoiden korkeudelta. Ei ihme, ettei monikaan mökeistä ole ns.Talviasuttava kun on ollut pakko repiä villat pois seinistä ja lattioista ja tehdä niistä läpihuuhtelumalleja jotka sitten kuivuvat kesän tullessa.


      • vastaava

        On se kyllä hullua, että ihmisten rahoja on heitetty viranomaisten toimesta aivan hukkaan! Sen päätin jo aikaa sitten, että en edes lähde vastaavaksi rantarakentamiseen ja laita nimeäni papereihin, jos tuo 1000 mm ylimmästä tulvarajasta lattia pintaan ei suunnitelmissa täyty! On se rakennus sitten vaikka 10 m:ä korkealla tolppien nokassa..


    • Silmäänkustu

      Olen itse yksi kusetetuista ostajista. Valehdeltiin päin naamaa, ettei rakennus ole koskaan kastunut tulvissa (Olen eri paikkakunnalta ja myyjä Pudasjärveltä) Uskoin myyjää ja kiinteistönvälittäjää ja sain asiasta myös kirjoitetun version "Ei ole kastunut" Karu totuus paljastui sitten myöhemmin. En jaksa kertoa koko tarinaa, mutta se minulle valkeni, että myyjä voittaa aina tällaiset riidat, vaikka olisi valehdellut mitä tahansa kaupanteon hetkellä.

    • vettä-ja-ydintä

      Vesi on parasta ja helpointa säätövoimaa.
      Tietysti asunnot hyötyvät uudesta tulva-altaasta.

      Viherhörhöille käy vain isin maksama sähkö.

    • Tulooo.se.apuun

      KOLLAJA pelastaa kastumiselta.

    • Anonyymi

      jaa

    • Anonyymi

      juu

    • Anonyymi

      jaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9373
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2770
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      155
      2529
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      12
      1578
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1474
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      8
      1366
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe