Miten oppia maisemakuvaamista?

Luonnonvalo

6

141

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jerkki-Läve-est

"Mikael uskoo siihen, että hienoja maisemakuvia voi ottaa lähes missä vain, kun vain säätila ja valo sopivat maisemaan."

Miksi
      600€
      reissaamisesta
      ?

• Reissaaminenhan on mukavaa/kivaa ja avartaa näkemyksiä maailmasta. Olen paljonkin reissannut osin valokuvauksen parissa osin muutoinkin. Tuolle majakalle tuossa ilmoituksessa pääsee ilman kurssiakin:

https://picasaweb.google.com/Tapani.Niittyaro/SaaremaaReissu#5616108575903932626

Tuossa on yksi minun näkemyksistäni ko. tulentornista, samassa albumissa on muitakin kuvia paikalta.

Maisemakuvauksen oppiminen on tietysti hyvä asia mutta näin turistina sitä laukoo kun näkee jotain mitä jää ihmettelemään ja kotona niistä sitten voi karsia pois osan ja loput jäävät kovalevylle. Mikä on hyvä maisema ja mikä huono on pelkästään katsojan arvioitavissa, tuskin siihen löytyy mitään universaalia mittaa.

Ei 600€ ole paljoa mukavasta matkasta, itse sijoitan noihin reissuihin yleensä enemmänkin rahaa, hotellikustannukset tosin ovat alakantissa sillä matkailen oman punkan kanssa.

• maisemakuvaa

Maisemaukvauksen oppimiseen on vain yksi tie harjoittelu, harjoittelu, harjoittelu.
      Varsinkin näitä pitää harjoitella:
      – valon suunta (vuorokaudenaika) ja laatu (pilvisyys)
      – oikea hetki (varsinkin rakennetussa maisemassa on kysymys alle minuutista)
      – varjojen hallinta
      – syväterävyysalueen hallinta
      – kameran paikka ja korkeus (joskus kysymys on senteistä)
      Kukaan ei voi noita toiselle opettaa, ne pitää oppia ”kantapään kautta”
      Kuvaa samaa maisemaa kunnes kuva on mielestäsi täydellinen.

• Canonisti_minäkin

"...Kukaan ei voi noita toiselle opettaa, ne pitää oppia ”kantapään kautta”..."

Tavallaan olet oikeassa, mutta käytännössä perus tekniikat voi opettaa ja porukassa kuvaaminen ja kuvien tutkiskelu on paljon tehokkaampaa kuin yksin kuvaaminen. Toinen hyvä keino on katsella mestareiden, kuten Ansell Adamsin kuvia.

http://www.anseladams.com

• aisemakuvaa

Mikä voi olla maisemakuvauksen ”perus tekniikat”?
        – objektiivin kiinnittäminen kameraan
        – kameran kiinnittäminen jalustaan
        – manuaalinen tarkentaminen hyperfokaaliselle etäisyydelle
        – kameran laukaiseminen
        Tarvitaanko näihin kurssia? Mitä muuta perustekniikkaa pitää osata maisemakuvauksessa?

• aisemakuvaa kirjoitti:

Mikä voi olla maisemakuvauksen ”perus tekniikat”?
        – objektiivin kiinnittäminen kameraan
        – kameran kiinnittäminen jalustaan
        – manuaalinen tarkentaminen hyperfokaaliselle etäisyydelle
        – kameran laukaiseminen
        Tarvitaanko näihin kurssia? Mitä muuta perustekniikkaa pitää osata maisemakuvauksessa?

Ottaisin tuon tekniikan hieman toiselta kannalta.

Maisemakuvauksessa on tavallaan hetki ja rajaus sekä joskus polttovälikin ne joilla pelataan kun halutaan onnistua. Itselläni, hieman ehkä mustalaisena, ei ole riittävästi hermoja jäädä odottelemaan pitkäksi aikaa sopivaa valoa ja auringon suuntaa maisemaan joten joudun siinä antamaan periksi.

Yleensähän maisemia kuvataan varsin laajakulmaisella optiikalla, itse käytän nykyään paljon 16 - 35 mm lasia joskin yksityiskohtia joskus kuvaan 70 - 200 mm putkella.

Kun kuvaa riittävän suuren alueen riittävällä pikselimäärällä niin sitä voi sitten tarkemmin rajata myöhemminkin jos vaan valotus on sattunut kohdalleen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      104
      4671
    2. Yleltä tyrmäävä uutinen

Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/74
      Luterilaisuus
      392
      1397
    3. Missä mustasusi on?

Suden aloituksia ei ole näkynyt moneen päivään.
      Ikävä
      186
      1072
    4. Pakko kertoa mies

Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti
      Ikävä
      109
      1062
    5. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      86
      980
    6. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      11
      912
    7. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      47
      911
    8. Miten koskettaisit häntä?

Miten lähestyisit jos hän olisi lähelläsi nyt..
      Ikävä
      64
      901
    9. tilitoimistopiirainen huutaa

mikä tää piiraisen tilitoimistomies oikee on? olin kuullut vaikka mitä huhuja, että ihan valtavan äkkipikanen mies mutt
      Kuhmo
      10
      897
    10. Mitä ajattelet

Kaivattusi uskosta tai onko hän uskossa?
      Ikävä
      64
      866
    Aihe