Miten oppia maisemakuvaamista?

Luonnonvalo

6

195

Vastaukset 6

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jerkki-Läve-est

"Mikael uskoo siihen, että hienoja maisemakuvia voi ottaa lähes missä vain, kun vain säätila ja valo sopivat maisemaan."

Miksi
      600€
      reissaamisesta
      ?

• Reissaaminenhan on mukavaa/kivaa ja avartaa näkemyksiä maailmasta. Olen paljonkin reissannut osin valokuvauksen parissa osin muutoinkin. Tuolle majakalle tuossa ilmoituksessa pääsee ilman kurssiakin:

https://picasaweb.google.com/Tapani.Niittyaro/SaaremaaReissu#5616108575903932626

Tuossa on yksi minun näkemyksistäni ko. tulentornista, samassa albumissa on muitakin kuvia paikalta.

Maisemakuvauksen oppiminen on tietysti hyvä asia mutta näin turistina sitä laukoo kun näkee jotain mitä jää ihmettelemään ja kotona niistä sitten voi karsia pois osan ja loput jäävät kovalevylle. Mikä on hyvä maisema ja mikä huono on pelkästään katsojan arvioitavissa, tuskin siihen löytyy mitään universaalia mittaa.

Ei 600€ ole paljoa mukavasta matkasta, itse sijoitan noihin reissuihin yleensä enemmänkin rahaa, hotellikustannukset tosin ovat alakantissa sillä matkailen oman punkan kanssa.

• maisemakuvaa

Maisemaukvauksen oppimiseen on vain yksi tie harjoittelu, harjoittelu, harjoittelu.
      Varsinkin näitä pitää harjoitella:
      – valon suunta (vuorokaudenaika) ja laatu (pilvisyys)
      – oikea hetki (varsinkin rakennetussa maisemassa on kysymys alle minuutista)
      – varjojen hallinta
      – syväterävyysalueen hallinta
      – kameran paikka ja korkeus (joskus kysymys on senteistä)
      Kukaan ei voi noita toiselle opettaa, ne pitää oppia ”kantapään kautta”
      Kuvaa samaa maisemaa kunnes kuva on mielestäsi täydellinen.

• Canonisti_minäkin

"...Kukaan ei voi noita toiselle opettaa, ne pitää oppia ”kantapään kautta”..."

Tavallaan olet oikeassa, mutta käytännössä perus tekniikat voi opettaa ja porukassa kuvaaminen ja kuvien tutkiskelu on paljon tehokkaampaa kuin yksin kuvaaminen. Toinen hyvä keino on katsella mestareiden, kuten Ansell Adamsin kuvia.

http://www.anseladams.com

• aisemakuvaa

Mikä voi olla maisemakuvauksen ”perus tekniikat”?
        – objektiivin kiinnittäminen kameraan
        – kameran kiinnittäminen jalustaan
        – manuaalinen tarkentaminen hyperfokaaliselle etäisyydelle
        – kameran laukaiseminen
        Tarvitaanko näihin kurssia? Mitä muuta perustekniikkaa pitää osata maisemakuvauksessa?

• aisemakuvaa kirjoitti:

Mikä voi olla maisemakuvauksen ”perus tekniikat”?
        – objektiivin kiinnittäminen kameraan
        – kameran kiinnittäminen jalustaan
        – manuaalinen tarkentaminen hyperfokaaliselle etäisyydelle
        – kameran laukaiseminen
        Tarvitaanko näihin kurssia? Mitä muuta perustekniikkaa pitää osata maisemakuvauksessa?

Ottaisin tuon tekniikan hieman toiselta kannalta.

Maisemakuvauksessa on tavallaan hetki ja rajaus sekä joskus polttovälikin ne joilla pelataan kun halutaan onnistua. Itselläni, hieman ehkä mustalaisena, ei ole riittävästi hermoja jäädä odottelemaan pitkäksi aikaa sopivaa valoa ja auringon suuntaa maisemaan joten joudun siinä antamaan periksi.

Yleensähän maisemia kuvataan varsin laajakulmaisella optiikalla, itse käytän nykyään paljon 16 - 35 mm lasia joskin yksityiskohtia joskus kuvaan 70 - 200 mm putkella.

Kun kuvaa riittävän suuren alueen riittävällä pikselimäärällä niin sitä voi sitten tarkemmin rajata myöhemminkin jos vaan valotus on sattunut kohdalleen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä mieltä olet?

Miehestä jolla ei ole yhtään kaveria, ei facebookissa eikä livenä ja hän harrasta ja tekee kaiken yksin. Onko vähän outo
      Ikävä
      155
      1428
    2. Muistakaa pojat tämä.

Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.
      Ikävä
      128
      1150
    3. Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin

Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset
      Ikävä
      216
      859
    4. Oletko päättänyt

Että luovutat minun suhteeni
      Ikävä
      64
      772
    5. Pahoin pelkään nainen

että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus
      Ikävä
      58
      648
    6. 47
      572
    7. Mikä sua mies vaivaa?

Siis oikeasti.
      Ikävä
      34
      564
    8. Annan aikaa jos sitä vielä tarvit

mutta loputonta odottamista en kestä. Naiselle
      Ikävä
      52
      562
    9. Martina avaa suhdettaan

IL 22.7: Martina avaa suhdettaan nuoreen Muhikseen. Nyt on jo vakavaa, on käyty syömässä Itä-Helsingissä. Onkohan muutt
      Kotimaiset julkkisjuorut
      187
      548
    10. En osaa kirjoittaa sulle edes anteeksipyyntöä

Koska en tiedä miten voit. Olen hieman kauhuissani ja järkyttynyt, jos olen sinua ahdistanut. Tunteiden prosessointi o
      Ikävä
      29
      542
    Aihe