Oireeton astma?

hätääntynyt_työtön

Olen pitkällisen työttömyysjakson jälkeen viimeinkin tullut valituksi työtehtävään, joka olisi vieläpä vakituinen. Työnantaja on kuitenkin tosi tarkka työntekijöiden terveydentilasta johtuen pölyisestä työskentely-ympäristöstä, ja jos mitään viitteistä astmasta on, ei paikkaa saa. Minulla on nyt spirometriatesti tulossa kahden viikon päästä ja pelottaa ihan hulluna. Tietääkseni minulla ei ole astmaan liittyviä oireita ollut (ainakaan vinkuvaa hengitystä, hengenahdistusta tai allergioita, yskää tosin flunssakausina on ollut joskus yli kuukaudenkin), mutta onko silti miten mahdollista että sairastaisin jotain mietoa astmaa tietämättäni? Äidin äidillä on astma, mutta muilta suvussa ei ole ainakaan diagnosoitu. Olisin tosi kiitollinen jos joku osaisi vastata.

6

55

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puhipuhi

      Eiköhän se mene hyvin.
      Jos tupakoit, yrität vähentää vähän, nyt just ei kannata lopettaa.
      Yrität harjoitella vähän liikuntaa, jossa keuhkot joutuu töihin, kuten kiipeät mäkeä tai juokset portaita ylös.
      Kyllä se astma oireilee. Jos aamuisin on "tukossa" tai yskittää paljon voi viitata astmaan, samoin rasituksen jälkeinen hidas palautuminen.

    • se_sama_hätääntynyt

      Kiitos nopeasta vastauksesta! Sen verran vielä kyselen asiaa tuntematta, että miten yleistä ylipäätään on että astmadiagnoosi tulisi täysin puun takaa, ja henkilö itse ei olisi mitään oireita havainnut?

      • Mirkku47

        Maallikko olen enkä lääkäri, mutta pitäisi erikoisena sitä, että aikuinen sairastaisi tietämättään astmaa. Hoitamaton astma aiheuttaa kaikenlaista oireilua ajan kanssa, kun tulehdus keuhkoissa pahenee. Itsellä vasta paha astmakohtaus tosin sai lääkärit tajuamaan asian. Ramppasin tasaiseen tahtiin terveyskeskuksessa ja työterveyshuollossa hakemassa antibioottikuuria joko poskiontelotulehdukseen tai keuhkoputkentulehdukseen tai kumpaankin. Pari vuotta kesti ennen kuin selvisi, että pohjaton väsymykseni ei johdu masennuksesta (!). Vielä jytäkän lääkearsenaalin saamisen jälkeen kului vuosia ennen kuin sain astman hoidon jotenkin tasapainoon. PEF-mittareitahan myydään apteekeissa. Niillä voi seurata omia puhallusarvojaan. Mutta sinähän olet jo menossa spiroon. Toivotaan parasta.


      • pihipihi

        Varsinkin tupakoijat ei tahdo myöntää että he rykii ja räkii. "tupakkiyskää".
        Harvemmin kyllä terve ihminen, joka varsinkin joskus ulkonakin liikkuu jäisi huomaamatta astmaa. Astmassa henki ei kulje, nimeenomaan ulospäin ja tulee vinkuva, tai yskänpuuskahengitys (sellainen vähän kuin Loirolla siinä "naurava kulkuri" laulussa).
        Voithan käydä terveyskeskuksen sairaanhoitajalla puhaltamassa mikrospirometriin etukäteen tai pef mittariin. Lähinnä tulee selväksi, vastaako puhallusarvosi normaalia ikäistäsi vai onko tulos heikentynyt.
        Työssä asiaa hoitavana harvemmin astmatulee "puun takaa". Sen sijaan keuhkoahtaumatauti tulee useinkin todella puun takaa. "terveenä olen polttanut 50 vuotta, ei voi olla".
        Ei kannata jännittää liikaa, jos yleensä olet jaksanut liikkua, harrastaa ja tehdä normaalihommia.


      • hätääntynyt_työtön

        Huhhuh, kiitoksia rauhoittavista vastauksista. Hermostunut olen edelleen, mutta jospa sitä viikon peri odotusta nyt kestäisi. En tosiaan ole tupakoitsija, ja vaikken urheilua harrastakaan, tulee hyötyliikuntaa varsinkin maan ollessa sula ihan kohtuullisesti. Kun tässä on vielä aikaa, voisin ehkä ottaa tavaksi tehdä päivittäin sellaisen lyhyen juoksuharjoituksen jossa menen niin kovaa kuin pääsee, jos se vaikka auttaisi tuon hengittelyn treenaamisessa.
        Suhtaudun nyt kaikkiin oireisiin ihan neuroottisesti, kuten vaikka yöaikaan joskus esiintyvään nenän tukkoisuuteen, mutta jospa se nyt ei kuitenkaan estäsi työn saantia...


      • aszxcvtbnmaa

        Vilaseppa työterveyden sivuilta: Oireettomana jo vuosia pysynyt tai lievä astma ei ole este eikä rajoite. Kuitenkin kaikki sopivuudet ratkotaan tapauskohtaisesti. :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      414
      4252
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      137
      2851
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      130
      1978
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1370
    5. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      75
      1312
    6. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      174
      1278
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      51
      1272
    8. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      73
      1231
    9. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      53
      1041
    10. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      291
      970
    Aihe