ei hyvältä näytä nyt

kaikkiskeidat

Ruotsin autoliitto kritisoi ankarasti Volkswagenia siitä, ettei yhtiö ota vastuuta autojensa jakoketjuvaurioista. Järjestö julkaisi listan autovalmistajan merkeistä ja malleista, joiden ostamista se neuvoo harkitsemaan kahteen kertaan.

×
Lue seuraavaksi:
Tutkijoiden hälyttävä kirje: kännykkä aiheuttaa aivosyöpää
Wahlroos: Pankkivero voi karkottaa Nordean Ruotsista
Avokätinen tuotto sijoittajille
Mustangin paluu johti tilausvyöryyn
Ruotsalaisen autoilijoiden etujärjestön Motormännens Riksförbundin mukaan jakoketjuongelma koskee Volkswagen-konsernin useita merkkejä ja malleja. Yhteistä näille autoille on, että niissä on joko 1,2- tai 1,4-litrainen TSI-moottori.

Järjestön mukaan Volkswagen ei ole ottanut vastuuta virheestä, vaan maksattanut sen kuluttajilla ja vakuutusyhtiöillä. Jakoketjuvaurio voi pahimmillaan rikkoa moottorin niin pahasti, että se joudutaan vaihtamaan.

"On erittäin huono asia, että yksi maailman suurimmista autovalmistajista ei ota vastuuta huonosta tuotteestaan. Volkswagen on tiennyt jakoketjuongelman jo useita vuosia, mutta he eivät tee asialle mitään", sanoo Motormännenin tekninen asiantuntija Carl-Erik Stjernvall Aftonbladetissa.

"Ketjun katkeamisen aiheuttama vaurio menee omistajan piikkiin. Siksi pyydämme järjestömme jäseniä harkitsemaan huolellisesti tiettyjen automallien ostoa", sanoo Stjernvall.

Stjernvall sanoo varoituksen antamisen olevan harvinaista, mutta toisaalta järjestössä ollaan "hyvin vihaisia" Volkswagenille.

Ruotsissa Motormännenin kannasta on uutisoitu viime päivinä laajasti. Paikallinen lehdistö pitää varoituksen antamista hyvin poikkeuksellisena. Samalla on kerrottu, että USA:ssa Volkswagenilla on ollut asian tiimoilta takaisinkutsukampanja. Ruotsissa kampanjaa ei ole ollut.

Volkswagenin ruotsalainen edustaja on puolestaan muistuttanut esimerkiksi Expressenissä, että ongelma ei koske yhtiön nykyisiä, uusia automalleja. Samalla on korostettu määräaikaishuoltojen tekemisen tärkeyttä.

Myös vakuutusyhtiö Trygg-Hansassa on kiinnitetty huomiota jakoketjuongelmaan.

"Volkswagen myönsi vuonna 2012 Auto Bild- lehdessä, että VW:n autoihin on asennettu alihankkijan valmistamia virheellisiä jakoketjuja. Tästä huolimatta Volkswagen ei ole ottanut vastuuta, koska ei tiedetä, mihin autoihin virheellistä ketjua on asennettu", sanoo Aftonbladetin haastattelema Stefan Brala. Brala on Trygg-Hansan autovakuutusasiantuntija.

Ruotsin autoilijoiden etujärjestö Motormännens Riksförbund julkaisi viime viikolla listan niistä automerkeistä ja malleista, joissa mahdollisesti voi olla 1,2- tai 1,4-litrainen TSI-moottori. Aftonbladetin mukaan lista koskee mallivuosia 2006-2014:

Volkswagen: Polo, Golf, Beetle, Jetta, Tiguan, Touran, Passat

Audi: A1, A3 (moottoriperheen mallinimi on Audilla TFSI)

Skoda: Fabia, Yeti, Rapid, Superb, Octavia

42

51

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huijausta

      Huonoa tuuria vai jäävuoren huippu? Teknikens Värld -lehden toimituksessa kahdella on Volkswagen-merkkinen auton. Molemmilla on ollut ongelmia moottorin jakoketjun kanssa.

      ×
      Lue seuraavaksi:
      Tutkijoiden hälyttävä kirje: kännykkä aiheuttaa aivosyöpää
      Wahlroos: Pankkivero voi karkottaa Nordean Ruotsista
      Avokätinen tuotto sijoittajille
      Mustangin paluu johti tilausvyöryyn
      Ruotsalainen autolehti Teknikens Värld otsikoi juttunsa tylysti: "Kamkedjan från helvetet", jakoketju helvetistä. Aiemminkin Volkswagenin jakoketjuongelmista kertoneen lehden työntekijät törmäsivät ongelmaan omakohtaisesti. Lehden toimituksessa kahdella on VW-merkkinen auto, ja molempiin autoihin tuli jakoketjuvikaa.


      Toimittaja Marcus Nybergin auto on Golf Variant vuodelta 2010. Siinä on 1,4-litrainen moottori. Jakoketjun pettämisen aiheuttamien laajojen vaurioiden vuoksi koko moottori piti vaihtaa. Kustannus: 92 325 kruunua, eli noin 9 900 euroa. Autolla on ajettu 102000 kilometriä.


      Nybergillä oli vakuutus, joka muutaman sadan euron omavastuuta lukuunottamatta korvasi moottorin vaihdon.


      Lehden huoltospesialistin Göran Huuskon Polossa jakoketju puolestaan oli hypännyt hammastuksessa. Auto meni vikatilaan, eikä moottoriin ehtinyt syntyä laajempia vaurioita.


      "Huolto ei halunnut korvata edes ketjua, ja työ olisi maksanut 9800 kruunua (noin 1050 euroa). Mielestäni se on liikaa niin helposta hommasta. Tilasin osat Saksasta 918 kruunulla (noin 98 euroa) ja tein työn itse", Göran Huusko kertoo Teknikens Världin 10/2015-numerossa.


      Ketjun vaihtamiseen oli mennyt Huuskolta kuusi tuntia.

      Huuskon Polo on vuosimallia 2011, ja silLä on ajettu 80 000 kilometriä. Autossa on 1,2 TSI -moottori.


      Molempien lehtimiesten mukaan kummassakaan tapauksessa syynä ei ollut ainakaan huoltojen laiminlyönti. Kumpaakin autoa oli huollettu tiiviimmin kuin VW:n huolto-ohjelma suosittelee.

      Suomessakin jakoketjuongelmat ovat tuttuja tietyn ikäisistä TSI-moottoreista. VV-Auton koulutuspäällikkö Jukka Tirkkonen sanoo, että joissakin tapauksissa ketjuissa on havaittu ennenaikaista kulumista.

      "Auton käyttäjälle vika on ilmennyt moottorin merkkivalon syttymisenä tai moottorin käyntihäiriönä. Uudemmissa kuin mallivuoden 2011-2012 autoissa vastaavia ongelmia ei ole ilmennyt", Tirkkonen sanoo.

      Ketju venyy?

      Ruotsalaislehden haastatteleman Volkswagen Sverigen tiedotusjohtajan Marcus Thomasfolkin mukaan ongelmat aiheuttaa jakoketjun venyminen. Thomasfolkin mukaan vaurion riskiä pienentää se, että auto huolletaan säännöllisesti. Jutusta saa sen käsityksen, että 1,4-litraisen moottorin ongelmat ovat Ruotsissa tuttuja, mutta Polon 1,2-litraisen moottorin ketjuongelmaa pidetään enemmänkin yksittäisenä tapauksena, ja se tuli Thomasfolkillekin yllätyksenä.


      Ruotsissa Volkswagenilla ei ilmeisesti ole selvää linjaa siitä, miten korjauskustannukset jaetaan auton omistajan ja VW:n kesken, sillä Thomasfolkin mukaan merkkikorjaamot tekevät ratkaisunsa tapauskohtaisesti.


      "Tärkeää on, että auto on huollettu ammattimaisesti ja ajallaan", Thomasfolk sanoo.


      Se, että jakoketjuvika on kahden toimittajan autossa, ei luonnollisestikaan kerro ongelman laajuudesta mitään. Kyseessä voi olla vain onneton sattuma. Onneton paitsi omistajien myös VW:n kannalta, sillä Teknikens Värld julistaa etusivullaan: "Älä osta tällaista VW-moottoria".


      Teknikens Värld kertoo, että Volkswagen lanseerasi 1,4 TSI -moottorin vuonna 2006, ja sitä on kehitetty vaiheittain. Moottoria on asennettu esimerkiksi Poloon, Golfiin, Passattiin, Tigauniin, Jettaan, Touraniin ja Sharaniin. Vuonna 2014 VW uudisti moottoritekniikkaa ja vaihtoi ketjun hihnaan.

      Muillakin automerkeillä ongelmia
      Volkwagen Sverigen kannalta tuuri oli mahdollisimman huono siksi, että jakoketjuepisodit osuivat nimenomaan Teknikens Världin autotoimittajille.

      Lehti kuitenkin huomauttaa, että jakoketjuongelma ei koske vain Volkswagenia. Aiemmin lehti on kirjoittanut esimerkiksi BMW:n ketjuvioista. Tosin lehden mukaan esimerkiksi Alfa Romeossa varoitusvalo syttyy hyvissä ajoin, kun ketjussa alkaa olla ongelmia. Näin venynyt tai rikkoutunut ketju ei aiheuta kalliita lisävaurioita.


      Thomasfolkin mukaan näin pitäisi tapahtua myös Volkswagenissa.


      "Normaalisti varoitusvalo syttyy näissä tapauksissa. Jos näin ei ole käynyt, asia tutkitaan", lupaa Thomasfolk.


      Suomessa Kilpailu- ja kuluttajaviraston kanta on, että jakoketju on niin sanottu huoltovapaa osa, ja sen pitäisi kestää koko auton oletettavissa oleva käyttöikä. Kuluttajan vastuulla on kuitenkin huolehtia, että auton öljyt tarkastetaan säännöllisesti.

      • Petollista

        Ongelmat ovat olleet tiedossa alusta asti, tähän asti ne on onnistuttu pitämään salassa suurelta yleisöltä.
        Toivottavasti maahantuoja ottaa nyt vastuuta ja korvaa särkyneet moottorit kokonaisuudessaan.
        Skoda on Suomen teille eniten levinnyt auto, pitänee nyt sananmukaisesti paikkansa!


      • autotohtoriisse

        Nyt sietäis jokin A-studion selvittää julkisesti miten valmistaja voi kusettaa kuluttujia virhevastuun varjolla.
        Miksi kuluttajavirasto ei puutu siihen että jakoketjukin on tehdasvika ja pakota VW autoja takaisinkutsuttaviksi?


      • virastokusettaja
        autotohtoriisse kirjoitti:

        Nyt sietäis jokin A-studion selvittää julkisesti miten valmistaja voi kusettaa kuluttujia virhevastuun varjolla.
        Miksi kuluttajavirasto ei puutu siihen että jakoketjukin on tehdasvika ja pakota VW autoja takaisinkutsuttaviksi?

        Mitä vielä, TV1:n ykkösaamuun vaan joku hyväpalkkainen selittämään.

        Kuluttajavirastoa ei enää ole.


      • ingen_VW

        >toimituksessa kahdella on Volkswagen-merkkinen auton.

        Jasså, intresant - inte sant?


      • nauraakoasiakkaille
        ingen_VW kirjoitti:

        >toimituksessa kahdella on Volkswagen-merkkinen auton.

        Jasså, intresant - inte sant?

        VW laatu on tunnettu maailmalla.
        Kiina
        USA
        Australia
        Kaikissa laajat parannukset takuuseen sekä takaisinkutsuja.
        Vaan mikä vaivaa Euroopassa?Asiakas maksaa virhevastuun nojalla VW valmistusviat?


      • mitävirastotekee
        virastokusettaja kirjoitti:

        Mitä vielä, TV1:n ykkösaamuun vaan joku hyväpalkkainen selittämään.

        Kuluttajavirastoa ei enää ole.

        Vai onko virastossa vilunkipeliä valmistajien laskuun.
        Herää kysmys kun sonta menee kaupaksi Suomessa.


    • mahakipeänä

      huumoria joka ei naurata skeidan omistajia,muita kyllä senkin edestä,kjähkjähhihihiihehehhööhööö tsihiiii

      • ajan_ratikalla

        Mitähän nauramista tuossakin on?


    • Clever

      Kirjoittaa ilmeisesti osaat auttavasti (ainakin kopioida tekstiä) mutta lukemisen kanssa on niin ja näin. V-O-L-K-S-W-A-G-E-N.

    • onnitteluniAsiaVilpitön

      Hieno homma. Riittää nyt copypasten aihetta pitkään jullinjuntilla ja muilla. Heillä elämä näyttää hyvältä!

      Itse jatkan 1.2 TSI Octavialla kuten ennenkin.

      Ps. Eikö joku voisi lahjoittaa Tuulilasin Ketoselle jotain hajotettavaa vagginetta? Nehän on täysin arvottomia takuuajan jälkeen. Saatas suomen kielelläkin jotain näille pakko-ruotsia karttaneille.

    • oukkidoukkiskeida

      Kaikki skeidan mallit lueteltu.mutta eipä julli osaa edes lukea.muuten skoda on vielä huomattavasti laaduttomampi kuin vw.onhan se vw.n halppis merkki.

      • töttöröö.pippijuu

        Kyllä jullinjuntilla nyt pili kovasti jöpöttää kun voi herkutella tällaisella uutisella.

        Ei nyt viitsi ampua sitä juttua alas, ettei mee pojulta yöunet. Jaksaa sitten aamulla taas lähteä siivoilemaan Utin ABC:n vessojen lattioita.


    • onnetontekele

      Karua faktaa ruotsistakin.

    • onnekseni

      Näkyy olevan.jätän skodan liikkeeseen ja poistun paikalta nauraen.

      • röhröhröhröh

        Sinnehän sinä olet sen aina jättänyt, toisin sanoen et ole pystynyt ostamaan. Minä sinulle nauran, surkea trolli.


      • Eiromujameille

        Joo, osta Volkkari sen sijaan.


    • aikapommi

      melkoisen viisas teko.

    • Olet_erittäin_säälittävä

      Mikä ongelmana? Sinulla ei ole Skodaa, eikä sinulla ole rahaa ostaa edes ruosteista Jopoa.

      • seataudiskodaVWsama

        Jopo kestää.
        Mites VW tuotteet?


      • HyvinKulkee
        seataudiskodaVWsama kirjoitti:

        Jopo kestää.
        Mites VW tuotteet?

        Kuudes menossa, no problems.


    • kallishalppis

      Kaikkien harmi.jollain jullilla skeidassa menossa jo kuudes moottori.oliskohan kannattanut viedä jo sulattoon.

      • Olet_niin_säälittävä

        Kuka pahoitti pikku-Riston mielen?


    • poistaongelma

      No eikö se ongelma tai pelko siitä poistu, kun käy vaihdattamassa jakoketjun uuteen ketjuun.

      • NoProblems

        Ei tarvitse kun puhutaan muutamasta promillesta joissa on vikaa. Mutta saahan ne vaihdattaa jos haluaa.


      • prosenttilaskua

        Muutama PROSENTTI on lähempänä totuutta, kun pelkästään volkkarin huoltopäälikkö on myöntänyt, että heillä on ollut n.50 tapausta vuositasolla.
        Se tekee jo melkoisen määrän, kun ongelmia on 2008, 2009, 2010 ja 2011 koneissa.
        Lisäksi Audi, skoda ja seat koneista ei ole vielä puhuttu mitään, mutta lienee selvää, että samanmoinen prosenttiosuus löytyy niistäkin.


      • Remmi_takaisin

        Ei se välttämättä noin yksinkertaista ole. Jos ketju venyy ja sen seurauksena hyppää pois jaolta, niin koko konstruktio saattaa olla väärin mitoitettu, jolloin se uusikin ketju venyy.
        Ainoa järkevä keino, jos ei halua ottaa minkäänlaista moottorivaurion riskiä, on panna auto kiertoon ja ostaa toinen merkki. On niitä sellaisiakin merkkejä, joissa ei ole koskaan ollut jakoketjuongelmia ja ketju oikeasti kestää auton iän. En viitsi mainita merkkiä tässä, kun joku heti nimittelee teroksi, mutta on niitä muitakin.
        Tai sitten paluu remmivetoisella jakopäällä varustettuun autoon. Tokihan se hatuttaa viedä parin kolmen tonnin auto korjaamolle ja maksaa viisisataa ... tuhat euroa remmin vaihdattamisesta, mutta tässä kai puhuttiinkin parempien ihmisten autoista, kun mainittiin vuosimallit 2008 ja siitä ylöspäin, jolloin huollon hinnan ei luulisi olevan ongelma.


    • skeidaatyrkkää

      Jokainen tsi moottori tuntuu poikivan alta sadantuhannen km.n.valituksia saksasta kiinasta ruotsista suomesta.kaikkialta mihin noita rytöjä viedään.

    • Muitakinongelmia

      Moottoriongelmien lisäksi noilla on isona ongelmana myös ne DSG vaihteistojen hajoamiset.

    • Kuhan_kyselen

      Samoja kirjoituksia ja linkkejä jatkuvasti. Etkö usko itsekään sanomaasi, kun sitä täytyy jatkuvasti toistaa?

    • loistavaaeikö

      loistavaa palautetta,eikö,korvausvaateita satelee

    • Svedu_tietää

      >Skoda: Fabia, Yeti, Rapid, Superb, Octavia

      Ja jälleen syy ostaa Roomsteri tai Praktika.

    • sweduthermostui

      Kestoihme?? Höhööööhöööö

      • ohjausvaihdeeikestä

        Ja Saksanlaadun 2 vuoden takuu..

        Eikös takuun pituus jo kerro mitä voi odottaa?


    • zsdääää

      Meluihme myös

    • Tyytyväinen_asiakas

      Hah hah haaa. Nyt on tilattu uusi Skoda. Entinen pelannut niin loistavasti, ettei tarvinnut merkkiä vaihtaa

    • halppislintta

      Tulee melutoosa pettämään kerran jos toisenkin.sitten byäää byäää

    • Ennenoliparemmin

      Älkää helvetiss' sekaantuko VAGina konsernin paskoihin.

    • ruotsissakin

      On huolestuttavas ettei vw ota vastuuta viallisista tuotteistaan.näin kirjoitellaan nyt kaikkialla.

    • Anonyymi

      hui perh...

    • Anonyymi

      Voi voi mitä itäkippasia.

    • Anonyymi

      näillä mennään

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      243
      2101
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      80
      1817
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      70
      1523
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      107
      1225
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      63
      1150
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1105
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      9
      1025
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      960
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      891
    Aihe