Korvaukset kelalta ja kunnalta

Jukka

Vaippojen hankintaan saa korvausta kelalta tai kunnalta. Monet käyttäjät saa kunnan kotisairaanhoidon kautta tietyn väliajoin vaippoja kotiin. Korvauksesta päättää lääkäri.

Itse en ole hakenut korvauksia vielä, haitta on sen verran vähäinen. Olen keskustellut työterveyshoitajan kanssa asiasta, mutta terveyskeskuksen lääkärille en ole mennyt.

Se vaatisikin jonkin verran rohkeutta mennä pienen kunnan terveyskeskukseen vastaanottoon tutulle hoitajalle ilmoittamaan että on tällaista vaivaa ja pitäs päästä lääkärille. No lääkäri on vaitiolovelvollinen, mutta onko terveyskeskuksen kotisairaanhoidossa olevat tutut henkilöt :)

6

3396

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • edelliseen

Lääkäri ei ole henkilö joka asian päättää. Hoitava lääkäri tai joissain tapauksissa asiaan erikoistunut sh voi kirjoittaa asiasta suosituksen.
      Isommissa kunnisa lääkäri kirjoittaa lausunnon erikois-sh kartoittaa tarpeen. Nämä lausunnot menevät sitten kelalle päätöstä varten. Kunnalla päätöksen tekee kotisairaanhoito tms. käytänössä kuitenkin lääkärinlausunto on niin painava sana että asiaa voi pitää jo selvänä.

Kirjoitan asiasta omakohtaisen kokemuksen perusteella.

Vaitiolo velvollisuu koskee kaikkia terveyskeskuksen lääkäreitä ja hoitajia. Myös pienessä kunnassa. Vaitiolovelvoite jatkuu myös työsuhteen päätyttyä.
      Tiedämme kuitenkin että tämä velvoite ei ole ikävä kyllä aukoton.
      Tutulle hoitajalle voisi vihjaista asian tärkeydestä esim. siten että muistuta asiasta ystävöllisesti vaikka. Teillähän oli vaitiolovelvollisuus. Voihan sitä asiasta puhua aivan suoraankin.

• Juha S

Miksi helvetissä kunnan tai Kelan pitäisi maksaa kusihousuille vaipat? Eiväthän ne korvaa wessapaperiakaan meille jotka kehtaamme pidätellä emmekä lorottele vain siksi että kusi tai paska housussa lämmittää hetken mukavasti.

• Likkalaps
        Juha S kirjoitti:

Miksi helvetissä kunnan tai Kelan pitäisi maksaa kusihousuille vaipat? Eiväthän ne korvaa wessapaperiakaan meille jotka kehtaamme pidätellä emmekä lorottele vain siksi että kusi tai paska housussa lämmittää hetken mukavasti.

Siksi kun on kyseessä sairaudesta, vammasta, sen aiheutamasta haitasta. Tämä ei ole mikään perversio tai laiskuus ja ihan tosiaan lääkärien tautiluokituksessakin olava asia. Ne on ihan perusasioita joilla tämä yhteinkunta pysyy kunnossa.
        Tämä on ihan sama kuin joku saa puujalan tai krooniseen sairauteen lääkkeen.
        Meille vaipat, inkosuojat on välttämätön pakko. Eräiden lievien perversioden harrastus on eri asia. He hankkivat ne ihan omalla kustannuksellaan. Raadollinen syy tällaiseen toimintaan on se, että näin yhteiskunta toimii paremmin ja hyötysuhde kansalaisista on parempi.

• nämä?
        Juha S kirjoitti:

Ehkä ymmärrät asian vasta sitten kun olet itse samassa jamassa.
        Onhan sitä asioita joita on hankittu tieten tahtoen ja silti kunta tai Kela korvaa. Näistä voisi mainita mm. alkoholin tuomat sairaudet ja haitat. Jopa maksansa ryypänneille kirroosi potilaille tehdään maksan siirtoja (mummon markoissa ehkäpä n ½ milj. jos edes riitää). Entäpä tupakan tuomat sairaudet ja haitat. Urheiluvammat jne. Miksi näihin sitten täytyy Kelan tai kunnan osallistua suurin panoksin? Näitä kysymyksiä kyllä riittää.
        On vain niin että kysyjän mieli muuttuu tasan sinä päivänä kun hän itse tarvitsee tämän kaltaista jelppiä.

• Likkalaps
        nämä? kirjoitti:

Ehkä ymmärrät asian vasta sitten kun olet itse samassa jamassa.
        Onhan sitä asioita joita on hankittu tieten tahtoen ja silti kunta tai Kela korvaa. Näistä voisi mainita mm. alkoholin tuomat sairaudet ja haitat. Jopa maksansa ryypänneille kirroosi potilaille tehdään maksan siirtoja (mummon markoissa ehkäpä n ½ milj. jos edes riitää). Entäpä tupakan tuomat sairaudet ja haitat. Urheiluvammat jne. Miksi näihin sitten täytyy Kelan tai kunnan osallistua suurin panoksin? Näitä kysymyksiä kyllä riittää.
        On vain niin että kysyjän mieli muuttuu tasan sinä päivänä kun hän itse tarvitsee tämän kaltaista jelppiä.

Jos tosiaan pitäisi säästää, olisi se juuri tupakan alkoholin tuottamat haitat ensinnä. Mukaan vois lukea tietysti urheilijat, mutta sitä ennen moottoreilla kaahaajat itse.

Kai se kysyjä ei tiennyt mistä on kysymys.

• totuus Juhasta
        Juha S kirjoitti:

Taitaa olla niin että Juhalla on vasta niin vähän aikaa siitä kun pissi pääsi pöksyihin, kun muistaa kuinka mukavan lämpimältä se on tununut - Juhan oma melipide ja näkemys asiasta.
        Taidat vieläkin taputella tuvanlattialla lämmintä pa....si.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2733
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2664
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1627
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1550
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1480
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1392
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      46
      1234
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1197
    Aihe