ASMR-kokemuksista, löysin uuden!

Silkkinauhatar

Varmaan suurin osa ihmisistä jo tietää, mikä on asmr, eli autonomous sensory meridian response.

Siis asmr-tuntemus on sellainen äärimmäisen rentouttava, pään alueella tuntuva kihelmöintiaalto, jonka voi laukaista erilaiset aistiärsykkeet sekä sosioemotionaaliset tilanteet. Wikipedia-artikkeli aiheesta: http://en.wikipedia.org/wiki/Autonomous_sensory_meridian_response

Tyypillisiä esimerkkejä asmr:n laukaisevista ärsykkeistä ja tilanteista on muovin rapina toisen ihmisen avatessa pakkausta sekä tilanne, jossa vieras ihminen antaa henkilökohtaisesti ohjeita, esim. farmaseutti kertoo lääkkeen annosteluohjeet apteekissa. Toisen ihmisen puhuminen kuiskaten laukaisee hyvin monilla asmr-tuntemuksen.

Itselläni asmr-tuntemuksen laukaisevat henk.koht. ohjeiden anto, toisen ihmisen aiheuttama rapina, kuiskaus, silmiin osoitettu kirkas valo näön tutkimuksessa jne.

Tänään löysin kokonaan uuden alueen: tuoksut. Olin labrassa ja minulta otettiin verikoe. Laboratoriossa on se tietty tuoksu, jonka arvelen olevan ihoystävällisen teipin tuoksu, ja huomasin sen aiheuttavan voimakkaan asmr:n. Kotiin tultuanikin aina välillä olen nuuhkaissut teippiä, jonka hoitaja laittoi kyynärtaipeeseen, näytteenottokohtaan, ja joka kerta saan tuoksusta asmr-aallon.

Jos joku ei vielä ole perehtynyt asmr:ään, suosittelen sitä, koska se on ahdistuneelle ja masentuneelle mielelle ja keholle varmasti hyvää terapiaa. Tätä asiaa ei ole varmaankaan tieteellisesti vielä tutkittu, mutta uskoisin, että asmr:n aikana verenkiertoon vapautuu stressiä lievittäviä mielihyvähormoneja.

Tässä vielä tyypillinen asmr-video Youtubesta: http://en.wikipedia.org/wiki/Autonomous_sensory_meridian_response

9

826

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Silkkinauhatar
    • asmr-veteraani

      Aina välillä tulee itelle nuo kylmät väreet päänahkaan kun joku puhuu yrittää selittää minulle jotain oudolla äänensävyllä, ja noiden videoiden kuuntelu auttaa rentoutumaan stressaavan päivän pääteeksi. Sellainen hiljainen, erikoisen aksenttin omaava puhe laukaisee itsellä siis tuon.

    • ASMRtuntemukset

      ASMR- ilmiö on itselle ainaki tuttu juttu. Sain jo lapsena näitä tuntemuksia, mutta en tietenkään silloin tajunnut mistä on kyse. ASMR tuntemuksia tuntevia ihmisiä on olemassa melko paljonkin, mutta he eivät vielä välttämättä ole tietoisia ilmiöstä.

      Itselle yhtenä suurimmista ASMR tuntemuksien antajista ovat erilaisten muovien äänet. Niissä on jotain todella rentouttavaa. Muovin täytyy kuitenkin olla tietynlaista, liian "kova" muovi saattaa olla jopa ärsyttävän kuuloista. Tässä yksi hyvä esimerkki oikeanlaisista muoveista: https://www.youtube.com/watch?v=d0H-k8IQ1Ys

      Toisena hyvänä ASMR tuntemuksien tuottajia minulle ovat käsien liikkeet (kun tehdään jotain) sekä piirtämisen äänet (erilaiset tussit ja kynät). Tässä oikein mainio esimerkki, kun paksun tussin piirtämisäänet yhdistyvät kivasti rapisevaan paperiin: https://www.youtube.com/watch?v=_Z_Vt37S_Ig

    • vygg

      Mullakin tulee noita väristyksiä ku esimerkiks katon ku joku selaa lehtee tai puhuu/kuiskailee hiljaa. Ja sen verran vielä että vaikka aloittaja sano ASMR videoiden olevan hyviä ahdistuneelle ja masentuneelle mielelle niin ei tarvii olla noita että voi ASMR videoita kattoo. Ne auttaa ainaki mua nukahtamaan ja ne äänet rentouttaa.

    • 67e

      Tää ilmiö pitäs saada vielä enemmän ihmisten tietoisuuten. Itsekin vasta äskettäin tunnistin omat tuntemukset asmr:ksi ja on mukava huomata, että en oo ainut joka näitä tuntemuksia tuntee :)

    • poikkeavako

      Mikähän minussa on vialla kun koen toisinpäin eli esim. kuiskaaminen ahdistaa? Tulee mieleen että se on jotain seksuaalista ahdistelua. Samaten nuo muovin rapina ja kirkas valo silmiin ovat mielestäni ahdistavia.

      Katsoin videon jossa piirretään tussilla ja äänet saivat melkein aikaan kylmiä väreitä, toimii siis juuri toisinpäin.

      Ainut mikä oli mielestäni miellyttävä asia oli tuo teipin tuoksu jota käytetään laboratorioissa ym. Se kai minun kohdallani voisi toimia.
      Mutta mielenkiintoinen juttu kun en ole tähän aiemmin törmännyt tai ehkä paremminkin tajunnut asiaa.

      • se.riitti

        Pelkästään se, että luin kommentistasi lauseen "Ainut mikä oli mielestäni miellyttävä asia oli tuo teipin tuoksu jota käytetään laboratorioissa ym.", sai minussa aikaan asmr-aallon.

        Olen todella herkkä.


      • 465

        Hmm sinulla voi olla misofonian lievempi muoto, eli olet yliherkkä äänille. Eli tietyt äänet tuntuvat ahdistavilta ja hyvin epämiellyttäviltä. Oon sitä mieltä, että misofonia on asmr:n vastakohta.


      • poikkeavako

        Kiitos vastauksesta. Olen itsekin sitä mieltä että misofonia minulla on. Varsinkin väsyneenä ja/tai stressaantuneena tietyt äänet ovat todella ahdistavia. Esim. maiskuttelu ja tuo kuiskaaminen tai joku moottorin tasainen pärinä kuten vaikka kovaääninen auto tai ruohonleikkuri. Tuntuu joskus että äänet oikein porautuvat aivoihin sisälle. Eikä reaktio ole mikään pieni ärsytys vaan joskus todella tulee pakokauhuinen olo että pitää päästä ääntä karkuun heti.

        Luin tuosta ja käsittääkseni misofoniassa aivot tulkitsevat tilanteen siten että minuun kohdistuu uhka vaikka todellisuudessa näin ei olisi. Niin se varmaan on että misofonia on asmr:n vastakohta. Hyvä että näillekin tuntemuksille on alkanut löytyä selityksiä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10250
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      421
      4543
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3084
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2704
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1874
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1640
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe