ASMR-kokemuksista, löysin uuden!

Silkkinauhatar

Varmaan suurin osa ihmisistä jo tietää, mikä on asmr, eli autonomous sensory meridian response.

Siis asmr-tuntemus on sellainen äärimmäisen rentouttava, pään alueella tuntuva kihelmöintiaalto, jonka voi laukaista erilaiset aistiärsykkeet sekä sosioemotionaaliset tilanteet. Wikipedia-artikkeli aiheesta: http://en.wikipedia.org/wiki/Autonomous_sensory_meridian_response

Tyypillisiä esimerkkejä asmr:n laukaisevista ärsykkeistä ja tilanteista on muovin rapina toisen ihmisen avatessa pakkausta sekä tilanne, jossa vieras ihminen antaa henkilökohtaisesti ohjeita, esim. farmaseutti kertoo lääkkeen annosteluohjeet apteekissa. Toisen ihmisen puhuminen kuiskaten laukaisee hyvin monilla asmr-tuntemuksen.

Itselläni asmr-tuntemuksen laukaisevat henk.koht. ohjeiden anto, toisen ihmisen aiheuttama rapina, kuiskaus, silmiin osoitettu kirkas valo näön tutkimuksessa jne.

Tänään löysin kokonaan uuden alueen: tuoksut. Olin labrassa ja minulta otettiin verikoe. Laboratoriossa on se tietty tuoksu, jonka arvelen olevan ihoystävällisen teipin tuoksu, ja huomasin sen aiheuttavan voimakkaan asmr:n. Kotiin tultuanikin aina välillä olen nuuhkaissut teippiä, jonka hoitaja laittoi kyynärtaipeeseen, näytteenottokohtaan, ja joka kerta saan tuoksusta asmr-aallon.

Jos joku ei vielä ole perehtynyt asmr:ään, suosittelen sitä, koska se on ahdistuneelle ja masentuneelle mielelle ja keholle varmasti hyvää terapiaa. Tätä asiaa ei ole varmaankaan tieteellisesti vielä tutkittu, mutta uskoisin, että asmr:n aikana verenkiertoon vapautuu stressiä lievittäviä mielihyvähormoneja.

Tässä vielä tyypillinen asmr-video Youtubesta: http://en.wikipedia.org/wiki/Autonomous_sensory_meridian_response

9

898

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Silkkinauhatar
    • asmr-veteraani

Aina välillä tulee itelle nuo kylmät väreet päänahkaan kun joku puhuu yrittää selittää minulle jotain oudolla äänensävyllä, ja noiden videoiden kuuntelu auttaa rentoutumaan stressaavan päivän pääteeksi. Sellainen hiljainen, erikoisen aksenttin omaava puhe laukaisee itsellä siis tuon.

• ASMRtuntemukset

ASMR- ilmiö on itselle ainaki tuttu juttu. Sain jo lapsena näitä tuntemuksia, mutta en tietenkään silloin tajunnut mistä on kyse. ASMR tuntemuksia tuntevia ihmisiä on olemassa melko paljonkin, mutta he eivät vielä välttämättä ole tietoisia ilmiöstä.

Itselle yhtenä suurimmista ASMR tuntemuksien antajista ovat erilaisten muovien äänet. Niissä on jotain todella rentouttavaa. Muovin täytyy kuitenkin olla tietynlaista, liian "kova" muovi saattaa olla jopa ärsyttävän kuuloista. Tässä yksi hyvä esimerkki oikeanlaisista muoveista: https://www.youtube.com/watch?v=d0H-k8IQ1Ys

Toisena hyvänä ASMR tuntemuksien tuottajia minulle ovat käsien liikkeet (kun tehdään jotain) sekä piirtämisen äänet (erilaiset tussit ja kynät). Tässä oikein mainio esimerkki, kun paksun tussin piirtämisäänet yhdistyvät kivasti rapisevaan paperiin: https://www.youtube.com/watch?v=_Z_Vt37S_Ig

• vygg

Mullakin tulee noita väristyksiä ku esimerkiks katon ku joku selaa lehtee tai puhuu/kuiskailee hiljaa. Ja sen verran vielä että vaikka aloittaja sano ASMR videoiden olevan hyviä ahdistuneelle ja masentuneelle mielelle niin ei tarvii olla noita että voi ASMR videoita kattoo. Ne auttaa ainaki mua nukahtamaan ja ne äänet rentouttaa.

• 67e

Tää ilmiö pitäs saada vielä enemmän ihmisten tietoisuuten. Itsekin vasta äskettäin tunnistin omat tuntemukset asmr:ksi ja on mukava huomata, että en oo ainut joka näitä tuntemuksia tuntee :)

• poikkeavako

Mikähän minussa on vialla kun koen toisinpäin eli esim. kuiskaaminen ahdistaa? Tulee mieleen että se on jotain seksuaalista ahdistelua. Samaten nuo muovin rapina ja kirkas valo silmiin ovat mielestäni ahdistavia.

Katsoin videon jossa piirretään tussilla ja äänet saivat melkein aikaan kylmiä väreitä, toimii siis juuri toisinpäin.

Ainut mikä oli mielestäni miellyttävä asia oli tuo teipin tuoksu jota käytetään laboratorioissa ym. Se kai minun kohdallani voisi toimia.
      Mutta mielenkiintoinen juttu kun en ole tähän aiemmin törmännyt tai ehkä paremminkin tajunnut asiaa.

• se.riitti

Pelkästään se, että luin kommentistasi lauseen "Ainut mikä oli mielestäni miellyttävä asia oli tuo teipin tuoksu jota käytetään laboratorioissa ym.", sai minussa aikaan asmr-aallon.

Olen todella herkkä.

• 465

Hmm sinulla voi olla misofonian lievempi muoto, eli olet yliherkkä äänille. Eli tietyt äänet tuntuvat ahdistavilta ja hyvin epämiellyttäviltä. Oon sitä mieltä, että misofonia on asmr:n vastakohta.

• poikkeavako

Kiitos vastauksesta. Olen itsekin sitä mieltä että misofonia minulla on. Varsinkin väsyneenä ja/tai stressaantuneena tietyt äänet ovat todella ahdistavia. Esim. maiskuttelu ja tuo kuiskaaminen tai joku moottorin tasainen pärinä kuten vaikka kovaääninen auto tai ruohonleikkuri. Tuntuu joskus että äänet oikein porautuvat aivoihin sisälle. Eikä reaktio ole mikään pieni ärsytys vaan joskus todella tulee pakokauhuinen olo että pitää päästä ääntä karkuun heti.

Luin tuosta ja käsittääkseni misofoniassa aivot tulkitsevat tilanteen siten että minuun kohdistuu uhka vaikka todellisuudessa näin ei olisi. Niin se varmaan on että misofonia on asmr:n vastakohta. Hyvä että näillekin tuntemuksille on alkanut löytyä selityksiä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet taitava

monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      76
      9402
    2. Sinällään hauska miten jostakin

jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      62
      3396
    3. Mikä ihme sai sut käyttäytymään

Niin helvetin törkeästi mua kohtaan, jos kerta olet ihastunut?
      Ikävä
      44
      2784
    4. Voi helvetti

Mihin olet mut ajanut.
      Ikävä
      28
      2292
    5. Osuuspankki Kuhmo!

Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto
      Kuhmo
      53
      2255
    6. Miten voit manipuloida katsojalukuja?

Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj
      Ateismi
      21
      2217
    7. Tiedät etten tiedä

Mitä pitäisi tehdä.
      Ikävä
      14
      1965
    8. Rakkaalleni!

Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus
      Tunteet
      15
      1793
    9. Työttömyys kasvaa

Onneksi persujen kannatus ei kasva.
      Perussuomalaiset
      69
      1725
    10. hyvää yötä.

toivottavasti sulla oli kiva jouluaatto. 🤍
      Ikävä
      18