vaakunaeläin

soomlane

Monilla mailla on vaakunassaan jokin eläin. Monesti se on uljas, kuten Suomen leijona. Virollakin on peräti kolme leijonaa vaakunassaan, joka on matkittu selvästi muista vaakunoista.

Leijona ei sovellu Viron vaakunaan uljautensa puolesta. Mikä olisi hyvä uusi vaakunaeläin Virolle? Ehkä jokin hyönteinen voisi olla hyvä. Torakka tai russakka edustaa sitkeyttä, taitoa ja selviytymiskykyä, joten se voisi sopia ja esiintyy vieläpä runsaslukuisena Virossa.

8

216

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Velirand

      "joka on matkittu selvästi muista vaakunoista."
      Kas sa tõesti ei tea, et Eesti vapp on tehtud Tallinna vapi järgi?

    • hyeenat
      • hyeenavaakuna

        Kuvaus hyeenasta eläinkirjassa:

        Vanha eläinkirja vertailee hyeenaa koiraan, ja toteaa, että hyeenoilla ei kuitenkaan ole koirien jaloa ryhtiä eikä luottamusta herättävää olemusta. Kirjan mukaan tämä tanakka, paksukaulainen, isopäinen ja tylppäkuonoinen eläin omaa vinot, sinne tänne kaiken aikaa pälyilevät silmät, joista syntyy sille ominainen, typerän viekas ja epäluuloisen juro ilme. Eikä kirja anna jatkossakaan mairittelevaa kuvaa hyeenasta:

        "Tuo luihu eläin on pelkuri, julma, itsekäs, seuraeläimeksi sopimaton ja sillä on lisäksi tusinan verran muita halveksittavia ominaisuuksia. Hyeena on ihan syntynyt murhaajaksi. Tämä luihusti katseleva pelkuri luuhailee hiiviskellen illan suussa leirien lähettyvillä ja sillä on täysin tyydyttämätön ruokahalu, joka saa sen hotkimaan ja mättämään kitaansa kaiken, mitä eteen tulee. Mikä vastenmielinen ulkomuoto ja epämiellyttävät luonteenominaisuudet yhtyvätkään tässä raadonsyöjässä ja ruumiinryöstäjässä."


      • arvokkuuttaollapitää

        tohon itsenäisyyspäivän vastaanottoon on yhdistetty lastenkutsut rekvisiitasta päätellen samaan läjään. Siinä mielessä apinointi ei ole kovin onnistunut.


      • soomlane
        hyeenavaakuna kirjoitti:

        Kuvaus hyeenasta eläinkirjassa:

        Vanha eläinkirja vertailee hyeenaa koiraan, ja toteaa, että hyeenoilla ei kuitenkaan ole koirien jaloa ryhtiä eikä luottamusta herättävää olemusta. Kirjan mukaan tämä tanakka, paksukaulainen, isopäinen ja tylppäkuonoinen eläin omaa vinot, sinne tänne kaiken aikaa pälyilevät silmät, joista syntyy sille ominainen, typerän viekas ja epäluuloisen juro ilme. Eikä kirja anna jatkossakaan mairittelevaa kuvaa hyeenasta:

        "Tuo luihu eläin on pelkuri, julma, itsekäs, seuraeläimeksi sopimaton ja sillä on lisäksi tusinan verran muita halveksittavia ominaisuuksia. Hyeena on ihan syntynyt murhaajaksi. Tämä luihusti katseleva pelkuri luuhailee hiiviskellen illan suussa leirien lähettyvillä ja sillä on täysin tyydyttämätön ruokahalu, joka saa sen hotkimaan ja mättämään kitaansa kaiken, mitä eteen tulee. Mikä vastenmielinen ulkomuoto ja epämiellyttävät luonteenominaisuudet yhtyvätkään tässä raadonsyöjässä ja ruumiinryöstäjässä."

        Oikeassa olet. Hyenaa sopii Viron vaakunaeläimeksi hyvin kuvauksen perusteella.


    • suomiruotsi

      Leijona vaakunassa,mikä vitsi,miten se kuvaa suomea,joo nyt tajusin onhan täällä kohta puoli afrikkaa,heheh.

      • hehheeh

        Ajatelkaa miten torakasta saisi heraldisesti hienon vaakuna-aiheen. Joku suomalainen heraldikko voisi ottaa toimeksiannon Viron valtiolta siihen.


    • hoidontarvetta

      Vittu että olette sekaisin. Hakeutukaa hoitoon!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1374
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      103
      889
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      615
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      543
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      35
      432
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      182
      401
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      399
    Aihe