Minun lapseni äiti on aina pyrkinyt vieroittamaan lasta minusta. Erosimme lyhyestä liitostamme jo lapsen ollessa vauva. Naisen toiveesta. Hän on hyväksynyt vain hyvin rajalliset tapaamisoikeudet, on todella joustamaton yms. Lisäksi hän jatkuvasti pyrkii mitätöimään minun kasvatustani lapsen edessä. Hän pyrkii vetoamaan lapseen siten, että äiti osaa kaiken paremmin kuin kukaan muu, ja paremmin kuin isä. Hän on lapsen edessä suuttunutkin uskomattomista asioista minulle, syyttänyt ja syyllistänyt. Lapsen äiti on jatkuvasti antamassa ohjeita ja neuvoja siitä, miten minun kuuluisi missäkin tilanteessa lapsen kanssa toimia, mitä ruokaa antaa, minkälainen vaate pukea lapsen päälle... Ohjeistuksista ei tule loppua, eikä niissä ole mitään tolkkua. Minä en ole mitenkään epäkelpo isä, jolle täytyisi neuvoa niin yksityiskohtaisia asioita. Eikä sillä ole mitään merkitystä, jos äiti ja isä tekevät asioita eritavalla.
Äiti myös yrittää rajoittaa minun ja lapsen yhteydenpitoa, hän käyttää lasta viestinvälittäjänä aikuisten asioissa jne. Lapsi on useaan otteeseen kärsinyt siitä.
Minä tai kukaan meillä ei puhu lapsen äidistä pahaa, emmekä pyri mitätöimään hänen kasvatustapaansa. Siitäkin huolimatta, vaikka usein olemme eri mieltä.
Tapaamiset ovat siis surkean vähäiset. Emme esimerkiksi voi juuri koskaan perheen kanssa reissata, koska etälapsen tapaamisilla ei ehdi edes viikonloppureissulle. Nyt olen kuitenkin tullut siihen pisteeseen, etten enää anna tämän jatkua. Tästä tilanteesta kärsii etälapsen lisäksi myös meidän koko perhe.
Minulla on siis perhe, johon kuuluu etälapseni lisäksi vaimo ja kaksi muuta lasta. Meillä on ns. puitteet kunnossa. Lapsi haluaa olla meillä, suhteet on kunnossa jne. Taloudellisetkin edellytyksen lapsen kanssa asumiselle on meillä paremmat. Isänä olen huolehtiva ja todella rakastan lastani valtavasti. Myös puolisoni on todella mahtava lapseni kanssa. Hän on lasten kanssa tasapuolinen ja aktiivinen.
Minulla ei ole mitään halua vieroittaa lasta äidistään. Mielestäni vuoroviikkoasuminen voisi olla hyvin toimiva vaihtoehto. Lapsen äidillä olisi mahdollisuus asua meidän lähellä. Näin lapsi pääsisi perheen muiden lasten kanssa samaan kouluunkin.
Lapsi on nyt kohta 6v.
Luin joskus jutun, jonka mukaan lähihuoltajuus myönnetään nykyään usein sille vanhemmalle, joka EI halua vieroittaa lasta toisesta vanhemmasta. Kuitenkin sillä erotuksella, että ns. lapsen vakiintuneet olosuhteet voivat olla este lähivanhemmuuden muuttamiselle. Meidän tapauksessa lapsi on käynyt aina säännöllisesti meillä, lapsella on oma huone, läheiset suhteet yms. Toki hän on tottunut asumaan äitinsä kanssa. Tässä olisi kuitenkin aikaa vuosi ennen kouluun menoa asteittain totuttaa lasta olemaan meillä enemmän.
Voiko oikeus millään perusteella katsoa, että lähivanhemmuutta ei vaihdettaisi tällaisessa tapauksessa? Mitkä seikat puoltaa, mitkä vastustaa?
Lähihuoltajuuden vaihtaminen
5
2101
Vastaukset
- Rum1lus
Perusteluita muutokselle löytyy, mutta käytäntö on toinen. Lapsesi äiti ei ilmeisesti ole narkkari ja siten mitkään olosuhdeselvitykset eivät tule tukemaan tavoitettasi. Helpompaa olisi hakea asteittain lisäyksiä tapaamisaikoihin. Ota tavoitteeksi vuoroasuminen ja lähde siitä, että mitään ratkaisevaa ei tapahdu seuraavaan kuuteen vuoteen. 12-vuotiaana lapsi pääsee itse sanomaan sanansa.
Kirjoitat, että lapsen äidillä on mahdollisuus asua uuden perheesi lähellä. Etävanhempana ei kannata yrittää määritellä lähivanhemman asuinpaikkaa. Lapsesi äiti voi koska tahansa muuttaa toiselle puolelle Suomea, joten hänellä on vielä isosti valttikortteja käytettävissä.- IsäHaluaaMuutoksen
En tietenkään kenenkään puolesta asuinpaikkaa päättäisi. Asumme nytkin samalla paikkakunnalla, mutta tarkoitin sitä, että lapsen koulunkäynti olisi helposti mahdollista molempien vanhempien luokse, jos lapsen äiti niin haluaisi. Minun mielestäni se olisi lapsen etu.
- fifi68
Ei tarvitse olla narkkari, vaikka olosuhdeselsitys puoltaisi isää lähivanhemmaksi. Juurikin esimerkiksi vieroitaminen on yksi seikka, joka olosuhdeselvityksessä puoltaa lähivanhemmuuden vaihtamista.
Jos lapsen äiti vahvasti vastustaa tapaamisoikeuden laajentamista, niin silloin tulee hyvin selvää näyttöä siitä, että hän pyrkii myös vieroittamaan. Täytyyhän isällä sentää olla sellaiset tapaamisoikeudet tuon ikäiseen lapseen, että voi viettää isänsä luona useita päiviä joka toinen viikko. Pelkälle viikonlopputapaamiselle (ja onko tässä tapauksessa sitäkään?) ei ole mitään perusteita. Jos äiti siis haluaa säilyttää lähihuoltajuutensa, hänen on tultava todella paljon vastaan tapaamisten laajuudessa. Vain siten hän voi todistaa olevansa yhteistyökykyinen.
- eiahdista
Kun erosimme, oli minun (äitinä) ehdoton vaatimus, että isää tavataan ja siitä olen pitänyt kiinni vuosia. Meillä lapset oli kymmenen molemmin puolin. Saivat itse olla päättämässä kumman luona asuvat. Lopulta jäivät minun, äidin, luo asumaan. Minulle otettiin yksinuoltajuus ihan käytännön syistä. Jos joka asiaan tarvitaan aina molempien allekirjoitus, vaikeuttaa se kaikkien elämää. Tässä siis asioiden helppous oli ratkaiseva asia.
Oma mielipiteeni, vahva sellainen, tukee lapsen tapaamisoikeutta molempiin vanhempiin ja yhteydenpitoa. Ei ole lapsen syy, jos vanhemmat ei pärjää keskenään. Erossa vanhemmus ei lakkaa eikä sitä koskaan saa estää kummankaan puolelta. Valitettavaa on, että äidit ottavat oikeudekseen useimmin, kun miehet, laittaa kapuloita rattaisiin. Kyse ei ole äidin edusta ja tahdosta. Kyse on aina lapsen oikeudesta molmepiin vanhempiin ja lapsen edusta olla läheinen molempien vanhempien kanssa osoitteista riippumatta.
Kukaan meistä ei voi tietää, mitä tuleva tuo. Jo sekin puhuu lapsen tapaamisten puolesta, että jos kävisi niin, että äiti sairastuisi vakavasti, joutuisi onnettomuuten tai sattuisi vaan jotain radikaalia. Silloin lapsella pitää olla hyvä ja turvallinen paikka, minne pääsee. Isän luo.
Erossa vanhempien pitäisi aina ymmärtää, että kyse on heidän välisistä ongelmista eikä niitä tule siirtää lapseen. Vanhemmus ei aseta rajoja, vanhemmus ei vaadi samaa osoitetta. Vanehmmus on ansaittu oikeus ja se kuuluu lapsen molemmille vanhemmille. Lapsen kannalta ei kukaan saisi olla niin itsekäs ja omahyväinen, että estää tämän yhteydenpidon. Se on oikeus lapselle eikä äidillä ole sitä oikeus riistää.
Näissä tapauksissa usein kyse on äidin omasta huonosta itsetunnosta, joka on säälittävää lapsen kannalta. Järjen puhuminen ulkopuolisen sanomana on suositeltavaa. Vähän lakipykäliä ja lapsenoikeuksia peliin. - Karliina
Tsemppiä matkaan! Vaikea sanoa mikä on lopputulos, mutta kirjoituksen perusteella sanoisin, että fiksumpaahan lapsen olisi elää, jos sinä olisit lähivanhempi. Olisi sisaruksia, kaksi vanhempaa ja isä joka mahdollistaa lapselle läheiset suhteet myös toiseen vanhempaan.
Mutta sanoit että erositte kun lapsi oli vauva... Toivon mukaan oikeudessa eivät takerru tähän seikkaan, vaan tajuavat että lapsen on mahdollista totutella uuteen tilanteeseen ajan kanssa. Eli ettäeivät liikaa korosta sitä, että lapsi on jo tottunut äitinsä kanssa asumaan. Tottuuhan sitä vaikka asumaan lastenkodissa, tai missä vain, mutta pitäs tajuta että josain muualla vois olla parempi... Yhtäkkistä muutosta en suosittele.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1935876
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263654- 822557
- 372079
- 331872
- 431837
- 1061754
- 211636
- 271492
Tappajamanne kiinni
Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!371428