Maalasin sitten 110S-vetolaitteen Blakes Cruising -myrkkymaalilla. Nyt jälkeenpäin asiaan tutustuttuani vaikuttaa siltä, että näin ei pitäisi toimia? Se oli ennestään kyllä maalattu, mutta en uutena omistajana tiedä oliko käytetty jotain muuta samanväristä maalia. Anodeja en maalannut ja hion ne vielä ennen vesille laskua.
Muutenkin pohja näytti aika hyvältä, ja kerroksia oli jo entuudestaan useita, joten vesihioin hellästi koko pohjan ja vedin 1:1 ohennetun paikkauksen niihin kohtiin missä maalia oli irtoillut sekä vesirajaan.
Joitain kohtia olin korjaillut alle Hempelin 1-komponentti Underwater Primerilla.
Onko Underwater Primeria myrkyllä ylimaalatessa vedettävä myös nihkeän kerroksen päälle vai ei? Itse käytin sitä nimenomaan paljastuneen 2-komponenttiprimerin peittämiseen myrkyn tarttumapinnaksi, mutta se kyllä kuivui useamman vuorokauden ennen myrkkyä. Menikö ketuiksi?
Vetolaitteen myrkkymaalaus. Mokasinko?
8
218
Vastaukset
- seppomartti
Olen ollut siinä käsityksessä, että 1-komponenttiprimerit ovat vesisulun lisäksi seuraavan maalikerroksen tartuntaa edistäviä, siis myös kuivuttuaan. Eivät yleensä kestä2-kompononettimaalilla päällemaalaamista samana vuonna.
Kovettuneet 2-komponenttiprmerit taasen ovat huono tartuntapinta seuraavalle maalikerrokselle kuten myrkkymaalille. 2-k epoksiprimerit olen maalannut 4-5 kerrosta yhtä menoa "märkää märälle" muutaman tunnin välein.
Ihan toinen asia on alumiinisen vetolaitteen myrkkymaalauksen järkevyys. Jos maalasit kuparipitoisella niin se taisi olla iso moka? - suolavedessäongelma
Näinhän Blakes Cruising -antifoulingin käyttöohjeissa todetaan: soveltuu kaikille pinnoille paitsi alumiinille. Vetolaitteesi on alumiinia. Sama tietysti koskee kaikkia muitakin kuparia sisältäviä antifouling-maaleja. Siksi mm. V-P markkinoi kuparitonta spray-pullomaalia vetolaitettaan varten.
Mutta moka tuskin on iso moka, koska eristit vetolaitteesi primerilla ennen kuparimaalausta. Toinen korroosiohuolta vähentävä asia on se, että arvatenkin pysyttelet vähäsuolaisen Itämeren alueella (suolapitoisuus n.0.8%, Pohjanlahdella vielä vähäisempi - Pohjanmerellä ja Atlantilla 3.5% luokkaa).
Suolaisilla vesillä on hyvä muistaa sekin, ettei käytä kuparipitoista maalia alumiinisen peräsinakselin lähellä! Jos alumiiniveneen pilssiin pudottaa kuparikolikoita, niiden kohdalle tulee syöpymiä. Valtameripurjehtijoiden keskuudessa levinneen tarinan mukaan kuparilantin kohdalle voi syöpyä jopa reikä. Korroosiovauhti lämpimässä suolavedessä on tietrysti eri kuin meidän lähes suolattomassa ja kylmässä miljöössä. - EiHätä
Jos maali ei ole kontaktissa vetolaitteen kanssa, ei ole mitään ongelmaa. Koska vetolaitteessa on omat maalinsa, ei riskiä ole ellet maalannut maalittoman kohdan päälle (naarmu, vaurio tms.)
Vetolaitteen maalaaminen on muutenkin tarpeetonta niin kauan kun alkuperäinen maali on hyvässä kunnossa. Sen jälkeen se maalataan uudelleen alkuperäisellä maalilla (pohjatöiden jälkeen). - ösfkösgl
Mokasit. Hio äkkiä maalit pois primeriin asti ja maalaa alusafella uudestaan. Muutoin joudut hankkimaan ensi vuonna uutta vetolaitetta. Se on kallimpaa.
http://www.boatus.com/magazine/2012/December/seaworthy-how-to-prevent-outdrive-corrosion.asp- höpsistäkeikkaa
Et taida osata Lontoota.
- Rakettitiedettä
Hmm... kuinkahan herkästä hommasta on oikeasti kyse? Suomenlahti on sijainti.
Kyllä siinä pieniä käsittelemättömiäkin kohtia tuli peitettyä, mutta mahtaako oikeasti tulla reikää pintaan yhdessä kaudessa? Ei millään viitsisi lykätä laskua ja muutenkin isompi pohjaremontti harkitaan sitten tilanteen mukaan sen mukaan miltä syksyllä nostaessa näyttää.
Kiitti vastauksista! - Rakettitiedettä
Mainittakoon vielä, etten siis ole itse primerillä vetolaitetta ensin käsitellyt, mutta siinä oli ennestään aikasemmalta omistajalta joku maali pinnassa. Mitä kerroksia siinä on sitä en tiedä.
- älämurehdi
Ei se sentään ole rakettitiedettä! Purjehdi rauhallisin mielin tämä kesä ja maalaa vetolaite ensi kaudeksi paremmin. Poista silloin entinen antifouling, maalaa epoksiprimer ja sen päälle vetolaitteisiin suositeltu kuparivapaa maali.
Vetolaitteiden dramaattiset korroosiovauriokuvat, joita netissä voit katsella, eivät ole vähäsuolaisilla murtovesillä seilanneista veneistä - mutta ovat hyviä esimerkkejä, miten pahasti alumiininen vetolaite voi syöpyä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2043085Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391590Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 881342
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461304Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1481206Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze120992Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793