Missä Fiateissa on ajotietokone ?

Ajokummitus

Omistan Fiat Bravon, jonka puhtaasti ajo-ominaisuuksiin olen ollut tyytyväinen, mutta ikää alkaa karttua ja kunnossapito vaikeutuu Olen nyt ostamassa uutta Fiattia ja epäilyttää ajotietokoneiden ilmaantuminen "harmiksi". Omistin Samaran, jossa ko. kummitus oli riesa. Eli onko Fiatteihin jo laitettu ylimääräinen harmi ja mihin merkkeihin ja mistä vuodesta. Kumpi yleensä on parempi Punto vai Stilo ? Ajan vähän, mutta tärkeitä kilometrejä ja pääosin yksin.

14

78

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ottiatuota

      Samarassako on ajotietokone? Tuskin.

      • Ajokummitus

        Kyllä oli 2000 vuoden Samarassani, jonka omistin vajaan vuoden. Tosin varmasti oli vasta kokeiluasteella.


      • tattihousussa

        Samarassa tietokone! No aivan varmasti oli. Se oli saatana neuvostoliittolainen funktiolaskin kojelautaan survottuna. Koko Shamara oli kokeiluasteella.


    • hmmmmn

      En oikein ymmärrä miksi haluaisit vaihtaa Bravon pois, jos ajokilometrejä kertyy kuitenkin vähän. Vanhan auton ylläpito on paljon halvempaa kuin uudempien noin kokonaisuutena. Harmeja on paljon enemmän uudemmissa autoissa.

      Mistä kohti auton huolto vaikeutuu? Kyllä siihen varaosia saa vielä vuosikaudet ja pajoja on. Kyllähän siihen varmaan kerran joutuu investoimaan enemmän kuin auton arvo on, mutta mitä väliä. Kokonaisuutena se voi olla kannattavampaa.

      Ei siitä auton huoltamisesta ja korjaamisesta eroon pääse autoa vaihtamalla. Stilot on jo nekin aika iäkkäitä ja uudemmissa Puntoissa on just ne kaikki herkut mitä et halua. Toki voihan sitä tehdä löytöjä... nykysin ei vaan enää ole montakaan autoa, joissa ei olisi vakiona kaikenlaista...

    • GrandePuntoClub

      Puntoihin tuli vuonna 2004 ajotietokone. Stiloissa on myös. Eipä noista ajotietokoneista harmia ole ollut ainakaan minun Grande Puntossani. Pikemminkin päinvastoin, mukavaa saada hyödyllistä tietoa keskikulutuksesta, ulkolämpötilasta jne.

    • Ajokummitus

      Kiitos vastauksista ja kysymyksistä. Se Samaran ajotietokone oli jonkinlainen ajoneston ja ajotietokoneen alkeisyhdistelmä ja todella kummitteli. Hyvä, jos Fiateissa ei ko. kummituksen kanssa ole ollut ongelmia. Bravo on vuoden 1999 mallia ja olen todella tehnyt (teettänyt)joka vuosi enemmän ja vähemmän niitä korjauksia, eli korjattu kuluvia osia, iskunvaimennin, pakoputken loppupää, tukivarsia, jarruja jne,Toiminnallisesti se on ollut todella hyvä ja vienyt paikasta A paikkaan B, paitsi jos akku on talvella tyhjentynyt,(akku on vähän turhan pieni), ei kuluttanut öljyä nimeksikään eikä ollut vuotoja missään osassa tai hävikkiä ja käynnistys on ollut herkässä. Toisaalta minäkin vanhenen ja kaipaan esim. sisälämmityspistoketta, toisaalta itselleni ja toisaalta autolle, kun harvemmin ja vähän ajettu auto kostuu sisältä talvisin. Vanhaan ei oikein kannata ko. laitetta enää asentaa. Eli auto on ollut minulla 5 vuotta ja ajattelin ostaa taas viisi vuotta nuoremman. Meillä Suomessa ulkona seisova auto alkaa myös ruostua ja jossain iässä on se autojenkin hautausmaa. Bravoni sopisi nyt sellaiselle, joka ajaa vähän enemmän ja ajaa sen loppuun. Minulle taas vähän nuorempi.

      • hmmmmnn

        Ei nuo luettelemasi jutut ole mitään pahoja vaan odotettavia juttuja. Kytkinkin siitä menee aikanaan. Kannattaa huomioida se, että 5v nuorempikin voi olla jo yhtä heikossa hapessa ja tiedossa on kalliita remontteja. Eli suhteellisesti ei auton vaihto tule edullisemmaksi, jos siis rahallisesti ajattelee ja jos miettii mitä on autoonsa jo investoinut... No, mutta toivottavasti sieltä löytyy hyvä kulkupeli.

        Sisälämmityspistokkeen asennus ei ole iso juttu, jos et teetätä sitä merkkihuollossa.

        Toki voihan sitä ihan vaihtelun vuoksi auton vaihtaa... käytettyjen kanssa samat jutut edessä aina.


      • Käy_romiksella

        Sieltä sisälämmittimen pistorasia piuhoineen ja asennus jossain pikkupajalla ei hirmuisia kustanna.


      • tattihousussa

        Kuulostaa ihan eukolta. Pakoputken loppupää vuotaa, tukivarret loppu ja öljyä kuluu. Käynnistys on herkässä ja kuuluu outoja ääniä. Tietokonetta se ei ole nähnytkään. Mut kostumisongelmaa ei ole. Kummituksia se pelkäsi. Mä laitoin vaihtoon.


      • pöksytmärkänä
        tattihousussa kirjoitti:

        Kuulostaa ihan eukolta. Pakoputken loppupää vuotaa, tukivarret loppu ja öljyä kuluu. Käynnistys on herkässä ja kuuluu outoja ääniä. Tietokonetta se ei ole nähnytkään. Mut kostumisongelmaa ei ole. Kummituksia se pelkäsi. Mä laitoin vaihtoon.

        Vai oliko niin että kuljettaja ei osannut ajaa? Ei riitä että pikkuisen körötellään. Kunnon kyytiä pitää antaa.


    • F.I.A.T

      Ei taida olla yhtäkään 2000-luvun autoa missä ajotietokonetta ei olisi. Vähintään moottorin toimintoja säädetään elektronisesti. Väylätekniikan yleistyttyä korin toiminnot, valot yms ovat tietokoneohjattuja.

    • muinaiset_murheenkryynit

      Ajotietokoneen & ajoneston yhdistelmä kuulostaa jokseenkin erikoiselta. Ehkä kyseessä on varhainen ajonestolaite - näitä on todellakin ollut mallia numeronäppäimistö "tyylikkäästi" kojelaudan alaosaan tyrkättynä ja käyttö sitten jotain todella helppoa & loogista eli virta päälle, näpytellään "pin-koodi" näppäimistöllä ja sitten startataan. Ja jos auton onnistuu stumppaamaan risteyksessä, niin eiku uudelleen koodia naputtamaan ennen kuin voi koittaa käynnistystä toistamiseen. Kuulemma - ei (onneksi) ole itselleni eteen osunut.

      Juuei siis Fiateissa tällaisia ole. Ajonesto perustuu avaimen sisään integroituun mikropiiriin jonka kanssa auto juttelee langattomasti - eli kuskilta ei vaadita mitään toimenpiteitä sen normaalin avain virtalukkoon ja menoksi -operaation lisäksi.

      • hmmmmnn

        Ajonesto ei aktivoidu heti, jos auton sattuu sammuttamaan risteykseen. Siinä kestää 10-15 min. Toki onhan sitä kaikenlaisia autoja.


      • Ajokummitus

        Vaihto on mielestäni järkevää siksi, että Suomen ilmastossa ilman tallia auto väistämättä alkaa ruostua ja etenkin maata vasten olevat osat rapistua.Vaikka hitsaajia löytyy ja hintakin kohtuulisuuden rajoissa, on työlästä kuljettaa auto useammalle korjaajalle lyhyen ajan sisällä, sillä hitsaus ja muut huollot ja korjaus eivät onnistu samassa liikkeessä, Auto on myös haettava pois korjaamosta ilman omaa autoa. Koska ajan suhteellisen vähän, mutta tarpeellisia ajoja vuodessa, auto kannattaa myydä sellaiselle henkilölle, joka ajaa moottorin ym . laitteet tasoihin ilmastokulumisen ym. korin ja tukilaitteiden kulumisen kanssa.
        Minä taas myös vanhetessani tarvitsen vähemmän vaativan auton.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5225
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3267
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1847
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1820
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1675
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1395
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1287
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe