Onkohan minullakin joskus inva- tai sähköskootteri

reppuriika

On se hyvä juttu, että nykyään on saatavilla noita kulkupelejä kun jalat eivät enää kanna päällään. Ja tietkin ovat Suomessa hyvät.
Kaikkea sitä mieleen tulee, kun tulevaisuuttaan ajattelee. Yritän pitää kuntoa ja terveyttä yllä, että sain liikkua pitkään omin jaloin ja elää itsenäistä elämää.

20

2440

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Perus-elementti-mies

Se riippuu kustakin ihmisestä itsestään ajautuuko sellaiseen risaisuuteen, että tarvitsee apupelejä. netin ääressä tai telkkarin ääressä tai kotona istuminen ylipäätään maustettuna liikkumattomuudella johtaa useinmiten huonojalkaisuuteen.
      No toki on olemassa ihan vakavia sairauksia alkaen diabeteksestä (joka usein sekin on itse aiheutettua), että jalat lähtee alta tai huononee. Mutta yleisellä tasolla pitäisi pyrkiä siihen, että liikkuu kohtuullisesti. Ei tarvitse alkaa himokuntoilijaksi (sekin on muuten sairaus), vaan persusätkyttely riittää ja seksiäkin saa olla jos on tarjolla.

• Anonyymi

Et tiedä diabeteksesta näköjään mitään. Kaikkiko itseaiheutettua?

• Anonyymi

Ootko lääkäri vai kuvitteletko olevasi Jumalasta seuraava kun tuollaisia kommentteja latelet? Kannattaisi pitää suu supussa ja olla hiljaa. Et voi todellakaan tietää miksi joku tarvitsee apuvälineitä tai sairastaa diabetestä. Sä taidat ollajoku Google lääkäri?

• ö-Öö

Jaa

Hanki van, jos tarvitset joskus, ei ne kalliita ole. Invaskootterilla saa muuten ajella keskikaljoissaankin, verrataan jalankulkijaan. Invamopo on sitten mopo ja sen puikoissa pitää olla selvinpäin. Pienellä viilaamisella invaskoottereista saa hauskoja kulkupelejä, tosin ei tielaillisia.....

https://www.riemurasia.net/video/Viritetty-invaskootteri/91292

=DW=

• Viatonsivullinen

Minulla oli suunnitelmissa ostaa skootteri, nääs kun pidän siitä kovasti.
      Siitä taitaa olla vaan harmia kun autossa on tarpeeksi hoitamista.
      Ajattelin että kun joskus ottavat ajokortin pois, jostain syystä, ostan sitten skootterin, olisihan sillä hyvä jo harjoitella tulevaisuuden varalle.
      Voi taivas sitäkin päivää kun autoa ei saisi ajaa, on se kovapaikka.
      Sitten tulen mökkihöperöksi ja alan kiukuttelemaan kaikille:)

• Vanhempi.autoteknikko

Osta mieluummin mopoauto. Nykyiset moposkootterit on susia: korkeita ja raskaita tötteröitä joissa kottikärryn rattaat alla. Et pääse lumessa etkä irtohiekassa mihinkään ja jos pääsetkin, ei yllä jalat maahan tukemaan eikä ole keskellä runkoa, mihin tukisit. Tehoa kyllä on ja vaijeririesa lienee vähentynyt, tilalla akku- ja elektroniikkariesat.
        Se mopoautokin pitäisi olla akkukäyttöinen. Lyhyillä matkoilla jos missään se on paikallaan kauppakassina. Kauppakassiahan et mihinkään kaksipyöräiseen saakaan mukana pysymään.
        Näissä sähköhärpäkkeissä vain on se vika, ettei ne käy kerros- eikä oikein rivitaloihinkaan. Ei saa sähköä mistään. Ja ei ole pysäköinti- tai säilytystilaa. Kadulta ja pihalta varastetaan tai ainakin rikotaan. Eikä rikollisia tuomita vaikka pokkeuksellisesti kiinni saataisikin. Tosin ei kiinnosta Poliiseja nämä, mutta yritäpä varastaa kaupasta viilipurkki (arvo 20-30 c), niin jopa tullaan pillit ulvoen sakottamaan!

• ö-Öö
        Vanhempi.autoteknikko kirjoitti:

Osta mieluummin mopoauto. Nykyiset moposkootterit on susia: korkeita ja raskaita tötteröitä joissa kottikärryn rattaat alla. Et pääse lumessa etkä irtohiekassa mihinkään ja jos pääsetkin, ei yllä jalat maahan tukemaan eikä ole keskellä runkoa, mihin tukisit. Tehoa kyllä on ja vaijeririesa lienee vähentynyt, tilalla akku- ja elektroniikkariesat.
        Se mopoautokin pitäisi olla akkukäyttöinen. Lyhyillä matkoilla jos missään se on paikallaan kauppakassina. Kauppakassiahan et mihinkään kaksipyöräiseen saakaan mukana pysymään.
        Näissä sähköhärpäkkeissä vain on se vika, ettei ne käy kerros- eikä oikein rivitaloihinkaan. Ei saa sähköä mistään. Ja ei ole pysäköinti- tai säilytystilaa. Kadulta ja pihalta varastetaan tai ainakin rikotaan. Eikä rikollisia tuomita vaikka pokkeuksellisesti kiinni saataisikin. Tosin ei kiinnosta Poliiseja nämä, mutta yritäpä varastaa kaupasta viilipurkki (arvo 20-30 c), niin jopa tullaan pillit ulvoen sakottamaan!

Invaskootteri eri asia.

Kaikkiin vehkeisiin, missä sana "-mopo", tarvitaan mopolla ajokortti. Noin siis käytännössä ilman korttia saa ajaa invaskootterilla, vaan ei mopolla, eikä mopoautolla. Ivnamopo rinnastetaan jalankulkijaan, sen rakenteellinen huippunopeus saapi olla max 20 km/t. Mikä muuten yllättävänkin kova vauhti rollaattoriin verrattuna. Mopoilla sitten saapi huristella sen 45 vauhtia, jos oikein muistan.

Noh, oli sitten mopo, skootteri, tai tuoli, niillä omat juttunsa. Esteettömyys. Periaatteessa kaikkien julkisten paikkojen pitää olla esteettömiä. Siis on invaluiskat, leveät ovet jne. Tuolilla pääsees kyllä melkein mihin tahansa. Paitsi asunnoissa.

Normiasunnosta pitää poistaa mm. kynnykset, ovet poistettava, vessanovea usein levennettävä. Rivareissa, ok-taloissa jne pitää yleensä rakentaa rampit ulko-oville ja ehkä muuallekin. Maksaa muuten muutaman tonnin per ramppi. Kerrostaloissa helpompaa, jos nykyaikinen talo. Mutta ok- asuja ja rivariasuja, net joutuu maksamaan käytännössä aina rahaa, kun jalat menee.

Ivaskooterit ja -mopot on tosiaan nykyisin sähkökäyttöisiä. Ei se iso ongelma ole. Aika pitkät toimintasäteet, käytännössä aina riittää, että on ladattu kotona. Lataaminen valovirralla, ei ehkä nopeaa, mutta mitäpä kiire siinä on, liikuntakyvyttömällä.

Aikanaan oli polttomoottoriviritelmiä, kuin lie laillisia olleet, en tiedä. Ja muistan hyvin ajan, jolloimn jalattomat ajeli käsin pyöritetttävillä veivituoleilla, joillan oli jopa kattokin rakennettu päälle.

Mulla itellä jalat vielä pelaa. Mutta mulla tuttuja, ikäisiäni invalideja, jotka aina kulkeneet kelaamalla, jotkut sauvoilla, kaikilla jokin tuoli tms apuvälinen lisäksi. Vaatii vaan pientä käytännön läheisyyttä enenpi, kuin normaalijalkaisilla. Pitää tosiaan miettiä kulkureittinsä ja remontoida asuntonsa. Suihkussa tai etenkään pienessä vessassa käyminen ei ole ihan yksoikoista. Kaikki aika hyvin, niin kauan, kuin kädet pelaa. Kun kädet pois pelistä, sitten alkaakin menemään vähän hankalammaksi...

Mutta inva-skootteri on liikunta-apuväline, ei sinällään moottoriajoneuvo, vaikka samanlaisia kamppeita ne noin muuten on.

=DW=

• Nuoret-tarvitsevat

=DW= """Kaikkiin vehkeisiin, missä sana "-mopo", tarvitaan mopolla ajokortti."""

Kunpa ei tarvita. Vain 1986 jälkeen 15 ikäiseksi tulleet tarvitsevat (joutuvat hankkimaan) mopokortin.
        1900 - 1985 välillä syntyneet saavat ajaa ilman korttia. Myös skootteria. Itsekin olin uskossa, että tarvitsen kortin kun ostin skootterin mökkimopoksi kaksi vuotta sitten. Mutta selvisi, että enpä tarvitse kun en ole räkänokka-teini. Ja niin olen kaahaillut skootteria niin maan menevästi, tukka aerodynaamisesti takaviistoon. Kylillä ja yleisillä teillä pitää olla kypärä - ainakin kainalossa. Vai pää. No, sama se.

• ö-Öö
        Nuoret-tarvitsevat kirjoitti:

=DW= """Kaikkiin vehkeisiin, missä sana "-mopo", tarvitaan mopolla ajokortti."""

Kunpa ei tarvita. Vain 1986 jälkeen 15 ikäiseksi tulleet tarvitsevat (joutuvat hankkimaan) mopokortin.
        1900 - 1985 välillä syntyneet saavat ajaa ilman korttia. Myös skootteria. Itsekin olin uskossa, että tarvitsen kortin kun ostin skootterin mökkimopoksi kaksi vuotta sitten. Mutta selvisi, että enpä tarvitse kun en ole räkänokka-teini. Ja niin olen kaahaillut skootteria niin maan menevästi, tukka aerodynaamisesti takaviistoon. Kylillä ja yleisillä teillä pitää olla kypärä - ainakin kainalossa. Vai pää. No, sama se.

Ahaa

Nyt selvis toikin. Aina kuvitellut, laki sama kaikille. Tottakai suuret lloispummi-ikäluokat säädelleet kaikki mahdolliset lait omien halujensa mukaan, jopa ajokorttilaitkin >:/

Ja selvis sekin. Pitkään ihmetellyt, kaverin isäukkeli dokas korttinsa kai jo kuuskytluvulla. Nyt se on huristellut ympäriinsä just mopoautolla. Koko kylä ihmetellyt, mistä se niin kahelin vallesmannin löytänyt, joka myöntänyt sille ajokortin...

Jos ajaa mopolla kännissä, se on sitten rattijuoppous. Mutta miten ottaa kortti pois mieheltä, jolla ei ole korttia???

Sellanen muuten. Invaskoottetterilla saa ajaa kortitta. Sekä myös kännissä. Invaskootteristi kun sama asia, kuin jalankulkija. Jos ei pysty ajelemaan skootterilla, poliisit kai vie putkan, kuten ojaan sammuneen jalkajuoponki. Mutta päissään saa ajella, kunhan ei muuten aiheuta vaaraa liikenteessä. Yks tuttu oli tarkistanut asian paikalliselta poliisilta, kun oli juonut jalkansa, ja hommasi invaskootterin kulkupelikseen. Sillä se ajeleskeli ympäri hikiää keskaria kitaten kuolemaansa saakka, aina pikku kännissä.

=DW=

• Jacop
        Vanhempi.autoteknikko kirjoitti:

Minä ostin noin viikko sitten "Sähkärin" jossa on irrotettava akku sekä irroitettava istuin. Ilman näitä irroitettavia kolmipyöräisen sähkärin paino on noin 35 kg. Pituudeltaan se on vajaan metrin mittainen, joten se mahtuu pieneen hissiin. Sähkäri on niin pieni että sitä voi kuljettaa henkilöauton tavara tilassa. Minun "Sähkäri" kulkee 7 km tunnissa ja sillä saa ajaa jalkakäytävillä. Ei tarvitse ajokorttia ei rekisteröintiä, eikä vakuutusta. Minun sähkäri makso vain 1600,00e. Voit ladata akun huoneessasi jos et viitsi hinata koko vehjettä huoneistoosi. Varjopuolia siinä on pieni maavara. Ylikäytävä luiskassa turvapyörät karahtaa katuun, joka tietenkin rasittaa mopon rakenteita. Yhdellä latauksella minun mopo kulkee noin 15 km. Mopo on huolto vapaa, mutta jos mahdollista niin säilytä sitä asunnossasi. Sillä näin on, että ulkona se rikotaan tai varastetaan.
        Gookleta: "Sähkö mopot irroitettavalla akulla". Ainakin Jyväskylässä on kauppa joka myy näitä mopoja. Kehoittaisin tekemään kaupat melko ajoissa, sillä näin on, että kun näitten mopojen myynti lisääntyy, niin niille keksitään jokin ajolupa tms haitta tekijä, niin kuin Suomessa on tapana.

• Anonyymi
        Nuoret-tarvitsevat kirjoitti:

Mopoautoon muuten tarvitaan se mopokortti jos ei ole mitään ajokorttia ollut

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mopoautoon muuten tarvitaan se mopokortti jos ei ole mitään ajokorttia ollut

Ei tarvita jos on syntynyt ennen 1985

• Anonyymi

• Viatonsivullinen

Kyllä ongelma on säilytys, kerrostalossa kun nyt asun. Ihastuin Retro-skootteriin messuilla, se ei kyllä saa olla rauhassa pihassa, osat lähtee pikkuhiljaa. Asioita kun olen miettinyt puoleen ja toiseen niin bussikyyti taitaa olla paras. Minulla kun pysäkki on heti tuossa vieressä, portin kun avaa on heti pysäkillä, paremmin ei voisi olla, bussit kulkee kaikenaikaa.
      Niin ja eihän autosta luopua tarvitse, voi hankkia kuskin, joku tuttava vaikka, jos ei omaa onnistu saamaan. Nyt on vielä auto ja elämä on mallillaan muutenkin, vielä kaikki hyvin.

• Anonyymi

Sähkäreitä on netissä halvalla myynnissä, ken uskaltaa ostaa. Tuttava kysyi ostopapereita, niin puhelin sulkeutui ja ilmoitus hävisi ainakin sillä hetkellä. Oliko sitten varastettu laite tai joku myy vainajan laitetta. Kuntahan antaa ilmaiseksi käyttöön sellaiselle joka lääkärin mukaan sellaisen tarvitsee. Se pitää palauttaa kun ei enää tarvitse. Ovat hyvin numeroituja ja tunnistettavissa niin että saattaa menettää netistä ostetun kulkupelin.

• Anonyymi

Olen päättänyt käyttää taksia, jos niin huonoksi menee.
      Taksireissuja ei varmaankaan paljon tule, koska ruuat voi tilata kotiin netistä.
      Kela-taksissa on tietääkseni pyörätuoli, jolla asiakas voidaan hakea kotoa.
      Jos ei jalat pidä, en aio liikkua missään millään omalla pelillä.
      Tuntisin itseni turvattomaksi. Miehet ehkä eivät tunne ?

• Anonyymi

Mä haluaisin sellaisen koppimopon mitä ne talkkarissa mainostaa, mutta niissäkin mulle liian lyhyt toimintasäde kun akku kestää vaan jonku alle 100 kilsaa, pitäs olla ainakin 200-300 kilsaa kestävä tai helposti irrotettavat ja vaihdettavat että pääsis kunnolla pois kotinurkista ja vielä sellainen että sais auringolla ladattua. Toinen voisi sitten olla matkallakin latauksessa ja toinen käytössä.

vn

• Anonyymi

Mulla on sähköfillari jo viidettä kesää. Ajettu sillä on lähes 2000 km ja mustelmiakin aluksi tuli.
      Seuraava kulkupeli on katettu invaskootteri.
      Tuollaista olen katsellut kun sillä voi kauppareissut tehdä myös talvella, sähköfillairia en ole saanut kulkemaan lumessa sinne minne olen menossa.
      https://www.kontiomotors.fi/product/kontio-autokruiser/

• Anonyymi

Just tollasta minäkin kattelin mutta pitäs olla pitempi toimintasäde akulla ja mahdollisuus vaihtaa akkua kesken matkan.
        Sähköfillari on mullakin ja viime kesänä ajelin reilu 2500 kilsaa pitkin pitäjää. Tänä kesänä jäänyt vähemmälle tietyistä syistä.

vn

• Anonyymi

kansalle ilmainen sähköinen kulkuväline!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      100
      5415
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3623
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3225
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      451
      2526
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      258
      1572
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      86
      1314
    7. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      13
      1299
    8. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1248
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1243
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      146
      1172
    Aihe