tuuletusluukut puuttuu

uusi.asukas

Asun 1922 rakennetussa hirsitalossa. Talossa on mitä ilmeisimmin rossipohja mutta tuuletusluukkuja ei ole. Osaako joku sanoa miksi ei? Oltuani pitkään pois kotoa, palatessani (talvella) huomasin että meillähän haisee ihan multa. Ajatus kääntyi heti talon alle.. Lattiaan on ed. omistaja laittanut muovimaton ja sen päälle laminaatin.

Voiko tuuletusluukut tehdä jälkikäteen? Miten?
Alapohja kunnosta ei ole tietoa. Mitä kannattaisi tehdä? avata lattiaa? miten ja kuinka paljon?

16

323

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rew

      Jos tuuletusluukkuja ei ole kyseessä tuskin on rossipohja vaan esim. maavarainen laatta tms. Jos kyseessä on rossi silloin pitäisi löytyä paitsi tuuletusluukut myös luukku ryömintätiloineen. Jossittelulinjalla jatkaen tapausta tuntematta tuon ikäisen talon lattia olisi lahonnut jo aikoja sitten

    • reiskaremontti

      Joudut jostain avaamaan alapohjan ja tarkistamaan kunnon, tuohon aikaan tehtiin myös multapenkille pohjia, kesä tulossa niin hyvä tarkistaa asia.

    • BauHerr

      Laita valokuva. Ei tuota näkemättä pysty kukaan arvioimaan. Jos on pieni talo, niin se nousee ylös muutamalla 50 euron tunkilla. Samalla vaihtaa alimmat hirret, jos vaihtoa kaipaavat.

      Mullan haju tarkoittaa biologista prosessia, luultavimmin hometta.

    • kannattaakoko

      Ei tullut mieleen kertoa minkä päälle hirret on nosteltu. Todennäköisesti tuossa on kunnon vanhan ajan kivijalka ja kivien välit sen verran harvat, että tuulettuu itseksekseen. Tuohon aikaan rakennuksen alusta tehtiin ns. multapenkille. Todennäköisesti lattian kannattajat ovat lahonneet, joten koko lattia pitää avata ja ja puuosat uusia- Multapenkki poistetaan ja alapohjaan tehdään kunnon eristys ym. Iso keikka, muttei mahdoton.

    • houm

      Tuon ikäisessä talossa on melko varmasti rossipohja.Varmista asia,leikkaa aukko jonkin komeron kohdalle,älä olohuoneeseen. Jos on rossipojhja niin, sitten nopeasti tekemään kivijalkaan tuuletus aukkoja.

    • Korjaavaliike

      Ei se mitään tuuletusaukkoja tarvitse, kuivuu lämmittämällä. Sulaa hulluutta alkaa rikkomaan kivijalkaa, varsinkin jos on umpi kiveä.
      Tuuletusaukoista saat vain kosteutta talon alle, kylmät lattiat jne...
      Remonteilla näitä taloja ovat tietämättömät pilanneet jo liikaa.
      Siivota voit alapohjasta orgaaniset haisevat aineet huolellisesti ja remonttien tarve kartoitettava tarkkaan, ennen kuin tekee.

      • ihan.puistattaa

        Täyttä pazkaa. Toivottavasti kukaan ei ota todesta.


    • suoraan.asiaan

      Puol mätä home talo, jossa majailemalla menee terveys. Se on jämtti. Halvalla ei saa muuta kuin kakkaa ja harmia. Tietämättömiä huijataan ja rankasti. Itse en alkaisi tämmöisten lahojen home talojen kanssa painimaan. Ei muuta kuin tuli nurkan alle ja uutta päälle.
      Ennen muinoin tekivät ns, multa penkin jolla tiivistivät alapohjan vedolta ja pysyi talvella lämpimänpänä. Muuta vikaa ei sitten olutkaan kuin alahirsien mätäneminen ja jumalaton homeen ja mulla haju. Liekkö sellainen museo tönö kyseessä. Ei tuolloin (1920)juuri muuta tehtykkään kuin rossipoha taloja joka vaatii ehdottomasti tuuletuksen. Jos se puuttuu, takuu varmasti siellä saattaa olla latiasieni jopa, joka pystyy leviämään itse kosteettomassa tilassakin ja on tällaisten talojen täystuho. Nousee itiöt pitkin seinää ja jos korjataan koko alaseinästö uusittava.

    • BauHerr

      En muista tiedä, mutta itse olen nostanut taloja tunkeilla ylös ja korjannut alla olevat mädäntyneet/lahonnet osat.

      Varovasti tehden onnistuu, kun avaa tai positaa ikkunat yms. noston ajaksi. Myös mahdollinen vesijohto/viemäröinti/sähkö on syytä katkaista noston ajaksi.

      Jos tekee itse, ei paljon maksa.

      • paitsiettä

        Markan timpuri tekee kolmen markan virheen sanonta ei ole tuulesta temmattu. Teeseitseperuspilaajat yleisellä tasolla se pahin uhka rakennuksille. Täälläkin tuomioita jaellaan vaikka avauksessa ei kerrota periaatteessa kuin rakennuksen valmistumisvuosi.


      • BauHerr

        Ja itse jaat tuomioita minun rakennusalan tuntemuksesta ja kokemuksesta, vaikka et voi mitenkään tietää kuinka syvällä olen rakennusmaailmassa. Pieni vihje: omakotitalossa ei ole mitään, mihin minulla ei olisi rakentajana/asentajana pätevyyttä. Osan suunnittelusta voi myös tehdä itse, joskaan aivan kaikkeen ei ole pätevyyttä pahamainbeisella pääkaupunkiseudulla. Jossain muualla voisin todennäköisesti suunnitellakin kaiken tai lähes kaiken.

        Talon "kengitys" onnistuu huolelliselta henkilöltä. Ei siinä vaadita muuta kuin tervettä harkintaa. Mitä hitaammin nostaa, sitä parempi.


      • buufuckinhuu

        Kirjoitit kuinka itse tehden tulee halvaksi johon kommentoin yleistyksenä että markan timpuri tekee kolmen markan virheen. Ei siinä sinun osaamiseen puututtu millään tavalla tai tasolla. Jos sinä hallitset rakentamisen se ei tarkoita että jokaisen kannattaa tehdä itse perusteina se tulee halvaksi. No ei todellakaan tule vaan juuri ne kaikesta tietämättömät tekee valtavasti vahinkoa säästäessään työstä jota eivät itse hallitse.
        Kengitykseen ei riitä huolellisuus tai terve harkinta vaan se edellyttää hirsivaurioiden korjaamisen hallintaa laaja-alaisesti niin teorian kuin käytännön tasolla. Vinkkinä edelliseen viimeksi viikko sitten ajoin ohi rakennustyömaan jossa alimman hirsikierron lahovaurioita oli korjattu betoniharkoilla ja lasivillalla. Oli ihan varmasti tullut halvaksi ja edellisen kaltaisia järkytyksiä on tullut vastaan ihan liikaa vihjeenä edelliseen kommenttiin markan timpuri tekee kolmen markan virheen. Edellistä ei auta yhtään että sinä oikein rohkaiset kädettömiä ryhtymään töihin joista ei suoriudu edes kaikki rakennusalan ammattilaiset vaan erityisosaajat.


    • app22

      Vuosi sitten meillä oli hyvä ilma, raikas ilma.. Tämä ongelma on siis tullut hiljattain. Minulla on homeallergiaa, joten olisin huomannut asian aiemminkin.
      Perustus on isoa kivilohkaretta..
      Homekoira on tilauksessa, ensi alkuun..
      Lattiaa tarkoitus avata vaikkapa kylmäkomeron kohdalta ja ulkoverhousta tarkoitus avata sekä sisältä tarkoitus avata seinää, ihan mielenkiinnosta.

      Talo ostettu yli 5 v sitten.. Kattoremontti tulossa joten asia olisi hyvä tarkistaa ennen sitä.

      • JTUO

        Aloitusviestissä kerrotaan syy miksi haisee multa "Lattiaan on ed. omistaja laittanut muovimaton" Maton laiton jälkeen alapohja ei pääse hengittämään ja kaikki kosteus jää rakenteisiin. Tuollaista rakennetta ei saisi tehdä.


    • Nimimrkk

      AP:lle, kirjaudu naamakirjaan ja siellä pelastetaan vanhat talot. Pääset asiallisen keskustelun pariin :-)

    • dlzk.ugxmvc

      Oisi kiva kuulla miten asiat ovat edenneet. Se on totta, että kaikki hengittämätön materiaali pitää lattialta poistaa. Hengittävyys on helppo testata heittämällä materiaalin päälle vettä, jos ei kastu vaan vesi jää pinnalle on materiaali hengittämätön.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      67
      2904
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      411
      2798
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      99
      2237
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      87
      1984
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      73
      1904
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1830
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      9
      1821
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      151
      1775
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1613
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1592
    Aihe