Painelaakerin vaihto

painevika

Mitähän tuon painelaakerin vaihto autoon mahtaisi maksaa?

34

14924

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 600

      Suunnilleen.

    • RiippuuAutostasi

      Samalla kannattaa vaihtaa kytkinlevy ja paineasetelma.
      Jos autossa on kaksoismassavauhtipyörä, niin sekin.
      Työn aikaavievyys eli työkustannukset riippuu voimakkaasti automallista ja koneesta.

    • 196

      Itse vaihdettuna ei paljon, mutta kuten edellä mainittiin, niin itse vaihdan kaikki kerralla aina kytkimen puolelle levy asetelman p-laakerin. Nykyisessä projektissani vaihdoin myös vauhtipyörän, mutta tosin kevyempään ja kestävämpään versioon. Moottorissa nyt tosin ole enää mitään vakiota jäljellä, kuin kansi ja lohko. :)

      Vaihtoi sitten itse tai liikkeellä. Ei tarvitse heti seuraavana päivänä avata, kun vaihtaa kaikki kerta aukasulla. Rupeat ajattelemaan asiaa tarkemmin jos liikkeellä huollatat ja avaat siellä useamman kerran, niin kalliimmaksi se tulee siellä kuin vaihtaisit yhdellä kertaa kaikki.
      Kannatta kysellä joltain autonlaittajalta, kun ei mitään rakettitiedettä kuitenkaan ole vaihtaa. Tosin jos uudempi auto kyseessä, niin kannattaa liikkeellä vaihdattaa.

    • Enpäoleviallistanähnyt

      500 euron kahta puolta riippuen auton rakenteesta eli tarvittavan työn määrästä.
      Noihin muihin ehdotettuihin vaihtoihin kannattaa suhtautua siten kuin muihinkin autoista mitään tietämättömien teinipoikien juttuihin. Sitä vaihtotarvettahan ei purkamatta näe.
      Mistä muuten päättelet, että painelaakeri pitäisi vaihtaa? Oletettavasti on kyseessä kytkimen painelaakeri eikä esimerkiksi moottorin tai vaihteiston tms.

      • typeriäAloituksia

        mullakin on hyvä arvaus, 50 molemmin puoli ja uskon että olisi yli tuon summan?


      • TekemisenPuutetta

        "Noihin muihin ehdotettuihin vaihtoihin kannattaa suhtautua siten kuin muihinkin autoista mitään tietämättömien teinipoikien juttuihin. Sitä vaihtotarvettahan ei purkamatta näe. "
        Riippuen ajomäärästä, kannattaa kaikki vaihtaa, ellei kyseessä ole helppomalli vaihdon kannalta. Jos painelaakeri on sökö, niin levy ja paineasetelman tunniot alkavat olemaan myös täynnä. Kaksoismassavauhtipyörä on myös kuluva osa ja hajoaa yleensä nopeasti.
        Jossain automalleissa painelaakeri on integroitu hydraulisylinteriin/palkeeseen, joten reilusti kalliimpi kuin pelkkä laakeri.
        Vauhtipyörän päässä oleva silmälaakerikin kannattaa vaihtaa.


      • Enpäoleviallistanähnyt

        Mitäs jos ei tuollaista silmälaakeria ole ollenkaan? Minun autossani ei nimittäin ole. Vaihdoin kytkinlevyn ja paineasetelman, painelaakerin jätin alkuperäisen.
        Muuten, se silmälaakeri kyllä on itse kampiakselilla eikä vaihtipyörän päässä. Siis silloin kun sellainen laakeri yleensä on. Kaikissa ei ole ollenkaan.


      • tadaaa
        Enpäoleviallistanähnyt kirjoitti:

        Mitäs jos ei tuollaista silmälaakeria ole ollenkaan? Minun autossani ei nimittäin ole. Vaihdoin kytkinlevyn ja paineasetelman, painelaakerin jätin alkuperäisen.
        Muuten, se silmälaakeri kyllä on itse kampiakselilla eikä vaihtipyörän päässä. Siis silloin kun sellainen laakeri yleensä on. Kaikissa ei ole ollenkaan.

        Jos silmälaakeria ei ole sillo sitä ei vaihdeta, heh.

        Ja mallista riippumatta vaihtaisin kyllä asetelman ja levyn samalla. Nimimerkkisi viittaa siihen ettet ole koskaan nähnyt viallista painelaakeria? Laakerihan on viallinen jos pyöriessään pitää rohisevaa ääntä, tai ylipäätään jos siinä on yhtään klappia.

        Voit tulla katsomaan viallista painelaakeria ja sen hajottamaa paineasetelmaa, kytkinlevyä, solmussa olevaa kytkinhaarukkaa ja kytkinakselilla olevaa urittunutta painelaakerin pikaria tänne pitäjänmäkeen. :)

        Ketjun aloittaja vois vaikka laittaa autonsa merkin, mallin, vuosimallin ja vaikka moottorin kilowatit tähän, voin katsoa mikä on kytkinsetin hinta ja työn ohjeaika.


      • Enpäoleviallistanähnyt

        Tuli joskus aikoja sitten uusittua kytkinlevy silloiseen autooni. Koska painelaakeri rohisi, lämmitin sitä jonkin verran, lisäsin molybdenirasvaa laakerin tiivisteen seudulle ja annoin jäähtyä. Imi hiukan rasvaa sisäänsä. Toistin muutaman kerran saman ja kas kummaa: rohina loppui!
        Eli oikeasti tuon verran vikaa olen nähnytkin.


      • Tee-Se-Itsari
        Enpäoleviallistanähnyt kirjoitti:

        Tuli joskus aikoja sitten uusittua kytkinlevy silloiseen autooni. Koska painelaakeri rohisi, lämmitin sitä jonkin verran, lisäsin molybdenirasvaa laakerin tiivisteen seudulle ja annoin jäähtyä. Imi hiukan rasvaa sisäänsä. Toistin muutaman kerran saman ja kas kummaa: rohina loppui!
        Eli oikeasti tuon verran vikaa olen nähnytkin.

        Joo painelaakerihan onkin mahdottoman kallis osa itsessään. Omassa vehkeessä 10.99€ toimitus 8.69€ eli yhteensä 19.68€. Oletko tosissasi että tuon takia pitäisi kitsastella ja leikkiä jonkun rasvan/öljyn kanssa? :D
        Kyllä mieluummin ostan uuden, kuin toisin sen sinulle "huollettevaksi".

        Suorastaan nerokkaita ehdotuksia tältä tee-se-itsari mieheltä.

        Kyllä 3-painelaakeria ruennut rohisemaan ja pystyi testaamaan sillä, että laittoi vain kytkinpolkimen pohjaa ja se loppui. Joka kerta samalla tavalla käyttäytynyt painelaakerin "meno". Et viittinyt edes sen verran kertoa jos tiedät suuressa viisaudessasi autoista jotain. Kyllä ainakin sinun neuvoihin suhtaudun varauksella.
        Sen näkee jo ensimmäisestä kommentistasi herra kaikki tietävä ja muut ovat luonnollisesti väärässä mielestäsi. Koko keskustelun pohja noteeraus ja muilla fiksumpia neuvoja sinuun verrattuna.


      • Enpäoleviallistanähnyt

        Niinpä. Teitä kaikentietäviä olen ennenkin nähnyt, kuullut ja jututtanut. Suu käy, mutta mitään järkevää ei ulos tule.
        Minä olen vain kuusi vuotta noita asioita kouluissa opiskellut ja joitakin vuosia leipäni tienannut korjaamalla toisten autoja ja muutamia vuosikymmeniä omiakin korjaamalla. Ja kun se varaosafirma ei ole siinä kulman takana... jne. Turha selittää, ymmärryksesi ei kuitenkaan riitä pitemmälle.


      • EiHalpa
        Tee-Se-Itsari kirjoitti:

        Joo painelaakerihan onkin mahdottoman kallis osa itsessään. Omassa vehkeessä 10.99€ toimitus 8.69€ eli yhteensä 19.68€. Oletko tosissasi että tuon takia pitäisi kitsastella ja leikkiä jonkun rasvan/öljyn kanssa? :D
        Kyllä mieluummin ostan uuden, kuin toisin sen sinulle "huollettevaksi".

        Suorastaan nerokkaita ehdotuksia tältä tee-se-itsari mieheltä.

        Kyllä 3-painelaakeria ruennut rohisemaan ja pystyi testaamaan sillä, että laittoi vain kytkinpolkimen pohjaa ja se loppui. Joka kerta samalla tavalla käyttäytynyt painelaakerin "meno". Et viittinyt edes sen verran kertoa jos tiedät suuressa viisaudessasi autoista jotain. Kyllä ainakin sinun neuvoihin suhtaudun varauksella.
        Sen näkee jo ensimmäisestä kommentistasi herra kaikki tietävä ja muut ovat luonnollisesti väärässä mielestäsi. Koko keskustelun pohja noteeraus ja muilla fiksumpia neuvoja sinuun verrattuna.

        Viimeksi vaihdatin Mondeoon, päivän hinta painelaakerille on Motonetissa 120€ ja huomautus, että pitää vaihtaa aina kun kytkinkin...


      • VaihdatanKaikkiKerralla
        Enpäoleviallistanähnyt kirjoitti:

        Niinpä. Teitä kaikentietäviä olen ennenkin nähnyt, kuullut ja jututtanut. Suu käy, mutta mitään järkevää ei ulos tule.
        Minä olen vain kuusi vuotta noita asioita kouluissa opiskellut ja joitakin vuosia leipäni tienannut korjaamalla toisten autoja ja muutamia vuosikymmeniä omiakin korjaamalla. Ja kun se varaosafirma ei ole siinä kulman takana... jne. Turha selittää, ymmärryksesi ei kuitenkaan riitä pitemmälle.

        Sullehan se kannattaa, kun asiakas käy monta kertaa pulittamassa remontista, kun yhdellä hieman laajemmalla osien vaihdolla ja pienellä työn lisäyksellä olisi saanut toimivan kytkimen koko auto loppu elinkaarelle.


      • tadaaa
        EiHalpa kirjoitti:

        Viimeksi vaihdatin Mondeoon, päivän hinta painelaakerille on Motonetissa 120€ ja huomautus, että pitää vaihtaa aina kun kytkinkin...

        Siinä on ollu sit työsylinteri samassa kun noin kallis on ollu. Nää muut puhunu semmosesta pelkästä painelaakerista.


      • 1plus1

        Zetecissä on se sylinterikin vaihdettava aina samalla...


      • Tee-Se-Itsari
        Enpäoleviallistanähnyt kirjoitti:

        Niinpä. Teitä kaikentietäviä olen ennenkin nähnyt, kuullut ja jututtanut. Suu käy, mutta mitään järkevää ei ulos tule.
        Minä olen vain kuusi vuotta noita asioita kouluissa opiskellut ja joitakin vuosia leipäni tienannut korjaamalla toisten autoja ja muutamia vuosikymmeniä omiakin korjaamalla. Ja kun se varaosafirma ei ole siinä kulman takana... jne. Turha selittää, ymmärryksesi ei kuitenkaan riitä pitemmälle.

        Etkö keksinyt mitään järkevää? Yrität kääntää mainitsemani asiat eduksesi. Oikein nerokasta.

        Kun kerran tiedät autoista, niin oletan että tälläinen perusjuttu onnistuu. Paljonko on seet pressure auki asennossa kiloina?:

        Outer Spring -- 25.00mm OD -- 18.00mm ID
        Inner Spring -- 18.00mm OD -- 13.00mm ID
        67 lbs seat pressure -- 67 lbs @ 36.00mm
        14.40mm Max Net Lift
        21.00mm Coil Bind
        12.60 lbs/mm Rate

        Liekkö tuurilla sitten pari tehokasta autoo itselle rakentanut kokonaan, kun pelanneet moitteetta useamman 10tkm jo ja herra/neiti väittää etten osaa mitään. Kannattaa miettiä omaa egoa tai ylimielisyyttä pariin kertaan ja muutenkin asiallisuutta.
        Tuo täsmää juuri sinuun mitä mainitsit, että suu käy mutta mitään järkevää ei tule ulos tai saati tapahdu.
        Taidat olla näitä ammatikseen "nettikorjaajia", kuin todellinen mekaanikko.


      • Tee-Se-Itsari
        Tee-Se-Itsari kirjoitti:

        Etkö keksinyt mitään järkevää? Yrität kääntää mainitsemani asiat eduksesi. Oikein nerokasta.

        Kun kerran tiedät autoista, niin oletan että tälläinen perusjuttu onnistuu. Paljonko on seet pressure auki asennossa kiloina?:

        Outer Spring -- 25.00mm OD -- 18.00mm ID
        Inner Spring -- 18.00mm OD -- 13.00mm ID
        67 lbs seat pressure -- 67 lbs @ 36.00mm
        14.40mm Max Net Lift
        21.00mm Coil Bind
        12.60 lbs/mm Rate

        Liekkö tuurilla sitten pari tehokasta autoo itselle rakentanut kokonaan, kun pelanneet moitteetta useamman 10tkm jo ja herra/neiti väittää etten osaa mitään. Kannattaa miettiä omaa egoa tai ylimielisyyttä pariin kertaan ja muutenkin asiallisuutta.
        Tuo täsmää juuri sinuun mitä mainitsit, että suu käy mutta mitään järkevää ei tule ulos tai saati tapahdu.
        Taidat olla näitä ammatikseen "nettikorjaajia", kuin todellinen mekaanikko.

        Ja venttili auki asennossa piti vielä laittaa.


      • sfhtdsrh
        EiHalpa kirjoitti:

        Viimeksi vaihdatin Mondeoon, päivän hinta painelaakerille on Motonetissa 120€ ja huomautus, että pitää vaihtaa aina kun kytkinkin...

        Minkähanlainen mondeo kyseessä? Haluaisin katsoa ulkomaan hintoja kyseiselle osalle, että maksatko liikaa tarkoituksella vai onko muuallakin muka niin kallis.


      • shrtehjyt

      • FixOrRepairDaily_
        Tee-Se-Itsari kirjoitti:

        Etkö keksinyt mitään järkevää? Yrität kääntää mainitsemani asiat eduksesi. Oikein nerokasta.

        Kun kerran tiedät autoista, niin oletan että tälläinen perusjuttu onnistuu. Paljonko on seet pressure auki asennossa kiloina?:

        Outer Spring -- 25.00mm OD -- 18.00mm ID
        Inner Spring -- 18.00mm OD -- 13.00mm ID
        67 lbs seat pressure -- 67 lbs @ 36.00mm
        14.40mm Max Net Lift
        21.00mm Coil Bind
        12.60 lbs/mm Rate

        Liekkö tuurilla sitten pari tehokasta autoo itselle rakentanut kokonaan, kun pelanneet moitteetta useamman 10tkm jo ja herra/neiti väittää etten osaa mitään. Kannattaa miettiä omaa egoa tai ylimielisyyttä pariin kertaan ja muutenkin asiallisuutta.
        Tuo täsmää juuri sinuun mitä mainitsit, että suu käy mutta mitään järkevää ei tule ulos tai saati tapahdu.
        Taidat olla näitä ammatikseen "nettikorjaajia", kuin todellinen mekaanikko.

        Sää rupesit sitten virittelemään nokan vaihdolla ja kansiremontilla, saathan sää ne vaihtaa myös kytkinremontin lisäksi.
        Ongelmaasi löytyy ratkaisu ihan peruslaskuilla ja yksikköjen muuntokertoimesta, mutta perusremontissa ei niistä tarvitse murehtia, ostaa uudet venttiilinjouset, jos haluaa vaihtaa ne jousetkin seetien hiomisen jälkeen.
        Kysehän oli siitä, että ne kuluvat osat kannattaa vaihtaa kerralla kytkimestä, eikä vuoden parin välein osa kerrallaan, mutta jos autojen korjaus on se pääasia eikä autolla liikkuminen, niin valinta on vapaa.


      • 0kiloa

        Tosin ihmettelen mitä teet seatpressure tiedolla, kun venttiili on auki, virittäjää voisi kiinnostaa venttiilinjousen paine siinä tilanteessa.


      • HaHaHHaH
        FixOrRepairDaily_ kirjoitti:

        Sää rupesit sitten virittelemään nokan vaihdolla ja kansiremontilla, saathan sää ne vaihtaa myös kytkinremontin lisäksi.
        Ongelmaasi löytyy ratkaisu ihan peruslaskuilla ja yksikköjen muuntokertoimesta, mutta perusremontissa ei niistä tarvitse murehtia, ostaa uudet venttiilinjouset, jos haluaa vaihtaa ne jousetkin seetien hiomisen jälkeen.
        Kysehän oli siitä, että ne kuluvat osat kannattaa vaihtaa kerralla kytkimestä, eikä vuoden parin välein osa kerrallaan, mutta jos autojen korjaus on se pääasia eikä autolla liikkuminen, niin valinta on vapaa.

        Eli eipä ole tietoa, kun ei tule oikeaa vastausta. :D


      • AukiOn
        HaHaHHaH kirjoitti:

        Eli eipä ole tietoa, kun ei tule oikeaa vastausta. :D

        Siinähän se alempana luki 0 kg
        Lasket varmaa itse sen jousipaineen täydellä nostolla.


      • AmatööritPois
        AukiOn kirjoitti:

        Siinähän se alempana luki 0 kg
        Lasket varmaa itse sen jousipaineen täydellä nostolla.

        Ei ole venttilijousen paine 0kg. Ihme porukkaa ja "tietäjiä".


      • Onko_paineita
        AmatööritPois kirjoitti:

        Ei ole venttilijousen paine 0kg. Ihme porukkaa ja "tietäjiä".

        Ethän sitä kysynytkään, vaan venttiilinseetin painetta... " Paljonko on seet pressure auki asennossa kiloina?"
        Ja johan kommentoin että virittäjää voisi kiinnostaa jousipaine. Mutta jos termit on hukassa.


      • Karkasiko_paineet

        Äsken juuri kysyin ensimmäistä kertaa tässä keskustelussa ja enkä saa vastausta. Mutta jos on luetun ymmärtäminen hukassa.


    • tojotisti_

      Ei ole tullut tarvetta vaihtaa mitään moottorin, kytkimen tai perän osia. Tosin auto on tänä vuonna vasta 15 vuotias.

      • Enpäoleviallistanähnyt

        Minäkin vaihdoin sen kytkinlevyn vasta 25 v ajettuun Ranskan Rapeaan. Ja painelaakerin jätin vanhan...


    • se-kyllä-kestää

      Paineleekeri kuluu eniten jos vähänkin lepuuttaa jalkaa kytkinpolkimella, niinkuin joillakin on tapana. Muuten painelaakeri kestää normaalia käyttöä auton koko iän.

    • Siitä_hinnasta

      Kytkinremontti on kovin suuritöinen teki sen sitten kotona tai teetti verstaalla.
      Volkkariin ja Opeliin olen tehnyt kytkinrempan kotona. Unohtui Fiat. Työtä on niin paljon, että kannattaa vaihtaa kaikki mahdolliset osat. Paineasetelma, kytkinlevy, painelaakeri ja ainakin tarkistaa vaijeri.
      Verstaalla teetettynä hintaa kertyy esimerkiksi Citroeniin (Xara) noin 700 euroa, Skodaan (Felicia) tai Volkkari (Polo) hinta on noin 500 euroa. Näihin merkkeihin olen teettänyt juuri kytkinremontin verstaalla.

    • Kissani_ja_Nissani

      Laakeri ja kytkinlevy kannattaa vaihtaa.
      Paineasetelman vaihtotarve näkyy heti kun kytkin on auki. Ellei pinnat ole pahasti urautuneet on rahan haaskausta varmuuden vuoksi vaihtaa paineasetelmaa.
      Sen vaihtoaika on sitten kun kilsoja on 300-500 tuhatta.
      Kytkinlevyn kuluneisuudenkin voi mitata, jos pintaa on ei kannata vaihtaa sitäkään.
      Kytkinlevy 30-50€ painelaakeri 20-30€

      • KilsatTäys

        Yleensähän se kytkinlevy vaihdetaan kun niitä kilometrejä on >300 tkm, joten ne muutkin sitten samalla avauksella, jos auto on tarkoitus pitää itsellä.


      • Varma.Koskitar.SE

        Miksi vain kytkimen osat? Jos kerta vaihteiston joutuu irrottamaan, niin samalla vaivalla uusi vaihteisto. Ja vetoakselit ja... Vaihtaahan ne jotkut vesipumpunkin samalla kuin jakohihnan. Varalta. Vaikka se vie toisen mokoman aikaa kaikkine nesteitten lutkutuksineen ja ilmauksineen.
        Ja oikeastaan miksi ei vaihda koko autoa samalla? Vaikka jotkut kädettömät kyllä vaihtaakin. Jotkut vaihtaa merkkiäkin.


    • runneri

      Olisin kysynyt herroilta Toyota Runnerin vm-91 kytkinremontista,,paljonko maksaa jne. Runneri on diesel2.5 turbo,,alkujaan itävaltalainen,,suomeen tuotu noin parisen vuotta sitten,,siisti peli!! Kuuluu helinä ko kytkin on ylhäällä,alas painettuna loppuu ääni,

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      162
      1562
    2. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      27
      1522
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1338
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      225
      1242
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1125
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      327
      1094
    7. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      174
      1087
    8. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      227
      1037
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      310
      1027
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      78
      1026
    Aihe