taittolapapotkuri

47 Pena

Minä olen aloittelija tällä saralla, tarkoituksena ostaa purjevene ensi kesäksi.
Nyt kysynkin tietäviltä mitä tarkoittaa taittolapapotkuri ja kuinka se toimii...

11

5165

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • insinjöör

      taittolapapotkurissa purjehdittaessa lavat ovat vastakkain. kun konetta käytetään vaihde päällä, keskipakovoima avaa potkurin auki. taittolapapotkuria käytetään sen pienemmän vastuksen johdosta, venevauhti siis nousee. purjehdittaessa taittolapapotkurilla on tapana pitää vaihdetta "pakilla" jotta potkuri ei pyöri ja siten siis toimii halutulla tavalla.

      toivottavasti ei kuullosta liian näsäviisaalta, sillä se ei ole tarkoitus.

      • irtoaa

        Peruuttaessa kaksilapainen taittopotkuri on tehottomampi. Ennen peruutamista potkuri täytyy avata rynkäyttämällä konetta eteenpäin. Väittävät että Volvon uusi kolmilapainen olisi mainio. Toimii juttujen mukaan kuin kiinteälapainen. Tuttavalta irtosi kerran lapa potkurista. Se on ilmeisesti kuitenkin harvinaista.


      • Pilotti
        irtoaa kirjoitti:

        Peruuttaessa kaksilapainen taittopotkuri on tehottomampi. Ennen peruutamista potkuri täytyy avata rynkäyttämällä konetta eteenpäin. Väittävät että Volvon uusi kolmilapainen olisi mainio. Toimii juttujen mukaan kuin kiinteälapainen. Tuttavalta irtosi kerran lapa potkurista. Se on ilmeisesti kuitenkin harvinaista.

        Lapa, lienee kasattu huolimattomasti eli katson peiliin,saattaahan olla myös että osat olisivat kuluneet ajan saatossa. Kannattaa olla huolellinen kun asentaa talven jälkeen paikalleen. Kyse ei ollut prossisesta vaan taisi olla alua tai jotain muuta seosta.
        Tuskin uudemmista mitään irtoaa.


      • Pietro
        Pilotti kirjoitti:

        Lapa, lienee kasattu huolimattomasti eli katson peiliin,saattaahan olla myös että osat olisivat kuluneet ajan saatossa. Kannattaa olla huolellinen kun asentaa talven jälkeen paikalleen. Kyse ei ollut prossisesta vaan taisi olla alua tai jotain muuta seosta.
        Tuskin uudemmista mitään irtoaa.

        Itselläni on pieni purjevene, jossa on taittolapapotkuri. Se on pelannut moitteettomasti, mutta peruutettaessa se on vähän tehoton. En ole ottanut sitä koskaan pois talveksi, vaan siinä se on olla jollottanut yli pakkasten veneen alla. Kysynkin, miksi taittolapapotkuri pitäisi ottaa irti, jos siinä ei ole mitään vikaa.


      • Joakim
        irtoaa kirjoitti:

        Peruuttaessa kaksilapainen taittopotkuri on tehottomampi. Ennen peruutamista potkuri täytyy avata rynkäyttämällä konetta eteenpäin. Väittävät että Volvon uusi kolmilapainen olisi mainio. Toimii juttujen mukaan kuin kiinteälapainen. Tuttavalta irtosi kerran lapa potkurista. Se on ilmeisesti kuitenkin harvinaista.

        On totta, että on olemassa 2-lapaisia taittolapoja, jotka peruuttavat selkeästi huonommin kuin kiintolapainen. Tämä ei kuitenkaan ole mikään välttämättömyys, vaan on myös paljon laatupotkureita, jotka toimivat erinomaisesti peruutettaessa. Huonoon peruuttamiseen voi olla syynä liian kevyet lavat tai epäonnistumut aukeamismekanismi. Lapojen lukumäärä ei sinänsä tilannetta muuta.


      • Alfred G.N.
        Pietro kirjoitti:

        Itselläni on pieni purjevene, jossa on taittolapapotkuri. Se on pelannut moitteettomasti, mutta peruutettaessa se on vähän tehoton. En ole ottanut sitä koskaan pois talveksi, vaan siinä se on olla jollottanut yli pakkasten veneen alla. Kysynkin, miksi taittolapapotkuri pitäisi ottaa irti, jos siinä ei ole mitään vikaa.

        Tuttava vaihtoi yllä kehuttuun Volvon kolmilapaiseen. Kyseinen propelli oli hyvä myös jonkun muun mielestä, sillä se varastettiin syksyllä heti noston jälkeen!


      • alffa
        Joakim kirjoitti:

        On totta, että on olemassa 2-lapaisia taittolapoja, jotka peruuttavat selkeästi huonommin kuin kiintolapainen. Tämä ei kuitenkaan ole mikään välttämättömyys, vaan on myös paljon laatupotkureita, jotka toimivat erinomaisesti peruutettaessa. Huonoon peruuttamiseen voi olla syynä liian kevyet lavat tai epäonnistumut aukeamismekanismi. Lapojen lukumäärä ei sinänsä tilannetta muuta.

        Ehdottomasti samaa mieltä, itselläni 2-lapainen taittolapa toimii erinomaisen hyvin niin eteen kuin taakse - talviksi en ole irroittanut.

        Eikä ehdottomasti tarvii mitään "rynkäytystä" pakille kytkettäessä - aivan normaalisti vaan hiljaa pakitellen jarrutetaan laituriin tuloa - takuuvarma peli.

        Valmistajien asiassa onnistumisen suhteen eroja siis voi hyvinkin olla - suuresti.


      • perheveneilijä
        Pietro kirjoitti:

        Itselläni on pieni purjevene, jossa on taittolapapotkuri. Se on pelannut moitteettomasti, mutta peruutettaessa se on vähän tehoton. En ole ottanut sitä koskaan pois talveksi, vaan siinä se on olla jollottanut yli pakkasten veneen alla. Kysynkin, miksi taittolapapotkuri pitäisi ottaa irti, jos siinä ei ole mitään vikaa.

        potkurin irroitus vie viisi minuuttia jos on tumpelo, kokeneelta varmaankin kaksi. erikoistyökaluja ei tarvita ja uusi maksaa aivan ...keleesti. taitaapi olla otollinen kohde rosvoille.

        onko kellään muutes tietoa miten vakuutusyhtiö suhtautuu varastettuun potkuriin. ainakin volvon manuaali kun esittää, että potkuri tulisi irroittaa, puhdistaa ja säilyttää lämpimässä.


      • Gori
        Joakim kirjoitti:

        On totta, että on olemassa 2-lapaisia taittolapoja, jotka peruuttavat selkeästi huonommin kuin kiintolapainen. Tämä ei kuitenkaan ole mikään välttämättömyys, vaan on myös paljon laatupotkureita, jotka toimivat erinomaisesti peruutettaessa. Huonoon peruuttamiseen voi olla syynä liian kevyet lavat tai epäonnistumut aukeamismekanismi. Lapojen lukumäärä ei sinänsä tilannetta muuta.

        Onko käsitystä eri merkkien hyvyydestä? Onko Gori sellainen 'hyvä'? Vai joku muu?
        Vaihto jäykästä taittuvaan on nyt käsillä ja Gori tuntuu keskihintaiselta ja sitä on kehuttu. Halvempia löytyy. Ja kalliimpia.


    • 47 Pena

      Kiitoksia kaikille vastanneille, nyt ainakin tiedän asiasta jotakin kun keväällä alan etsimään tulevaa purttani.
      Hyvää joulua kaikille ja tietysti parempaa uutta-vuotta!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1199
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1034
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      129
      926
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      95
      785
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      291
      734
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      75
      649
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe