taittolapapotkuri

47 Pena

Minä olen aloittelija tällä saralla, tarkoituksena ostaa purjevene ensi kesäksi.
Nyt kysynkin tietäviltä mitä tarkoittaa taittolapapotkuri ja kuinka se toimii...

11

5108

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • insinjöör

      taittolapapotkurissa purjehdittaessa lavat ovat vastakkain. kun konetta käytetään vaihde päällä, keskipakovoima avaa potkurin auki. taittolapapotkuria käytetään sen pienemmän vastuksen johdosta, venevauhti siis nousee. purjehdittaessa taittolapapotkurilla on tapana pitää vaihdetta "pakilla" jotta potkuri ei pyöri ja siten siis toimii halutulla tavalla.

      toivottavasti ei kuullosta liian näsäviisaalta, sillä se ei ole tarkoitus.

      • irtoaa

        Peruuttaessa kaksilapainen taittopotkuri on tehottomampi. Ennen peruutamista potkuri täytyy avata rynkäyttämällä konetta eteenpäin. Väittävät että Volvon uusi kolmilapainen olisi mainio. Toimii juttujen mukaan kuin kiinteälapainen. Tuttavalta irtosi kerran lapa potkurista. Se on ilmeisesti kuitenkin harvinaista.


      • Pilotti
        irtoaa kirjoitti:

        Peruuttaessa kaksilapainen taittopotkuri on tehottomampi. Ennen peruutamista potkuri täytyy avata rynkäyttämällä konetta eteenpäin. Väittävät että Volvon uusi kolmilapainen olisi mainio. Toimii juttujen mukaan kuin kiinteälapainen. Tuttavalta irtosi kerran lapa potkurista. Se on ilmeisesti kuitenkin harvinaista.

        Lapa, lienee kasattu huolimattomasti eli katson peiliin,saattaahan olla myös että osat olisivat kuluneet ajan saatossa. Kannattaa olla huolellinen kun asentaa talven jälkeen paikalleen. Kyse ei ollut prossisesta vaan taisi olla alua tai jotain muuta seosta.
        Tuskin uudemmista mitään irtoaa.


      • Pietro
        Pilotti kirjoitti:

        Lapa, lienee kasattu huolimattomasti eli katson peiliin,saattaahan olla myös että osat olisivat kuluneet ajan saatossa. Kannattaa olla huolellinen kun asentaa talven jälkeen paikalleen. Kyse ei ollut prossisesta vaan taisi olla alua tai jotain muuta seosta.
        Tuskin uudemmista mitään irtoaa.

        Itselläni on pieni purjevene, jossa on taittolapapotkuri. Se on pelannut moitteettomasti, mutta peruutettaessa se on vähän tehoton. En ole ottanut sitä koskaan pois talveksi, vaan siinä se on olla jollottanut yli pakkasten veneen alla. Kysynkin, miksi taittolapapotkuri pitäisi ottaa irti, jos siinä ei ole mitään vikaa.


      • Joakim
        irtoaa kirjoitti:

        Peruuttaessa kaksilapainen taittopotkuri on tehottomampi. Ennen peruutamista potkuri täytyy avata rynkäyttämällä konetta eteenpäin. Väittävät että Volvon uusi kolmilapainen olisi mainio. Toimii juttujen mukaan kuin kiinteälapainen. Tuttavalta irtosi kerran lapa potkurista. Se on ilmeisesti kuitenkin harvinaista.

        On totta, että on olemassa 2-lapaisia taittolapoja, jotka peruuttavat selkeästi huonommin kuin kiintolapainen. Tämä ei kuitenkaan ole mikään välttämättömyys, vaan on myös paljon laatupotkureita, jotka toimivat erinomaisesti peruutettaessa. Huonoon peruuttamiseen voi olla syynä liian kevyet lavat tai epäonnistumut aukeamismekanismi. Lapojen lukumäärä ei sinänsä tilannetta muuta.


      • Alfred G.N.
        Pietro kirjoitti:

        Itselläni on pieni purjevene, jossa on taittolapapotkuri. Se on pelannut moitteettomasti, mutta peruutettaessa se on vähän tehoton. En ole ottanut sitä koskaan pois talveksi, vaan siinä se on olla jollottanut yli pakkasten veneen alla. Kysynkin, miksi taittolapapotkuri pitäisi ottaa irti, jos siinä ei ole mitään vikaa.

        Tuttava vaihtoi yllä kehuttuun Volvon kolmilapaiseen. Kyseinen propelli oli hyvä myös jonkun muun mielestä, sillä se varastettiin syksyllä heti noston jälkeen!


      • alffa
        Joakim kirjoitti:

        On totta, että on olemassa 2-lapaisia taittolapoja, jotka peruuttavat selkeästi huonommin kuin kiintolapainen. Tämä ei kuitenkaan ole mikään välttämättömyys, vaan on myös paljon laatupotkureita, jotka toimivat erinomaisesti peruutettaessa. Huonoon peruuttamiseen voi olla syynä liian kevyet lavat tai epäonnistumut aukeamismekanismi. Lapojen lukumäärä ei sinänsä tilannetta muuta.

        Ehdottomasti samaa mieltä, itselläni 2-lapainen taittolapa toimii erinomaisen hyvin niin eteen kuin taakse - talviksi en ole irroittanut.

        Eikä ehdottomasti tarvii mitään "rynkäytystä" pakille kytkettäessä - aivan normaalisti vaan hiljaa pakitellen jarrutetaan laituriin tuloa - takuuvarma peli.

        Valmistajien asiassa onnistumisen suhteen eroja siis voi hyvinkin olla - suuresti.


      • perheveneilijä
        Pietro kirjoitti:

        Itselläni on pieni purjevene, jossa on taittolapapotkuri. Se on pelannut moitteettomasti, mutta peruutettaessa se on vähän tehoton. En ole ottanut sitä koskaan pois talveksi, vaan siinä se on olla jollottanut yli pakkasten veneen alla. Kysynkin, miksi taittolapapotkuri pitäisi ottaa irti, jos siinä ei ole mitään vikaa.

        potkurin irroitus vie viisi minuuttia jos on tumpelo, kokeneelta varmaankin kaksi. erikoistyökaluja ei tarvita ja uusi maksaa aivan ...keleesti. taitaapi olla otollinen kohde rosvoille.

        onko kellään muutes tietoa miten vakuutusyhtiö suhtautuu varastettuun potkuriin. ainakin volvon manuaali kun esittää, että potkuri tulisi irroittaa, puhdistaa ja säilyttää lämpimässä.


      • Gori
        Joakim kirjoitti:

        On totta, että on olemassa 2-lapaisia taittolapoja, jotka peruuttavat selkeästi huonommin kuin kiintolapainen. Tämä ei kuitenkaan ole mikään välttämättömyys, vaan on myös paljon laatupotkureita, jotka toimivat erinomaisesti peruutettaessa. Huonoon peruuttamiseen voi olla syynä liian kevyet lavat tai epäonnistumut aukeamismekanismi. Lapojen lukumäärä ei sinänsä tilannetta muuta.

        Onko käsitystä eri merkkien hyvyydestä? Onko Gori sellainen 'hyvä'? Vai joku muu?
        Vaihto jäykästä taittuvaan on nyt käsillä ja Gori tuntuu keskihintaiselta ja sitä on kehuttu. Halvempia löytyy. Ja kalliimpia.


    • 47 Pena

      Kiitoksia kaikille vastanneille, nyt ainakin tiedän asiasta jotakin kun keväällä alan etsimään tulevaa purttani.
      Hyvää joulua kaikille ja tietysti parempaa uutta-vuotta!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

      Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
      Maailman menoa
      105
      5731
    2. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

      (Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      65
      2572
    3. Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.

      Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs
      Ikävä
      241
      1585
    4. Kaivattusi nimi vol.3

      Kaipaajankin nimi olisi kiva. 🥰
      Ikävä
      94
      1380
    5. Alkanut tuntua siltä

      Että taisi olla kusetusta koko homma alusta saakka.
      Ikävä
      124
      1097
    6. 6 vkoa kulunut ilman sua

      …ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo
      Ikävä
      8
      901
    7. Viestisi kaipaamallesi ihmiselle

      Mitä ajattelet tilanteestanne tänään?
      Ikävä
      65
      882
    8. Nii, mites ne

      Hampaat??
      Ikävä
      66
      857
    9. Joululahja/Jouluntoivotus

      Millainen kaivatulle
      Ikävä
      75
      798
    10. Salailu jatkuu, poliisi tutkii

      Nykyään Pienimäki toimii Ylitornion kaupunginjohtajana. HS tavoitti hänet puhelimitse. Pienimäki korosti, ettei ole enää
      Ähtäri
      17
      741
    Aihe