taittolapapotkuri

47 Pena

Minä olen aloittelija tällä saralla, tarkoituksena ostaa purjevene ensi kesäksi.
Nyt kysynkin tietäviltä mitä tarkoittaa taittolapapotkuri ja kuinka se toimii...

11

4963

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • insinjöör

      taittolapapotkurissa purjehdittaessa lavat ovat vastakkain. kun konetta käytetään vaihde päällä, keskipakovoima avaa potkurin auki. taittolapapotkuria käytetään sen pienemmän vastuksen johdosta, venevauhti siis nousee. purjehdittaessa taittolapapotkurilla on tapana pitää vaihdetta "pakilla" jotta potkuri ei pyöri ja siten siis toimii halutulla tavalla.

      toivottavasti ei kuullosta liian näsäviisaalta, sillä se ei ole tarkoitus.

      • irtoaa

        Peruuttaessa kaksilapainen taittopotkuri on tehottomampi. Ennen peruutamista potkuri täytyy avata rynkäyttämällä konetta eteenpäin. Väittävät että Volvon uusi kolmilapainen olisi mainio. Toimii juttujen mukaan kuin kiinteälapainen. Tuttavalta irtosi kerran lapa potkurista. Se on ilmeisesti kuitenkin harvinaista.


      • Pilotti
        irtoaa kirjoitti:

        Peruuttaessa kaksilapainen taittopotkuri on tehottomampi. Ennen peruutamista potkuri täytyy avata rynkäyttämällä konetta eteenpäin. Väittävät että Volvon uusi kolmilapainen olisi mainio. Toimii juttujen mukaan kuin kiinteälapainen. Tuttavalta irtosi kerran lapa potkurista. Se on ilmeisesti kuitenkin harvinaista.

        Lapa, lienee kasattu huolimattomasti eli katson peiliin,saattaahan olla myös että osat olisivat kuluneet ajan saatossa. Kannattaa olla huolellinen kun asentaa talven jälkeen paikalleen. Kyse ei ollut prossisesta vaan taisi olla alua tai jotain muuta seosta.
        Tuskin uudemmista mitään irtoaa.


      • Pietro
        Pilotti kirjoitti:

        Lapa, lienee kasattu huolimattomasti eli katson peiliin,saattaahan olla myös että osat olisivat kuluneet ajan saatossa. Kannattaa olla huolellinen kun asentaa talven jälkeen paikalleen. Kyse ei ollut prossisesta vaan taisi olla alua tai jotain muuta seosta.
        Tuskin uudemmista mitään irtoaa.

        Itselläni on pieni purjevene, jossa on taittolapapotkuri. Se on pelannut moitteettomasti, mutta peruutettaessa se on vähän tehoton. En ole ottanut sitä koskaan pois talveksi, vaan siinä se on olla jollottanut yli pakkasten veneen alla. Kysynkin, miksi taittolapapotkuri pitäisi ottaa irti, jos siinä ei ole mitään vikaa.


      • Joakim
        irtoaa kirjoitti:

        Peruuttaessa kaksilapainen taittopotkuri on tehottomampi. Ennen peruutamista potkuri täytyy avata rynkäyttämällä konetta eteenpäin. Väittävät että Volvon uusi kolmilapainen olisi mainio. Toimii juttujen mukaan kuin kiinteälapainen. Tuttavalta irtosi kerran lapa potkurista. Se on ilmeisesti kuitenkin harvinaista.

        On totta, että on olemassa 2-lapaisia taittolapoja, jotka peruuttavat selkeästi huonommin kuin kiintolapainen. Tämä ei kuitenkaan ole mikään välttämättömyys, vaan on myös paljon laatupotkureita, jotka toimivat erinomaisesti peruutettaessa. Huonoon peruuttamiseen voi olla syynä liian kevyet lavat tai epäonnistumut aukeamismekanismi. Lapojen lukumäärä ei sinänsä tilannetta muuta.


      • Alfred G.N.
        Pietro kirjoitti:

        Itselläni on pieni purjevene, jossa on taittolapapotkuri. Se on pelannut moitteettomasti, mutta peruutettaessa se on vähän tehoton. En ole ottanut sitä koskaan pois talveksi, vaan siinä se on olla jollottanut yli pakkasten veneen alla. Kysynkin, miksi taittolapapotkuri pitäisi ottaa irti, jos siinä ei ole mitään vikaa.

        Tuttava vaihtoi yllä kehuttuun Volvon kolmilapaiseen. Kyseinen propelli oli hyvä myös jonkun muun mielestä, sillä se varastettiin syksyllä heti noston jälkeen!


      • alffa
        Joakim kirjoitti:

        On totta, että on olemassa 2-lapaisia taittolapoja, jotka peruuttavat selkeästi huonommin kuin kiintolapainen. Tämä ei kuitenkaan ole mikään välttämättömyys, vaan on myös paljon laatupotkureita, jotka toimivat erinomaisesti peruutettaessa. Huonoon peruuttamiseen voi olla syynä liian kevyet lavat tai epäonnistumut aukeamismekanismi. Lapojen lukumäärä ei sinänsä tilannetta muuta.

        Ehdottomasti samaa mieltä, itselläni 2-lapainen taittolapa toimii erinomaisen hyvin niin eteen kuin taakse - talviksi en ole irroittanut.

        Eikä ehdottomasti tarvii mitään "rynkäytystä" pakille kytkettäessä - aivan normaalisti vaan hiljaa pakitellen jarrutetaan laituriin tuloa - takuuvarma peli.

        Valmistajien asiassa onnistumisen suhteen eroja siis voi hyvinkin olla - suuresti.


      • perheveneilijä
        Pietro kirjoitti:

        Itselläni on pieni purjevene, jossa on taittolapapotkuri. Se on pelannut moitteettomasti, mutta peruutettaessa se on vähän tehoton. En ole ottanut sitä koskaan pois talveksi, vaan siinä se on olla jollottanut yli pakkasten veneen alla. Kysynkin, miksi taittolapapotkuri pitäisi ottaa irti, jos siinä ei ole mitään vikaa.

        potkurin irroitus vie viisi minuuttia jos on tumpelo, kokeneelta varmaankin kaksi. erikoistyökaluja ei tarvita ja uusi maksaa aivan ...keleesti. taitaapi olla otollinen kohde rosvoille.

        onko kellään muutes tietoa miten vakuutusyhtiö suhtautuu varastettuun potkuriin. ainakin volvon manuaali kun esittää, että potkuri tulisi irroittaa, puhdistaa ja säilyttää lämpimässä.


      • Gori
        Joakim kirjoitti:

        On totta, että on olemassa 2-lapaisia taittolapoja, jotka peruuttavat selkeästi huonommin kuin kiintolapainen. Tämä ei kuitenkaan ole mikään välttämättömyys, vaan on myös paljon laatupotkureita, jotka toimivat erinomaisesti peruutettaessa. Huonoon peruuttamiseen voi olla syynä liian kevyet lavat tai epäonnistumut aukeamismekanismi. Lapojen lukumäärä ei sinänsä tilannetta muuta.

        Onko käsitystä eri merkkien hyvyydestä? Onko Gori sellainen 'hyvä'? Vai joku muu?
        Vaihto jäykästä taittuvaan on nyt käsillä ja Gori tuntuu keskihintaiselta ja sitä on kehuttu. Halvempia löytyy. Ja kalliimpia.


    • 47 Pena

      Kiitoksia kaikille vastanneille, nyt ainakin tiedän asiasta jotakin kun keväällä alan etsimään tulevaa purttani.
      Hyvää joulua kaikille ja tietysti parempaa uutta-vuotta!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      61
      3757
    2. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      49
      3000
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      2914
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      366
      1970
    5. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      73
      1152
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1141
    7. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      210
      1125
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      27
      949
    9. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      47
      931
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      108
      918
    Aihe