Voiko kyseisen traktorin ohjausvaihteesta säätää väljyyden pois vai pitääkö uusia koko ohjausvaihde ?
McCormick B414 vm.1964. Ohjauksen väljyys.
10
2611
Vastaukset
- Intiassa_matkannut
Onhan siinä säädöt, mutta usein näissä vanhoissa traktoreissa "klappia" on tullut juuri ohjauksen keskikohdalle ja säädöt yleensä jäykistävät ohjausta ääriasennoissa.
Kokeile säätää välykset pois ja jos ei onnistu, niin uusi ohjausvaihde ei paljoa maksa tarvikeliikkeissä esim IKH:n sivuilta voit etsiä.
Jos viitsit itse käydä Intiasta hakemassa tienaa saamalla vielä hyvä matkankin, Mahindra valmistaa vielä näitä traktoreista siellä, joten varaosia löytyy hyvin, vaikka koko traktori!- toinenraktorimies
tuo uusi ohjausvaihde on kyllä vähän hinnakas. jos alkuperäisellä ulkonäöllä ei ole väliä, niin kannattaa mielummin laittaa rahansa uuteen orbitrol ohjauspumppuun ja hommata traktoriromikselta ohjaus-sylinteri.
itse laitoin mf3060 ohjaus-sylinterin. sylinterille 10mm rautalevy etukehdon ja moottorin väliin. sylkky kiinni tähän levyyn.
sisemmät nivelet massikasta ja ulommaisiksi natikan omat nivelet -en nyt muista kummalta puolen traktoria on se normaalikätisellä putkikierteellä (3/4") oleva nivel(helpompi löytää kierretappi), vai oliko jompi kumpi pitkittäisestä nivelestä -en muista enää tarkasti. tähän väliin sorvaa raidetangonpätkät ja kierretapeilla kierteet päihin.
orbitroliksi "open center-non reaction-integroidulla prioriteettiventtiilillä" on kompakti rakenne ja ei tarvi hirveesti putkittaa.
laitoin m&s-hydraulic´n HKUS100/5/3-150 orbitrolin ja PRDD40/7 prioriteettiventtiilin.
ohjaus akseliksi sopivan pitkä ja sopivalla päällä oleva, että löytää ratin helposti romikselta.
tosi mukava pyöritellä nyt. - Intiassa_matkannut
toinenraktorimies kirjoitti:
tuo uusi ohjausvaihde on kyllä vähän hinnakas. jos alkuperäisellä ulkonäöllä ei ole väliä, niin kannattaa mielummin laittaa rahansa uuteen orbitrol ohjauspumppuun ja hommata traktoriromikselta ohjaus-sylinteri.
itse laitoin mf3060 ohjaus-sylinterin. sylinterille 10mm rautalevy etukehdon ja moottorin väliin. sylkky kiinni tähän levyyn.
sisemmät nivelet massikasta ja ulommaisiksi natikan omat nivelet -en nyt muista kummalta puolen traktoria on se normaalikätisellä putkikierteellä (3/4") oleva nivel(helpompi löytää kierretappi), vai oliko jompi kumpi pitkittäisestä nivelestä -en muista enää tarkasti. tähän väliin sorvaa raidetangonpätkät ja kierretapeilla kierteet päihin.
orbitroliksi "open center-non reaction-integroidulla prioriteettiventtiilillä" on kompakti rakenne ja ei tarvi hirveesti putkittaa.
laitoin m&s-hydraulic´n HKUS100/5/3-150 orbitrolin ja PRDD40/7 prioriteettiventtiilin.
ohjaus akseliksi sopivan pitkä ja sopivalla päällä oleva, että löytää ratin helposti romikselta.
tosi mukava pyöritellä nyt.Tuo ohjausvaihde kannattaa tuoda itse Intiasta, lennot meno/paluu maksaa n. 350€ ja Mahindran varaosakaupassa tuo simpukka ei maksa mahdottomia, tulee ilmainen Intian matkakin kaupanpäälle
- B414
Onko "klappia" paljon? Ohjausvaihde v-mäinen vaihdettava kun ohjausakseli menee tankin lävitse. Joutuu purkamaan enenmmän kun montaa muuta mallia.
Omaan vaihdoin ohjausnivelet niin ajettavuus parani huomattavasti. Ei enään pelota ajella yli 20 km/h...- eisenveemäisempi
Kerrohan ihan esimerkiksi joku traktori, jossa ei joutuisi purkamaan ohjausvaihteen vuoksi?
Ei meinaan ole Kormikki sen kummempi, kuin muutkaan. Irroita ohjausvaihde nyt vaikka Ford 3000 traktorista... - B414
Sorry. Kirjoitin epäselvästi. Kun kirjoitin että ohjausakseli menee tankin läpi, niin tarkoitin sillä että kormikin tankissa reikä jonka lävitse ohjausakseli menee, eli tankki ei ole u:n muotoisena akselin päällä kuten monessa muussa traktorissa. Eli tankkia ei voi kohottaa että ohjausvaihteen saa irti, vaan se pitää pujottaa akselia pitkin pois.
- helpponakkikormikissa
B414 kirjoitti:
Sorry. Kirjoitin epäselvästi. Kun kirjoitin että ohjausakseli menee tankin läpi, niin tarkoitin sillä että kormikin tankissa reikä jonka lävitse ohjausakseli menee, eli tankki ei ole u:n muotoisena akselin päällä kuten monessa muussa traktorissa. Eli tankkia ei voi kohottaa että ohjausvaihteen saa irti, vaan se pitää pujottaa akselia pitkin pois.
Kyllä sitä purkamista riittää muissakin traktoreissa, kuin Kormikissa. Ei se ohjausvaihde niin vain lähde, jotkut traktorit on suorastaan tehty ohjausvaihteen ympärille... Ja kokeile huviksesi ohjausvaihteeen purkamista tosiaan tonni-sarjan Fordista, vaikka ilman hyttiäkin, niin saat purkaa (tosi v##mäinen purkaa) aika paljon, että on ohjausvaihde käsillä.
- harrastelia49
Kyllä voi simpukan kyljessä on säätöruuvi,jos klappi on siinä sen tietää kun ohjatessa ratinvarressa on ylös alas liikettä. T.Harrastaja
- säätämälläeiainaonnistu
Ei sitä väljyyttä voi säätää aina. Nimittäin vanhemiten ohjausvaihteen keskialue kuluu äärialueita enemän ja väljyyden säätäminen tulee vaikeaksi. Nimittäin jos välljyyden säätää pois keskikohdalta, muuttuu ohjaus todella jäykäksi ääriasennoissa ja ohjauksesta tulee jopa vaarallinen, kun ohjaus ei välttämättä palauta, vaan "kanittaa" ääriasentoihin.
Toki säätämisellä voi hakea kompromissia, jos ohjausvaihde ei ole NIIN paljon kulunut, että sopivalla säädöllä onnistuu saamaan pois "klappia" ohjauksesta kuitenkaan ohjauksen muuttumatta ääriasennoissa vielä kohtuuttoman jäykäksi.
Kuluneita osia voi toki vaihtaa ohjausvaihteeseen, joten koko ohjausvaihdetta ei tarvitse uusia. Ohjausvaihdetta purkamatta en suosittele hankkimaan uusia osia, sillä aina samat osat eivät ole kuluneet ja lisäksi joissakin traktoreissa on useat alihankkijat valmistaneet ohjausvaihteitakin ja osien eroavaisuuksia on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692733
- 632674
- 681792
- 241627
- 201550
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91490- 151392
- 481247
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81207