kasvit kannossa

tonttu

miten saatte kasvit kasvamaan kannossa? sopivatko siihen jotkut tietyt lajit ja miten kannot voi putsata jos niissä kasvaa kasveja. akvassani on magrove juuria.ja sitten vielä kysymys kivistä. olen katsellut akvaario kauppoja mutta niistä saa vain kaikenlaisia korallin näköisiä reikäisiä möykkyjä. onko olemassa mitään luonnollisen näköisiä kiviä mitä suomen luonnossakin näkee? mistähän niitä saisi?

7

651

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hessu

      Juurakossa kasvaa anubiaat ja jaavansaniainen vaikkapa, ei niihin mitä tahansa voi laittaa. Ne sidotaan vaikka siimalla alussa kiinni kunnes juurtuvat. Ja niin...miksi kukaan ostaisi kiviä kun niitä saa luonnostakin! tällä kelillä vaikka sillanaluset on vielä lumettomana ja virtaavat joet myös, sinne vaan =)

      • tonttu

        olen aina luullut että kiviä ei saa laittaa luonnosta akvaarioon. olen möksältä löytänyt paljon hienoja kiviä missä on katin kultaa. käykö? luulin että kivistä liukenee jotakin veteen jos ei ole oikeanlaisia. meen kyllä sitten heti möyriin takapihalle! :D siitä vielä että miten kannot voi putsata jos ne rehottelee kasveista.taitaa olla siinä sitten aika ikuisia vai? meinaan kyllä kokeilla joka tapauksessa. sen verran hauskalta kuulostaa...


      • aqua
        tonttu kirjoitti:

        olen aina luullut että kiviä ei saa laittaa luonnosta akvaarioon. olen möksältä löytänyt paljon hienoja kiviä missä on katin kultaa. käykö? luulin että kivistä liukenee jotakin veteen jos ei ole oikeanlaisia. meen kyllä sitten heti möyriin takapihalle! :D siitä vielä että miten kannot voi putsata jos ne rehottelee kasveista.taitaa olla siinä sitten aika ikuisia vai? meinaan kyllä kokeilla joka tapauksessa. sen verran hauskalta kuulostaa...

        Akvaan voi laittaa luonnosta kiviä, kuhan ne kiehauttaa kuumassa vedessä.
        Näin mä olen ainakin tehnyt, eikä mitään sairauksia ym. ole ilmennyt kivistä.


      • ei pidä
        tonttu kirjoitti:

        olen aina luullut että kiviä ei saa laittaa luonnosta akvaarioon. olen möksältä löytänyt paljon hienoja kiviä missä on katin kultaa. käykö? luulin että kivistä liukenee jotakin veteen jos ei ole oikeanlaisia. meen kyllä sitten heti möyriin takapihalle! :D siitä vielä että miten kannot voi putsata jos ne rehottelee kasveista.taitaa olla siinä sitten aika ikuisia vai? meinaan kyllä kokeilla joka tapauksessa. sen verran hauskalta kuulostaa...

        Niistä tosiaan saattaa liueta metalleja ja muista, että jotkin kivet saattavat sis. kalkkia (saat selville, kun lorautat suoalahappoa päälle: jos kuohuu, on kalkkia, ei välttämättä soiv altaaseesi). Punaiset graniittikivet on turvallisimpia. Jotkut huokoiset kivilajit ovat saattaneet imeä esim. vanhoja öljypäästöjä (rannoilla) ja pesemisestä huolimatta ne sitten liukenevat akvaveteen karmein seurauksin (kokemusta on). Summa summarum. Luonnosta löytyy paljon hyviä kiviä, kunhan tietää mitä voi ottaa.


      • Timppa
        tonttu kirjoitti:

        olen aina luullut että kiviä ei saa laittaa luonnosta akvaarioon. olen möksältä löytänyt paljon hienoja kiviä missä on katin kultaa. käykö? luulin että kivistä liukenee jotakin veteen jos ei ole oikeanlaisia. meen kyllä sitten heti möyriin takapihalle! :D siitä vielä että miten kannot voi putsata jos ne rehottelee kasveista.taitaa olla siinä sitten aika ikuisia vai? meinaan kyllä kokeilla joka tapauksessa. sen verran hauskalta kuulostaa...

        Moi!

        Nyrkkisääntönä voisi olla, että mitää kiviä, jotka kiiltävät ei kannata laittaa, kiilteet tuppaavat ajan mittaan liukenevan veteen ja muutavan kovuusarvoja. Samoin, jos kivessä on ruostetta: siitä tulee liukenemaan rautaa veteen eikä se(kään) ole hyväksi. Graniittit ja Gneissti ovat OK (ja monet muut).

        Timppa


    • susu

      niitä luonnosta löytyviä kiviä voi ihan hyvin laittaa. ei edes tarvitse keitellä. kunhan pesaset kuumalla vedellä. ja ne pitää kerätä sellaselta puhtaalta paikalta. ei siis mistään ihan tien vierestä kannata ;)
      ja kivien pitää olla mieluiten pyöreitä. ei teräviä reunoja. en osaa sanoa kuinka tarkkaa tämä kyllä on... mutta itse käytän vain pyöreitä.
      itselläni kasvaa kannossa jaavansammalta toisessa päädyssä. tosi komean näköinen puska kun antaa rauhassa kasvaa. sitä ei tarvitse kiinnittää oikein mitenkään. asetat vain siihen viereen niin se ottaa itse kiinni :) ja sitten jaavansaniaisen windelow-muoto on kanssa tosi komea ;)
      jos haluat poistaa kasveja kannosta niin kannattaa varmaan vaan kiskoa ne irti ja sitten veden alla nyppiä juuria pois jos ne häiritsee. juuret kyllä varmaan mätänee itsekseenkin pois mutten osaa sanoa kuinka kauan se kestää.

      • susu

        niin tosiaan, jos keräät niitä kiviä jostain vesistöstä tai rannalta niin sitten kyllä varmaan kannattaa keittää. niissä kun voi sitten olla ehkä jotain järvikalojen sairauksien aiheuttajia... :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      296
      3178
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1723
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      86
      1254
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1243
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1149
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1148
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      43
      1020
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      954
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      896
    10. Liikennesäännöt

      Uuden ohitustien myötä torkkolantieltä tulevia kuuluu väistää tai ainakin kuuluisi väistää, jos he tulevat ollintielle.
      Pyhäjärvi
      11
      814
    Aihe