miten saatte kasvit kasvamaan kannossa? sopivatko siihen jotkut tietyt lajit ja miten kannot voi putsata jos niissä kasvaa kasveja. akvassani on magrove juuria.ja sitten vielä kysymys kivistä. olen katsellut akvaario kauppoja mutta niistä saa vain kaikenlaisia korallin näköisiä reikäisiä möykkyjä. onko olemassa mitään luonnollisen näköisiä kiviä mitä suomen luonnossakin näkee? mistähän niitä saisi?
kasvit kannossa
7
757
Vastaukset
- hessu
Juurakossa kasvaa anubiaat ja jaavansaniainen vaikkapa, ei niihin mitä tahansa voi laittaa. Ne sidotaan vaikka siimalla alussa kiinni kunnes juurtuvat. Ja niin...miksi kukaan ostaisi kiviä kun niitä saa luonnostakin! tällä kelillä vaikka sillanaluset on vielä lumettomana ja virtaavat joet myös, sinne vaan =)
- tonttu
olen aina luullut että kiviä ei saa laittaa luonnosta akvaarioon. olen möksältä löytänyt paljon hienoja kiviä missä on katin kultaa. käykö? luulin että kivistä liukenee jotakin veteen jos ei ole oikeanlaisia. meen kyllä sitten heti möyriin takapihalle! :D siitä vielä että miten kannot voi putsata jos ne rehottelee kasveista.taitaa olla siinä sitten aika ikuisia vai? meinaan kyllä kokeilla joka tapauksessa. sen verran hauskalta kuulostaa...
- aqua
tonttu kirjoitti:
olen aina luullut että kiviä ei saa laittaa luonnosta akvaarioon. olen möksältä löytänyt paljon hienoja kiviä missä on katin kultaa. käykö? luulin että kivistä liukenee jotakin veteen jos ei ole oikeanlaisia. meen kyllä sitten heti möyriin takapihalle! :D siitä vielä että miten kannot voi putsata jos ne rehottelee kasveista.taitaa olla siinä sitten aika ikuisia vai? meinaan kyllä kokeilla joka tapauksessa. sen verran hauskalta kuulostaa...
Akvaan voi laittaa luonnosta kiviä, kuhan ne kiehauttaa kuumassa vedessä.
Näin mä olen ainakin tehnyt, eikä mitään sairauksia ym. ole ilmennyt kivistä. - ei pidä
tonttu kirjoitti:
olen aina luullut että kiviä ei saa laittaa luonnosta akvaarioon. olen möksältä löytänyt paljon hienoja kiviä missä on katin kultaa. käykö? luulin että kivistä liukenee jotakin veteen jos ei ole oikeanlaisia. meen kyllä sitten heti möyriin takapihalle! :D siitä vielä että miten kannot voi putsata jos ne rehottelee kasveista.taitaa olla siinä sitten aika ikuisia vai? meinaan kyllä kokeilla joka tapauksessa. sen verran hauskalta kuulostaa...
Niistä tosiaan saattaa liueta metalleja ja muista, että jotkin kivet saattavat sis. kalkkia (saat selville, kun lorautat suoalahappoa päälle: jos kuohuu, on kalkkia, ei välttämättä soiv altaaseesi). Punaiset graniittikivet on turvallisimpia. Jotkut huokoiset kivilajit ovat saattaneet imeä esim. vanhoja öljypäästöjä (rannoilla) ja pesemisestä huolimatta ne sitten liukenevat akvaveteen karmein seurauksin (kokemusta on). Summa summarum. Luonnosta löytyy paljon hyviä kiviä, kunhan tietää mitä voi ottaa.
- Timppa
tonttu kirjoitti:
olen aina luullut että kiviä ei saa laittaa luonnosta akvaarioon. olen möksältä löytänyt paljon hienoja kiviä missä on katin kultaa. käykö? luulin että kivistä liukenee jotakin veteen jos ei ole oikeanlaisia. meen kyllä sitten heti möyriin takapihalle! :D siitä vielä että miten kannot voi putsata jos ne rehottelee kasveista.taitaa olla siinä sitten aika ikuisia vai? meinaan kyllä kokeilla joka tapauksessa. sen verran hauskalta kuulostaa...
Moi!
Nyrkkisääntönä voisi olla, että mitää kiviä, jotka kiiltävät ei kannata laittaa, kiilteet tuppaavat ajan mittaan liukenevan veteen ja muutavan kovuusarvoja. Samoin, jos kivessä on ruostetta: siitä tulee liukenemaan rautaa veteen eikä se(kään) ole hyväksi. Graniittit ja Gneissti ovat OK (ja monet muut).
Timppa
- susu
niitä luonnosta löytyviä kiviä voi ihan hyvin laittaa. ei edes tarvitse keitellä. kunhan pesaset kuumalla vedellä. ja ne pitää kerätä sellaselta puhtaalta paikalta. ei siis mistään ihan tien vierestä kannata ;)
ja kivien pitää olla mieluiten pyöreitä. ei teräviä reunoja. en osaa sanoa kuinka tarkkaa tämä kyllä on... mutta itse käytän vain pyöreitä.
itselläni kasvaa kannossa jaavansammalta toisessa päädyssä. tosi komean näköinen puska kun antaa rauhassa kasvaa. sitä ei tarvitse kiinnittää oikein mitenkään. asetat vain siihen viereen niin se ottaa itse kiinni :) ja sitten jaavansaniaisen windelow-muoto on kanssa tosi komea ;)
jos haluat poistaa kasveja kannosta niin kannattaa varmaan vaan kiskoa ne irti ja sitten veden alla nyppiä juuria pois jos ne häiritsee. juuret kyllä varmaan mätänee itsekseenkin pois mutten osaa sanoa kuinka kauan se kestää.- susu
niin tosiaan, jos keräät niitä kiviä jostain vesistöstä tai rannalta niin sitten kyllä varmaan kannattaa keittää. niissä kun voi sitten olla ehkä jotain järvikalojen sairauksien aiheuttajia... :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1291313
- 99833
- 75640
- 50567
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa11481ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40454Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m149408Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..30387Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;174372- 25368