Moottorin vikavalo Seat Ibiza

ihmep

Moottorin vikavalo syttyi kun auto sammui vaihteelle peruuttaessa. OBD-lukija antaa vikakoodia; P1151, long term fuel trim, (add) system too lean. Käy siis liian laihalla kai. Vuotavia letkuja ei ole, map-anturi putsattu, ym. Vika voisi ehkä olla lambda-anturissa. Kuitenkin 2 viikkoa sitten tehdyissä päästömittauksissa oli kaikki arvot kunnossa. Tyhjäkäyntikierrokset aika korkeat, ja kaasu tuntuu jotenkin liian herkältä. Voiko lambda rikkoontua auton sammuessa?

3

2589

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaasuttaja

      Eikö lambda anna oman koodinsa? Anturivika se vois kyllä olla. Kaasupolkimen asentotunnistin tai joku.
      Mulla hajos kerran katti ja siitä tuli koodi laiha seos ,vaikka seos oli oikeesti liian rikas sillä lambda sekosi kun kaasut ei menny kunnolla putken läpi.

      Se on varmaan ns.varaohjelmalla joka nostaa tyhjäkäyntiä että pääsee varmemmin korjaamolle.

    • 196

      Anturi vika voisi olla, kuten edellä oleva mainitsi jos ei vuotoja ole missään ja b-paineet ok? Omassa ei tullut vikakoodia minkäänlaista ja vaihdoin IMM ja kaasuläpäntunnistimen niin rupes seokset korjaantumaan. Laihalla kävi pakokaasumittausten mukaan.

      En osaa varmaksi sanoa antaako lambda oman koodinsa, mutta yleensä mitä vastaan tullut niin on vikakoodin antanut jos lambda sökö.

      Tälläistä löysin googlettamalla kyseisestä vikakoodista lontoon kielellä:

      Possible Causes
      Intake System faulty/leaking
      Fuel Pressure, Fuel Pressure Regulator and Fuel Pump faulty
      Fuel Injectors faulty/leaking
      Exhaust System faulty/leaking
      Activated-Charcoal Filter/System faulty/leaking
      Secondary Air Injection System faulty/leaking
      Lambda/Oxygen Sensor(s) before Catalytic Converter faulty
      Lambda/Oxygen Sensor(s) after Catalytic Converter faulty


      Possible Solutions
      Check Intake System for Leaks
      Check Fuel Pressure, Fuel Pressure Regulator and Fuel Pump
      Check Fuel Injectors
      Check Exhaust System for Leaks
      Check Activated-Charcoal Filter/System
      Check Secondary Air Injection System
      Check Lambda/Oxygen Sensor(s) before Catalytic Converter
      Check Lambda/Oxygen Sensor(s) after Catalytic Converter

      Ei lue tuossa TPS anturista mitään, mutta sen pystyt itse tarkistamaan yleismittarilla helposti ja muutkin anturit.

    • ihmep

      Noniin, vika saatu selvitettyä aika varmasti. Nettiautoa selaillessa huomasin oman autoni vanhan myynti-ilmoituksen alkuvuodelta. Katalysaattorissa reikä jonka takia MIL valo. Täytyy tutkia voiko sitä paikata.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4091
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3428
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2979
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2911
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2244
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2181
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1945
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1940
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1889
    Aihe