Sakot alaikäiselle

kissanainen123456

Moikka! Olen 16-vuotias, ja sain vappuna sakon alkoholin hallussapidosta. Sakko ei ole vieläkään tullut postissa, vaikka kolme viikkoa on jo kulunut. Kauankohan sakon tulemisessa vielä kestää? Ja tuleeko se kirje mun omalla nimellä, vai vanhempien nimellä? Sakkohan pitäisi maksaa 2 viikon kuluessa, mutta en ole voinut kun sitä ei ole postissa tullut. Tuleeko tästä lisäseuraamuksia, kun en ole ajoissa sakkoa maksanut?

3

1236

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3-2

      Mistähän tiedät, että sait sakot ? Laittomasta hallussapidosta tosin seuraa sakko, mutta se annettaan tiedoksi heti. Jos asianomainen on esim. niin humalassa, ettei hän tiedä tästä maailmasta mitään, niin tällaiselle sakko voidaan antaa myöhemminkin vuoden kuluessa, joka on tiedoksiannon vanhenemisaika.
      Sakko, eli rangaistusvaatimus on annettava rikkeen tehneelle henkilökohtaisesti, joten sitä ei voi lähettää postissa.

      Yleensä poliisi kutsuu henkilön poliisiasemalle rangaistusmääräyksen tiedoksiantoa varten. Kutsu voidaan suorittaa monella eri tavalla, esim. kirjeellä, joka tietysti tulee kotiin rikkeen tehneen nimellä. Jos vanhempien satikuti pelottaa, niin poliisille voi myös soittaa ja sopia, koska käy sakon noutamassa.
      Todennäköisesti vanhemmat saavat kuitenkin tietoonsa tapauksen, koska poliisi ilmoittaa lastensuojeluun, sieltä taas otetaan yhteyttä kotiin.

    • AinaLastensuojelu

      Kuten edellinen sanoi, niin poliisi ilmoittaa kaikki alaikäisen juopumistapaukset lastensuojeluun, ja sieltä sitten aikanaan otetaan yhteyttä vanhempiisi. Saat sakot, tai et.
      Tuo on poliisin käytäntö aina nykyään.

    • prosekuuttori

      Todella erikoinen kysymys. Kysyjä ilmoittaa saaneensa sakon, mutta odottaa vielä jotain postista. Eli todennäköisesti mitään sakkoa ei ole siis annettu, jollet saanut sakkolappua käteen. Postista sitä ei ainkaan tule. Mahdollista tietysti on, että asiaan liittyy jotain muutakin ja siitä on kirjattu rikosilmoitus ja kutsu kuulusteluun tulee myöhemmin. Vaikeaa on näillä tiedoilla antaa tarkempaa vastausta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4853
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2300
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1826
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1520
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1161
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1136
    Aihe