Varjon vaikutus

Montapinetäsuurta

Kannattaako mieluummin hankkia monta pientä paneelia kuin muutama suuri? Katsoin Youtubesta kuvaavaa videota varjon vaikutuksesta ja kyllähän se hirmuinen on.

7

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sit-ne-lataa

      No, laita panelit sellaiseen paikkaan että klo 8 - 16 välillä ei osu varjoja paneeliin, tarvittaessa puita nurin.

    • Aloittaja55

      Se on purjeveneessä vähän vaikeaa. Aina sattuu varjo johonkin johonkin aikaan päivästä suunnasta riippuen.

    • Jaakko_M

      No juu, eihän purjevenettä voida ajaa aina niin, että paneelit olisivat juuri aurinkoa kohti. Laittaisin useamman 24V-paneelin rinnan kytkettyinä ja MPPT-säädin ohjaamaan latausta akkuihin.

    • Semmoistapa

      Perusteellisesti jos asiaa lähdetään ajattelemaan niin lähdetään liikkeelle järjestelmän aivoista, eli lataussäätimestä. Se kannattaa reilusti ylimitoittaa. Yleensä riittää 30A säädin.

      Tämän jälkeen voidaan lähteä liikkeelle 100W panelilla joka sijoitetaan vaikka katolle, katon suuntaisesti. Katolle siksi että yleensä se on varjottomin paikka veneessä. Jos yhdellä panelilla ei pärjätä hankitaan toinen rinnalle jos aurinkoisena päivänä loppuu virta kesken. Suuntauksella ei ole niinkään merkitystä jos se on olosuhteista johtuen vaikeaa optimoida tuottoa. Paneli tuottaa tästä huolimatta vaikka se olisi katolla.

      Riittävä paneliston laskeminen viikonloppukäyttö: Keskimääräinen vuorokausi kulutus X 0,7 = Vaadittu tuotto päivässä.

      Esimerkki: 20Ah X 0,7 = 14Ah

      Vaaditun panelitehon laskeminen:
      PWM-säädin 14Ah / 8h X 17,5V (Panelin Vmmp jännite) = ~30W -> Pyöristys seuraavaa paneli kokoon 50W
      MPPT-säädin 14Ah / 8h X 13,8V (Akun latausjännite)= ~24W -> Pyöristys seuraavaa paneli kokoon 50W

      Riittävän paneliston laskeminen viikoksi: Keskimääräinen vuorokausi kulutus = Vaadittu tuotto päivässä

      Vaaditun panelitehon laskeminen:
      PWM-säädin 20Ah / 8h X 17,5V = ~43W -> Pyöristys seuraavaa paneli kokoon 50W
      MPPT-säädin 20Ah / 8h X 13,8V = ~35W -> Pyöristys seuraavaa paneli kokoon 50W

      Akuston mitoitus:

      Viikonloppu: Keskimääräinen kulutus X 1,5 kerroin (ns. startti akuilla kerroin on 1,7) X 2 päivää = Akun minimi kapasiteetti
      Viikko: Keskimääräinen kulutus X 1,5 kerroin (ns. startti akuilla kerroin on 1,7) X 5 päivää= Akun minimi kapasiteetti

      Huomioitavaa on se että suurin kuorma on aina määrävä ja kuluttaa nopeammin akun tyhjäksi eikä akussa ilmoitetut nimellinen Ah pidä paikkaansa. Akkujen koot ilmoitetaan 20h purkuajalla jolloin akusta saadaan ilmoitettu Ah määrä käyttöön. Tarkoittaa sitä että esimerkiksi 60Ah:n akkua voidaan kuormittaa 20 tuntia 3A kuormalla jotta akku antaa nimellisen kapasiteetin verran virtaa käyttöön. Tämä kannattaa muistaa sillä muutoin voi käydä niin että akustosta tulee liian pieni jos suuria kulutuslaitteita on. Yleensä invertterin taakse kytkettävät ovat tällaisia. 60Ah:n akku tyhjenee alle 10 minuutissa, 200Ah:n akku 40 minuutissa 2kW kahvin keittimellä.

      Esimerkki:

      Viikonloppu: 20Ah X 1,5 X 2 = Vähintään 60Ah
      Viikko: 20Ah X 1,5 X 5 = Vähintään 150Ah

      • Semmoistapa

        Eli homma kiteytyy energian varastointiin ei niinkään siihen miten panelit tuottavat. Tuottoa pitää varastoida pitkällä aikavälillä sen sijaan että pyrittäisiin koko ajan tuotolla kattamaan kulutusta sillä se ei ole mahdollista.


      • kennoseilori

        Veneessä kannattaa pyrkiä saamaan mahdollisimman paljon sähköä talteen aina kun se on mahdollista. Itsellä on pari irtokennoa, jota siirrellään kannella aina tilanteen mukaan. Itse pyrin saamaan samantien ladattua akkuihin aina sen mitä olen kuluttanut. Lisäksi pitkällä aikavälillä kennot lataavat akut aina hiljalleen täyteen.
        Minulla on 400Ah akusto ja kaksi 80W kennoa sekä tehokas maasähkölaturi. Lisäksi koneessa on lisälaturi, jolla ladataan vain tuota akkupakettia. Koneella on oma 60Ah akku, jota koneen varsinainen laturi lataa. Akustot ovat täysin toisistaan erotetut , mutta hätätapauksesssa käytettävissä ristiin.
        Aurikokennoista kannattaa tehdä liikuteltavat. Itse olen lisäksi pehmustanut kennojen takapuolen ja kennot ovat myös kelluvat. Kennoja siirrellään kannella pivän mittaan tilanteen mukaa. Tehokkaimmillaan kennot lataavat aamulla aurigon noustessa, jolloin vedenpinnan heijastuksen ansiosta saadaan lisätehoa varsin mukavasti. Sama on illalla. Päivällä seilatessa irtokennoa voi siirtää ja kahden kennon tapauksessa toseen yleensä osuu esteetön aurinko..
        Sadekeleillä tehokaalla maasähkölaturilla saadaan yön aikana akut täyteen ja hätätapauksessa koneen tehokas lisälaturi otetaan käyttöön.
        Veneessäni seilatessa vuorokausikulutus on noin 25Ah ja kahdella 80W kennolla se aurinkopäivänä saadaan katettua vaikka välittä kennot olisivatkin varjostettuna.


      • Ptija
        Semmoistapa kirjoitti:

        Eli homma kiteytyy energian varastointiin ei niinkään siihen miten panelit tuottavat. Tuottoa pitää varastoida pitkällä aikavälillä sen sijaan että pyrittäisiin koko ajan tuotolla kattamaan kulutusta sillä se ei ole mahdollista.

        Reissussa ollessa koko ajan erilaiset sähkövempaimet (plotteri, tutka, AIS jne.) tarvitsevat sähköä. Jääkaappipakastin on suuri syöppö.

        Lisäksi on otettava huomioon, että paneelien tulee olla lujasti kiinnitettyjä, koska purjehdusolosuhteet voivat olla äärimmäisiäkin. Paneeleissa on suuri pinta-ala. Kun niitä repii tuuli, joka on 20 m/s, niin ihan mikä tahansa pilipalikiinnitys ei kestä.

        Suuri ongelma on se, että purjeveneessä paneelien sijoittamiseen ei ole oikein järkevää paikkaa.

        Minä olen kiinnittänyt paneeleita pystyyn kaiteisiin. Yllättävän hyvin tuottavat tuolla tavoin. Vaikuttaa siltä, että se, mikä suuntauksessa hävitään, voitetaan varjottomuudessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      181
      10557
    2. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      70
      7374
    3. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      64
      3719
    4. Valkeakosken sekopää murhaaja.

      Itselläni on 3 teini ikäistä tytärtä ja tämä tapaus on herättänyt minussa tosi paljon surua ja vihaa. On käsittämättömän
      Valkeakoski
      139
      1847
    5. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

      Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
      Ikävä
      58
      1392
    6. Kuumat päivät

      Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
      Ikävä
      355
      1348
    7. Naiset pysyy sinkkuna ja ottavat mieluimmin koiran

      Nykynainen ei halua jakaa elämäänsä miehen kanssa, vaan elää yksin ja ottaa koiran tai koiria. Ja pikkuvähemmistö eli in
      Sinkut
      237
      1285
    8. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

      Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
      Maailman menoa
      21
      1239
    9. Haaveilen sinusta

      Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
      Ikävä
      22
      1063
    10. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

      Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
      Ikävä
      48
      961
    Aihe