E-pillereiden sopimattomuuttako

Olen syönyt Harmonetteja ja Merciloneja,(yhteesä melkein vuoden) ja molemmilla ihan tajuttomia sivuoireita. Pahoinvointia, välivuotoja, masennusta, itkukohtauksia, raivokohtauksia ym. Nyt olen menossa lääkäriin, vaihtamaan merkkiä. Mutta mikä on todennäköisyys, että seuraavilla on sama juttu. Eli kannattaisko lopettaa heti suosista kokonaan. Kuinka pitkän ajan päästä voisi ajatella olevansa kunnossa, jos oikea merkki löytyisi tai jos lopettaisin ne kokonaan?
14509
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 14

Vanhimmat

Sanon sulle vinkin..mulla on nuorena samoja oireita...minulle ei yksinkertaisesti sopinut e-pillerit, enkä ole sen jälkeen ikinä syönyt niitä...minullekin yritettiin monta eri merkkiä, mutta kun ei nii ei... jos oksennat pillerin otettuasi..se ei ehdi imeytyä eikä siitä ole hyötyä!Kannattaa jutella oman lääkärin kanssa asiasta! tsemppiä!

Äänestä

E-pillereiden vaikutukset ovat todella yksilöllisiä. Vaikka nuo kaksi merkkiä eivät sinulle sopisi, voi joku kolmas tai neljäs sopiakin. Olen itse käyttänyt noita kumpaakin, Harmonettia useita vuosia. Sitten yks´kaks´aloin saada välivuotoja, ja vaihdoin. Nyt en ole löytää sopivia, tilanne on ikävä. Mutta, koska olen elämäni aikana käyttänyt sellaisiakin, jotka ovat olleet ok. useita vuosia, jatkan sopivien etsimistä.

Ihmisen elimistö muuttuu. Vaikka joku pilleri soveltuisi jossain vaiheessa elämää, se ei ehkä sovikaan enää viiden vuoden kuluttua. Mutta, älä kiusaa itseäsi, jos nuo eivät ole sinulle hyväksi, kokeile taas jotain, sikäli mikäli todella tarvitset pillereitä. Yleensä sen sopivuuden huomaa, kun on käyttänyt kolmisen kuukautta. Silloin elimistön pitäisi jo olla tottunut.

Äänestä
  • olen kyllä syönyt näitä jo yhteensä melkein vuoden, eli 3kk on reippaasti jo mennyttä.. Mieskin kohta lähtee jos olen jatkuvasti tälläsessä kunnossa...

    Äänestä

  • Epätoivoinen kirjoitti:

    olen kyllä syönyt näitä jo yhteensä melkein vuoden, eli 3kk on reippaasti jo mennyttä.. Mieskin kohta lähtee jos olen jatkuvasti tälläsessä kunnossa...

    Siis ymmärränkö nyt oikein? Oletko popsinut ensin yksiä kuusi kuukautta ja sitten toisia kuusi kuukautta? Et kai sinä niitä kumpaakin yhtä aikaa syö?

    Jos olet syönyt jotain pillerimerkkiä esim. kuusi kuukautta, eikä se tunnu sopivan, kannattaa vaihtaa. Kyllä se soveltuvuus pitäisi tulla viimeistään neljän kuukauden sisällä. Eli, jos eivät sovi, eivät ne ala sopimaan, vaikka söisit kaksi vuotta.

    Mitä "miehen lähtöön" tulee, muista, että ehkäisy on yhteinen asia. Jos pillerit eivät kerta kaikkiaan sovi, on käytettävä vaikka kondomia. Ei se sinun syysi ole, jollei sopivaa pillerimerkkiä löydy.

    Äänestä

sama täällä, söin mercilonia ja melianea, ja aivan samat oireet!!
kaikista pahinta oli ettei mulla enää tehnyt mieli seksiä, ja seksi ei enää tuntunut miltää! kannattaa lopettaa nuo pillerit! minäkin etsin sopivaa ehkäisykeinoa, nyt käytän kortsuja.. ja seksi maistuu!!! onhan ne kortsut tavallaan työläitä..mutta kaikkeen tottuu.. parempi sekin kun nuo raivokohtaukset!

Äänestä

...on kierukka!

Äänestä
  • oon kuullut ettei kierukkaa laiteta synnyttämättömille naisille??

    Mä nimittäin mielelläni haluisin sen, koska pää tosiaan hajoo. En kyllä enää oo varma johtuuko pillereistä vai onko oikeesti jotain muutakin vialla joko suhteessa tai sitten mun pään sisällä. Kauhee olo kuitenkin koko ajan!

    Äänestä

  • masentunut kirjoitti:

    oon kuullut ettei kierukkaa laiteta synnyttämättömille naisille??

    Mä nimittäin mielelläni haluisin sen, koska pää tosiaan hajoo. En kyllä enää oo varma johtuuko pillereistä vai onko oikeesti jotain muutakin vialla joko suhteessa tai sitten mun pään sisällä. Kauhee olo kuitenkin koko ajan!

    en tiedä,onko se muuttunut,mutta mulle ainakin laitettiin,eikä mitään ongelmia!

    Äänestä

  • lääkäriltä kirjoitti:

    en tiedä,onko se muuttunut,mutta mulle ainakin laitettiin,eikä mitään ongelmia!

    Kierukkaa ei suositella ENSIJAISESTI synnyttämättömille. Mikäli pillerit eivät sovi tai eivät auta koviin menkkakipuihin/runsaaseen vuotoon on mahdollisuus saada kierukka. Kysymys tietääkseni on siitä, ettei synnyttämättömän naisen kohtu ole välttämättä sopiva kierukalle, mutta koittamalla tietää. :) Kierukka tulee sitä paitsi halvemmaksi pitemmän päälle kun pillerit vaikka onkin kerralla isompi sijoitus.

    Äänestä

  • masentunut kirjoitti:

    oon kuullut ettei kierukkaa laiteta synnyttämättömille naisille??

    Mä nimittäin mielelläni haluisin sen, koska pää tosiaan hajoo. En kyllä enää oo varma johtuuko pillereistä vai onko oikeesti jotain muutakin vialla joko suhteessa tai sitten mun pään sisällä. Kauhee olo kuitenkin koko ajan!

    kuulin tänään ehkäisypiikistä,jonka vaikutus kestää 3kk,hinta huokea,muistaakseni n.7E!

    Äänestä

Todennäköisyys on että oireet jatkuu vaikka vaihtaisit merkkiä.Usein kaikki johtuu estrogeenista.Kokeile uutta merkkiä missä ei ko.hormoonia ole lainkaan.Niillä ehkä sujuu.Omasta kokemuksesta voin sanoa että kävin e-pillereitten takia hulluuden partaalla.En ole enää 7 vuoteen käyttänyt niitä.En huoli edes estrogeenittomia pillereitä.Onneksi on hormoonittomiakin vahtoehtoja.Ja kohtahan saadaan miehillekin ihan omat pillerit.Että niitä sitten seuraavaksi.Jos vaan kestävät sivuvaikutukset.

Äänestä
  • Mitä muita vaihtoehtoja löytyy kuin kortsu hormoonittomista ehkäisykeinoista?

    Äänestä

Mulla on samanlaisia sivuoireita tullut... sillä erolla, et pystyin syömään 4v. pillereitä ongelmitta. Tää ongelma on toistunu kahteen kertaan (oon välillä pitäny tauon) ja eka kerralla avuks oli ns. kolmitehopillerit, joissa erimäärä hormonia eri aikaan kuukaudessa. Ne vei noi ärsyttävät välivuodot ym oireet pois. Toisella kerralla kokeilin 4 eri merkkiä vuoden sisään kun ongelmat ilmesty, mut välivuodot jäi (seksihalut kyl kasvo). Jätin sit pillerit pois ja voin sanoa et kannatti. Elän vakituisessa parisuhteessa eikä miehelle asia oo ollu mikään ongelma. Päinvastoin, kyllä sekin tykkää kun eukko on tasasempi kun aikoihin...

Äänestä
  • Mitä ongelmia ehkäisyn käyttämisestä muka miehelle tulee? Nainenhan se aina kärsii: joko pillerien tuottamista oireista tai siitä, että pelkää tulevansa raskaaksi, jollei ole luotettavaa ehkäisykeinoa. Minuakin ärsyttää käyttää pillereitä, mutta, vakinaisessa suhteessa ei tuntuisi mukavalta kondomin käyttökään. Se on vähän kuin laittaisi sukset jalkaan, jotta pääsee hiihtämään. Ei tunnu spontaanilta.

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


Epätoivoinen jo kirjoitti:

Olen syönyt Harmonetteja ja Merciloneja,(yhteesä melkein vuoden) ja molemmilla ihan tajuttomia sivuoireita. Pahoinvointia, välivuotoja, masennusta, itkukohtauksia, raivokohtauksia ym. Nyt olen menossa lääkäriin, vaihtamaan merkkiä. Mutta mikä on todennäköisyys, että seuraavilla on sama juttu. Eli kannattaisko lopettaa heti suosista kokonaan. Kuinka pitkän ajan päästä voisi ajatella olevansa kunnossa, jos oikea merkki löytyisi tai jos lopettaisin ne kokonaan?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu