Onko jollain tietoa, mistä tietää onko syyttäjä vahvistanut sakon? Sakkohan menee poliisilta syyttäjän vahvistettavaksi. Tuleeko siitä tieto sakon saajalle? Voiko myös jostain tietää, kuka syyttäjä asian on käsitellyt?
Sakon vahvistaminen
14
1516
Vastaukset
- 20-6
Se menee niin, että jos syyttäjä vahvistaa poliisin rangaistusvaatimuksen, niin siitä ei erikseen ilmoiteta. Jos taas ei vahvista, niin siitä ilmoitetaan, sillä sakon saanut on saattanut sen jo maksaa, jolloin oikeusrekiserikeskus palauttaa summan.
Syyttäjä voi myös lieventää sakkoa, tai ilmoittaa, että hän ei poliisin rangaistusvaatimukseen tyydy, vaan hän nostaa syytteen, jolloin asia meneekin käräjille. Näistä molemmista tietysti ilmoitetaan. Jälkimmäinen tapaus menee uudelleen poliisille ja poliisi suorittaa esitutkinnan ja myöhemmin haastemies tulee kättelemään.
Syyttäjän saa tietää soittamalla käräjäoikeuteen, päätettyihin rikosasioihin. - tarkennus
Voiko asian kysyä, siis tuolta käräjäoikeuden päätetyistä asioista vain asianomainen itse vai kuka vain?
- 20-6
Suomessa oikeudenkäyntiasiakirjat ovat julkisia, ellei niitä ole erikseen määrätty salassa pidettäviksi.
- 1113
Onko ne oikeudenkäyntiasiakirjoja, jos syyttäjä vahvistaa poliisin määräämän päiväsakon (ts. rangaistusvaatimus). Kuten esimerkiksi ylinopeudesta. Eihän siitä oikeudenkäyntiä tule?
- 20-6
Suomessa noudatetaan Montesquiu´n vallan kolmijako-oppia. Rangaistusmääräysasioissa tuomiovaltaa käyttää virallinen syyttäjä. Poliisin antama ´sakko´on virallisesti rangaitusvaatimusilmoitus. Jos siitä ei valiteta ja syyttäjä vahvistaa poliisin ilmoituksen, niin se muuttuu tuomioksi nimeltä rangaistusmääräys ja saa samalla lainvoiman.
- onkoniin
Eli toisin sanoen kaikki rangaistusmääräykset on julkisia tietoja joita voi kysyä käräjäoikeudesta sen jälkeen kun syyttäjä on ne vahvistanut?
- minäkinihmettelen
Päiväsakko menee syyttäjälle vahvistettavaksi. Jos syyttäjä sen vahvistaa, niin onko se rangaistusmääräys julkinen asiakirja?
- 20-6
minäkinihmettelen kirjoitti:
Päiväsakko menee syyttäjälle vahvistettavaksi. Jos syyttäjä sen vahvistaa, niin onko se rangaistusmääräys julkinen asiakirja?
Miten luulet julkkisten sakkojuttujen mediaan tulevan ? Kyllä ne toimittajat seuraavat päivittäin, onko sakon saaneissa ketään mielenkiintoista, mistä voi tekaista lehteä myyvän jutun.
- prosekuuttori
Ei käräjäoikeus tiedä mitään syyttäjän vahvistamista sakoista, eikä sinne kannata soittaa. Syyttäjänvirastosta asia selviää, mutta turhaa asian kyseleminen sieltäkin on. Jos sakkoa ei ole vastustettu, niin 99,99 %:n todennäköisyydellä se on vahvistettu. Ja jos ei jostain syystä ole vahvistettu vaaditun mukaisena, niin asiasta tulee kirje kotiin.
- Anonyymi
Onko tietoa tarkastaako syyttäjä jälkeenpäin ylinopeus sakoista kuukausi tulot jos sakko lappuun on merkitty kuukausi tulot perustuu arvioon.
- Anonyymi
Joo, koska kyseessä saattaa olla rikos nimeltä sakkovilppi. RL 16:6 §.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, koska kyseessä saattaa olla rikos nimeltä sakkovilppi. RL 16:6 §.
Onko tuo sakon tarkastus automaatio kaikkien sakkojen kohdalla jossa sakotettavan tulot on arvioitu?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko tuo sakon tarkastus automaatio kaikkien sakkojen kohdalla jossa sakotettavan tulot on arvioitu?
Tuskin tuota käytäntöön kukaan tietää 🤷
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuskin tuota käytäntöön kukaan tietää 🤷
Eipä taida olla tiedossa juuri kenelläkään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni821369Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä661154Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ1991147Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2081146Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121039Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä103983Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi68906Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍125850Ihmeelliseltä pikkunaiselta....
Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t123778- 77755