Onko luvallista istuttaa/ kylvää luonnonvaraisten kasvien siemeniä/ taimia luontoon -siis kenen tahansa maalle? Nimenomaan sellaisten kasvien siemeniä, jotka luonnossa muutenkin esiintyvät -eivätkä ole mitenkään haitallisia vieraslajeja tai muuten muilta elintilaa varastavia.
Niin, mitään ei saa lain mukaan toisen maalta ottaa, ei edes mustikanvarpua juurineen, mutta entäpä jos kylvän sinne linnun tai oravan lailla jonkun ihanan kukan siemeniä -edelleen luonnonvaraisen?
Mitä laki siihen sanoo?
Luonnonvaraisten kasvien siirto luontoon
7
263
Vastaukset 7
- VihreäRobinHood
Puutarhakarkulaisiakin tapaa usein kaukanakin alkuperäisestä kodistaan, oravat ja linnutkin tekevät työtänsä; mutta ihmisen tekemänäkö asia olisi rangaistava?
- AjattelemisenAihetta
Esimerkiksi verikurjenpolvea tavataan myös luonnonvaraisena. Mitäpä jos sitä "ilmestyisi" metsäpolun varrelle, eikö tällainen näky olisi ainoastaan ilahduttava, vai vahingoittaisiko se jotenkin luonnon ekosysteemiä?
Jos luontaisena Suomessa tavataan niin ei pitäs ongelmia olla.
- Puutarhakarkulainan
Kukkapenkeistä on sinivuokko levinnyt monille sellaisille uusille alueille missä sitä ei ole luontaisena koskaan tavattu. Onko näin levinneet sinivuokkokannat rinnastettavissa haitallisiin puutarhakarkulaisiin.
- HyväKarkulainen
Kukkapenkkikarkulaiset ovat jo kymmeniä vuosia auttanut sinivuokon leviämistä uusille alueille. Esimerkiksi päijänteen itäpuolella on selviä kukkapenkkikarkulaisista luontoon uusille kasvupaikoille levinneitä sinivuokkoesiintymiä. Vielä muutamia kymmeniä vuosia sitten sivuokkoa ei siellä ollut muuta kuin historiallisina siirrännäisinä kartanoiden puistoissa. Samoin sinivuokko on levinnyt myös pohjoissuomeen siirtoistutuksina ja näistä luontoon leviämistä on jo tapahtunut.
- jaamakka
Täh? Olen pitänyt sinivuokkoa luonnonvaraisena kasvina. Nytkö joku väittää että se korpimaillekkin on muka jonkun kukkapenkistä karannut? Kuullostaa nyt kyllä feikkijutulle.
Kyllä sinivuokko on Suomessa tietääkseni luonnovarainen kasvi.- Kukkapenkkikarkulainen
Mutta pohjoissuomessa sitä ei esiinny korpimailla, vaan ainoastaan asutusten läheisyydessä kukkapenkkikarkulaisena.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1791329
- 851236
- 96977
- 48813
Suhde sinuun on ollut yhtä draamaa
ilman draamaa ja suhdetta. 😅 Oikeasti ei naurata. Nainen, olet pitänyt minut pihdeissäsi. Tunne on välillä vahva ja su40723Haluatko, että kierrän sinut kauempaa
Kun näyttää, ettet minusta innostu. Voisit edes täällä kertoa selvät sävelet.83599Yritit nainen sammuttaa kiinnostukseni
mutta se tehtävä epäonnistui. Se oli sitä bitch -mode vaihetta silloin. Lopputulos on nyt se, että rakastan sinua tällä29516Mikä on vahvuutesi palstalla?
Oletko kuullut asian joltain toiselta vai oletko itse sitä mieltä? Itse luen avarakatseisuuden omaksi vahvuudekseni. Yr111510Kyllä mä tiedän et me kuulutaan yhteen ja se on tähtiin kirjoitettu!!
En vain halua satuttaa sua. Olen aivan perseestä epävakaan ja ADHD oireiluin vuoksi. Ja kun olisi aika "vapauttaa" ne su44478Tunnetta ja sinua on vaikea kuvailla
Paremmin se varmaan aukeaa muulla tavalla. Olen merellä, jossa kovin usein puhkeaa rajuilma ja huomaan taistelevani hu33465