Lazy bag ?

laiskimus

Minulla on laiskajaakot ja perinteinen puomipeite. Isopurje on lentävällä alaliikillä ja kahdella reivirivillä. Puomi on noin neljä metriä pitkä. Keulapurje on rullalla. Lazy bag on ollut harkinnassa.

Eipä tuo puomipeitteen virittely iso homma ole, mutta toimiiko lazy bag jotenkin kätevämmin purjeenlaskussa kuin pelkät lazy jacksit? Onko jollakulla negatiivisia kokemuksia lazy bagista? Vähän rumalta se näyttää purjehtiessa, mutta kai siihenkin tottuisi...

16

2523

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lazy_lazier_dead

      Mulla on lomaveneessä toissa vuonna poistettu käytöstä myös leisarit. Olen toki purjehtinut myös paljon cruiserilla jossa lazybag. Ymmärrän hyvin jos/kun lomapurjehtija haluaa käyttöön kaikki mahdolliset lazy -systeemit. Helpottaa toki, mutta ei välttämättä nopeuta mitään. Jos nopeuttaisi, nähtäisiin näitä myös kilpaveneissä.

      • seppomartti

        Eihän se venettä nopeuta mutta purjeen pakkamista kylläkin. Ei
        muuta vetoketju kiinni. Kannattaa hankkia väljä ja sellainen, mikä peittää purjeen etuosan maston ympäri.


    • Leiiiizi

      Sateen sattuella purjehtiessa jossain päin venettä pyörii märkä haiseva kasa linnunphasshkoineen päivineen. Kuivalla kelillä se ei haise niin paljon, mutta edelleen yksi irrallinen asia.

    • inferno28

      Vanha puomipeite tuli elinkaarensa päähän ja hankimme lazy bagin tilalle. Parasta uudessa on toimenpiteiden helppous ja se, ettei säilytystä, varsinkaan märkänä ja likaisena tarvitse miettiä. Suosittelen.

    • åpoåpo

      Omat kokemukset myös myönteisiä. Mitä suuremmasta isopurjeesta on kyse, sen parempi. Hauska yksityiskohta on se, että neljän Lazy Bag-vuoden aikana en ole kertaakaan onnistunut asentamaan bägia ja isopurjetta ilman ylimääräistä ähellystä. Aina joku reiviköysi menee jonkun narun väärältä puolelta. Joka vuosi on käynyt niin, että loppuvaiheessa huomaat, ettet saa bägin vetoketjua kiinni. Eiku purkamaan piuhat ja aloittamaan alusta. Purjehdus kehittää aivotyötä, varsinkin huonomuistisella..

    • Läppämiäs

      Vetoketjun päälle jokin läppä suojaamaan sitä sateelta, niin ei valuta vettä sisään.

    • Joakim1

      Omassa veneessä tuli mukana lazy bag. Toimi ihan OK ja käytin yhden kesän. Halusin kuitenkin viikata kisapurjeen siististi, mikä oli hyvin vaikeaa noiden kanssa. Ostin seurakaverilta käytetyn perinteisen puomipeitteen tuota varten ja lopputulos oli, että lazyt ja lazy bag on ollut varastossa kolme vuotta enkä ole niitä pätkääkään kaivannut myöskään lomareissuilla kruisinpurjeella. Puomi on viisimetrinen.

      Ison viikkaus siistitsti ja puomipeitteen laittaminen ei kyllä kestä paria minuuttia kauempaa yksin tehtynä, joten en ymmärrä koko tarvetta. Ainoa ilo on tilanteet, joissa ison haluaa laskea nopeasti niin, ettei se haittaa rantautumista ja viimeistelee vasta rannassa. Kovassa tuulessa ja aallokossa viikkaminen ja sitominen on vaikeaa, mutta erittäin harvoin tuollaiseen tilanteeseen joutuu Suomessa ja lähialueilla.

      Jos aikaa haluaa säästää, ei lazy bag ole ratkaisu. Enemmän aikaa tuhrautuu tuon virittelyyn ja varastointiin syksyllä ja keväällä kuin sen säästämä aika kesällä.

      • Tumpelojaakko

        Lazy bagin kanssa avaan vain nostimen ja purje rojahtaa bagiin. Jos haluaa purjeen siististi, voi hieman jarrutella nostimesta ja ohjata purjetta takaliikistä taittumaan kauniimmin puolelta toiselle. Miten tuo onnistuu ilman laiskajaakkoja ? Joskus yritin, mutta purje luiskahti puomilta ja veneen kansi mastosta taaksepäin oli täynnä purjetta. Ei auttanut muu kuin nostaa iso ylös ja aloittaa alusta.


      • Joakim1

        Lasket ison alas seisoen maston etupuolella ja jarrutat maston sisään menevästä fallista. Laitat ratsastajien väliset laskokset puolelta toiselle. Aikaa kuluu ehkä 20-30 senkuntia.

        Sitten heität koko kannella olevan ison samalle puolelle puomia, jos ei jo ole ja katsot kummalle puolelle edessä tulee ensimmäine laskos. Seuraavaksi vedät skuutin kireälle, jotta puomi tulee mukavalle työskentelykorkeudelle. Sitten alat takaliikistä laskostaa purjetta ja sidot sen 2-3 hihnalla laittaen hihnan heti kun purje on siihen asti laskostettu. Tuohon menee ehkä minuutti. Rannassa laitat puomipeitteen rauhassa johon menee se viimeinen minuutti.

        Asian voi toki tehdä myös vaikeasti käyttäen useita henkilöitä ja yrittämällä viikata samaa tahtia kuin purjetta lasketaan tms.


      • keep.it.simple
        Joakim1 kirjoitti:

        Lasket ison alas seisoen maston etupuolella ja jarrutat maston sisään menevästä fallista. Laitat ratsastajien väliset laskokset puolelta toiselle. Aikaa kuluu ehkä 20-30 senkuntia.

        Sitten heität koko kannella olevan ison samalle puolelle puomia, jos ei jo ole ja katsot kummalle puolelle edessä tulee ensimmäine laskos. Seuraavaksi vedät skuutin kireälle, jotta puomi tulee mukavalle työskentelykorkeudelle. Sitten alat takaliikistä laskostaa purjetta ja sidot sen 2-3 hihnalla laittaen hihnan heti kun purje on siihen asti laskostettu. Tuohon menee ehkä minuutti. Rannassa laitat puomipeitteen rauhassa johon menee se viimeinen minuutti.

        Asian voi toki tehdä myös vaikeasti käyttäen useita henkilöitä ja yrittämällä viikata samaa tahtia kuin purjetta lasketaan tms.

        Jaan täsmälleen Joakimin kokemukset. Enkä toisaalta halua yhtäkään narua enempää barduunoiden lisäksi nostoja ja laskuja sotkemaan. Vähän samanlainen juttu kuin spinnusukka, sellainenkin kellarissa on, mutta ei koskaan käytössä.


      • LaiskinJaakko

        Voisko veljet ottaa videoklipin hommasta ja panna Youtubeen niin ymmärtäisin paremmin, kiitos.


      • keep.it.simple
        LaiskinJaakko kirjoitti:

        Voisko veljet ottaa videoklipin hommasta ja panna Youtubeen niin ymmärtäisin paremmin, kiitos.

        Mikä siinä nyt sitten oli vaikeaa ymmärtää? Itse annan purjeen rojahtaa kerralla alas jarruttelematta sitä kuten Joakim. Joudun ehkä sitten järjestelemään ratsastajien väleissä laskoksia, jos eivät luonnostaan puolelta toiselle menneet, enimmäkseen menevät ja viimeistä kolmannesta joutuu auttamaan alas.

        Epäilemättä puuha olisi paljon hankalampaa tuulessa ja aallokossa, mutta miksi purjeen sellaisissa oloissa laskisi? Usein lasken ison vasta sataman sisäpuolella ja vasta rannassa laitan purjeen puomille siteisiin. Bossun tilanteessa toiminnan ymmärrän, kun iso lasketaan purjehtiessa purjealan pienentämiseksi.


    • Laiskakassi-on-top

      Mulla on ollut ensimmäinen ilman laiskajaakkoja ja siinä purjetta oli jokapuolella.

      Seuraavassa laiskajaakot ja puomipeite, joten aikaa kului hieman taitteluun ennen puomipeitteen laittoa, mutta satamaan tullessa saattoi nopeasti pudottaa purjeen jaakkojen varaan.

      Nykyisessä on laiskakassi ja ei tarvitse kuin pudottaa purje. Se putoaa kassiin ja vetoketju kiinni. Todella helppoa.

      Laiskakassin virittäminen ei ole yhtään vaikeampaa kuin laiskajaakkojen. Kokonaisuudessa aikaa säästyy valtavasti joka kerran satamaan tullessa.

    • seppomartti

      Tyvenessä purjeen saa laskostettua puomille yksinkin ilman lazybagia tai jacksejä. Ei tarvita kovin kummoista tuulta ja merenkäyntiä kun kahdellakin hengellä tehtynä on lähes ylivoimainen tehtävä. Sen, mitä saa puomille, heiluva puomi ja tuuli ravistaa pois. Purjeen joutuu sitomaan pienin askelein toisen pitäessä kiinni. Preventteri hillitsee tarvittaessa puomin heiluntaa. Hankalaa, hidasta, eikä ihan vaaratonta hääräämistä kannella.
      Purjeen säilymisen kannalta kangas tulisi tietenkin olla vedenpitävää ja siten koholla latoilla, ettei muodostu lammikoita. Vetskari on helpompi kiinnittää ja systeemi vesitiiviimpi jos vetoketju on sivussa. Tarra on lähes yhtä näppärä ja pitää vettä paremmin. Pitkässä säilytyksessä olen pistänyt puomin päähän ja mastolle froteepyyhkeet. Vähemmän pölyä ja UV-valoa, eikä ole enää ollut linnunpesiä.

      • Bossu

        Jaan Seppomartin kokemukset lazy bagista. Itse usein reivatessa ketsillä tipautan isopurjeen kokonaan alas ja jatkan mesaanilla ja keulapurjeella. Nämä operaatiot teen yleensä yksin ja siis aika kovassa tuulessa. Ilman lazy bagia Joakimin tyylillä joutuisin jättämään ruorin pitkäksi aikaa kahdella pikkulapselle ja menemään maston luo, eli se ei kävisi, vaan purje paukkuisi pitkin kantta. Lazy bagin kanssa riittää, että avaan fallin lukon ja joudun ehkä käymään jossain kohtaa nykäisemässä purjetta alas jos se jää jumiin. Sitten kun minulla on tilaisuus voin käydä vetäisemässä vetoketjun kiinni ja on yksi huoli vähemmän. Minulla on myös tarra vetoketjun päällä, mutta silti on välillä ollut ongelmana veden kertyminen pussin sisään. Olen tehnyt pussin alimpiin kohtiin pienet reiät, joista vesi valuu hallitusti pois eikä tipu ruorimiehen päälle puomin päästä.


      • seppomartti

        Jos päsee itse designaamaan niin alaosaan verkkoa kosteuden poistamiseksi


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      121
      6020
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      29
      2110
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      177
      1942
    4. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      66
      1114
    5. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1113
    6. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      997
    7. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      73
      987
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      24
      892
    9. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      42
      887
    10. Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla

      Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I
      Suomussalmi
      12
      755
    Aihe