Voivatko nämä oireet johtua jännitysniskasta?

Mmmerkkari

Alan olla melko pulassa näiden loputtomien ja varsin omituisten oireiden kanssa. Todennäköisesti varaan ajan lähitulevaisuudessa neurologille, mutta kaipaisin nyt aluksi jotain kommentteja teiltä, joilla mahdollisesti on esim. jännitysniska.

Suunnilleen pari vuotta sitten mulla alkoi ilmetä paniikkihäiriölle tyypillisiä oireita, kuten voimakasta huimausta, sydämentykytystä, raajojen pistelyä ja puutumista, pelkotiloja yms. Sain niitä varten rauhoittavan lääkityksen, jota käytän edelleen.
Aluksi oireet rajoittuivat vain sosiaalisiin tilanteisiin, mutta vähitellen niitä alkoi tulla myös silloin kun olin yksin ja mielestäni täysin rento.

Oireiden lukumäärä on kasvanut koko ajan, mikä on saanut minut epäilemään paniikkihäiriö-diagnoosin paikkansapitävyyttä. Koska olen jo vuosia kärsinyt niska- ja hartiaseudun ongelmista, olen arvellut erääksi syyksi myös jännitysniskaa.

Tässä siis luettelo oireista:

-jatkuva huimaus ja epätodellinen olo
-tasapaino-ongelmat
-särky sekä paine/puristus päässä ja niskassa (tavallaan tunnen niskani koko ajan)
-tunne, ettei jaksa kannatella päätä
-ajoittainen lihasheikkous etenkin käsissä
-lihasnykäykset ympäri kehoa
-lähes mahdotonta pitää päätä suorassa; niskaa alkaa välittömästi kiristää ja pää alkaa täristä ja nykiä (tämä on yksi pelottavimmista oireista, sillä se voisi viitata myös esim. dystoniaan)
-"sähköiskut"
-äkilliset humahdukset päässä

Onko kellään muulla tuollaista pään tärinää tai nykimistä? Se huolestuttaa minua luultavasti eniten. Sitä esiintyy erityisesti silloin kun olen muiden ihmisten keskellä esim. kaupassa / sosiaalisissa tilanteissa / keskustellessa jonkun kanssa / jos joku katsoo minua. Mutta nykyään tärinää on lähes aina, kun yritän pitää päätäni suorassa. Niskassa tuntuu ensin voimakas puristus, minkä jälkeen pää alkaa täristä tai nytkähtää äkillisesti.

En kestä, jos tämä onkin dystoniaa. Toisaalta noita muita oireita on niin paljon, että kyse voi olla jostain muustakin. Rauhoittava lääkitys helpottaa oireita ja ilman sitä oleminen olisi yhtä helvettiä.

Mihin nämä oireet teistä mahdollisesti viittaavat?

7

3034

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minullakinon

ollut lähes kaikki em. oireet. Muista, että pää ei tuntunut pysyvän suorassa ilman käden tukea, myös autolla ajaessa piti päätä nojata käteen. Varsinaista nykäyksistä en muista olleen, mutta vapinaa kylläkin. Vapiseeko pää oikeasti vai tuntuuko se sellaisena sisäisenä vapinana? Minulla on ollut päässä painetta, humauksia on vieläkin. Luultavimmin lääkärisi on oikeassa paniikkihäiriön suhteen, sillä myös minulla on paniikkihäiriö. Eikö ole kurja tauti!

• Mmmerkkari

Pään tärinä ja varsinkin nykäykset ovat kyllä varsin helposti huomattavissa ulkoapäin, olen tarkistanut peilistä. Sitä ei ole siis koko ajan, vaan lähinnä silloin kun yritän pitää päätä pidemmän aikaa yhdessä asennossa. Viittaako siis enemmän dystoniaan?

Mun pitää melkein aina tukea päätäni toisella kädellä. Voi hitto, tämä on niin noloa etten kehtaa kohta enää olla muiden ihmisten seurassa :<

• Minullakinon

Tuntuu aika hankalalta vaivalta. Ajattelis, että ainakin pahentaa ongelmaa jos yrittää pitää väkisin päätä paikallaan. Neurologi on varmasti asiantuntija dytoniaan. Millaista sulla on huimaus? Tuleeko sulla pään humahdukset maatessa vai ylhäällä ollessa? Rauhoittavista lääkkeistäkin voi tulla monenlaisia oireita.

• Mmmerkkari

Rauhoittavista nämä oireet eivät voi kyllä johtua, sillä ne alkoivat jo kauan ennen lääkitystä. Ja rauhoittavat ovat juurikin ainoa helpotus mm. pään tärinään. Huimausta on lähes koko ajan, erityisesti kävellessä. Humahduksia tulee sekä jalkeilla että makuulla; tuntuvat siltä kuin putoaisi äkkiä jostakin korkealta.

• SököNiska

Mulla on ollut vuosia sitten kaikki nuo vaivat, paitsi pään tärinä. Nykyään lähinnä huimauskohtauksia ja niskasärkyjä. Yritän ottaa rennosti ja venytellä niskoja, kun olo alkaa tuntua huteralta.

• 15V

Onko olosi helpottunut? Kärsin samallaisista oireista ja olen 15v

• Anonyymi

Syy on lääkkeessä. Rauhottavia ei saa syödä säännöllisesti. Vieroituksessa sitten vasta huimaakin ja kauan. :(

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Asianajaja Herman Ljungberg

Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä
      Maailman menoa
      156
      6899
    2. Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??

Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.
      Jyväskylä
      33
      4033
    3. Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.

Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.
      Maailman menoa
      114
      2022
    4. Ja taas kerran

Mutka ja joki. Kenties liikaa nopeutta. Miksi?
      Nurmijärvi
      61
      1906
    5. Mikä on rakkain fantasiasi kaivatusta?

Ja kertoisitko sen hänelle?
      Ikävä
      82
      1446
    6. Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.

Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la
      Hybridi- ja sähköautot
      193
      1444
    7. Nainen, taidan inhota minua todella

tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll
      Ikävä
      73
      1091
    8. Tämä oli vuoden 1. luetuin artikkeli Suomi24 Viihteessä: Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai eläkkeen

Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai kuin saikin taiteilijaeläkkeen - Tämän suuruinen eläke on kuussa! -artikkeli oli v. 202
      Viihde ja kulttuuri
      13
      984
    9. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi

vuoden 2025 aluksi?
      Ikävä
      48
      979
    10. Rattoisaa lauantai iltaa

Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa
      Ikävä
      225
      947
    Aihe