Voivatko nämä oireet johtua jännitysniskasta?

Mmmerkkari

Alan olla melko pulassa näiden loputtomien ja varsin omituisten oireiden kanssa. Todennäköisesti varaan ajan lähitulevaisuudessa neurologille, mutta kaipaisin nyt aluksi jotain kommentteja teiltä, joilla mahdollisesti on esim. jännitysniska.

Suunnilleen pari vuotta sitten mulla alkoi ilmetä paniikkihäiriölle tyypillisiä oireita, kuten voimakasta huimausta, sydämentykytystä, raajojen pistelyä ja puutumista, pelkotiloja yms. Sain niitä varten rauhoittavan lääkityksen, jota käytän edelleen.
Aluksi oireet rajoittuivat vain sosiaalisiin tilanteisiin, mutta vähitellen niitä alkoi tulla myös silloin kun olin yksin ja mielestäni täysin rento.

Oireiden lukumäärä on kasvanut koko ajan, mikä on saanut minut epäilemään paniikkihäiriö-diagnoosin paikkansapitävyyttä. Koska olen jo vuosia kärsinyt niska- ja hartiaseudun ongelmista, olen arvellut erääksi syyksi myös jännitysniskaa.

Tässä siis luettelo oireista:

-jatkuva huimaus ja epätodellinen olo
-tasapaino-ongelmat
-särky sekä paine/puristus päässä ja niskassa (tavallaan tunnen niskani koko ajan)
-tunne, ettei jaksa kannatella päätä
-ajoittainen lihasheikkous etenkin käsissä
-lihasnykäykset ympäri kehoa
-lähes mahdotonta pitää päätä suorassa; niskaa alkaa välittömästi kiristää ja pää alkaa täristä ja nykiä (tämä on yksi pelottavimmista oireista, sillä se voisi viitata myös esim. dystoniaan)
-"sähköiskut"
-äkilliset humahdukset päässä

Onko kellään muulla tuollaista pään tärinää tai nykimistä? Se huolestuttaa minua luultavasti eniten. Sitä esiintyy erityisesti silloin kun olen muiden ihmisten keskellä esim. kaupassa / sosiaalisissa tilanteissa / keskustellessa jonkun kanssa / jos joku katsoo minua. Mutta nykyään tärinää on lähes aina, kun yritän pitää päätäni suorassa. Niskassa tuntuu ensin voimakas puristus, minkä jälkeen pää alkaa täristä tai nytkähtää äkillisesti.

En kestä, jos tämä onkin dystoniaa. Toisaalta noita muita oireita on niin paljon, että kyse voi olla jostain muustakin. Rauhoittava lääkitys helpottaa oireita ja ilman sitä oleminen olisi yhtä helvettiä.

Mihin nämä oireet teistä mahdollisesti viittaavat?

7

3285

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minullakinon

ollut lähes kaikki em. oireet. Muista, että pää ei tuntunut pysyvän suorassa ilman käden tukea, myös autolla ajaessa piti päätä nojata käteen. Varsinaista nykäyksistä en muista olleen, mutta vapinaa kylläkin. Vapiseeko pää oikeasti vai tuntuuko se sellaisena sisäisenä vapinana? Minulla on ollut päässä painetta, humauksia on vieläkin. Luultavimmin lääkärisi on oikeassa paniikkihäiriön suhteen, sillä myös minulla on paniikkihäiriö. Eikö ole kurja tauti!

• Mmmerkkari

Pään tärinä ja varsinkin nykäykset ovat kyllä varsin helposti huomattavissa ulkoapäin, olen tarkistanut peilistä. Sitä ei ole siis koko ajan, vaan lähinnä silloin kun yritän pitää päätä pidemmän aikaa yhdessä asennossa. Viittaako siis enemmän dystoniaan?

Mun pitää melkein aina tukea päätäni toisella kädellä. Voi hitto, tämä on niin noloa etten kehtaa kohta enää olla muiden ihmisten seurassa :<

• Minullakinon

Tuntuu aika hankalalta vaivalta. Ajattelis, että ainakin pahentaa ongelmaa jos yrittää pitää väkisin päätä paikallaan. Neurologi on varmasti asiantuntija dytoniaan. Millaista sulla on huimaus? Tuleeko sulla pään humahdukset maatessa vai ylhäällä ollessa? Rauhoittavista lääkkeistäkin voi tulla monenlaisia oireita.

• Mmmerkkari

Rauhoittavista nämä oireet eivät voi kyllä johtua, sillä ne alkoivat jo kauan ennen lääkitystä. Ja rauhoittavat ovat juurikin ainoa helpotus mm. pään tärinään. Huimausta on lähes koko ajan, erityisesti kävellessä. Humahduksia tulee sekä jalkeilla että makuulla; tuntuvat siltä kuin putoaisi äkkiä jostakin korkealta.

• SököNiska

Mulla on ollut vuosia sitten kaikki nuo vaivat, paitsi pään tärinä. Nykyään lähinnä huimauskohtauksia ja niskasärkyjä. Yritän ottaa rennosti ja venytellä niskoja, kun olo alkaa tuntua huteralta.

• 15V

Onko olosi helpottunut? Kärsin samallaisista oireista ja olen 15v

• Anonyymi

Syy on lääkkeessä. Rauhottavia ei saa syödä säännöllisesti. Vieroituksessa sitten vasta huimaakin ja kauan. :(

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!

"Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti
      Maailman menoa
      237
      45139
    2. Polttomoottoriauto tulessa parkkihallissa Tampereella

Pystyy näkemättä jo sanomaan, koska sähköautoissa ei ole palavia nesteitä lainkaan. Ihme ettei polttomoottoriautoja ole
      Maailman menoa
      120
      25951
    3. SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat

Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude
      Maailman menoa
      321
      15629
    4. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      161
      10772
    5. Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat

Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h
      Maailman menoa
      122
      9697
    6. Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta

Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump
      Maailman menoa
      36
      9121
    7. Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.

IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla
      Maailman menoa
      82
      8451
    8. 238
      6808
    9. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      219
      6463
    10. Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.

KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!
      Maailman menoa
      30
      6463
    Aihe