Vain yksi nimi?

Jaakko_Leinonen

Minulla ei ole ketään nimettävää, mutta olen nimiharrastaja, joten olen silloin tällöin lukenut tätä palstaa. On keskusteltu siitä, olisiko parempi antaa kaksi vai kolme nimeä. Minä kysyn, miksei vain yhtä. On minullakin kaksi nimeä, mutten toista ole tarvinnut ikinä mihinkään ja se on vain hidaste. Eräs henkilö kertoi minulle, että hänellä oli ennentoinen etunimi kutsumanimenä ja se tuotti hankaluuksia ja hän ratkaisi asian jättämällä ensimmäisen nimen kokonaan pois.

Saksalaiset ovat viisaita, he kun antavat yleensä vain yhden nimen, vaikka voivat antaa viisi.

6

168

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vinkkipinkki

Oon miettinyt ihan samaa ja on jotenkin siistiä kun jollain on vaan yksi nimi!
      Uskoisin kuitenkin että maksimaalisen nimimäärän antaminen juontaa juurensa kuninkaalisten ihannoimiseen, sekä ajatukseen että useampi nimi varmistaa lapsen uniikkiuden. Halutaan, että lapsi on yksilö, eikä vain yksi Matti Virtanen muiden samannimisten joukossa. Siksi Suomessa varmasti annettaisiin viisi nimeä jos se vain olisi mahdollista. Kuulostaahan pikkuprinssi Matti Käkri Valdemar Villenpoika Wolfgang Virtanen itsestään selvästi paremmalta, kuin pelkkä "raavas" Matti, samoin kuin Ada Helmiina Päivänsäde Lumi-Tuulia Adalmiina Korhola, kuin Ada Korhola?

• Jaakko_Leinonen

• Jaakko_Leinonen

"Halutaan, että lapsi on yksilö, eikä vain yksi Matti Virtanen muiden samannimisten joukossa."

Oletko tosiaan sitä mieltä, että nimi voi aiheuttaa, ettei henkilö ole yksilö? Kyllä minäkin olen yksilö, vaikka onkin olemassa ainakin yksi henkilö, jolla on täysin sama nimi kuin minullakin.

• vinkkipinkki

En tosiaan. Kyseessä oli silkka spekulaatio siitä, millaisia ajatuksia Peppilottasipuliinojen ja muiden vanhemmilla voisi mahdollisesti nimenvalintaprosessin takana olla, ap kun tätä ilmiötä pohti. En missään vaiheessa väittänyt olevani heidän kanssaan samaa mieltä. Olen pahoillani, jos tämän koit henkilökohtaisena loukkauksena, sellaiseksi se ei ollut tarkoitettu. Suosittelen myös, että avaisit silmäsi sarkasmille.

• johnadams

Sukulaisellani on vain yksi etunimi, joka on kansanväinen ja yleinen. Sukunimi on myös hyvin yleinen maailmassa. Hän on nyt harkinnut toisen etunimen ottamista, koska nykyinen tilanne aiheutta ongelmia. Viimeksi joku samanniminen oli jo ehtinyt tehdä check-in'in lentokoneeseen, eikä hän pystynyt tekemään omaansa muuta kuin menemällä paikanpäälle.

• helgaaa

Mielestäni kaksi nimeä riittäisi. Joskus kuitenkin "töksähtää" pahasti esim. pari suvun nimeä peräkkäin. Silloin usein laitetaan vielä kolmaskin nimi. Usein haetaan myös kompromissia erilaisten nimimakujen välillä.

Yksi nimi menettelee hyvin ainakin silloin, kun nimi on persoonallinen; esim:

Einari
      Nestori
      Jeremias
      Jooseppi
      Vilpas
      Vihtori

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Erään T miehen viimeinen aloitus tänne

Moi Olen kirjoittanut täällä säännöllisesti yli 5 vuotta. Kaivannut kuten kuuluukiin, mutta myös unohdellut ja selvitel
      Ikävä
      39
      4887
    2. Sanna vaihteeksi Australian "60 minuuttia" ohjelmassa

Kansanvälinen superstaramme esiintyi tällä kertaa toisella puolen maapalloa esitettävässä ohjelmassa. Kiinnostus on kova
      Maailman menoa
      157
      2702
    3. Yritykset verolle ja yritystuet 10 mrd. eur/v pois

Kiristämistapauksissa yrityksille sanotaan hei hei. Suomi ei tarvitse yhteiskunnan rahoilla "yrittämistä". Yhteiskunta v
      Maailman menoa
      105
      2249
    4. Sanna Antikainen (ps) : Vornasen pyssy suututti demarit

https://www.suomenuutiset.fi/sanna-antikaisen-kolumni-vornasen-pyssy-suututti-demarit-mutta-kuka-puhuu-totta/ Vornasen
      Maailman menoa
      22
      1754
    5. Yritän saada sinut pois mielestäni ja ajatuksistani nainen

Turhaan. Mitä enemmän yritän, sitä enemmän haluan sinut ja sinua. Miten voitkaan olla niin ihana ja tuntua niin hyvältä.
      Ikävä
      78
      1726
    6. Riikka se runnoo työttömyyttä lisää

Menkää töihin! "15–74-vuotiaiden työttömyysasteen trendiluku oli lokakuussa 10,3 prosenttia. Työttömiä oli yhteensä 276
      Maailman menoa
      27
      1595
    7. Nyt meni maku vas.liittoon, kun vaativat minimituntipalkkaa lakiin

Sehän tarkoittaa samalla myös maksimituntipalkkaa, koska kun laki on kerran laadittu, niin sitä on vaikea muuttaa. Työma
      Maailman menoa
      67
      1475
    8. Mikä on sinun ja kaivattusi ikä

💕💕💕💕
      Ikävä
      82
      1474
    9. Miksi rakastuit ?

Kyseiseen naiseen?
      Ikävä
      73
      1438
    10. Mun on pakko uskaltaa

Mikäköhän olisi pahin skenaario, jos vain laittaisin hänelle viestin, et haluan jutella meistä? Se, että hän vastaisi, e
      Ikävä
      82
      1411
    Aihe