Liian vanhako jo?

Elämänkouluunko

Yritin tänä keväänä _oikeasti_ ensimmäistä kertaa oikikseen. Valmistuin ylioppilaaksi vuonna 2013 ja sen vuoden lukuinto lopahti n. puolivälin jälkeen rankan yo-kevään takia ja yksi välivuosikin kiinnosti. Viime vuonna elämässäni tapahtui käänne, minkä takia en pystynyt keskittymään lukemiseen ja koe meni aivan penkin alle. Tänä vuonna kaikki olosuhteet oli otolliset, jaksoin lukea hyvin ja osasinkin kirjat käytännössä ulkoa. Paineet oli kuitenkin kovat ja menin kokeeseen n. 2 tunnin yöunilla ja vielä salin oven edessä päntäten. Koe meni muuten hyvin ja osasin vastata, mutta sössin monivalinnan aivan kokonaan ja tein toisessa tehtävässä yhden virheen. Näin ollen tiedän, että toivoa sisäänpääsystä ei ole ja olo on niin tyhjä ja epätoivoinen. Olenko jo liian vanha hakemaan ensi vuonna vielä uudestaan, kun mulla ei mitään muuta tutkintoa edes ole? Varmaan muut tämän ikäiset hakijat on jo ehtineet hakea pätevyyttä muualta, ja haluaako kukaan tällaista kurppaa edes fuksiaisjuhliin.... Tiedän että kuulostan todella säälittävältä, mutta en vaan voi näille ajatuksille mitään! Oikis on ollut mun päämäärä jo kasiluokalta asti, enkä nää itseäni missään muualla. Hävettää sukulaisillekin ja kaikille taas kertoa, että enpä päässytkään.. Varsinkin kun kaikki luulee, että olen joka kevät antanut kaikkeni. Varmaan pitävät mua hieman yksinkertaisena jos vielä aion hakea. Argh!!!

56

1337

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maperera

      Tiedän naisen joka valmistui oikiksesta 42-vuotiaana.

    • Valmistuit siis ylioppilaaksi 2013? Et kertonut ikääsi mutta siitä päättelen sinut 20-21 vuotiaaksi. Ajatteletko siis todellakin olevasi jo vanha opiskelemaan, vai mikä on todellinen ikäsi?

      • ghjjhtyjt

        rtyryrytruyryurtytryr


    • tosikurppa

      Valmistuin ylioppilaaksi v. 2000 ja hain tänä keväänä ensimmäistä kertaa yliopistoon. Eli tuskinpa olet liian 'vanha' hakemaan uudestaan ensi vuonnakaan. Parempaa onnea silloin!

    • 30vjasisään

      Yksi virhe ja monivalinnan sössiminen ei tarkoita, että pääse sisällä. Yleensä n. 70 % pisteistä riittää, että ylittää rajan. Toisaalta nuo omat arviot siitä kuinka monta virhettä on tehnyt, eivät pidä paikkaansa, koska ani harva osaa edes sanoa mitä kysymyksiin piti tarkalleen vastata. Ja mitä ikään tulee, olet vielä ihan junnu. Kolmekymppisen silmin pikkulapsi vielä.

    • Elämänkouluunko

      Joo siis -94 syntynyt... Hävettää edes toisaalta tällaisesta asiasta kitistä, koska tiedän että jotkut ihmiset antais mitä tahansa, että olisivat terveitä ja heillä olisi mahdollisuus hakea edes jonnekkin kouluun.. Silti vaan tuntuu, että olen totaalisen epäonnistunut luuseri. :/ En malttais millään odottaa taas vuotta, että pääsee hakemaan. Ja olen kyllä 99,9% varma, että en pääse, koska se monivalinta on mennyt nollille. Hävettää edes kertoa, että unohdin/en ehtinyt laittaa "ei vastausta" niihin kohtiin mihin en ehtinyt vastata ja kaikkihan tiedämme, että miinuspisteitä ropisee. Kaikista eniten tässä harmittaa, että epäonnistuminen ei ollut kiinni omista tiedoistani, vaan siitä, että lopussa tuli niin kiire, että unohdin merkitä ne rastit.

      • eiseniinhuonosti

        No niin. Ensi vuonna olet jo liian vanha. Unohda koko juttu! Muut ikäisesi ovat silloin jo valmistuneet. Bilettämiset on biletetty, rälläämiset rällätty. Heillä on vakinaiset virat, omakotitalo, uusi auto, puoliso, lapsia, koira ja purjevene. Parhaat jo ovat väitelleet tohtoriksi.

        Oikeasti keskimääräinen ikä opiskelua alkaessa on varmasti yli 20 vuotta. Moni on yli 30. Ihan varmasti 21-vuotiasta ei erota 19-kesäisestä. Molemmat vielä aivan raakileita.


      • 3295235

        Mun mielestä ei oo koskaan liian vanha jos on varma siitä mitä haluaa. Turhaa mennä jotain toista tutkintoa opiskelemaan vaan sen takia että on joku tutkinto.


    • Kovaduunipalkitaan

      Ei muuta kun pää pystyyn ja tuloksia odottelemaan. Kuten sanottua, omia vastauksia tai pisteitä on melko hankalaa objektiivisesti arvioida kokeen jälkeen, voihan olla, että pääset vielä sisään tänäkin vuonna!

      Muussa tapauksessa suosittelen ehdottomasti Avointa yliopistoa, jossa voit suorittaa oikiksen kursseja ja saada näin paitsi hyväksiluettavia opintopisteitä ennen kaikkea opit juridista ajattelua, josta on hyötyä pääsykokeisiin valmistautuessa.

      Sinulla on aivan väärä käsitys siitä, että olisit "liian vanha" hakmaan yliopistoon opiskelemaan. Useimmat eivät ensimmäisellä yrittämällä edes pääse sisälle ja välivuosien pitäminen (varsinkin pojille) on hyvin yleistä armeijankin takia. Itse sain opiskelupaikan 22-vuotiaana ja kanssani aloitti samana syksynä 18-vuotiaita, 20-vuotiaita, 25-vuotiaita, 30-vuotiaita ja yli 40-vuotiaitakin, ikähaitari on siis suuri.

      Se mitä sukulaisesi tai muut sinusta ajattelevat on yks hailee. Elämäsi ja opiskelusi ovat sinua varten eivätkä heitä. Mikäli tänä keväänä jäät ilman opiskelupaikkaa, lähde ensi vuonna haastamaan itseäsi sillä mentaliteetilla, että todella katsot mihin sinusta on, paskat sillä mitä muut ajattelevat, kunhan SINÄ luotat itseesi! Toimi minulla, ja toisella kerralla sisään mentiin! :)

      • juurikinnäin

        Hyvä kirjoitus! Itselläni on hyvin samansuuntaisia kokemuksia. Avoin yliopisto on varmasti hyvä juuri tieteellisen kielen ja ajattelun harjoittamisessa. Lukiopohjalta yliopisto-opintoihin siirtyminen on aikamoinen ponnistus juuri näiden asioiden suhteen.


      • oikeaaikaolinyt

        ...ja yli 50-vuotiaita. Itse aloitin korkeakouluopinnot yli 5-kymppisenä ja tänä keväänä valmistuin.


    • oik.yo

      Ja anna kun arvaan että olet nainen. Vain naiset stressaa näinkin turhista asioista.

    • semmosii

      Seriously?

      Lähinnä mietin onko sinulla juristilta edellytettävää todellisuudentajua kun tuollaisia mietit. Lisäksi moni suoraan lukiostasikin suunnistava hakee useammankin kerran kuin kerran.

    • Elämänkouluunko

      Ei tää ees oo yhtään mun tyylistä stressata tämmösestä, tuli vaan niin p*ska fiilis ku oikeesti teki kaikkensa ja olin jo "varma", että tänä vuonna pääsen sisään, kun osasin kirjat niin hyvin. Ajattelin, että pääsen rauhassa odottamaan ja jännittämään tuloksia, mutta nyt suoraan vaan tuon älyttömän työmäärän jälkeen joutuu toteamaan, että kaikki oli turhaa. Kiitti kaikille ihan älyttömästi kannustuksesta, pakko kai se on vaan alkaa sopeutua ajatukseen, että ensi vuonna on taas sama duuni edessä. Ja totta sekin, että ei kai kannata mennä hankkimaan toista tutkintoa vaan sen takia, että on tutkinto. Hävettää niin taas kertoa kaikille tästä mun epäonnistumisesta.

      • Amab

        Älä anna periksi! Mun tän kesän tutor oli 92-syntynyt fuksi eikä rehellisesti vaikuttanut mitenkään joukkoon kuulumattomalta ikänsä perusteella. Oon varma, että kova uurastus tuottaa sunkin kohdalla vielä tulosta. Ja muista: winners never quit and quitters never win. Mä oon päättänyt, että meen sisään vaikka sitten avoimen kautta, jos opiskelupaikka ei millään aukea. :)


    • vääränikäinen

      Vain parikymppinen voi kuvitella olevansa liian vanha yliopistoon. Nelikymppinen ei enää sellaista ajattele, silloin on juuri sopivimmillaan joka paikkaan.

      Vain parikymppinen voi hävetä sitä, ettei päässyt ensi yrityksellä yliopistoon. Nelikymppisenä tietää, että kaikki eivät pääse viidennelläkään yrityksellä, ja silti pärjätään hyvin.

      Vain parikymppiselle on iso ero sillä, onko 19, 20 vai 21, ja tästä voidaan tehdä ratkaiseva juttu. Nelikymppiselle on aika sama, onko 30, 40 vai 50.

      • Roola

        Juuri näin. Ikä on vain ja ainoastaan numeroita.


    • Elämänkouluunko

      Jep, ehkä tää tästä vielä iloks muuttuu. Tää viikko on vaan ollu jotain niin kamalaa. Ei pitäis olla liian varma mistään, hyvä etten jo asuntoa varannut syksylle Helsingistä. Ajattelin ku menin sinne kokeeseen, että "ne ei voi kysyä mitään, mitä en tiedä". Oishan tuo vaan ihan kiva, että ois muutaki meriittiä jo tän ikäsenä ku ylioppilaslakki pölyttymässä kaapissa. :D Varmaan se olo iskee uudestaan ku tulokset tulee ja nään konkreettisesti sen, että en saavutakaan mun unelmaa (vielä) sen takia, että unohdin merkitä tyhjiin kohtiin rastit. Olin oikeesti jo kokeen jälkeen valmis etsimään ne valvojat käsiini ja anella armoa, että saisin merkitä ne sinne mun paperiin.

    • soke68

      Mihin yliopistoon hait?

      • Elämänkouluunko

        Helsinkiin.


      • kiki783

        Kävitkö valmennuskurssin?


      • Elämänkouluunko

        En käynyt, asun pohjoisessa. :/


    • DreamsAreWhatYouLiveFor

      Hei nyt sit ihan oikeesti.. olen 28-vuotias ja kirjoitin ylioppilaaksi 2006 ja siihen päälle vielä amiksessa merkonomiksi. Lisäksi olen tehnyt uraa viimeiset kuusi vuotta ja jäin tänä vuonna pois töistä hakeakseni uudelleen oikikseen, tämä vuosi oli nyt kolmas kerta. Läheltä on liipannut mutta minä en luovuta koska se on sitä mitä haluan. Olen vasta vanhemmalla iällä saanut sen ahaa-elämyksen että tätä minä todella haluan. Nyt teen pätkähommia enkä yhtään niin hyvää toimistohommaa kuin vakituisessa työssäni. Jos en tänä vuonna pääse sisälle niin aloitan normaalisti opinnot avoimessa syksyllä, niitähän saa hyväksiluettua. Jos haluat jotain niin ikä, raha jne ovat pelkkiä tekosyitä mielestäni, ihminen pystyy mihin vaan ja pääsee tavoitteeseensa jos oikeasti sitä haluaa. Tiedän että on myös minua vanhempiakin ihmisiä jotka hakee ja hakevat myös toistamiseen. Tsemii kaikille hakeneille ja pää pystyyn heinäkuussa jos ei olla päästy sisälle, ensi vuonna on uusi mahdollisuus, lisää potkua vaan!

    • Penispumppu

      Helsingin oikeustieteelliseen päästään keskimäärin kolmannella kerralla ja 23-vuotiaana.

      • ikäväfakta

        Niin, keskimäärin kolmannella kerralla niiden kohdalla jotka ovat päässeet sisään. Sen sijaan suurin osa hakijoista ei pääsisi sisään vaikka hakisivat 10 kertaa. Aivan kuten sisäänpäässeistä erittäin suuri osa on käynyt valmennuskurssin, mutta valmennuskurssin käyneistä ei pääse kuin pieni osa sisälle.


      • näinonkuulkaa

        Näinpä. Mutta ei oikikseen pääsy mikään mahdoton tehtävä ole. Siinä vaiheessa ehkä kyllä alkaisin itse miettiä jo jotain muuta, jos viidennenkään kerran ei ovet avaudu.


      • Elämänkouluunko

        Niin, kyllä mulla itselläkin jo hälytyskellot soisi päässä, jos tosiaan en kokeessa olisi pärjännyt yhtään. Itse asiassa silloin 2013 kun väsähdin n. puoli välissä enkä lukenut oikeastaan ollenkaan loppuajasta, pääsin 5 pisteen päähän sisäänpääsystä. Vaikka tietenkin sekin aika "kaukana" jos haluaa sisään päästä, mutta kumminkin. Kyllä mulla alkaa jo varsinkin näiden kommenttien jälkeen tulla sellanen olo että hemmetti, mähän pääsen sinne ens vuonna! :) Asun tosiaan täällä pohjoisessa, niin avoimeen yliopistoon ei oikein ole asiaa. :/


    • Idioootti

      Joo, sama juttu mulla. Unohin merkata ne raksit ja kyllä suoraan sanottuna vtuttaa aivan älyttömästi... Oisin vaan halunnut antaa kaikkeni siinä kokeessa, mutta kun ei.

      • ilsa

        Miks Helsingissä pitää merkitä jotkut rastit? Saaks siit jotain miinuspisteitä jos jättää vastaamatta Helsingissä, eikä laita jotain rasteja? ;O)


      • Elämänkouluunko

        Ää, eikä! No, voit lohduttautua ainakin sillä, että et ole ainoa. Ja joo, Helsingin kokeessa sai miinuspisteen, jos jätti jonkun kohdan kokonaan tyhjäksi. -.-


      • ilsa1

        Hain Turkuun. Ihmettelin vaan Tota Helsingin käytäntöö.


    • Hmmmmmmm

      Mitä ihmettä selität? :D osittain tarinasi oli kuin minun suustani. Olen -94 syntynyt ja valmistuin lukiosta samana vuonna kuin sinä. En tullut hakeneeksi edellisvuosina kouluun sillä tiesin että lukemiseen täytyy keskittyä 100% päästäkseen sisään, ja minulla oli välissä sellaisia elämänvaiheita että tiesin ettei keskittyminen nyt onnistu. Ensi keväänä haen EKAN kerran oikikseen. Erona vain se että minulla ei ole käynyt mielessäkään että olisin liian vanha :D Höpsö juttu, tämä ainakin on minun unelma-alani ja jos on sinunkin, niin ei varmasti ole järkevää hakea mihinkään "helpompaan" kakkosvaihtoehtoon ihan vain siksi että pääsisi nopeammin aloittamaan ja myöhemmin sitten katumaan ettei mennytkään unelmiensa perässä vaikka se olisi muutaman välivuoden vaatinutkin :)

    • goodhart

      Itse olen 27-vuotias ja tulen ensi vuonnakin hakemaan, jos en pääse. En tosin koe olevani liian vanha hakemaan, ehkä olen joidenkin mielestä. Se ei haittaa, sillä tiedän mitä haluan. Työelämässä olen, mutta en koe olevani oikealla alalla. On turha miettiä mitä muut ajattelevat. On ymmärrettävää, että kahdenkympin alkuvaiheessa miettii kaikennäköistä, mutta turha ottaa stressiä siitä, mitä muut ajattelevat. Aikaa ei saa takaisin. Yliopistossa on kaikenikäisiä ihmisiä, jopa sinua paljon vanhempia :)

    • mieseikäpoikaenää

      Alotin itse oikiksen 28 vuotiaana joten, on toivoa vielä!

    • Itsevarma

      Olen yli 50 vuotta ja aion pyrkiä oikikseen ensikertaa ensi vuonna. =D Kummaa porukkaa ootte, kun epäilette olevanne liian vanhoja. =P

      • basil20v

        Toi on ihan perseestä et jotkut yli 40v hakee jonnekin oikikseen ja vie nuorten koulupaikat! Ihan ku ei olis tarpeeks vaikeeta saada opiskelu paikkaa ja päästä työelämään, mut ei sit kurpatkin hakee sinne! Miettisitte vähän! Olisitte valinnut oikein ku olitte nuoria ettei tarvitse jälkikäteen katua. Onneks tulee ensikertalaiskiintiö just tollasten kurppien takia!


      • suorat.sanat.sulle
        basil20v kirjoitti:

        Toi on ihan perseestä et jotkut yli 40v hakee jonnekin oikikseen ja vie nuorten koulupaikat! Ihan ku ei olis tarpeeks vaikeeta saada opiskelu paikkaa ja päästä työelämään, mut ei sit kurpatkin hakee sinne! Miettisitte vähän! Olisitte valinnut oikein ku olitte nuoria ettei tarvitse jälkikäteen katua. Onneks tulee ensikertalaiskiintiö just tollasten kurppien takia!

        Sinä pentu olet itse äitisi perseestä. Toivottavasti sinulla jo on ammatti tai ainakin opiskelupaikka ja valmistut myös sekä menet töihin maksamaan koulutuksesi.
        40-vuotias on ollut töissä jo silloin, kun sinä synnyit. Hän on opiskelunsa maksanut etukäteen.


      • nimenerkki

        Se 40-50 -vuotias, joka oikikseen on sisään päässyt, on ansainnut opiskelupaikkansa siinä missä nuoremmatkin. Ei sinne kukaan "ilmaiseksi" pääse. Nuortenkin pitää se paikkansa ansaita ja jos ei pärjää pääsykokeissa, niin sillehän ei sitten voi mitään...


      • basil20

        Opiskelut tulee useilta maksettua nykypäivänä lainalla jota saa maksaa koskojen keran takaisin. Ku nyt tehdään säästöleikkauksia et joillellekin työttömille voidaan maksaa rahaa kotona istumisesta. Ehk ei kannattaisi pamautella niitä lapsia ulos siihen tahtii ettei edes oo käsitystä kuka on ja mitä haluaa tehdä. Sit istutaan kotona kotona kunnes lapset muuttaa pois ja tämä tyhjiö pitää täyttää jollain nuoruuden haaveilla.


      • itsevarmayli50
        basil20v kirjoitti:

        Toi on ihan perseestä et jotkut yli 40v hakee jonnekin oikikseen ja vie nuorten koulupaikat! Ihan ku ei olis tarpeeks vaikeeta saada opiskelu paikkaa ja päästä työelämään, mut ei sit kurpatkin hakee sinne! Miettisitte vähän! Olisitte valinnut oikein ku olitte nuoria ettei tarvitse jälkikäteen katua. Onneks tulee ensikertalaiskiintiö just tollasten kurppien takia!

        Ensikertalaiskiintiö auttaa juuri minunlaistani viisikymppistä, sillä minulla ei ole tuoretta opiskelupaikkaa yliopistossa tai ammattikorkeakoulussa. =D Minulla on avoimesta oikiksesta opintosuorituksia jo yli 100 opintopistettä, joten olisi tyhmää olla pyrkimättä itse tutkintoon. Töitä olen tehnyt yhteensä 18 vuotta. =D


      • Parhaatopiskelemaan
        basil20v kirjoitti:

        Toi on ihan perseestä et jotkut yli 40v hakee jonnekin oikikseen ja vie nuorten koulupaikat! Ihan ku ei olis tarpeeks vaikeeta saada opiskelu paikkaa ja päästä työelämään, mut ei sit kurpatkin hakee sinne! Miettisitte vähän! Olisitte valinnut oikein ku olitte nuoria ettei tarvitse jälkikäteen katua. Onneks tulee ensikertalaiskiintiö just tollasten kurppien takia!

        Kannattaisko sitten panostaa siihen hakuun, ettei ne vanhat kurpat aja ohi. Ei tässä elämässä mitään saa jos ei tikkua ristiin viitsi laittaa.


    • qwertyytrewqm

      No just joo. Olen melkein 25-vuotias ja olen parhaillaan lukiossa. Valmistuisin yliopistosta aikaisimmillaankin joskus 30-vuotiaana, mutta mitä sitten? Eivät kaikki vielä teininrääpäleinä tiedä, mitä haluavat "isona" tehdä. Monet tekevät koulutuksessa vääriä valintoja ja myöhemmin löytävät sen oman alansa.

      Mutta mikäpä siinä, jos ei halua opiskella ties mihin tekosyihin vedoten (olen niin wanha/en kehtaa/eijaksaihansama). Voit korjata asennettasi taikka kuvitella elämäsi sossun tukien varassa. Valinta on vain ja ainoastaan sinun.

    • fsfass

      Kaikki, jotka pääsevät sisään tiedekuntaan ovat varmasti paikkansa ansainneet.

      Aamen.

    • wsert45454

      Ei mutta, Yliospisto on täyusin turha laitos, opit itseksesi asiat paremmin mitä ikinä ne on. En muuten viitynyt lukea tekstiä, mutta voin sanoa yliopistolla ei ole mitään nntettavaa minkä et muutenkin saa

    • Odeliini

      Et ole liian vanha. Itse valmistuin yliopistosta vasta 40-vuotiaana. Olin päättänyt jo 12-vuotiaana tulla opettajaksi. Hain lukion jälkeen kahdesti yliopistoon, mutta en päässyt. Aina ei omat suunnitelmat toteudu heti vaan on tehtävä varasuunnitelma. En luovuttanut, vaan opiskelin ensin ammattikorkeakoulussa tradenomiksi, olin työelämässä ja kotiäitinä. Kun olin ollut 1,5 vuotta työttömänä perheen perustamisen jälkeen, enkä päässyt yhteenkään työhaastatteluun tradenomipapereillani, hain erityisvalinnalla yliopistoon. Motivaationi oli korkealla. Itseni lisäksi oli muitakin "iäkkäämpiä" opiskelijoita. Kaikki opiskelijat eivät todellakaan ole 19-20-vuotiaita. Jos et nyt onnistu, onnistut varmasti kolmannella kerralla. Eräs tuttavani pääsi lääkikseen kolmannella yrittämällä. Hän oli päättänyt valmistua lääkäriksi, eikä hän luovuttanut. Nyt hän tekee väitöstutkimusta. Yritteliäisyys palkitaan lopulta! Tsemppiä!

    • Häntäpystyyn

      Ehkä joitain vuosikymmeniä sitten opiskelu miellettiin nuorten puuhaksi, mutta nykyään aikuisopiskelun suosio on huipussaan eikä sinua (todellakaan) vielä edes lueta aikuisopiskelijaksi! Nyt lopetat tuon asian märehtimisen ja nautit kesästä ja yrität taas ensi vuonna uudestaan. Ehkä olisi hyvä opetella joitain stressinhallintakikkoja, ja avoin yo jota joku ehdotti, on myös kannatettava hyvä idea.

    • etolevanhavaannuori

      En nyt jaksanut koko viestiketjua lukea. Mutta olettaen että olet todennäköisesti 20v tienoilla et ole ollenkaan liian vanha. Yliopisto ei ikää katso (kaikenikäiset haluavat tehdä uraa), ja sinä nyt kuulut vielä nuoriin muutenkin. Lisäksi oikis/lääkis ovat aloja joihin muutenkin haetaan monta kertaa. Eli nyt vaan teet suunnitelman välivuodelle. Jos oikis on oikea ala, niin ala valmistautua siihen heti syksyllä. Jos ei, keksi kesän aikana se oikea ala. Tsemppiä!

    • jostahdotniin

      Oikikseen ei ole oikeastaan koskaan liian vanha. Ei siellä ikää katsota. Mutta ikä on aika mielenkiintoinen kysymys. Luulet että vuoden päästä olet liian vanha: entäs ne jotka vaihtaa ammattia vielä 40-vuotiaanakin - ja osa oikikseen ja lääkikseen. Luuletko että he ikinä pääsisivät minnekään jos miettisivät sukulaisten mielipiteitä, mitä ne kuuluisat "muut" sanoo tai laskisivat ikäänsä? Eräs kaveri kerran sanoi toiselle: ajattele, sä olet 4kymppinen kun valmistut 5 vuoden päästä?!!! Mihin kaveri totesi että mitä sitten, mä olen 5 vuoden päästä 4kymppinen joka tapauksessa. Mikä on ihan oikein, luuletko että olet harmittelemalla nuorempi? Jahkaamalla tai yrittämättä jättämällä vuodet vähenee? Elät kenties enemmän kun et edes yritä?
      Mitä väliä on parilla välivuodella, kun kuitenkin joudut lukemaan? Se nyt on niin että joskus onnistuu joskus ei, ei pidä juuttua tuommoisiin. Ei kannata! Ne välivuodet ja asita oli ja meni. Ne pääsykokeet nyt meni miten meni, mutta ne ovat nyt menneet. Moni juuttuu tuommoisiin ja se estää heitä enää yrittämästä. Se on inhimillistä kyllä, mutta turhaa, sillä jahkaamiseen käytettyä aikaa ei saa takaisin eikä yrittämättä saa mitään. On turha takertua epäonnistuneisiin kokeisiin kun voi valmistautua uudelleen, käytä aikasi siis paremmin. Tunne se pettymys ja käy se asia läpi, suostu siihen että nyt tuntuu paskalta. Sille ei nyt mahda mitään. Mutta uutta putkeen, niin se menee. Pitää vaan suostua suremaan, mennä yli siitä ja sitten yrittää uudelleen. Mikään ei tietenkään takaa, että onnistut ensi vuonnakaan. Mutta sen voi taata miten et takuulla onnistu: takaan, että jos et yritä, et pääse. Sen takuun voit saada ja varmistaa.
      Älä takerru semmoisiin asioihin mitkä oli ja meni. Älä murehdi tuommoisia ikäkysymyksiä silloin kun niihin ei ole perustetta. Jos fyysistä syytä ei ole, jos ei ole todellista estettä, haittaa tai iällä ei ole oikeasti merkitystä tai sen vaikutus voi jopa olla positiivinen (ymmärrys, elämänkokemus jne.) niin älä mene siihen halpaan, että alat voivotella ikääsi. Kokeile ensin.
      Jostain kumman syystä ihmiset ovat oikeasti alkaneet kuvittelemaan ettei iästä ja kokemuksesta ole muka mitään hyötyä. Ettei ihminen parane vanhetessaan ja ilmeisesti koska hollywoodissa elää seksuaalifantasia 50-vuotiaasta miehestä 20-vuotiaan himopimun kanssa elokuvissa, on sitä alettu siirtää tosielämään niin, että kuvitellaan että vain 20-vuotias on hyvä, kaunis, älykäs, ja kykenevä. Omaa 50-vuotiaan kokemuksen, 80-vuotiaan viisauden ja 40 vuotta työelämässä olleen työkokemuksen. Lopeta se heti. Sinulle valehdellaan. 20-vuotiaan elämänkokemus perustuu lapsuuteen ja teini-ikään. Vasta silloin aletaan kasvaa aikuisina. 30-vuotias on NUORIaikuinen, ja todellinen itsenäistyminen henkisesti tapahtuu sen jälkeen jos hyvin käy. Jos ei, niin vasta noin 40-50-vuotiaana. Joten mihin verrattuna olet vanha tai edes oikeastaan aikuinen?
      Ajattele siis ennemmin miten paljon sinulla on vielä aikaa, miten nuori olet ja mitä kaikkea ehdit, ja voit tehdä. Mm. käydä oikkiksen, kevyesti. Ihmisen keskimääräinen eliniän odote taitanee jo olla yli 80 vuodessa. Paljonko sinulla on siis aikaa hakea ja päästä sinne oikkikseen...? 80-vuotiaan silmin 40-vuotias on aika nuori vielä.

    • Sivusta_seurannut

      En usko, että on sinun liian myöhäistä hakea oikikseen. Referenssinä tähän vastukseeni käytän erästä kaveriani, joka haki yo-kokeiden jälkeen ainakin kuusi - seitsemän kertaa päästen lopulta sisään oikikseen. Hän oli hakenut aina Helsinkiin, mutta viimeisellä kerralla hän hakikin Joensuuhun, jonne onnistui pääsemään lopulta sisään, eli toivoa on sinullakin.

    • Hall_maisteri

      Pidin 27 välivuotta, hain julkisoikeutta lukemaan ja pääsin ensiyrittämällä. Varsinaiseen oikikseen (hae muuten Rolloon, sinne on helpointa päästä) pääsy on hankalaa, et ole ainoa pettynyt. Ensi keväänä uusiksi. Ensi talven kulutat käymällä avoimen yliopiston oikkarikursseja: niistä opit plus tentityt kurssit voit lukea hyväksesi perusopiskelijana.

    • VaanJoku

      Niitä heinähattu löytyy nyt naisenakin (nähtävästi). Kuka muuten vei uuden sairaalan ikkunasta pitsikoristeen pois? Asiakkaan ei tarvitse tietää tai välittää laskunmaksun siirtoviiveestä vaan se riittää, että lasku on maksettu eräpäivänä.

    • kaikkionainapäinpersettä

      Joo vittu hei kannattaa tänne saatanan suomikaksneloselle tulla itkemään ettekste tajuu täällä roikkuu yökaudet läpeensä sellaset luuserit joi ei oo elämää prkl

    • oikeustieteen_yo_HKI

      Itse en käynyt valmennuskurssia, mutta otin valmennuskurssin itseopiskelupaketin, jossa oli mm. tiivistelmät valintakoekirjoista. Se oli hyvä ratkaisu. Toiseksi kannattaa suorittaa avoimen yliopiston oikeustieteen kursseja, koska ne opettavat paitsi kunkin oikeusalan substanssia, niin myös oikeudellista ajattelua, joka auttaa jatkossa pääsykokeissa. Lisäksi monet avoimen kursseista saa hyväksiluettua, jos ja kun myöhemmin pääsee valintakokeista läpi. Lisäksi voi harkita hakemista Rovaniemen yliopistoon, jonne on helpompi päästä.

    • kurppa55v

      Siis mä olen reilusti yli 50 ja hain oikikseen ekan kerran nyt. Tsemppiä vaan ensi vuoteen ja odottele rauhassaan ensin tulosta.

    • Vanhako

      Mielestäni 20 v on kovin nuori. Tiedän monia jotka ovat varttuneemmalle iällä hakeneet ja päässeet sisään. Se vaatii paljon lukemista ja onnea.

    • kkölmlöcvc

      Onneksi ikä tuo suhteellisuudentajua asioihin. Olen itse nelikymppinen viime vuoden fuksi ja tiedän erään lähes kuusivitosen toisen vuoden opiskelijan. Tässä maassa, jossa puhutaan koko ajan työurien pidentämisestä, ei kenelläkään pitäisi olla mitään sanomista ns. vanhoista opiskelijoista. Suuri osa heistä tekee opintojaan perheenpyörittämisen lomassa, ns. omilla rahoillaan (opintotukea ei määrättömästi nostella) ja todella nopeassa tahdissa. Ja kuten joku sanoin, viimeistään nelikymppisenä sitä usein tajuaa, kuinka nuori silloinkin vielä on.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 126
      3299
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      91
      3031
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2298
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      26
      1809
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1539
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1514
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1447
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      20
      1427
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1355
    Aihe