normaali pissallakäyntiväli?

mietiskelijä

Montako kertaa päivässä "normaalisti" tarvii käydä vessassa? Mua on alkanu ihmetyttämään kun jotain 10 kertaa mun itteni tarttee päiväs käydä. Mun mielestä se on viime vuosina vaan kasvanu se tiheys.
Missä menee raja "normaalin" ja inkontinenssin välillä?

25

9907

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mietiskelijä

      Nii ja oon 17v tyttönen

      • hoitsu

        Normaali pissallakäyntien väli on 3-4 tuntia, riippuen tietysti juodusta määrästä. Yöllä on normaalia käydä pissalla 1-2 kertaa. Menehän lääkäriin ja kerro vaivasi. Sinulla voi olla vaikka pissatulehdus. Tai sitten sinulla on tihentynyt virtsaamisen tarve, johon on kyllä olemassa lääkitys.


      • vessassa hyppääjä
        hoitsu kirjoitti:

        Normaali pissallakäyntien väli on 3-4 tuntia, riippuen tietysti juodusta määrästä. Yöllä on normaalia käydä pissalla 1-2 kertaa. Menehän lääkäriin ja kerro vaivasi. Sinulla voi olla vaikka pissatulehdus. Tai sitten sinulla on tihentynyt virtsaamisen tarve, johon on kyllä olemassa lääkitys.

        Mullakin on ollu jo toista vuotta tämä ikävä vaiva että pitää koko ajan hypätä vessassa. Koulussa on ihan pakko käydä joka välitunti vessassa vaikka virtsaa ei tulekkaan kuin ihan vähäsen. Se vain tuntuu että rakko on täynnä. Oon käyny tän vaivan kanssa lääkärissä silloin alkuaikana,mutta eihän ne siellä mitään tehneet. Antoivat jotain nuhalääkettä Rinexin, ja sanoivat että kyllä se sillä lähtee ja ajan kuluessa. Ja pah! Toiste en mene lääkäriin tän takia. Ei mitään hyötyä!


      • UjoUkkeli
        vessassa hyppääjä kirjoitti:

        Mullakin on ollu jo toista vuotta tämä ikävä vaiva että pitää koko ajan hypätä vessassa. Koulussa on ihan pakko käydä joka välitunti vessassa vaikka virtsaa ei tulekkaan kuin ihan vähäsen. Se vain tuntuu että rakko on täynnä. Oon käyny tän vaivan kanssa lääkärissä silloin alkuaikana,mutta eihän ne siellä mitään tehneet. Antoivat jotain nuhalääkettä Rinexin, ja sanoivat että kyllä se sillä lähtee ja ajan kuluessa. Ja pah! Toiste en mene lääkäriin tän takia. Ei mitään hyötyä!

        Minulla oli kouluaikoina sama juttu ja on vieläkin...nimittäin silloin jos jännitän ja stressaan niin täytyy kokoajan kulkea vessassa.
        Sitten on vielä sekin, että jos kokoajan miettii sitä pissahätää niin sehän tulee...kuten sanoit, niin todellisesta hädästä ei ole kyse kun pissaa ei tule nimeksikään.

        Huomasin jo kuoluaikoina, että niinä harvoina hyvinä päivinä kun aika tuntui menevän siivellä ja olo oli rentoutunut, sitä ikään kuin "unohti" käydä pissalla.


      • mietiskelijä
        vessassa hyppääjä kirjoitti:

        Mullakin on ollu jo toista vuotta tämä ikävä vaiva että pitää koko ajan hypätä vessassa. Koulussa on ihan pakko käydä joka välitunti vessassa vaikka virtsaa ei tulekkaan kuin ihan vähäsen. Se vain tuntuu että rakko on täynnä. Oon käyny tän vaivan kanssa lääkärissä silloin alkuaikana,mutta eihän ne siellä mitään tehneet. Antoivat jotain nuhalääkettä Rinexin, ja sanoivat että kyllä se sillä lähtee ja ajan kuluessa. Ja pah! Toiste en mene lääkäriin tän takia. Ei mitään hyötyä!

        Kyllä, aivan samanlaista minulle. Kauheassa hädässä tunnilla ja sit ku vihdoin pääsee vessaan niin ei paljon mitään tulekaan. Ihan kauheaa.
        Ootko suunnilleen mun ikänen (17)?

        Muille:
        Voiko tämä johtua siitä kun joskus aika pienenä jouduin joskus pidättämäänän ihan liian kauan, jopa koko koulupäivän? En yksinkertaisesti uskaltanut käydä vessassa. Nyt kun miettii niin olinpa tyhmä, kun en käynyt vessassa. Nyt sitä rampppaa melkeen joka välitunti..


      • minä
        UjoUkkeli kirjoitti:

        Minulla oli kouluaikoina sama juttu ja on vieläkin...nimittäin silloin jos jännitän ja stressaan niin täytyy kokoajan kulkea vessassa.
        Sitten on vielä sekin, että jos kokoajan miettii sitä pissahätää niin sehän tulee...kuten sanoit, niin todellisesta hädästä ei ole kyse kun pissaa ei tule nimeksikään.

        Huomasin jo kuoluaikoina, että niinä harvoina hyvinä päivinä kun aika tuntui menevän siivellä ja olo oli rentoutunut, sitä ikään kuin "unohti" käydä pissalla.

        Jännityksen lisäksi runsas kahvin juonti lisää huomattavasti vessassa hyppäämisen määrää.


      • vessassa hyppääjä
        mietiskelijä kirjoitti:

        Kyllä, aivan samanlaista minulle. Kauheassa hädässä tunnilla ja sit ku vihdoin pääsee vessaan niin ei paljon mitään tulekaan. Ihan kauheaa.
        Ootko suunnilleen mun ikänen (17)?

        Muille:
        Voiko tämä johtua siitä kun joskus aika pienenä jouduin joskus pidättämäänän ihan liian kauan, jopa koko koulupäivän? En yksinkertaisesti uskaltanut käydä vessassa. Nyt kun miettii niin olinpa tyhmä, kun en käynyt vessassa. Nyt sitä rampppaa melkeen joka välitunti..

        No itseasiassa oon kans 17 vee. Kyse ei oo ainakaan mun kohdalla diabeteksestä. On tehty sokerirasitus kokeet ja pääsin puhtaasti läpi.


      • DI-potilas
        vessassa hyppääjä kirjoitti:

        Mullakin on ollu jo toista vuotta tämä ikävä vaiva että pitää koko ajan hypätä vessassa. Koulussa on ihan pakko käydä joka välitunti vessassa vaikka virtsaa ei tulekkaan kuin ihan vähäsen. Se vain tuntuu että rakko on täynnä. Oon käyny tän vaivan kanssa lääkärissä silloin alkuaikana,mutta eihän ne siellä mitään tehneet. Antoivat jotain nuhalääkettä Rinexin, ja sanoivat että kyllä se sillä lähtee ja ajan kuluessa. Ja pah! Toiste en mene lääkäriin tän takia. Ei mitään hyötyä!

        Jos määrät kerralla melko vähäiset todennäköisesti sinulla on jokin hermostollinen rakonsäätelyhäiriö. Tähän on olemassa hyviä lääkkeitä mm Detrusidol.


      • täälläkin
        mietiskelijä kirjoitti:

        Kyllä, aivan samanlaista minulle. Kauheassa hädässä tunnilla ja sit ku vihdoin pääsee vessaan niin ei paljon mitään tulekaan. Ihan kauheaa.
        Ootko suunnilleen mun ikänen (17)?

        Muille:
        Voiko tämä johtua siitä kun joskus aika pienenä jouduin joskus pidättämäänän ihan liian kauan, jopa koko koulupäivän? En yksinkertaisesti uskaltanut käydä vessassa. Nyt kun miettii niin olinpa tyhmä, kun en käynyt vessassa. Nyt sitä rampppaa melkeen joka välitunti..

        Minäkään en koulussa halunnut käydä vessassa ja siitä jäi sellainen tunne että jos tulee kova hätä, olo on ihan sietämätön. Pitää siksi aina vähän väliä vain varmuuden vuoksi käydä pissalla. Ja useimmiten juuri silloin jos on jotain mitä jännittää tai stressaa. Eli melkein aina, ainakin kodin ulkopuolella ollessani. Eikä minultakaan joka kerta oikeasti tule kuin minitippa, piti vaan käydä ettei vain tulisi kovempi hätä. Olen varmaankin vanhemmiten tullut mukavuudenhaluiseksi, vai onko se se ns. seurapiirirakko? No, minulle tämä ei ole mikään ongelma ja koska lantionpohjan lihaksisto on huippukunnossa, ei pääse pissaa karkailemaan. Ainakin näkee eri paikoissa käydessään mitä erilaisempia vessoja ;)
        (Nainen 34 v.)


    • DI-potilas

      DI:n mahdollisuus otettava myös huomioon. Asiasta lisää Terveys-palstan 2. tai 3. sivulla.

      • Cecile

        Mulle tehtiin kans about kolme neljä viikoa sitten noi sokeri arvotestit eikä, mitään mutta nyt mulla taas pissattaa, janottaa vähän väliä missähän mulla sit mättää? Oiskohan jotakin stressiin liityvää?


      • Likkalaps
        Cecile kirjoitti:

        Mulle tehtiin kans about kolme neljä viikoa sitten noi sokeri arvotestit eikä, mitään mutta nyt mulla taas pissattaa, janottaa vähän väliä missähän mulla sit mättää? Oiskohan jotakin stressiin liityvää?

        D I on eri asia kuin tämä SokruDiabetes joka on minulla. Se D I kun ei löydy sokeriarvoja mittaamalla. mikäli oikein ummarsin


      • Minäkinko?

        Olen itsekin kaynyt sokeritesteissa, kun optikko oli nakevinaan muutoksia silmanpohjissa. Ei mitaan. Kuitenkin on vaivana valilla kovakin jalkitiputtelu, johon en itse tieda mitaan syyta. Olen normaalipainoinen, normaalisti liikuntaa harrastava alle 4-kymppinen mies.
        Kertoisitko enemman tuosta DI:sta!


      • DI-potilas
        Cecile kirjoitti:

        Mulle tehtiin kans about kolme neljä viikoa sitten noi sokeri arvotestit eikä, mitään mutta nyt mulla taas pissattaa, janottaa vähän väliä missähän mulla sit mättää? Oiskohan jotakin stressiin liityvää?

        DI:lla EI ole mitään tekemistä sokerintaudin kanssa vaan kyse on antidiureettisen hormonin (adh)puuttesta. Se erittyy aivolisäkkeestä ja säätelee elimistön nestetasapainoa. Adh:n puuttessa elimistö ei kykene pitämään "vettä" sisällään ja virtsa on usein melko haalean väristä eli vetistä (laimeaa). Kusettaa usein mutta kertamäärät ei välttämättä ole suuria. Moni valittaa myös janon tunnetta mutta janonsäätely voi olla vaurioitunut joten ei selvää janon tunnetta ja siten runsasta juomista. Säätelykeskus sijaitsee hypotalamuksessa josta lähtee käsky aivolisäkkeelle lisätä tai vähentää adh-pitoisuutta.


      • DI-potilas
        Likkalaps kirjoitti:

        D I on eri asia kuin tämä SokruDiabetes joka on minulla. Se D I kun ei löydy sokeriarvoja mittaamalla. mikäli oikein ummarsin

        Tulikin jo edelliiseen viestiin tästä kirjoitettua


      • DI-potilas
        Minäkinko? kirjoitti:

        Olen itsekin kaynyt sokeritesteissa, kun optikko oli nakevinaan muutoksia silmanpohjissa. Ei mitaan. Kuitenkin on vaivana valilla kovakin jalkitiputtelu, johon en itse tieda mitaan syyta. Olen normaalipainoinen, normaalisti liikuntaa harrastava alle 4-kymppinen mies.
        Kertoisitko enemman tuosta DI:sta!

        Tulikin jo kirjoitettua vähän viestiin "Ei ole".
        Aiheesta laajemmin tämän keskustelufoorumin Terveys-palstalla, olikohan nyt 2. tai 3. sivulla


      • DI-potilas
        Minäkinko? kirjoitti:

        Olen itsekin kaynyt sokeritesteissa, kun optikko oli nakevinaan muutoksia silmanpohjissa. Ei mitaan. Kuitenkin on vaivana valilla kovakin jalkitiputtelu, johon en itse tieda mitaan syyta. Olen normaalipainoinen, normaalisti liikuntaa harrastava alle 4-kymppinen mies.
        Kertoisitko enemman tuosta DI:sta!

        Jälkitiputtelu sopisi eturauhasesta johtuvaksi.
        Onko suvussasi ollut nuorehkoilla miehillä liikakasvua? Tulehduskaan ei ole aina erityisen kivulias.


    • Liru

      Tämä menee ehkä vähän aiheen vierestä mutta itse olen huomannut, että jos aamuisen pissallakäynnin jälkeen menen seuraavan kerran pissalle turhan pian, saan sitten juosta tiheään koko päivän. Jos sen sijaan aamupissan jälkeen menen vessaan seuraavan kerran kun todella on tarve, käyntimäärä jää 4-6 kertaan päivässä. Minun siis ei ainakaan kannata käydä varmuuden vuoksi wc:ssä esim. jos olen lähdössä jonnekin, koska siitä seuraa vain tihentynyt juokseminen. Molemmissa tapauksissa virtsaa tulee kyllä ns. normaali määrä.

      • mie

        Montako kertaa te ite käytte? Kaikki lukijat, "normaalitkin" (:)), sanokaa vaan.
        Mä ite käyn jotain 4-5, heti aamulla, sitte koulussa, koulun jälkeen kotona ja illal viel. (tää iltapisu yllättää melkeen aina suihkussa! ;)) Yöllä ei onneks tarttee herätä.


      • Likkalaps
        mie kirjoitti:

        Montako kertaa te ite käytte? Kaikki lukijat, "normaalitkin" (:)), sanokaa vaan.
        Mä ite käyn jotain 4-5, heti aamulla, sitte koulussa, koulun jälkeen kotona ja illal viel. (tää iltapisu yllättää melkeen aina suihkussa! ;)) Yöllä ei onneks tarttee herätä.

        Paha laskea. Toista kymmentä kertaa, jos kävisi. Myös usein yöllä.


      • Mummeli 52 v
        mie kirjoitti:

        Montako kertaa te ite käytte? Kaikki lukijat, "normaalitkin" (:)), sanokaa vaan.
        Mä ite käyn jotain 4-5, heti aamulla, sitte koulussa, koulun jälkeen kotona ja illal viel. (tää iltapisu yllättää melkeen aina suihkussa! ;)) Yöllä ei onneks tarttee herätä.

        Mulla kyllä mies väittää mun juoksevan jatkuvasti vessassa. Käyn eka kerran aamulla, sitten töissä ap, sitten ip, sitten ennen töistä lähtöä - tämä on muuten yläkanttiin - ja sitten illalla pari kertaa, enkä yleensä yöllä. Eli 6-7 krt, jännityksessäni enemmänkin.


      • Jenni
        mie kirjoitti:

        Montako kertaa te ite käytte? Kaikki lukijat, "normaalitkin" (:)), sanokaa vaan.
        Mä ite käyn jotain 4-5, heti aamulla, sitte koulussa, koulun jälkeen kotona ja illal viel. (tää iltapisu yllättää melkeen aina suihkussa! ;)) Yöllä ei onneks tarttee herätä.

        Minä käyn aamulla pari-kolme kertaa, aamupäivällä n.4 kertaa, iltapäivällä n.4 kertaa, illalla n. 4 kertaa, yöllä ei juuri tarvitse käydä. Joskus minulla on ns. "vaikeat päivät" jolloin käyn koko päivän 10min välein, tämä tapahtuu n. kerran-kaksi viikossa.


    • rko

      riippuu toki aina siitä, kuinka paljon juot ja erityisesti mitä juot. Onhan todettu, että esim. pepsi ja kokis, monet urheilujuomat, sitrushedelmät, suklaa, tee, kahvi, olut ja vahvat mausteet vaikuttavat pissalla käyntitiheyttä lisäten. Toisaalta taas, jos juot vähän, pissa on väkevämpää ja voi aiheuttaa tunteen, että on mentävä usein pissalle vaikkei sitä juuri paljoa eritykään. Luultavasti normaali pissalla käyntitiheys on noin 5 - 7 kertaa vuorokaudessa.

    • käyn

      Normaalisti vain 2-4 kertaa vessassa..ja yöllä mun ei tarvi lainkaan käydä. Mutta mullakin taitaa olla lievä ponnistusinkontinenssi koska joskus kun nauran kunnolla niin menee pidätyskyky kokonaan.Se on todella noloa. Varsinkin kuukautisten aikana tätä tapahtuu... =(

    • huolestunut6

      Mua rupes mietityttää, ku jotku laittaa: "käyn n. 10 kertaa vuorokaudessa", koska ite käyn jotain 5-7 kertaa, joskus vaan 4. Riippuu paljonko oon juonu. En yleensä edes laske, mutta nykyään pistää laskemaan, että käynkö liian harvoin. En ole sairastanut virtsatientulehdustakaan kuin vain pari kertaa elämän aikana! Sehän on tietysti yksilöllinen asia, mostako kertaa käy. Onkohan silti normaalia!? Auttakaa!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      160
      6815
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      36
      4047
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2055
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1989
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1839
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1666
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1573
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1568
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1545
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      36
      1408
    Aihe