Onko jotain erityistä syytä miksi haarukkaa kuuluu pitää "väärinpäin" eli kupera puoli alaspäin?
Mielestäni se on mahdottoman epäpäytännöllistä pakata ruokaa siihen selkäpuolelle kun safkan voisi tökätä haarukkaan ja lastata hiukan siihen "kuppipuolelle".
miksi haarukka "väärinpäin"
8
3654
Vastaukset
- Vinski
Vanhan ajan peruja. Kuten veistä pidetään teräpuoli sisäänpäin, myös haarukan piikit tulee ystävällisyyden osoituksena kääntää alas, etteivät agressiivisesti osoita vastustajaan/vieraaseen.
- tavat
Minä ainakin syön ensinnäkin ilman veistä, toiseksi haarukka oikeassa kädessä ja olen oikeakätinen, kolmanneksi puhun ruoka suussa ja kun puhun niin puolet sanoista puhun yleensä oikealla kädellä ja haarukka heiluu miten tykkää, joskus siinä sattuu olemaan ruokaakin kiinni piikeissä. Usein myös osoitan haarukan piikeillä ihmistä jos puhun jollekin tietylle. Kukaan ei ole koskaan valittanut vaan päinvastoin minua pidetään hyvänä pöytäseurana. Kyynärpäät on muuten myös aina pöydällä.
Kiitos.
- aila
Mistä lie tullut Suomeen sellainen tyyli. Saksalaiset käsittääkseni pitävät haarukkaa samoin päin kuin lusikkaakin. Niin teen minäkin eikä ole koskaan kukaan tullut huomauttamaan.
- henrik
nämä "etiketin"suunnittelijat ovat olleet aikoinaan pirullisia ihmisiä, katsoneet kuinka hölmöjä ja epäkäytönnöllisiä sääntöjä voi keksiä että kansa vielä niitä tottelee. Ja täytyy todeta että suhteellisen epäkäyntännölliset meneevätkin läpi niille jotka haluavat päteä sivistyksellään, kuten nyt tämä haarukan väärinpäin pitäminen.
- matkustanut
Olen työn puolesta kulkenut paljon Euroopassa ja vähän ulkopuoellakin. Suomalainen tapa pitää haarukkaa epäkäytönnöllisesti herättää hymyilyä monessa paikassa. Mitä lie hienohelmaisten hienostelua.
- Kynsilaukkaaja
Amerikkalaisilla ystävilläni on melkoisen reippaat ja huolettomat ruokailutavat, jotka hyvin sopisivat myös suomalaiseen mentaliteettiin.
He pilkkovat ensin ruoan haarukkaan sopiviksi annostaloiksi, ja pyövät sitten pelkällä haarukalla keihästäen.
Sillä haarukalla sitten myös osoitellaan sinne sun tänne, Oh my God, hyvä jos ruoka pysyy haarukassa.
Mukavaa on ollut, ja pääasia että puurot maistuu. Mutta se kahvi ruoan kanssa minua aina epäilyttää...
- dr.fast
... ruokailuväline eikä sivistyksen mittari. Työväline jonka on huomattu sopivan erikoisen hyvin kiinteiden ruokien syömiseen, esim. samaan aikaan veisen kanssa leikaten. Erityisen toimivaa on pistää haarukka ruokaan piikkien osoittaessa ruokapalaan ja toisaalta kasata muusi piikkien osoittaessa ylös! Hieman kun harjoittelee niin se alkaa sujua tumpelomaltakin.
Toiset oppivat eri välineitä käyttämään eri tahtiin ja eri syvyydellä. Tätä silmälläpitäen ovat jotkut huomanneet jotkin vieraatkin tavat näppäriksi ja kehoittaneet kanssaihmisiäänkin tälläisiä tapoja noudattamaan kun se tilanteeseen istuu. Kannattaa varmaan omia käyttää aivojaan enemmän kuin toisten.- nami
Paras tapa syödä spagetti ja jauhelihakastike EI ole pyöritellä lusikassa (se on karseeta!!) VAAN pilkkoo veitsellä spagetit mahdollisimman pieneksi taikka jo ennen keittämistä murentaa ne pieneksi, reilusti kastiketta ja SYÖ LUSIKALLA! Ei turhaa hienostelua ja saa suun täyteen nannaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku504154Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt351959Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1531346- 1541232
Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti421024- 192992
Sari Multala teki "riikkapurrat"
Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.229976- 80947
- 55820
Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm122815