Kohdunkaulan nipukkako?

lullero

Emättimessäni tuntuu sellainen ihme myhkyrä/poimu, aika syvällä, koko sormen saa työntää, että tuntee. Pelästyin kun löysin sen, että onkohan joku kasvain? Mutta sitten kuulin, että kohdunkaulassa kuuluu olla joku nipukka? Onkohan se sellainen, vai pitäiskö mennä lääkäriin? Onko muilla kokemuksia, tunnetteko nipukkanne?

Multa ei muuten ole koskaan otettu mitään papa-näytteitä, koska en vakaumukseni vuoksi harrasta seksiä ennen avioliittoa. Pimppitohtorilla on kyllä muuten käyty, tosin viimeisestä on aikaa pari vuotta.

Vain asiallisia vastauksia, kiitos...

18

1933

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • emma

Suosittelisin vakaumuksestasi huolimatta käymään papa-kokeessa, jos vain suinkin mahdollista.

Papassa tulisi käydä n. kahden vuoden välein ja on erittäin tärkeää siksi, että monet sairaudet selviävät sitä kautta ja saatetaan pysyä estämään pahempia vaurioita.

• Minttu

Syöpä ja erilaisia tulehduksia voi tulla ihan seksin harrastamisesta riippumatta, joten käypä vaan siellä papassa ainakin muutaman vuoden välein, ihan kuten tuo edellinenkin vastaaja kehoitti.

Itse asiasta sitten: Nipukan kuuluu olla siellä. Kuukautiskierron vaiheesta riippuen sen muoto ja se ylttääkö siihen miten hyvin, vaihtelee jonkin verran, mutta siellä se on...

• Suhteellisutta pyydän

Se nipukka on ihan varmasti kohdunkaula, joten huoli pois.

Ja papasta vielä: naiset on aivopesty sillä ajatuksella, että papassa tulisi käydä elämäntavoista riippumatta vuoden välein. Ja sitähän suurin osa lääkäreistäkin paasaa. Mutta nämä ohjeet on annettu sen olettamuksen pohjalta, että nykyään nuoret naiset harrastavat seksiä (usein vielä suojaamatonta, koska käyttävät pillereitä) kaikkien baaripokiensa kanssa. Jos ei ole ollut yhdynnässä, ei myöskään ole voinut saada HPV-tartuntaa (tuttavallisemmin kondylooma), joka on nuorten naisten papakokeissa se seulonnan varsinainen syy. Vanhemmalla iällä kondylooman sairastanut saattaa saada kohdunkaulansyövän. Ilman HPV:ta se ei kehity. Eli jos ei ole harrastanut seksiä, papassakaan ei tarvitse käydä! Näin on minulle naistentautien erikoislääkäri todennut ja luotan häneen enemmän kuin keskustelupalstojen papalla peloteltuihin naisiin. Mutta kaikki tehköön, miten parhaaksi näkee.

• Minttu

Minulta lääkäri on ottanut papan n. kolmen vuoden välein (tietää kylläkin minun olleen koko ajan vakituisessa parisuhteessa), en tiedä sitten miten muilla. Jostain olen saanut päähäni sellaisen suosituksen, että papassa pitäisi käydä vähintään viiden vuoden välein ihan riippumatta siitä seksistä. En tiedä sitten tarkemmin, kun en niitä irtosuhteita ole koskaan harrastanut, eikä ole ollut pelkoa taudeista.

• Vaaka
        Minttu kirjoitti:

Minulta lääkäri on ottanut papan n. kolmen vuoden välein (tietää kylläkin minun olleen koko ajan vakituisessa parisuhteessa), en tiedä sitten miten muilla. Jostain olen saanut päähäni sellaisen suosituksen, että papassa pitäisi käydä vähintään viiden vuoden välein ihan riippumatta siitä seksistä. En tiedä sitten tarkemmin, kun en niitä irtosuhteita ole koskaan harrastanut, eikä ole ollut pelkoa taudeista.

Itse käyn papassa viiden vuoden välein. Terveyskeskus kutsuu aina silloin "huoltoon" ja käytän toki ilmaista palvelua hyväkseni.

• Piikki

Minä käyn vuosittain. En ole koskaan harrastanut irtosuhteita vaan seurustellut viimeiset 10 vuotta yhden ja saman miehen kanssa. Silti minulla oli solumuutos papassa, ei minkään viruksen eikä pöpön aiheuttama, vaan määrittelemätön solumuutos.

En ymmärrä miksi mielestäsi on suhteetonta käydä papassa vuosittain? Kyllä itsestään saa senverran huolehtia. Anna jokaisen tehdä omat päätöksensä käyntien tiheydestä äläkä ainakaan kehota pitämään pitkiä välejä, se on edesvastuutonta. 5 vuodessa solumuutos ehtii aika pahaksi, jopa syöväksi saakka. Ystävälläni se paukahti IV- luokaksi vaikka tutkimusväliä oli vain 3 vuotta.

• Suhteellisuutta pyydän
        Piikki kirjoitti:

Minä käyn vuosittain. En ole koskaan harrastanut irtosuhteita vaan seurustellut viimeiset 10 vuotta yhden ja saman miehen kanssa. Silti minulla oli solumuutos papassa, ei minkään viruksen eikä pöpön aiheuttama, vaan määrittelemätön solumuutos.

En ymmärrä miksi mielestäsi on suhteetonta käydä papassa vuosittain? Kyllä itsestään saa senverran huolehtia. Anna jokaisen tehdä omat päätöksensä käyntien tiheydestä äläkä ainakaan kehota pitämään pitkiä välejä, se on edesvastuutonta. 5 vuodessa solumuutos ehtii aika pahaksi, jopa syöväksi saakka. Ystävälläni se paukahti IV- luokaksi vaikka tutkimusväliä oli vain 3 vuotta.

En kyllä tajua, miksi ihmiset eivät ota näistä asioista oikeasti selvää...

Nythän oli kyse naisesta, joka ei ole koskaan harrastanut seksiä. Kuinka hän olisi siis voinut saada supuoliteitse tarttuvat viruksen, kerropa minulle se? Yleinen ohje on, että papa-kokeessa tulisi käydä noin vuosi seksin aloittamisen jälkeen. Ennen sitä se on oikeasti aika turhaa. Toki sinne saa mennä, jos haluaa, mutta pelottelu IV-luokan löydöksillä on naurettavaa.

Tässä vielä lainaus YTHS:n nettisivuilta:

"Jotta voisi saada hoidettavan solumuutoksen, on ensin saatava papilloomavirusinfektio. Viruksen yleisyyden huomioiden tämä ei ole vaikeaa, jos vaihtaa parisuhdetta riittävän usein ja unohtaa kondomin käytön. Papa-näytteitä on syytä ottaa sitä tiheämmin, mitä suurempi on tartunnan riski. Vastaavasti jos virusmuutoksia ei ole koskaan havaittu eivätkä seksitavat viittaa kovinkaan suureen sukupuolitautiriskiin, niin papa-näytteiden väliä voi harventaa. Useimpien kohdalla 3 - 4 vuoden näytteenottoväli on aivan riittävä. Nuorilta seksuaalisesti aktiivisilta naisilta, jotka elävät vaihtuvissa parisuhteissa ja kenties vielä käyttävät e-pillereitä kondomien sijaan, voi papa-näytteen ottaa kahdenkin vuoden välein. Jos kondomit eivät ole käytössä, niin periaatteessa voisi olla viisasta ottaa aina jonkin ajan kuluttua uuden suhteen aloittamisesta klamydia ja noin vuoden päästä papa, koska juuri parisuhteen vaihtuessa on suurin riski saada uudenlaisia, aiemmin tuntemattomia pöpöjä!"

Eräät lääkäritkin näköjään kehottavat pitämään "pitkiä välejä", ovatko hekin edesvastuuttomia?

• lullero
        Suhteellisuutta pyydän kirjoitti:

Nythän oli kyse naisesta, joka ei ole koskaan harrastanut seksiä. Kuinka hän olisi siis voinut saada supuoliteitse tarttuvat viruksen, kerropa minulle se? Yleinen ohje on, että papa-kokeessa tulisi käydä noin vuosi seksin aloittamisen jälkeen. Ennen sitä se on oikeasti aika turhaa. Toki sinne saa mennä, jos haluaa, mutta pelottelu IV-luokan löydöksillä on naurettavaa.

"Jotta voisi saada hoidettavan solumuutoksen, on ensin saatava papilloomavirusinfektio. Viruksen yleisyyden huomioiden tämä ei ole vaikeaa, jos vaihtaa parisuhdetta riittävän usein ja unohtaa kondomin käytön. Papa-näytteitä on syytä ottaa sitä tiheämmin, mitä suurempi on tartunnan riski. Vastaavasti jos virusmuutoksia ei ole koskaan havaittu eivätkä seksitavat viittaa kovinkaan suureen sukupuolitautiriskiin, niin papa-näytteiden väliä voi harventaa. Useimpien kohdalla 3 - 4 vuoden näytteenottoväli on aivan riittävä. Nuorilta seksuaalisesti aktiivisilta naisilta, jotka elävät vaihtuvissa parisuhteissa ja kenties vielä käyttävät e-pillereitä kondomien sijaan, voi papa-näytteen ottaa kahdenkin vuoden välein. Jos kondomit eivät ole käytössä, niin periaatteessa voisi olla viisasta ottaa aina jonkin ajan kuluttua uuden suhteen aloittamisesta klamydia ja noin vuoden päästä papa, koska juuri parisuhteen vaihtuessa on suurin riski saada uudenlaisia, aiemmin tuntemattomia pöpöjä!"

Eräät lääkäritkin näköjään kehottavat pitämään "pitkiä välejä", ovatko hekin edesvastuuttomia?

...luin itsekin YTHS:n sivuilta. Ja joskus, kun kävin hiivan takia lekurilla, sanottiin, ettei tarvitse ottaa papaa ennen kuin on ollut yhdynnässä...tuon tiedon varassa olen elänyt ja siksi ollut otattamatta kokeita.

Niin, ja vakaumukseni ei toki estä käymästä gynekologilla itseä huollattamassa. :) Ehkä täytyy sitten käydä tuota mystistä napukkaa näyttämässä..

Kiitos vastauksista!

• Minttu

"En kyllä tajua, miksi ihmiset eivät ota näistä asioista oikeasti selvää..."

Jos ei ole vaivoja, normaali ihminen ei ala tarkistelemaan kaikkea kuulemaansa tietoa miljoonasta eri lähteestä, eikä varsinkaan silloin, kun tieto tulee yleisesti luotettavana pidetyltä lähteeltä - kuten omalta lääkäriltä... Minulle lääkäri on sanonut, että papa kannattaa ottaa muutaman vuoden välein, eikä tosiaan ole käynyt mielessäkään ruveta pullikoimaan vastaan.

Parempi kai se on, että tutkitaan liikaa, kuin että jätettäisiin tutkimatta? Vai onko joku syy, miksi papaa nimenomaan EI saisi ottaa?

• Suhteellisuutta pyydän
        Minttu kirjoitti:

"En kyllä tajua, miksi ihmiset eivät ota näistä asioista oikeasti selvää..."

Jos ei ole vaivoja, normaali ihminen ei ala tarkistelemaan kaikkea kuulemaansa tietoa miljoonasta eri lähteestä, eikä varsinkaan silloin, kun tieto tulee yleisesti luotettavana pidetyltä lähteeltä - kuten omalta lääkäriltä... Minulle lääkäri on sanonut, että papa kannattaa ottaa muutaman vuoden välein, eikä tosiaan ole käynyt mielessäkään ruveta pullikoimaan vastaan.

Parempi kai se on, että tutkitaan liikaa, kuin että jätettäisiin tutkimatta? Vai onko joku syy, miksi papaa nimenomaan EI saisi ottaa?

Minun puolestani jokainen saa käydä papassa vaikka kerran viikossa, jos sen parhaaksi kokee. Siitä ei ole haittaa kuin kukkarolle.

Minua ärsyttää se, että näillä keskustelupalstoilla asiaan perehtymättömät maallikot latelevat omia näkemyksiään "faktoina". Terve kriittisyys sekä tieteellisiin tutkimustuloksiin tutustuminen ei olisi pahitteeksi kenellekään. Ainakin se toisi uskottavuutta argumentaatioon.

Omana periaatteenani olen pitänyt sitä, että jos en asiasta tiedä, niin olen hiljaa tai otan selvää.

• edellinen

Kuuleppa. Luit viestiäni kuin piru raamattua. Sinun elämäntehtäväsi näyttää olevan oikeassa oleminen.

Minulla ei ole papilloomavirusta eikä infektiota eikä ole koskaan ollutkaan, silti oli II- asteen muutos. Tarkoitan, että papillooma on kyllä ensisijainen aiheuttaja, mutta voi niitä solumuutoksia tulla ilman virustakin.

Mitä naurettavaa on seuraavassa? Viimeksi minulle tuli mieleen nauraa! Ystävälläni todellakin oli IV- asteen muutos, ei se ole pelottelua vaan kylmä fakta. Sairas ihoalue poltettiin sähkösilmukalla ja sen jälkeen hän kävi kontrolleissa puolivuosittain monen vuoden ajan ja nyt ehdoton määräys on käydä kerran vuodessa.

Minun lääkärini kehotti käymään kerran vuodessa ja sen aion tehdä. Itselläni ei ole intoa sairastua, vaikkei ne gyne- käynnit mitään maailman mukavimpia toimenpiteitä olekaan.

Ja mitä rahastukseen tulee, ei sinne yksityiselle ole pakko mennä. Syöpäyhdistyksillä otetaan koepaloja, ei maksa kuin parikymppiä ja terveyskeskuslääkärit tekevät ihan käyntimaksulla. Työterveyden kautta taas saa ilmaiseksi.

So, what was your point again?

• Suhteellisuutta pyydän
        edellinen kirjoitti:

Kuuleppa. Luit viestiäni kuin piru raamattua. Sinun elämäntehtäväsi näyttää olevan oikeassa oleminen.

Minulla ei ole papilloomavirusta eikä infektiota eikä ole koskaan ollutkaan, silti oli II- asteen muutos. Tarkoitan, että papillooma on kyllä ensisijainen aiheuttaja, mutta voi niitä solumuutoksia tulla ilman virustakin.

Mitä naurettavaa on seuraavassa? Viimeksi minulle tuli mieleen nauraa! Ystävälläni todellakin oli IV- asteen muutos, ei se ole pelottelua vaan kylmä fakta. Sairas ihoalue poltettiin sähkösilmukalla ja sen jälkeen hän kävi kontrolleissa puolivuosittain monen vuoden ajan ja nyt ehdoton määräys on käydä kerran vuodessa.

Minun lääkärini kehotti käymään kerran vuodessa ja sen aion tehdä. Itselläni ei ole intoa sairastua, vaikkei ne gyne- käynnit mitään maailman mukavimpia toimenpiteitä olekaan.

Ja mitä rahastukseen tulee, ei sinne yksityiselle ole pakko mennä. Syöpäyhdistyksillä otetaan koepaloja, ei maksa kuin parikymppiä ja terveyskeskuslääkärit tekevät ihan käyntimaksulla. Työterveyden kautta taas saa ilmaiseksi.

So, what was your point again?

Vastaan vielä tähän viestiin ja sitten lupaan lopettaa ;)

Olet oikeassa, että solumuutoksia voi tulla, vaikka virusta ei olisikaan. Usein nämä hyvänlaatuiset muutokset (lähinnä II-luokka) johtuvat harmittomasta tulehduksesta, joka ei edes oireile. Tällaisista solumuutoksista ei tarvitse huolestua, kuten lääkärikin sinulle varmasti muisti sanoa.

Tutkimukset ovat osoittaneet, että pahanlaatuiset solumuutokset liittyvät nimenomaan HPV-infektioon. Kohdunkaulan syövistä (se V-luokka) 99,7 prosentissa taustalta löytyy niinkutsuttu "korkean riskin HPV" eli HPV 16, 18, 31, 45, 51, 52, 56, 58, 59, 68 tai 70. Näistä neljä ensimmäistä ovat selkeästi yleisimpiä (75% löydetyistä syövistä).

Eli kiteytettynä yhteen virkkeeseen: Kohdunkaulan syövän syntymiseen tarvitaan papilloomavirus, joka leviää sukupuoliteitse. Tästä johtuen ketjun aloittaja on syövältä turvassa, eikä hänen tarvitse käydä papassa. Vastaavasti niiden, joilla seksisuhteita on ollut useampia, tulisi käydä papassakin useammin.

Ystäväsi tilanne ei ole mielestäni lainkaan naurettava. Olen oikeasti iloinen, että hän kävi papassa ja solumuutos saatin hoidetuksi ennen kuin se (ehkä) olisi muuttunut syöväksi. Naurettavaa mielestäni on se, että neitsyttä pelotellaan syövällä, joka vaatii syntyäkseen sukupuolitaudin.

En todellakaan kiellä papa-kokeen tärkeyttä, mutta haluaisin peräänkuuluttaa elämäntapojen merkitystä kohdunkaulan syövän syntymisessä. Eli naiset voivat kyllä käyttää omaa päättelykykyään pohtiessaan sitä, kuinka usein papa-koe on omalla kohdalla oikeasti tarpeellinen. Mutta tämän saarnan pidettyäni ymmärrän paremmin niitä lääkäreitä, jotka eivät jaksa potilaitaan valistaa, vaan määräävät suosiolla kaikki naiset kerran vuodessa papaan.

Mutta kuten olen jo aikaisemminkin sanonut, jokainen tehköön omat valintansa (niin sukupuolisuhteiden kuin papa-kokeenkin suhteen)!

• Piikki

Olet oikeassa, että solumuutoksia voi tulla, vaikka virusta ei olisikaan. Usein nämä hyvänlaatuiset muutokset (lähinnä II-luokka) johtuvat harmittomasta tulehduksesta, joka ei edes oireile. Tällaisista solumuutoksista ei tarvitse huolestua, kuten lääkärikin sinulle varmasti muisti sanoa.

Tutkimukset ovat osoittaneet, että pahanlaatuiset solumuutokset liittyvät nimenomaan HPV-infektioon. Kohdunkaulan syövistä (se V-luokka) 99,7 prosentissa taustalta löytyy niinkutsuttu "korkean riskin HPV" eli HPV 16, 18, 31, 45, 51, 52, 56, 58, 59, 68 tai 70. Näistä neljä ensimmäistä ovat selkeästi yleisimpiä (75% löydetyistä syövistä).

Eli kiteytettynä yhteen virkkeeseen: Kohdunkaulan syövän syntymiseen tarvitaan papilloomavirus, joka leviää sukupuoliteitse. Tästä johtuen ketjun aloittaja on syövältä turvassa, eikä hänen tarvitse käydä papassa. Vastaavasti niiden, joilla seksisuhteita on ollut useampia, tulisi käydä papassakin useammin.

Ystäväsi tilanne ei ole mielestäni lainkaan naurettava. Olen oikeasti iloinen, että hän kävi papassa ja solumuutos saatin hoidetuksi ennen kuin se (ehkä) olisi muuttunut syöväksi. Naurettavaa mielestäni on se, että neitsyttä pelotellaan syövällä, joka vaatii syntyäkseen sukupuolitaudin.

En todellakaan kiellä papa-kokeen tärkeyttä, mutta haluaisin peräänkuuluttaa elämäntapojen merkitystä kohdunkaulan syövän syntymisessä. Eli naiset voivat kyllä käyttää omaa päättelykykyään pohtiessaan sitä, kuinka usein papa-koe on omalla kohdalla oikeasti tarpeellinen. Mutta tämän saarnan pidettyäni ymmärrän paremmin niitä lääkäreitä, jotka eivät jaksa potilaitaan valistaa, vaan määräävät suosiolla kaikki naiset kerran vuodessa papaan.

Mutta kuten olen jo aikaisemminkin sanonut, jokainen tehköön omat valintansa (niin sukupuolisuhteiden kuin papa-kokeenkin suhteen)!

No, eipä muistanut lääkäri minulle sanoa kuinka paljon pitää huolestua ja tuon 6 kk olin aivan paniikissa että se muuttuu pahanlaatuiseksi.

Taustastani senverran, että lähipiirissäni on syöpää joten tämän vuoksi olen muutenkin varpaillani ja haluan käydä säännöllisesti lääkärintarkastuksissa. Faktahan on että mitä aiemmin muutos löydetään, sitä paremmin se on hoidettavissa.

Siitä olen kanssasi samaa mieltä että elämäntapoihin pitäisi kiinnittää huomiota.

Minulle sanoi syöpäyhdistyksen sairaanhoitaja viimekäynnilläni, että papassa käyminen on halpa henkivakuutus naiselle kuin naiselle, ja gynekologi kehotti käymään kokeessa kerran vuodessa.

Käytän omaa harkintaani ja käyn siis vuosittain. :-)

• Minttu

Minun puolestani jokainen saa käydä papassa vaikka kerran viikossa, jos sen parhaaksi kokee. Siitä ei ole haittaa kuin kukkarolle.

Minua ärsyttää se, että näillä keskustelupalstoilla asiaan perehtymättömät maallikot latelevat omia näkemyksiään "faktoina". Terve kriittisyys sekä tieteellisiin tutkimustuloksiin tutustuminen ei olisi pahitteeksi kenellekään. Ainakin se toisi uskottavuutta argumentaatioon.

Omana periaatteenani olen pitänyt sitä, että jos en asiasta tiedä, niin olen hiljaa tai otan selvää.

"Minua ärsyttää se, että näillä keskustelupalstoilla asiaan perehtymättömät maallikot latelevat omia näkemyksiään "faktoina"."
        - - -
        "Omana periaatteenani olen pitänyt sitä, että jos en asiasta tiedä, niin olen hiljaa tai otan selvää."

Jos tuo olisi kaikkien muidenkin periaatteena, niin eipä olisi montaa viestiä näillä palstoilla! :-))

Mielestäni, enemmän kuin sitä oman tiedon/mutun panttausta, pitäisi harjoittaa "tervettä kriittisyyttä" näitä annettuja VASTAUKSIA kohtaan. Ei kai kukaan oleta, että täällä koulutuksen saaneet ammattilaiset ovat vastaamassa ja osaavat parin epämääräisen oireen perusteella heti laukoa oikeat diagnoosit ihmistä ja hänen vaivaansa näkemättä?

Minulle esim. on mutuna (tällä tai jollain muulla palstalla) kerrottu, että kertakäyttöiset terveyssiteet voi aiheuttaa kutinaa ja haavaumia mutta ongelmasta pääsee eroon vaihtamalla kestositeisiin. Tutkittu tieto noista samoista oireista sen sijaan antaisi todennäköisesti diagnoosiksi jonkin tulehduksen tai sukupuolitaudin... Jos tuotakaan mutua ei joku aikoinaan olisi uskaltanut kertoa (asiaa tuskin on edes tutkittu!), kärsisin edelleen toista viikkoa joka kuukausi hirveästä kirvelystä ihan turhaan.

• Suhteellisuuta pyydän
        Minttu kirjoitti:

"Minua ärsyttää se, että näillä keskustelupalstoilla asiaan perehtymättömät maallikot latelevat omia näkemyksiään "faktoina"."
        - - -
        "Omana periaatteenani olen pitänyt sitä, että jos en asiasta tiedä, niin olen hiljaa tai otan selvää."

Jos tuo olisi kaikkien muidenkin periaatteena, niin eipä olisi montaa viestiä näillä palstoilla! :-))

Mielestäni, enemmän kuin sitä oman tiedon/mutun panttausta, pitäisi harjoittaa "tervettä kriittisyyttä" näitä annettuja VASTAUKSIA kohtaan. Ei kai kukaan oleta, että täällä koulutuksen saaneet ammattilaiset ovat vastaamassa ja osaavat parin epämääräisen oireen perusteella heti laukoa oikeat diagnoosit ihmistä ja hänen vaivaansa näkemättä?

Minulle esim. on mutuna (tällä tai jollain muulla palstalla) kerrottu, että kertakäyttöiset terveyssiteet voi aiheuttaa kutinaa ja haavaumia mutta ongelmasta pääsee eroon vaihtamalla kestositeisiin. Tutkittu tieto noista samoista oireista sen sijaan antaisi todennäköisesti diagnoosiksi jonkin tulehduksen tai sukupuolitaudin... Jos tuotakaan mutua ei joku aikoinaan olisi uskaltanut kertoa (asiaa tuskin on edes tutkittu!), kärsisin edelleen toista viikkoa joka kuukausi hirveästä kirvelystä ihan turhaan.

Ekös tämä koko papa-kinastelu lähtenyt siitä, että esitin "tervettä kriittisyyttä" näitä annettuja vastauksia kohtaan? Toiset puolestaan terveesti kritisoivat minun vastauksiani, tosin huterammalla tietopohjalla.

Toki mutu-tuntumallakin saattaa saada hyviä vinkkejä, etenkin silloin jos tutkittua tietoa asiasta ei ole saatavilla. Tämä papa-aihe nyt vain sattui olemaan sellainen, josta tietoa löytyy vaikka millä mitalla, kunhan sitä hieman vaivautuu etsimään.

Mutta kaiken kaikkiaan nämä palstat ovat mukavaa ajanvietettä ja toivottavasti mahdollisimman moni saa täältä myös apua. Kunhan muistaa sen terveen kriittisyyden ;) !

• lullero

..lääkäritkin voi olla papa-asiasta eri mieltä, kuten he ovat monessa muussakin asiassa? Kun toinen puoltaa maallikkonäkemystä vilustumisen ja flunssan yhteydestä, toinen sanoo, ettei kylmettymisellä ole virusinfektion kanssa mitään tekemistä...

• Gamilla

Siellä kyllä kuuluu olla nipukka.En tiedä voiko sen tuntea itse.En ilkiä itse kovin kokeilla sisältäpäin.En tiedä minkä ikäinen olet mutta hyvähän se on käydä gynekologilla joskus tarkastuksessa jos olet 20 tai yli.Sanoit käyneesikin pari vuotta sitten ja kun se sinua vaivaa niin käy ihmeessä uudestaan.Kyllä lääkäri sen löytää kun sinäkin tunsit sen ja voi selittää mikä se on.Hävetä ei tarvitse.Oikeat gynekologit tekevät sitä työkseen.On siellä varmaan monenlaista kyselijää.

• TEPU

LUULEN ETTÄ NIPUKKASI ON KOHTU..
      MULLAKIN SE TUNTUU JA MELKEIN NÄKYYKIN KUN TARKASTI KATSOO:)
      KOHDUNLASKEUTUMASTA ON KYSE..
      AIKA YLEINEN ESIM.JO SYNNYTTÄNEILLÄ NAISILLA..
      MUTTA MULLAKAAN EI LAPSIA JA SILTI SE MULTA LÖYTYY..
      NYT VAAN JUMPPAAMAAN LANTIONPOHJALIHAKSIA,PYYDÄPPÄ LEKURILTA JUMPPA OHJEET..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Muovikassikartelli

Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell
      Talousrikokset
      43
      2279
    2. Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta

Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.
      Maailman menoa
      57
      1841
    3. Hallintooikeus..

"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.
      Pyhäjärvi
      143
      1832
    4. Olen rakastunut

varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.
      Ikävä
      107
      1426
    5. Mitä tahtuu Kasperi Viita/Suviviita

Poliisia ja ambulanssia iso määrä.
      Seinäjoki
      21
      1146
    6. Teit yllättävän siirron

Olet tähän saakka ollut tietyllä tapaa varovainen. Voi kai sanoa, että olemme kunnioittaneet toistemme rajoja. Tiedän,
      Ikävä
      54
      1120
    7. Jos se joskus oli molemminpuolista

niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.
      Ikävä
      76
      1028
    8. Mikä on kaivattusi

ammatti?
      Ikävä
      62
      1009
    9. Laita nyt se viesti

Tiedän että haluat tavata. Kirjoitat, pyyhit, kirjoitat... Lähetä se viesti 😗
      Ikävä
      54
      857
    10. Kaipaatko nainen

Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd
      Ikävä
      102
      851
    Aihe