Onko rottani sairas?

Rootanpoikanen

Mietin että mikä rotallani on, kun se "niiskuttaa" omituisesti välillä. Rottani on muuten normaalin ja pirteän oloinen, mutta mietin onko rotta niin sanotusti nuhanenä?

En ole huomannut että kehkoista (tai mistään muustaḱaan) tulisi sitä ääntä, ainoastaan nenästä/kuonosta. Se kuulostaa vähän samantapaiselta, kuin ihmsisellä olisi nuha, ei tieteenkään täysin muuta todella lähellä!

Haluaisin vastauksia, että pitäisikö mennä eläinlääkäriin ja mistä moinen voisi johtua?

Kiitos jo kaikille vastanneille!

11

957

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sedä

      On ihan normaalia jos rotta aivastaa toisinaan, mutta niiskuttaminen on tosiaan nuhan oire. Se voi hyvinkin olla ohimenevää, eli kannattaa seurailla vähän aikaa. Nuha voi puhjeta esim. vedosta, väärästä kuivikkeesta, stressistä kuten muutto tai jos uusi laumanjäsen tuo mukanaan vieraita bakteereja. Jos nuha kuitenkin jatkuu, kannattaa käydä näyttämässä lääkärille ja syöttää antibiootit tarvittaessa :) Kaikista muista hengitysäänistä (vinkuna jne) kannattaa huolestua ja hoitaa ne kuntoon!

    • geh

      Ei niiskuttajalle antibioottia! Vasta jos alkaa kuulua keuhkoista ääniä. Turhat antibiootit eivät hyödytä ketään.

      Voit antaa rotalle esim. C-vitamiinia tai laittaa sitä vaikka juomapulloon. Myös hunaja-valkosipulivesi voi auttaa flunssaista. Eli n. 1-2tl hunajaa, 1 kynsi valkosipulia ja ~2dl vettä. Lämmitä vesi, liuota hunaja sinne ja laita leikelty valkosipulinkynsi veteen kunnes vesi on hieman jäähtynyt. Siivilöi valkosipuli pois, laita vesi juomapulloon ja juomapullo rotille. Ei haittaa vaikka sitä joisivat muutkin kuin niiskuttaja. :)
      Varmista että häkki on vedottomassa paikassa, ei ikkunan tai oven vieressä eikä suoraan lattialla jos häkissä ei ole omia jalkoja.

      Tosiaan heti jos keuhkoista alkaa kuulua jotain epänormaalia, vie eläinlääkäriin ja hae antibiootit, mutta toivotaan että menee ihan kotihoidolla ohi. Suurin osa pienistä aivasteluista ja niiskutteluista menee.

    • Tiitusrottanen

      Noh, ylempi ehtikin ensin. Nuhan syihin voi lisätä vielä, että se on zoonoosi eli leviää ihmisestä eläimeenkin.

      Jos se ei 4-8 päivässä katoa, voit kiikuttaa sen el.lääkärille. Mutta vvoit kokeilla höyryhengitystä tai hunajasipulivettä. Kumpaiseenkin löytyy ohjeet googlettamalla. Nuha todennäköisesti leviää muihinkin rottiin, joten jos tilanne pahenee niin kannattaa eristää se rotta. Itse olen huomannut että tiuhempi siivousväli myös auttaa, vanhat virtsat ja bakteerit ei muhi niin kauan ;)

    • Sedä

      "Turhat antibiootit eivät hyödytä ketään."
      -Joo ehdottomasti näin! Kokematon omistaja ei vaan välttämättä itse kuule milloin rotalla on sellaisia oireita, joihin antibiootit on tarpeen, siksi neuvon kääntymään eläinlääkärin tai kokeneemman omistajan puoleen että selviää onko tarvetta :)

      Heitän pari omaa mielipidettä näihin edellisiin kommentteihin :)

      "Voit antaa rotalle esim. C-vitamiinia tai laittaa sitä vaikka juomapulloon. "
      -Mun ymmärtääkseni c-vitamiinin teho flunssaan on aika kyseenalainen. Jos rotalle vaan maistuu, niin syöttäisin vitamiineja mieluummin luonnollisessa muodossa tuoreista kasviksista.

      "Varmista että häkki on vedottomassa paikassa, ei ikkunan tai oven vieressä eikä suoraan lattialla jos häkissä ei ole omia jalkoja."
      -Mun mielestä on ylireagointia, että häkin pitäisi olla tasolla jos sillä on korkeuttakin jonkin verran. Mun rotat ainakin nukkuu joko a) ihan häkin katon tuntumassa b) pesämökissä fleecepesän suojissa. Rotat kuitenkin toivottavasti ulkoilee päivittäin runsaasti lattialla . Pitäisin tärkeämpänä, että rotalla on mahdollisuus suojautua vedolta kunnolla! Toki valmiiksi vilustunutta rottaa voi suojella erityisellä huolella :) Ja ei taso mitään sinänsä haittaakaan, paitsi että mun mielestä se hankaloittaa ulkoilua tarpeettomasti.

      "Nuha todennäköisesti leviää muihinkin rottiin, joten jos tilanne pahenee niin kannattaa eristää se rotta."
      -Nuhan aiheuttajat (virus/bakteeri) on jo todennäköisesti tarttuneet kaikkiin lauman rottiin siinä vaiheessa kun joku alkaa oireilla. Oireet sitten ilmenee niillä yksilöillä joilla on jostain syystä sillä hetkellä heikoin vastustuskyky. Mulla on nuhassa/mycossa ollut aina vain yksittäisiä rottia enkä ole mitään leviämistä huomannut, en tiedä onko isommissa laumoissa sitten enemmän huomattu sellaista? Enemmän olisin huolestunut siitä, että eristetty rotta stressaantuu/masentuu, ja sen paranemismahdollisuuden heikkenee.

      • geh

        Häkkiä koskevat osiot ovat siis nimenomaan jos siellä on joku flunssainen. Ei tuo muuten niin tarkkaa ole. Itsekin pidän rottien vieressä ikkunoita ja ovia auki ihan huoletta ilman ongelmia.

        C-vitamiini on vesiliukoinen, joten ei siitä ainakaan haittaa ole. Itse annan ekstraa aina syksystä kevääseen ja joko on vain parempi tuuri kuin ennen tai sitten se on oikeasti vaikuttanut ettei omilla rotillani ole enää vuosiin ollut rohinoita tai juuri tuhinoitakaan.


    • surhym

      Eli lyhennettynä;-) toimitaan samoin kuin itsemme kanssa.. C- vitamiinia, hunajaa&valkosipulia, ei turhaa vetoa. Lepo on palleroitten kanssa mahdotonta mutta jos pahenee mennään lääkäriin :D Miksette sanonut yksinkertaisesti.

    • Rotanpoikanen

      Okei, olemme jo kokeilleet muutamaa kotikonstia eikä ole mennyt ohi :( Menemme huomenna eläinlääkäriin varmuuden vuoksi.

    • Tiitusrottanen

      Sedä, anteeksi jos olin väärässä siitä leviämisestä. Oon kuullu et se leviäis nopsaan, ja mulla oli 3 hiirtä. Yhtenä päivänä (olin ollu pois kotoa ja huone oli jääkylmä, oma moka) sit kuuntelin yhen hiiren hengitystä. Se sirkutti aika kovasti ja oli tukkoinen. Parin päivän päästä muutkin hiiret sirkutti, räkivät ja olivat tukkoisia. Silloin kun huomasin, muut hiiret oli hiirenhiljaa :(. Sitten yksi menehtyi.

      Nyt hiiret ei enää sirkuta onneksi. Varmaan se kylmä huone oli jo valmiiksi altistanut ne nuhalle? :o

    • Tiitusrottanen

      Tai no, kun luulin olevani oikeassa kun on lukenu jotain ohjeita niin ne kuulostaa iha millintarkalta kvanttifysiikalta et rotta pitäs eristää ja hoitaa nopeean ja tehdä vaikka mitä tai iik se kuolee sekunneissa. Ainakin osa oli ja jotkut foorumijutut :D

      Noh, hyvä että opin ennen omia rattuksia. Ja hiirten nuhan nopea leviäminen sai mut väähä varpaillee, ku rakas kuoli nuorena. :'(

      Sedä, ootko muute lukenu sen ku joku tyyppi omisti hieman rohisevan, mutta virkeän rotan. se lähetti rattuksen Eviraan, ja kävi ilmi et ne keuhkot oli ollu iha paskana...:o

    • Sedä

      ^Jol taisin kuulla tosta, aika kurjaa :/ Harmi että nää on niin herkkiä hengitysongelmille, mullakin useampi rotta mennyt niihin, onneksi ei pitkään aikaan!

    • Rotanpoikanen

      Tästä keskustelusta on jo jonkin aikaa mutta, kun kävimme eläinlääkärillä saimme NutsiPlussaa molemmille. Sanoi että on todennäköisesti nuhanenä ja ei ole vaarallista, jos ei mitään muita oireita ilmesty :) Ja kuulemma tuo voi jatkua jopa kolme-neljä kuukautta ennen kuin loppuu :/ Mutta tällä kertaa selvisimme saykähdyksellä ja hyvä niin :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1913
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1486
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1408
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      16
      1398
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1375
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      Hämähäkit, kotilot ja hyönteiset
      5
      1207
    Aihe