BMW k75s onkelmia moottorin käynnissä.

Uusi bemaristi...

Ostin keväällä BMW k75s vm-88 pyörän,jolla oli ajettu reilu 60000km. Pyörä pelasi alkuun moitteetomasti.Mutta syksyn tultua alkoi onkelmat jotka katkaisivat uudelleen alkaneen ajoharrastuksen kesken ajokauden. Alkuun moottorissa esiintyi nykimistä 3500-4500r/min alueella. Tätä kesti noin viikonpäivät. Juuri kun piti lähteä euroopaan ajelemaan pyörä ei käynistynyt enään. Tutkiessani asiaa,selvisi että moottori käy älyttömän rikkaalla bensaseoksella. Moottorin sai kännistymään ruuvaamalla sytytystulpat pois ja puhdistamalla ja sama homma uudelleen. Pyörä käyntiin ja valtavan mustaa savua lykkäsi pakoputkesta.. Vaihdoin uudet sytytystulpat ja johdot. Ei apua. Missä vika?? Kaikki letkut, huohotin ynm,näyttävät päällisin puolin ehjältä. Onko mahdollisesti polttoaineen ruiskuyksikkö rikki??(Boksi) Jos on,mistä saa edullisesti vastaavan tilalle. Apua täällä päin ei tunnu olevan osaavaa/asjakas palvelulle halukasta alan korjaamoa!!Itäsuomi

32

9667

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • R80/7

      Kyseleppä : Reijo Myllymaa ky Hämeenlinna.

    • mie vuan

      Kuka sitä tietää mikä on rikki, jos päällepäin ei näy mitään poikkavaa. Ei korjausta ainakaan niin tehdä, että ostetaan uusi ruiskuyksikkö tms. mutu-tuntumalla.
      Ihan varmasti Itä-suomestakin löytyy korjaamo josta saat Bemun säätöihin testeri ja ammattitaitoista apua.

    • osaava76

      osta uudet pakoputken paukku laakerit..ja pari irto kipinää ja uudet sivuposken rautaläppä viritelmät tai kondensaattori....! olehyvä tässä hyvä neuvvo

    • uusi bemaristi...

      Hyvät neuvot?? ajattelin että jos olisi ollut jollain saman laisia ongelmia bemareittenkanssa...PS. olen pyörää käyttänyt paikallisella BMW huoltajalla joka on täällä päin tunnentaan (motsikka). Mutta eipä tuntunu tieto/apua olevan!!Kiitos kuitenkin Älykkäistä vinkeistä. Tokihan bemarit ovat olleet japsi pyöriin verrattaen aina vähän kehityksestä jäljessä. Mutta että kondensaatorit ynm!!!!Ei mielellän...

      • Mie vuan

        No johan on kumma, jos paikallisesta Bemuliikkeestä ei löydy apua :(
        Mutta miten vaan, niin arvailemalla ja summamutikassa osia uusimalla se vika ei selviä. Tai selviäähän se varmaan lopulta, mutta rahaa palaa paljon ja ihan turhaan.

        Tuollainen vika pitäisi paljastua ammattilaiselle nopeasti. Piuhat kiinni testeriin, niin siinä se on varmasti esillä aivan hetkessä!
        Kai sieltä päin moottoripyöriä huoltavia liikkeitä löytyy muitakin, ei se Bemu mikään maaginen laitos ole.

        Eikä täältä saatavilla neuvoilla pyörää kuntoon laiteta. Jos haluat yhtään tietävämpää ja asiallisempaa neuvoa, niin kokeileppas täältä:
        http://www.moottoripyora.org/


      • BMW GS
        Mie vuan kirjoitti:

        No johan on kumma, jos paikallisesta Bemuliikkeestä ei löydy apua :(
        Mutta miten vaan, niin arvailemalla ja summamutikassa osia uusimalla se vika ei selviä. Tai selviäähän se varmaan lopulta, mutta rahaa palaa paljon ja ihan turhaan.

        Tuollainen vika pitäisi paljastua ammattilaiselle nopeasti. Piuhat kiinni testeriin, niin siinä se on varmasti esillä aivan hetkessä!
        Kai sieltä päin moottoripyöriä huoltavia liikkeitä löytyy muitakin, ei se Bemu mikään maaginen laitos ole.

        Eikä täältä saatavilla neuvoilla pyörää kuntoon laiteta. Jos haluat yhtään tietävämpää ja asiallisempaa neuvoa, niin kokeileppas täältä:
        http://www.moottoripyora.org/

        http://www.mp-foorumi.com/nyyssit/showa.php?fid=1


      • R80
        BMW GS kirjoitti:

        http://www.mp-foorumi.com/nyyssit/showa.php?fid=1

        Alkuvuosien K-bemaristit lähtivät matkalle aina vara "mustalaatikko" mukanaan eli saattaapi olla tiatokonerikki.
        Hämeenlinnassa ei korjata K-pyöriä koska ainoa Bemari on R-pyörä.


      • rautaperse
        R80 kirjoitti:

        Alkuvuosien K-bemaristit lähtivät matkalle aina vara "mustalaatikko" mukanaan eli saattaapi olla tiatokonerikki.
        Hämeenlinnassa ei korjata K-pyöriä koska ainoa Bemari on R-pyörä.

        No jos ei nyt korjata, niin ainakin huolletaan, Poikkesin viime kesänä Myllymaalla ja huollossa oli K100,joka oli 240 0000 km huollossa. Ei sinä mitään vikaa ollut, tavallinen huolto vaan.


      • ikibemaristi

        jos vaikka aluksi unohtaisit E 95 polttoaineen, siirry siihen E 98:n, jos ei auta, niin lisää isopropanolia. yleensä kikka on toiminut.

        ikibemaristi


      • -----------------
        rautaperse kirjoitti:

        No jos ei nyt korjata, niin ainakin huolletaan, Poikkesin viime kesänä Myllymaalla ja huollossa oli K100,joka oli 240 0000 km huollossa. Ei sinä mitään vikaa ollut, tavallinen huolto vaan.

        Niinpä, ärräpärrällähän ei noihin kilometreihin koskaan ylletäkään.


    • k12

      Vanhemmat K-mallit on varustettu Bosch LE-Jetronic systeemillä. On yksinkertaisempi kuin Motronic. Osaajia löytyy ammattitaitoisista Bosch-huoltokorjaamoista (auto).Kun selostat heille vian, luulen että osaavat sanoa vian heti! Jos sinulla on esim. Haynesin korjauskirja ko. pyörään, amattitaitoinen asentaja osaa lukea periaatepiirrosta. Helpottaa asiaa lisää!

      Äkkiseltään arvioisin, että lämpätila-anturi on rikki. Antaa boxille kylmän koneen arvoja, jotka rikastuttaa seoksen.

      • mie vuan

        Jänkhään nyt vielä vähän. Voihan se olla, että lämpötila-anturi on rikki, mutta ei pyörää (tai mitään muutakaan konetta) pidä korjata mutu-tuntumalla.
        Siis en ymmärrä miksi - oudon vian ollessa kyseessä - mopoa ei suosiolla veisi korjaamoon, jossa on testilaitteet. Vika selviää yleensä välittömästi ja ilman sen kummempia ihmettelyjä ja arvailuja.


      • Boxer
        mie vuan kirjoitti:

        Jänkhään nyt vielä vähän. Voihan se olla, että lämpötila-anturi on rikki, mutta ei pyörää (tai mitään muutakaan konetta) pidä korjata mutu-tuntumalla.
        Siis en ymmärrä miksi - oudon vian ollessa kyseessä - mopoa ei suosiolla veisi korjaamoon, jossa on testilaitteet. Vika selviää yleensä välittömästi ja ilman sen kummempia ihmettelyjä ja arvailuja.

        Jos noissa vanhoissa K-malleissa on tosiaankin LE-jetronikki, niin kyseisenlainen vika on mulla ilmennyt kahdessa eri autossa missä oli LE, eli vikana oli ilmamäärämittarin potentiometripintojen hapettuma/likaisuus. Tosin en ihan tältäistumalta usko että noissa K:ssa nyt ihan suoraan LE olisi ollut??? LE:ssähän on läppämittari. Yhdessä autossa läppämittarin läppä hankasi hapettumaan mittarin sisällä joka myös aiheutti kuvatunkaltaista vikaa.

        Noista testereistä sanoisin, kun kuulostaa että ihmiset uskoo kun johonkin jumalaan noita merkkikorjaamoiden testereitä. Olen käyttänyt useita sellaisia autoja merkkikorjaamon "testerissä", missä ei ole testauspistoketta ja joka kerta asentaja on levitellyt käsiä sanoen että ei osaa sanoa viasta mitään, kun ei saa testeriä kiinni. Kyseessä on siis ollut aina Bosch-Motronic ruisku mutta senverran vanha että tietokoneesta puuttuu "vikamuisti", eikä siis näinollen ole testauspistokettakaan. LE-jetronicissa ei ole vikamuistia eikä testaus/diagnosointi pistoketta.


      • Kri
        Boxer kirjoitti:

        Jos noissa vanhoissa K-malleissa on tosiaankin LE-jetronikki, niin kyseisenlainen vika on mulla ilmennyt kahdessa eri autossa missä oli LE, eli vikana oli ilmamäärämittarin potentiometripintojen hapettuma/likaisuus. Tosin en ihan tältäistumalta usko että noissa K:ssa nyt ihan suoraan LE olisi ollut??? LE:ssähän on läppämittari. Yhdessä autossa läppämittarin läppä hankasi hapettumaan mittarin sisällä joka myös aiheutti kuvatunkaltaista vikaa.

        Noista testereistä sanoisin, kun kuulostaa että ihmiset uskoo kun johonkin jumalaan noita merkkikorjaamoiden testereitä. Olen käyttänyt useita sellaisia autoja merkkikorjaamon "testerissä", missä ei ole testauspistoketta ja joka kerta asentaja on levitellyt käsiä sanoen että ei osaa sanoa viasta mitään, kun ei saa testeriä kiinni. Kyseessä on siis ollut aina Bosch-Motronic ruisku mutta senverran vanha että tietokoneesta puuttuu "vikamuisti", eikä siis näinollen ole testauspistokettakaan. LE-jetronicissa ei ole vikamuistia eikä testaus/diagnosointi pistoketta.

        Ei se ruiskupelin vianhaku ihan mahdotonta hommaa ole, vaikka jotkut niin välillä väittääkin!

        Kaikkein kallein tapa korjata on juuri tuo, että arpomalla ostetaan uusia komponentteja koneeseen. Lopputulos saataa olla, että vika on edelleen päällä!

        Bosh:in vakiokomponenteille on annettu vastus-/ym toiminta-arvot manuaaleissa. Useimmat asiat on mitattavissa lähes kotikonstein. Pitää vaan edetä hommassa systemaattisesti ja loogisesti. Mitatut arvot kannattaa laittaa paperille muistiin.

        Ruiskumoottorin ohjauksessa tarvitaan paljon piuhoja/liittimiä, ne hapettuvat ja vanhenevat siinä missä muutkin "sähköt". Mikään ei ole ikuista! Monesti kiinnitetään huomiota vain komponenttien kuntoon ja piuhat/liittimet unohdetaan kokonaan.

        Joensuussa on ainakin yksi Bosh:n valtuutettu paja, (Joensuun Dieselhuolto) Kai se vielä siellä toimii(?), olen ollut jo aika monta vuotta sieltä pois. Jos saat sieltä jonkun kaverin innostumaan aiheesta, niin yhteistyössä voitte saada pyörän hyvinkin "pelittämään". Mutta se vaatii omaa aktiivisuutta/paneutumista aikalailla! Ja kait siellä maakunnassa on muitakin Bosh-pajoja olemassa.

        Niin ja suuttimetkin pystyy nykyisin kunnostamaan lähes uutta vastaavaan kuntoon. Ainakin omassa autossani vaikutus oli todella suuri kun (bensa-)suuttimet kunnostettiin 300 000 km kohdalla.

        Yksi "pomminvarma" Bosh-paikka josta saat runsaasti tietoa on Alppilan Autohuolto (Hesassa). Heillä on omat nettisivut, voit sitä kautta kysellä vaikkapa Bosh-komponenttien toiminnoista lisää.


      • uusi bemaristi...
        Kri kirjoitti:

        Ei se ruiskupelin vianhaku ihan mahdotonta hommaa ole, vaikka jotkut niin välillä väittääkin!

        Kaikkein kallein tapa korjata on juuri tuo, että arpomalla ostetaan uusia komponentteja koneeseen. Lopputulos saataa olla, että vika on edelleen päällä!

        Bosh:in vakiokomponenteille on annettu vastus-/ym toiminta-arvot manuaaleissa. Useimmat asiat on mitattavissa lähes kotikonstein. Pitää vaan edetä hommassa systemaattisesti ja loogisesti. Mitatut arvot kannattaa laittaa paperille muistiin.

        Ruiskumoottorin ohjauksessa tarvitaan paljon piuhoja/liittimiä, ne hapettuvat ja vanhenevat siinä missä muutkin "sähköt". Mikään ei ole ikuista! Monesti kiinnitetään huomiota vain komponenttien kuntoon ja piuhat/liittimet unohdetaan kokonaan.

        Joensuussa on ainakin yksi Bosh:n valtuutettu paja, (Joensuun Dieselhuolto) Kai se vielä siellä toimii(?), olen ollut jo aika monta vuotta sieltä pois. Jos saat sieltä jonkun kaverin innostumaan aiheesta, niin yhteistyössä voitte saada pyörän hyvinkin "pelittämään". Mutta se vaatii omaa aktiivisuutta/paneutumista aikalailla! Ja kait siellä maakunnassa on muitakin Bosh-pajoja olemassa.

        Niin ja suuttimetkin pystyy nykyisin kunnostamaan lähes uutta vastaavaan kuntoon. Ainakin omassa autossani vaikutus oli todella suuri kun (bensa-)suuttimet kunnostettiin 300 000 km kohdalla.

        Yksi "pomminvarma" Bosh-paikka josta saat runsaasti tietoa on Alppilan Autohuolto (Hesassa). Heillä on omat nettisivut, voit sitä kautta kysellä vaikkapa Bosh-komponenttien toiminnoista lisää.

        Helpompi sanoa kuin tehdä...Kävin paikallisessa autösähkö liik. Tulos oli huono. Meillä ei ole mitää laiteitta jotka soveltuvat mootorip. Emme ota ko työtä vastaan. No ei sitte. Ei ole mikää ongelma varmaankaa selvittää loppu pelissä mikä komponentti on rikki ynm. Vastusmittari ja mittaamaan osa/johdin kerralaan. Mutta olis varmaan kiva tietää oheis arvoja mitä mittailee...Siitäpä lähtikin alun alkaen jutun aihe,että olisko jollain/kellään ollut saman laista ongelmaa. Mutta tuntuu olevan nää BMW niin arkoja pyöriä,ettei useinpien heiden omistajien mielestä niisä ole mitää vikaa. Kumma kyllä japsi pyöriä pilkataan. Mutta olisko kuitenkin heidän omistajakunta hiukan avonaisempia pyörä asjoissa. Mene ja tiedä. Joka tapuksessa se on totta ettei arpomalla mitää korjata. Tai korjataan ja maksaa,ellei osu heti alkuun oikeaan vikakohtaa. Mutta aiemmin vuosia sitten toimiessani autopuolla asentajana,oli ainakin tietyillä merkeillä tyypi viat. Kuten esim opel ja yllättäen bosch boksit... Eli onko Saksalain insinööri sittenkään se kaikkein viisain. Mene ja tiedä.Paha mennä sanomaan. Mutta parenpaa uutavuotta ja tulevaa ajokautta näin keskitalven keskellä kaikille... Ps. Jos jollain on ollut samantyypistä vikaa,kerro ihmeessä mistä sait ensiapua...


      • Kri
        uusi bemaristi... kirjoitti:

        Helpompi sanoa kuin tehdä...Kävin paikallisessa autösähkö liik. Tulos oli huono. Meillä ei ole mitää laiteitta jotka soveltuvat mootorip. Emme ota ko työtä vastaan. No ei sitte. Ei ole mikää ongelma varmaankaa selvittää loppu pelissä mikä komponentti on rikki ynm. Vastusmittari ja mittaamaan osa/johdin kerralaan. Mutta olis varmaan kiva tietää oheis arvoja mitä mittailee...Siitäpä lähtikin alun alkaen jutun aihe,että olisko jollain/kellään ollut saman laista ongelmaa. Mutta tuntuu olevan nää BMW niin arkoja pyöriä,ettei useinpien heiden omistajien mielestä niisä ole mitää vikaa. Kumma kyllä japsi pyöriä pilkataan. Mutta olisko kuitenkin heidän omistajakunta hiukan avonaisempia pyörä asjoissa. Mene ja tiedä. Joka tapuksessa se on totta ettei arpomalla mitää korjata. Tai korjataan ja maksaa,ellei osu heti alkuun oikeaan vikakohtaa. Mutta aiemmin vuosia sitten toimiessani autopuolla asentajana,oli ainakin tietyillä merkeillä tyypi viat. Kuten esim opel ja yllättäen bosch boksit... Eli onko Saksalain insinööri sittenkään se kaikkein viisain. Mene ja tiedä.Paha mennä sanomaan. Mutta parenpaa uutavuotta ja tulevaa ajokautta näin keskitalven keskellä kaikille... Ps. Jos jollain on ollut samantyypistä vikaa,kerro ihmeessä mistä sait ensiapua...

        Kaupallisen pajan vastauksen toisaalta ymmärtää. Säästyvät murheilta kun sanovat kylmästi EI!

        Mutta ymmärsin, että sinulla on kohtuullisen hyvät perustiedot aiheesta. Suosittelen että vaivaat vielä senverran asialla päätäsi, että tutustut oman pyöräsi moottorin ohjausjärjestelmään ja olet jo keväällä huomattavasti viisaampi asian suhteen. Sen lisäksi sinulla on hienosti toimiva Bemari jalkojen välissä.
        Jos tunnet jonkun kilpa-autojen moottoreita rakentavan kaverin, niin häneltä voisit saada arvokasta tietoa ongelmaasi.

        MP-05 messuilla on myös runsaasti tietoa tarjolla kiinnostuneille! Helsingin messukeskuksessa 04.-06.02.2005

        Itselläni suuri/tärkeä osa mp-harrastuksesta (Yamaha XJ900)on pyörän rakentelu talvisin.


      • Kri
        uusi bemaristi... kirjoitti:

        Helpompi sanoa kuin tehdä...Kävin paikallisessa autösähkö liik. Tulos oli huono. Meillä ei ole mitää laiteitta jotka soveltuvat mootorip. Emme ota ko työtä vastaan. No ei sitte. Ei ole mikää ongelma varmaankaa selvittää loppu pelissä mikä komponentti on rikki ynm. Vastusmittari ja mittaamaan osa/johdin kerralaan. Mutta olis varmaan kiva tietää oheis arvoja mitä mittailee...Siitäpä lähtikin alun alkaen jutun aihe,että olisko jollain/kellään ollut saman laista ongelmaa. Mutta tuntuu olevan nää BMW niin arkoja pyöriä,ettei useinpien heiden omistajien mielestä niisä ole mitää vikaa. Kumma kyllä japsi pyöriä pilkataan. Mutta olisko kuitenkin heidän omistajakunta hiukan avonaisempia pyörä asjoissa. Mene ja tiedä. Joka tapuksessa se on totta ettei arpomalla mitää korjata. Tai korjataan ja maksaa,ellei osu heti alkuun oikeaan vikakohtaa. Mutta aiemmin vuosia sitten toimiessani autopuolla asentajana,oli ainakin tietyillä merkeillä tyypi viat. Kuten esim opel ja yllättäen bosch boksit... Eli onko Saksalain insinööri sittenkään se kaikkein viisain. Mene ja tiedä.Paha mennä sanomaan. Mutta parenpaa uutavuotta ja tulevaa ajokautta näin keskitalven keskellä kaikille... Ps. Jos jollain on ollut samantyypistä vikaa,kerro ihmeessä mistä sait ensiapua...

        Alppilan Autohuoltoon löytyy:

        www.alppilanautohuolto.fi


    • K& R kuski

      K-100 -88:ssa on Motronic-ohjausyksikkö. Samoin K 75:ssa. Erilliset suuttimet jokaisessa kurkussa, mutta kaikki ohjattu samanaikaisesti yhdellä venttiilillä. Siis yksipisteruiskun tapaan.
      Vika voi olla, kuten on jo mainittu, lämpöanturissa, tai kurkkujen läpän anturissa, tai irtonaisessa liittimessä, tai missä vaan! Jos joku löytää sen arvaamalla, kannattaa lotota ensiviikolla!

      Netistä löytyy kaaviot:
      http://web.inter.nl.net/users/BMW-K100RT-page/frame_tech_manual.htm
      Mutta parasta on ostaa Alfamerista BMW/K-pyörän käsikirja.
      Tai mennä Bosch-korjaamolle.

      Tuo ajoittainen pätkiminen viittaa huonoon kontaktiin, joko jollakin anturilla tai ohjainyksiköllä (sisällä).

      Noita antureita ei nyt niin monia siellä ole,joten niiden kontaktien ja toiminnan mittaaminen ei ole ylivoimainen tehtävä. Päivässä käy kaikki läpi, olen kokeillut!
      T: JK

      • r1150r

        2-venttiilisissä K-sarjalaisissa on nimenomaan LE-Jetroníc, myös -88 K 100:ssa. On neljällä ruiskurungolla ja siis neljällä lapällä, ei yhdellä, jos tästä nyt on kyse. Näin ainakin on ollut omissani K 75 -87 ja -90:ssä ja K 100 LT -92:ssa. Ja muissakin K-sarjalaisissa, joita olen hämmentänyt. Sen sijaan Motronic tuli kuvioiohin 4-venttiilisissä kuten omassai K 1100 LT -92:ssa oli.
        MUTTA ASIAAN... Käyntihäiriö K 75:ssä... Kesällä -96 tuossa -90 K 75:ssäni ilmeni häiriö siten, että ei käynyt tyhjäkäyntiä ja kulki vain hiukan reilu 80 km/h. Ihan mustat tulpat... Vika oli satulan alla olevan laatikon moninapaliittimessä. Irroittaesssani liittimen sieltä lorahti vettä runsaasti ja silmämääräisesti katsóen liki 10 liitintä oli hapettunut. Puhdistus vain ja häiriö poistui eikä uusiutunut. Tuossa vaiheessa kílometrejä oli noin 95000.
        Ilmeisesti liittimen kumitiiviste oli jäänyt mutkalle ja kun pyörä likosi sateessa viikonlopun Kontiossa (kuka muistaa kuinka Hyrynsalmella tuli vettä, niin vesi meni liittimen kuvatuin seurauksin.
        Joku mainitsikin jo että kannattaisi puhdistaa kaikki liittimet koska esimerkiksi huono maadoitus aiheuttaa jo helposti ongelmia.
        Seoksen säätöhän tapahtuu ilmanputsarin päältä, jossa on kumitulppa ja sen alla 5mm-6-koloruuvi, josta mekaanisesti säädetään ilmamaaränmittarin ohimenevää ilmaa... kai se on ehjä kun mekaaninen on. Lisäksi... jos balansssit ovat pahasti perseellään niin seostakaan ei saa kohdalleen ja se vaeltaa miten sattuu. Sitä ei välttämättä kylläkään huomaa edes käyntihäiriönä.
        Ajelin neljällä K-pyörällä vuosina 1987-2001 noin 215 tkm ja mainitsemani häiriö oli ainoa omalle kohdalle sattunut, joten ei ne kovin tavallisia taida olla.


      • uusi bemaristi...
        r1150r kirjoitti:

        2-venttiilisissä K-sarjalaisissa on nimenomaan LE-Jetroníc, myös -88 K 100:ssa. On neljällä ruiskurungolla ja siis neljällä lapällä, ei yhdellä, jos tästä nyt on kyse. Näin ainakin on ollut omissani K 75 -87 ja -90:ssä ja K 100 LT -92:ssa. Ja muissakin K-sarjalaisissa, joita olen hämmentänyt. Sen sijaan Motronic tuli kuvioiohin 4-venttiilisissä kuten omassai K 1100 LT -92:ssa oli.
        MUTTA ASIAAN... Käyntihäiriö K 75:ssä... Kesällä -96 tuossa -90 K 75:ssäni ilmeni häiriö siten, että ei käynyt tyhjäkäyntiä ja kulki vain hiukan reilu 80 km/h. Ihan mustat tulpat... Vika oli satulan alla olevan laatikon moninapaliittimessä. Irroittaesssani liittimen sieltä lorahti vettä runsaasti ja silmämääräisesti katsóen liki 10 liitintä oli hapettunut. Puhdistus vain ja häiriö poistui eikä uusiutunut. Tuossa vaiheessa kílometrejä oli noin 95000.
        Ilmeisesti liittimen kumitiiviste oli jäänyt mutkalle ja kun pyörä likosi sateessa viikonlopun Kontiossa (kuka muistaa kuinka Hyrynsalmella tuli vettä, niin vesi meni liittimen kuvatuin seurauksin.
        Joku mainitsikin jo että kannattaisi puhdistaa kaikki liittimet koska esimerkiksi huono maadoitus aiheuttaa jo helposti ongelmia.
        Seoksen säätöhän tapahtuu ilmanputsarin päältä, jossa on kumitulppa ja sen alla 5mm-6-koloruuvi, josta mekaanisesti säädetään ilmamaaränmittarin ohimenevää ilmaa... kai se on ehjä kun mekaaninen on. Lisäksi... jos balansssit ovat pahasti perseellään niin seostakaan ei saa kohdalleen ja se vaeltaa miten sattuu. Sitä ei välttämättä kylläkään huomaa edes käyntihäiriönä.
        Ajelin neljällä K-pyörällä vuosina 1987-2001 noin 215 tkm ja mainitsemani häiriö oli ainoa omalle kohdalle sattunut, joten ei ne kovin tavallisia taida olla.

        Kiitti vinkeistä! Käytin pyörääni paikallisessa huollossa josta apua en pahemmin saanut. Mutta sen verra pyörää tsekattiin että balansit tark. ja jopa säädettiin. Jopa koe ajoivat ja totemus oli että pyörä on huippu kunnossa. No sitä kyllä ihmetteli kun edelleen aikaisemmin mainittu nykimem 4500-5500r/min alueella jatkui. Sillä seurauksella että ajoin kotia ja sen jälkeen ei pyörällä tarvinut ajaa ollenkaa. Meinaa käyntii saaminen oli tuskien takan. Sytytystulpia sai kuivailla ja putsailla noesta. Pyörän kyllä sai käyntii edellä mainituilla tempuilla. Mutta putkesta lykkäsi mustaa savua ja kieroksia piti olla yli 3000r/min että pyörä kesti käynnisä. Eli ajot olivat siltä erää ajettu. Kyselin edelleen paikallisesta huotoliikeestä (motsikka) apua. Vastaus uskomatonta. Ei ole tälläistä vikaa aimmin ollut. Eikä heillä ollut halua sen enempää asia tutkia. Joten asia jäi sikseen. Liittimiä olen kyllä läpi käynyt ja vedestä tai muustakaan ylimääräisestä ei ole merkkejä löytynyt. Aimmein on ollut 4 japsi pyörää,eikä ole liitimiä tarvinut kuivailla ynm...Jos todellakin täällä olisi osavaa ja halukas korjaamo,.En täällä tyhjiä kyselisi. Mutta kun olen kysynyt mm kava huollosta. Vastaus on,meillä ei huolleta bemareita. Ymmärrettävää kyllä ettei kaikkiaa pyöriin voi näppejänsä sotkea. Mutta kaipa se jostakin päin Suomea löytyy oikea bemari huolto...


      • K& R kuski
        r1150r kirjoitti:

        2-venttiilisissä K-sarjalaisissa on nimenomaan LE-Jetroníc, myös -88 K 100:ssa. On neljällä ruiskurungolla ja siis neljällä lapällä, ei yhdellä, jos tästä nyt on kyse. Näin ainakin on ollut omissani K 75 -87 ja -90:ssä ja K 100 LT -92:ssa. Ja muissakin K-sarjalaisissa, joita olen hämmentänyt. Sen sijaan Motronic tuli kuvioiohin 4-venttiilisissä kuten omassai K 1100 LT -92:ssa oli.
        MUTTA ASIAAN... Käyntihäiriö K 75:ssä... Kesällä -96 tuossa -90 K 75:ssäni ilmeni häiriö siten, että ei käynyt tyhjäkäyntiä ja kulki vain hiukan reilu 80 km/h. Ihan mustat tulpat... Vika oli satulan alla olevan laatikon moninapaliittimessä. Irroittaesssani liittimen sieltä lorahti vettä runsaasti ja silmämääräisesti katsóen liki 10 liitintä oli hapettunut. Puhdistus vain ja häiriö poistui eikä uusiutunut. Tuossa vaiheessa kílometrejä oli noin 95000.
        Ilmeisesti liittimen kumitiiviste oli jäänyt mutkalle ja kun pyörä likosi sateessa viikonlopun Kontiossa (kuka muistaa kuinka Hyrynsalmella tuli vettä, niin vesi meni liittimen kuvatuin seurauksin.
        Joku mainitsikin jo että kannattaisi puhdistaa kaikki liittimet koska esimerkiksi huono maadoitus aiheuttaa jo helposti ongelmia.
        Seoksen säätöhän tapahtuu ilmanputsarin päältä, jossa on kumitulppa ja sen alla 5mm-6-koloruuvi, josta mekaanisesti säädetään ilmamaaränmittarin ohimenevää ilmaa... kai se on ehjä kun mekaaninen on. Lisäksi... jos balansssit ovat pahasti perseellään niin seostakaan ei saa kohdalleen ja se vaeltaa miten sattuu. Sitä ei välttämättä kylläkään huomaa edes käyntihäiriönä.
        Ajelin neljällä K-pyörällä vuosina 1987-2001 noin 215 tkm ja mainitsemani häiriö oli ainoa omalle kohdalle sattunut, joten ei ne kovin tavallisia taida olla.

        Kummaista, minulla on K 100LT -88 alkuperäisen suomipyörä, ja siinä on Motronic-yksikkö (ei ABS:ää). Siis aikaisemmassa mallissa oli sytysyksikkö ja ruiskun ohjaus eri bokseissa! Samoin näissä aikaisemmissa malleiasa oli ilmamäärämittari, siitä nimitys L-jetronic (L=Lufmengenmesser eli kääntyvä läppä, jossa potikka)).
        Omassani on siis Motronic, eikä siinä ole enää tuota liikuvaa ilmamääräläppää!

        Mitä tulle tohon ruiskujen ohjaukseeen, jokaisessa kurkussa (75=>3 tai 100=> 4 kpl) on siis läppä ja suutin eli ruisku. Jota ohjataan sähköisesti kiinni ja auki!
        MUTTA ruiskujen kelat saavat sähköisen ohjauksensa rinnakkaisesti! Siis kaikki ruiskut antavat aina samanaikaisesti bensaa kurkkuun, on venttiili sitten auki tai kiinni!!

        Katsoppa tuosta linkin kaaviosta: kaavion oikeassa yläreunassa on laatikot "injectors" ja niiden ohjauspiuhat tulevat "fuel injection control unit"-yksiköstä ja ovat sähköisesti rinnakkain!
        Siis ruiskujen kelat aktivoituvat yht'aikaa antaen kaikkiin kurkkuihin besaa yhtäaikaisesti!
        Varmaan vielä uusissakin malleissa!!
        D-jetrtonic:sa on suuttimet ohjattu pareittain.
        (Druckfuhler). Tällä säästetään hieman bensiinin kulutuksesa, mutta järjestelmä on monimutkaisempi (=kalliimpi).

        Mainitsemani linkin kytkentäkaaviossa ruiskujen alla on "throttle butterfly sw". Siis kurkkujen läppien tunnistinanturi. Sen alla on "airflow meter", joka omassa pyörässäni on vain imuilman lämpömsensori!
        Lisäksi 1991 mallista lähtein on vielä Co-pot., jolla voidaan säätää hiili(di)oksidimäärä.

        K 100 1991...92 RS&RT manuaalissa ss 696..698 on kytkentäkaaviot ja niissä on jo mainittu "Motronic-control-unit"
        Mallien väliset ruiskujen erot voivat selittyä viipeella, joka on rekisteröinin ja valmistuksen välillä??? Vai olisko LT:ssa jo menty uudempaan järjestelmään ennen RT:tä???


        Mutta ongelmaan: minä keskittyisin vianhaussa ensin tuohon läppien akselin päässä olevaan potentiometriin ja sen johtoihin ("throtle butterfy switch"). Se antaa ohjainboksille tiedon läpän asennosta ja säätää sen mukaan ruiskun aukioloaikaa (tarvittavan bensan märää).
        Se on kiinni kahdella ruuvilla, joita ei ole syytä avata, koska kiinnitys on soikioihin reikiin. (seosuhde muuttuu jos potikan asento muuttuu). Mutta avaa siihen tuleva liitin ja mittaa muuttuuko potentiometrin keskiliittimen vastusarvo lineaarisesti, kun väännät kaasukahvaa.

        Seuraava on jäähdytinnesteen "temp.sensor". Mittaa sen vastusarvo. Onko poikki vai jotain ohm...kohm luokkaa. Ehkä myös imuilman lämpösensori kannattaa tarkistaa. Muistini mukaan niidne arvot ovat n 1....1,5 kohmia.
        Valitettavsti en ole löytänyt kirjastostakaan minkään auton korjauskirjasta noille potikoille ohjearvoja.
        Saiskohan BMW:ltä tai Bosch:lta?

        Yksi vika, jota BMW-Suomi kertoi vanhoissa malleisa oleen, on kaapelisarjan liittimet tankin alla! Jos liittimien toinen puoli on kiinteästi kiinnitetty runkoon, tärisevät liittimet auki!! Tämä vika esiintyi kulemma ensimmäisissä malliessa, mutta kun uusissa malleissa (n. 1987 tai -88) liittimet jätettiin vaapasti lepäämään tankin alla olevaan tilaan, viat hävisivät.

        Kannattaa tarkistaa myös ne liittimet!

        Kun näitä tarkistelee, samalla oppii pyöränsä tekniikkaa, eikä vastasisuudessa mene heti hämmästyksen sormi ihmetyksen suuhun!


      • r1150r
        K& R kuski kirjoitti:

        Kummaista, minulla on K 100LT -88 alkuperäisen suomipyörä, ja siinä on Motronic-yksikkö (ei ABS:ää). Siis aikaisemmassa mallissa oli sytysyksikkö ja ruiskun ohjaus eri bokseissa! Samoin näissä aikaisemmissa malleiasa oli ilmamäärämittari, siitä nimitys L-jetronic (L=Lufmengenmesser eli kääntyvä läppä, jossa potikka)).
        Omassani on siis Motronic, eikä siinä ole enää tuota liikuvaa ilmamääräläppää!

        Mitä tulle tohon ruiskujen ohjaukseeen, jokaisessa kurkussa (75=>3 tai 100=> 4 kpl) on siis läppä ja suutin eli ruisku. Jota ohjataan sähköisesti kiinni ja auki!
        MUTTA ruiskujen kelat saavat sähköisen ohjauksensa rinnakkaisesti! Siis kaikki ruiskut antavat aina samanaikaisesti bensaa kurkkuun, on venttiili sitten auki tai kiinni!!

        Katsoppa tuosta linkin kaaviosta: kaavion oikeassa yläreunassa on laatikot "injectors" ja niiden ohjauspiuhat tulevat "fuel injection control unit"-yksiköstä ja ovat sähköisesti rinnakkain!
        Siis ruiskujen kelat aktivoituvat yht'aikaa antaen kaikkiin kurkkuihin besaa yhtäaikaisesti!
        Varmaan vielä uusissakin malleissa!!
        D-jetrtonic:sa on suuttimet ohjattu pareittain.
        (Druckfuhler). Tällä säästetään hieman bensiinin kulutuksesa, mutta järjestelmä on monimutkaisempi (=kalliimpi).

        Mainitsemani linkin kytkentäkaaviossa ruiskujen alla on "throttle butterfly sw". Siis kurkkujen läppien tunnistinanturi. Sen alla on "airflow meter", joka omassa pyörässäni on vain imuilman lämpömsensori!
        Lisäksi 1991 mallista lähtein on vielä Co-pot., jolla voidaan säätää hiili(di)oksidimäärä.

        K 100 1991...92 RS&RT manuaalissa ss 696..698 on kytkentäkaaviot ja niissä on jo mainittu "Motronic-control-unit"
        Mallien väliset ruiskujen erot voivat selittyä viipeella, joka on rekisteröinin ja valmistuksen välillä??? Vai olisko LT:ssa jo menty uudempaan järjestelmään ennen RT:tä???


        Mutta ongelmaan: minä keskittyisin vianhaussa ensin tuohon läppien akselin päässä olevaan potentiometriin ja sen johtoihin ("throtle butterfy switch"). Se antaa ohjainboksille tiedon läpän asennosta ja säätää sen mukaan ruiskun aukioloaikaa (tarvittavan bensan märää).
        Se on kiinni kahdella ruuvilla, joita ei ole syytä avata, koska kiinnitys on soikioihin reikiin. (seosuhde muuttuu jos potikan asento muuttuu). Mutta avaa siihen tuleva liitin ja mittaa muuttuuko potentiometrin keskiliittimen vastusarvo lineaarisesti, kun väännät kaasukahvaa.

        Seuraava on jäähdytinnesteen "temp.sensor". Mittaa sen vastusarvo. Onko poikki vai jotain ohm...kohm luokkaa. Ehkä myös imuilman lämpösensori kannattaa tarkistaa. Muistini mukaan niidne arvot ovat n 1....1,5 kohmia.
        Valitettavsti en ole löytänyt kirjastostakaan minkään auton korjauskirjasta noille potikoille ohjearvoja.
        Saiskohan BMW:ltä tai Bosch:lta?

        Yksi vika, jota BMW-Suomi kertoi vanhoissa malleisa oleen, on kaapelisarjan liittimet tankin alla! Jos liittimien toinen puoli on kiinteästi kiinnitetty runkoon, tärisevät liittimet auki!! Tämä vika esiintyi kulemma ensimmäisissä malliessa, mutta kun uusissa malleissa (n. 1987 tai -88) liittimet jätettiin vaapasti lepäämään tankin alla olevaan tilaan, viat hävisivät.

        Kannattaa tarkistaa myös ne liittimet!

        Kun näitä tarkistelee, samalla oppii pyöränsä tekniikkaa, eikä vastasisuudessa mene heti hämmästyksen sormi ihmetyksen suuhun!

        Motronic tuli K-sarjaan K1-mallin myötä vuodelle -89 ja seuraavana vuonna malliin K 100 RS 16V ja -92 vuodelle malliin K 1100 LT. RS:n korvasi -93 vuodelle tullut K 1100 RS. 2-venttiilisissä K-malleissa Jetronikkiä olen säädellyt mekaanisesti aina -95 malliseen K 75:een. Motronicissa säätö oli sähköisellä potentiometrilla tankin takareunan alla vasemmalla ainakin ei-kat-malleissa. Katti-malleista en tiedä. 4V-bokserit on sitte olleetkin kaikki Motronicin eri versioina kuten K 1200 -mallit.


      • uusi bemaristi...
        K& R kuski kirjoitti:

        Kummaista, minulla on K 100LT -88 alkuperäisen suomipyörä, ja siinä on Motronic-yksikkö (ei ABS:ää). Siis aikaisemmassa mallissa oli sytysyksikkö ja ruiskun ohjaus eri bokseissa! Samoin näissä aikaisemmissa malleiasa oli ilmamäärämittari, siitä nimitys L-jetronic (L=Lufmengenmesser eli kääntyvä läppä, jossa potikka)).
        Omassani on siis Motronic, eikä siinä ole enää tuota liikuvaa ilmamääräläppää!

        Mitä tulle tohon ruiskujen ohjaukseeen, jokaisessa kurkussa (75=>3 tai 100=> 4 kpl) on siis läppä ja suutin eli ruisku. Jota ohjataan sähköisesti kiinni ja auki!
        MUTTA ruiskujen kelat saavat sähköisen ohjauksensa rinnakkaisesti! Siis kaikki ruiskut antavat aina samanaikaisesti bensaa kurkkuun, on venttiili sitten auki tai kiinni!!

        Katsoppa tuosta linkin kaaviosta: kaavion oikeassa yläreunassa on laatikot "injectors" ja niiden ohjauspiuhat tulevat "fuel injection control unit"-yksiköstä ja ovat sähköisesti rinnakkain!
        Siis ruiskujen kelat aktivoituvat yht'aikaa antaen kaikkiin kurkkuihin besaa yhtäaikaisesti!
        Varmaan vielä uusissakin malleissa!!
        D-jetrtonic:sa on suuttimet ohjattu pareittain.
        (Druckfuhler). Tällä säästetään hieman bensiinin kulutuksesa, mutta järjestelmä on monimutkaisempi (=kalliimpi).

        Mainitsemani linkin kytkentäkaaviossa ruiskujen alla on "throttle butterfly sw". Siis kurkkujen läppien tunnistinanturi. Sen alla on "airflow meter", joka omassa pyörässäni on vain imuilman lämpömsensori!
        Lisäksi 1991 mallista lähtein on vielä Co-pot., jolla voidaan säätää hiili(di)oksidimäärä.

        K 100 1991...92 RS&RT manuaalissa ss 696..698 on kytkentäkaaviot ja niissä on jo mainittu "Motronic-control-unit"
        Mallien väliset ruiskujen erot voivat selittyä viipeella, joka on rekisteröinin ja valmistuksen välillä??? Vai olisko LT:ssa jo menty uudempaan järjestelmään ennen RT:tä???


        Mutta ongelmaan: minä keskittyisin vianhaussa ensin tuohon läppien akselin päässä olevaan potentiometriin ja sen johtoihin ("throtle butterfy switch"). Se antaa ohjainboksille tiedon läpän asennosta ja säätää sen mukaan ruiskun aukioloaikaa (tarvittavan bensan märää).
        Se on kiinni kahdella ruuvilla, joita ei ole syytä avata, koska kiinnitys on soikioihin reikiin. (seosuhde muuttuu jos potikan asento muuttuu). Mutta avaa siihen tuleva liitin ja mittaa muuttuuko potentiometrin keskiliittimen vastusarvo lineaarisesti, kun väännät kaasukahvaa.

        Seuraava on jäähdytinnesteen "temp.sensor". Mittaa sen vastusarvo. Onko poikki vai jotain ohm...kohm luokkaa. Ehkä myös imuilman lämpösensori kannattaa tarkistaa. Muistini mukaan niidne arvot ovat n 1....1,5 kohmia.
        Valitettavsti en ole löytänyt kirjastostakaan minkään auton korjauskirjasta noille potikoille ohjearvoja.
        Saiskohan BMW:ltä tai Bosch:lta?

        Yksi vika, jota BMW-Suomi kertoi vanhoissa malleisa oleen, on kaapelisarjan liittimet tankin alla! Jos liittimien toinen puoli on kiinteästi kiinnitetty runkoon, tärisevät liittimet auki!! Tämä vika esiintyi kulemma ensimmäisissä malliessa, mutta kun uusissa malleissa (n. 1987 tai -88) liittimet jätettiin vaapasti lepäämään tankin alla olevaan tilaan, viat hävisivät.

        Kannattaa tarkistaa myös ne liittimet!

        Kun näitä tarkistelee, samalla oppii pyöränsä tekniikkaa, eikä vastasisuudessa mene heti hämmästyksen sormi ihmetyksen suuhun!

        Kiitos vinkeistä. Pitänee lähteä vastusmittarilla mittailemaan oheis arvoja jne. On iha yes saada vinkkejä ynm neuvoja. Kun ei viitsi purkaa koko pyörää atomeiksi. Meinaa vikahan toden näköisemmällä syyllä voi olla piuhojen liitoksessa ynm...Parenpaa tulevaa vuotta kaikkille BMW kuskeille / harrastajille.


      • joensuu
        uusi bemaristi... kirjoitti:

        Kiitos vinkeistä. Pitänee lähteä vastusmittarilla mittailemaan oheis arvoja jne. On iha yes saada vinkkejä ynm neuvoja. Kun ei viitsi purkaa koko pyörää atomeiksi. Meinaa vikahan toden näköisemmällä syyllä voi olla piuhojen liitoksessa ynm...Parenpaa tulevaa vuotta kaikkille BMW kuskeille / harrastajille.

        jos olet joensuusta tai lähistöltä niin älä ihmeessä mene autoliikkeisiin äläkä ainakaan ns.autosähköliikkeisiin.Nämähän välittävät lähinnä vaihtolatureita.Lylykoskentiellä on
        moottoripyörien ammattilainen.Menehän käymään siellä ongelmasi kanssa niin eiköhän selviä.
        Kesällä kiireinen mies (ympäripyöreitä päiviä) mutta talvisaikaan varmaan joutaa neuvvomaan..
        Itse olen sieltä kyllä avun ja neuvvot saanut aina vaikka sepitän kaiken itse.


      • uusi bemaristi
        joensuu kirjoitti:

        jos olet joensuusta tai lähistöltä niin älä ihmeessä mene autoliikkeisiin äläkä ainakaan ns.autosähköliikkeisiin.Nämähän välittävät lähinnä vaihtolatureita.Lylykoskentiellä on
        moottoripyörien ammattilainen.Menehän käymään siellä ongelmasi kanssa niin eiköhän selviä.
        Kesällä kiireinen mies (ympäripyöreitä päiviä) mutta talvisaikaan varmaan joutaa neuvvomaan..
        Itse olen sieltä kyllä avun ja neuvvot saanut aina vaikka sepitän kaiken itse.

        Ahaas, vai on Joensuussa alan ammattilainen. Onko puh,nro tietoa ja mahdollien liikeen nimi? Ynm. Olen tuossa pyrääni tutkinut,sikäkäli kun olen ehtiny. Kävin mp 2005 messuilla ja siellä BMW osastolla. Juttelin holto puolen henkilön kanssa. Ihme ja kumma hän kehoitti suoraan hankkimaan ruisku ohj. yksikön. Olis helppo todeta onko poksi viallinen,jos olis jolta lainata samallaista poksia. Kas kumma olipsa 1. mahdolline vika kohta pois suljettu.


      • suositus
        uusi bemaristi kirjoitti:

        Ahaas, vai on Joensuussa alan ammattilainen. Onko puh,nro tietoa ja mahdollien liikeen nimi? Ynm. Olen tuossa pyrääni tutkinut,sikäkäli kun olen ehtiny. Kävin mp 2005 messuilla ja siellä BMW osastolla. Juttelin holto puolen henkilön kanssa. Ihme ja kumma hän kehoitti suoraan hankkimaan ruisku ohj. yksikön. Olis helppo todeta onko poksi viallinen,jos olis jolta lainata samallaista poksia. Kas kumma olipsa 1. mahdolline vika kohta pois suljettu.

        http://www.yritysopas.com/Yrityksen_tiedot/Joensuu/Tmi_Mp_Mesta_Heikkinen.html


    • K&R-kuski

      Hei vielä!

      Kysele myös BMW-klubin keskustelupalstalla kokemuksia. Sieltä voit tedennäköisemmin saada lisää neuvoja!
      http://www.saunalahti.fi/bmwkerho/

      Minä lainasin boksin kaverini pyörästä, jolloin sain suljettua sen vikakohdan pois laskuista ja pääsin keskittymään muihin kohteisiin!
      Tämä on syy miksi tallisani on ja pysyy myös -85 R100 RT. Viat korjaa vaikka tien päällä! K 100:n myyn pois, kun kevät koittaa, niitä saa aina uusiakin!

    • uusi bemaristi

      No niin taas on ajokausi lähestymässä ja pyörä ei vain toimi. On vaihdettu polttoaine suod. polttoaineeen Ruiskutus paine ventt. ja moottorin lämpötila anturi ja lisäks tark että polttoainepumpp. toimii. Ongelmana lisäks että Hämeenlinnasta Myllymaa ei jouda korjaamaan ja lähettyvillä seuraava paikka olis Jyväkylässa Bmw liike kuva. Mutta oma hommansa siinäkin lähteä raahaamaan pyörää useammas sadan km päähän. Nyt jos vain jostain sais kokeiks lainaks polttoaine ruiskutus ohainyksikön. Sais ainakin suljettua yhden vian pois. Olisko kenelläkään tietoa mistä sais,ettei tarttis tilata uutta. Maksaa meinaa vaan pirun paljon. Eipä muuta kuin hyvää alkavaa ajokautta.

    • Jukka

      1. pudista ensin etupäästä HALL-anturi
      2. mittaa l-tila anturi sieltä ilmanputsarin takaa
      3. soita TR-pyörään turkuun
      4. ota se ruiskunohjainyksikkö irti
      5. vie sinne

      6. Jos se on rikki, soita Ruotsiin Spinnin Wheels
      ja tilaa sieltä itsellesi uusi. n. 350€

      7. jos vanhan aioit korjata, unohda et saa sitä mustaa bmw:n osaa piirikorttiin mistään.

      T: Jukka

      Nuo ovat ihan arkipäivän vikoja.

      • sama ongelma

        Onko vika löytyny mahdollisesti??? Onks kellää tietoo....?


    • Juha Vaan

      --

      • --------------------

        Jos ei ammattitaitoa, tai halua löydy vianetsintään ja korjaukseen, on parempi kun antaa edustuksen jollekin ketä homma, ja merkki kiinnostaa. Soitto maahantuojalle saattaa laittaa ukkoihin vipinää. Perseestä tuollaiset korjaamot. (Nyrkkipajoja)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      239
      3706
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2264
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2005
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe