Nousupisteet poistuu

oikeesti123

Debytantti järjestelmä

Valmistellaan debytantti -järjestelmä rataleiman ja karting ajokortti koulutuksen pohjalta korvaamaan nykyinen nousupiste järjestelmän. Onnistuneen kilpailutapahtuman jälkeen kuljettaja saa leiman korttiinsa, kerättyään 5 leimaa kuljettaja nousee yleiseen luokkaan.

Debytanttikoulutukseen saa osallistua aikaisintaan sinä vuonna kun täyttää 11 vuotta.


Siis oikeesti.. .Jos nyt ei satu olemaan rattimies niin pakolla nousee yleiseen radan tukkeeksi kun osallistuu kolaroimatta (ajamalla viimeisenä maaliin) viisi kertaa?!?!? Ei voi olla todellista.. Tietääkö joku mikä tässä on se idea mitä on tavoiteltu?

21

197

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zdgtfbzar

      Nouseehan sinne nytkin katsastamalla auton kymmeneen kisaan. Nyt tarttee edes ajaa ;)

    • AyrtonSenna

      Oisko taustalla pienentyneet kilpailjamäärät ja huoltajien paineet ajattaa nassikoita keväthangilta lähtien tukka putkella järjettöman stressin kera.... ja mitä sitten jos hitaampia on mukana? Siellä ne perässä pysyy kunnes jossain vaiheesa menee ohi. Sekö pelottaa :-)

      • rohkeestimukaan

        Taitaa olla oikeesti-nimimerkin huoli vaan siitä, että kun nappula ajaa yleisessä, ainakin aluksi pokaalit menevät muille. Munakupeista ei kannattaisi välittää. Turvallisuusriskiä ei ole. Lähtöruudukossa hitaimmat ovat peräpäässä, jolloin nopeammat eivät heidän yli aja, kierroksella ei yleensä kisassa ketään kiinni saada. Mukaan vaan. Isommat lähdöt ovat myös lapsille kivempia.


    • Ninnpäniin

      Eihän tossa kukaan pakota mihinkään nousemaan! Saa ja pakko tarkoittaa eri asia....

    • AyrtonSenna

      oikeesti123: Kannattaa kurkata muutaman vuoden takaisia lähtöluetteloita kun oli yli 34 autoa sekä junnuissa että yleisessä - nyt nippanapa 10 !!!

    • eitoimiliianhidas

      jos alkaa vasta 11 vuotiaana saada leimoja niin miten ehtii saada leimat kasaan sjm/sm avaukseen joka todennäkösesti ajetaan jo toukokuun lopussa??? ei hyvä tällänen systeemi

      • pistelinko

        Niin taitaa nykysäännöilläkin saada pisteitä vasta sinä vuonna kun täyttää 11v. Ei ainakaan hitaampi mun mielestä


      • 1519

        kovat luut vetää yleensä kolme 4pisteen kisaa ja se on siinä. nyt on lähinnä se ongelma, että se on kierrettävä kaikki toukokuun kisat (joka viikonloppu), jos meinaa raksun sjm-avaukseen ehtiä. onko järkeä? ehkäpä sjm-sarja tulevaisuudessa alkaa vasta heinäkuussa.


    • Rotaxiinvaan

      Rotaxiin vaan , siellä on luokat ikärajojen mukaan ja lähdöt täynnä . Ei tartte ajaa foorumilla niin kovin arkena sitten ! , Aika-ajo laittaa sitten laitteet järjestykseen, ei holkitettu mosanposki.

      • irufha

        Mitenkäs sitten rotaxin kautta saa kv lisenssin Jos vaikka tarttis ??


      • Rotaksi
        irufha kirjoitti:

        Mitenkäs sitten rotaxin kautta saa kv lisenssin Jos vaikka tarttis ??

        Ihan samalla tavalla kuin muutenkin. Hommaa nousupisteet tai tulevaisuudessa leimat sekä yleisen lisenssin. Käy lääkärintarkastuksessa ja hakee AKKlta kv-lisenssin. Rotx-kisa tuo pisteitä siinä missä muutkin.


      • sergeilläkö
        Rotaksi kirjoitti:

        Ihan samalla tavalla kuin muutenkin. Hommaa nousupisteet tai tulevaisuudessa leimat sekä yleisen lisenssin. Käy lääkärintarkastuksessa ja hakee AKKlta kv-lisenssin. Rotx-kisa tuo pisteitä siinä missä muutkin.

        Mutta kun sääntökirjan mukaan rotaxista ei saa nousupisteitä !


      • 1814
        sergeilläkö kirjoitti:

        Mutta kun sääntökirjan mukaan rotaxista ei saa nousupisteitä !

        kuljettaja, joka ei oo ennen rotaxia yleiseen noussut, tuskin voittaa mitään sarjaa, mistä paikka maailmanfinaaliin pääsis, joten ei tartte kansainvälistä lisenssia ollenkaan.

        jos on muuten rahaa lähtee maailmalle ajamaan jotain rotax-sarjaa, niin lienee varaa ajaa myös suomessa pari tuplakisaviikonloppua raksulla tai jammulla. ei haittaa vaikka olis paljon ylipainoa tai surkeet koneet, pelkkä osallistuminen riittää leimoihin käytännössä.

        jos formula ura on suunnitteilla, niin eiköhän niissä ole omat lisenssinsä, jotka eivät liity karting-lisenssiin mitenkään.


      • sergeilläkö
        1814 kirjoitti:

        kuljettaja, joka ei oo ennen rotaxia yleiseen noussut, tuskin voittaa mitään sarjaa, mistä paikka maailmanfinaaliin pääsis, joten ei tartte kansainvälistä lisenssia ollenkaan.

        jos on muuten rahaa lähtee maailmalle ajamaan jotain rotax-sarjaa, niin lienee varaa ajaa myös suomessa pari tuplakisaviikonloppua raksulla tai jammulla. ei haittaa vaikka olis paljon ylipainoa tai surkeet koneet, pelkkä osallistuminen riittää leimoihin käytännössä.

        jos formula ura on suunnitteilla, niin eiköhän niissä ole omat lisenssinsä, jotka eivät liity karting-lisenssiin mitenkään.

        Ja jotta oltais oikeen hankalia niin jos on grade b tai a kv lisenssi niin ei voi ajaa rotaxia Suora lainaus säännöistä :Rotax Max /TAG Peruslisenssi (junior/yleinen luokitus)
        Kuljettajalla ei saa olla voimassaolevaa KV Grade B- tai A-luokitusta)


      • sd3rer3rrrr

        Kai aika harvalla on Grade B-lisenssi, eiköhän se yleensä ole Grade C kv-lisenssi


      • Herätkääpä

        Ottakaahan nyt pää sieltä hanuristanne älkääkä tulko tänne näyttämään täysiltä idiooteilta "tietämyksenne" kanssa.


    • valojatauluun

      Eihän tossa ole mitään järkeä, että viiden kisan jälkeen pääsee yleiseen. Viisi kisaa nyt ei opeta kilvanajosta juuri yhtään mitään, varsinkin jos ajetaan sijoilla vika ja toka vika. Ja mites loppukauden kisat? Käytänössä kaikki, ketkä raaskii kisoja kiertää on saanut tuon 5 kilpailua täyteen viimeistään juhannuksena. Ajetaanko raket junnua jatkossa ainoastaan keväällä?

    • ajatonhuonot

      Hyvä muutos! Mikä ongelma tuossa on? Heikoimmat kuskit ja huonoin kalusto ajaa edelleen peräpäässä ja paremmat kuskit ja parempi kalusto kärkipäässä.
      Kyvykkäät uudet tulokkaat pääsevät nopeasti mittaamaan kykyjään muita hyviä kuskeja vastaan. Tämä nopeuttaa oppimista ja nostaa kartingin yleistä tasoa Suomessa. Lähtöihinkin saadaan kohtuullinen määrä kisaajia.
      Kun kisoja junnuille per kausi ei enää ole samaa määrää kuin 5-8 vuotta sitten, nousupisteitä joutuisi keräämään osallistumalla käytännössä kaikkiin mahdollisiin kisoihin riippumatta siitä missä päin Suomea ne järjestetään. Kallista ja järjetöntä ajankäyttöä 11-12 -vuotiaiden kanssa.
      Ja lopuksi, missä 13-14 vuotiaana harrastuksen aloittava hankkisi nousupisteensä? Yamaha junnu-kisoja ei ole ja raksuun ei tuon ikäinen normaalikasvuinen lapsi mahdu.

    • debytantti

      tarkottaako tämä nyt sitä että ei enää ole kahta luokkaa raket-junnu ja raket-yleinen, vaan on yksi luokka raket,johon kaikki osallistuvat lisenssistä riippumatta ja kun on 5 kisaa ajanut sikailematta maaliin, niin voi tulevaisuudessa hankkia kansainvälisen lisenssin?

    • nimimerkkionjo

      Näin murenee pikku hiljaa tämäkin vanha hyvä junnupiste systeemi kartingista.
      Epätoivoisia yrityksiä pelastaa laji, joka ryssitty ihan totaalisesti.

      • hyvähäntäänäin

        Kyllä ryssitty on, mutt nyt menossa lajiryhmällä ne pelastavat toimenpitteet. Unohtakaahan nyt nuo Jun/Yl luokkarajat, niitä ei enää ole, vaan kaikki ajavat samassa lähdössä. Plussana saadaan isompia lähtöjä ja isompia kisoja. Kaikki pikkuluokat Cadet, Raket ja KF6 voidaan ajattaa nyt samassa kisassa, jopa pikkuradatkin saadaan nyt kannattamaan Varikoilla muitakin, kuin vain järjestäjiä. Seurat saavat jotain jäämään nyt täytettä tyhjän massin pohjalle, Vaikuttaa suoraan seurojen/ ratojen kehittymiseen. Mikäli vielä epäselvyyttä soitto lajipäällikölle tahi lajiryhmän jäsenille, he vääntävät asian sinulle vaikka rautalangasta, miten uusi systeemi toimii.....
        Kaikki Jammutkin pääsee nyt ajamaan kunnon kisaa, samoin KFJ, ei enää nuita nousupojoja. Kokemusta voi hakee vaikka Rotaxin kautte ja sitten muihin isompiin mukaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!

      Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!
      Haapavesi
      85
      1858
    2. Hyvää yötä, olen rakastunut suhun

      Sanon tämän kyllä vielä sulle henkilökohtaisestikin. 😘
      Ikävä
      82
      1700
    3. Tiedätkö et olet

      Ärsyttävän hyvännäköinen.
      Ikävä
      51
      1360
    4. Nyt tiedän

      Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai
      Sysmä
      47
      1285
    5. Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin

      "Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I
      Perussuomalaiset
      48
      1202
    6. Oletko mokannut?

      Oletko omasta mielestäsi mokannut jotain kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      119
      1173
    7. Kepun hegemonia jatkumassa vankkana Puolangalla

      Tuuliviirien vallankumous jäi pahasti piippuun!
      Puolanka
      23
      962
    8. Teki mieli

      Huutaa meidän nimet tänne, niin ei jäisi epäselvyyttä. Ikävä sinua urpo.
      Ikävä
      39
      945
    9. Oletko ymmärtänyt

      Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?
      Ikävä
      82
      940
    10. Tiedän kyllä sen

      Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen
      Ikävä
      59
      932
    Aihe