50 ja elämä edessä :)

Mariex50

Pakko vähän hehkuttaa, kun nelikymppisenä ajattelin elämän olevan ohitse. Nyt herään jokaiseen päivään ilolla odottaen, mitä se tuo tullessaan. On kuin palaset olisivat loksahtaneet kohdalleen.

132

1193

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanhajakulunut

Minä täytän kohta tuon pyöreän luvun ja tuntuu,että nyt on elämä ohi.En kehtaa enää edes ikinä kenellekkään sanoa ikääni.Vanha harppu.

• Mariex50

Toivottavasti tuo tunne menee sinulta ohi, niin kuin se minultakin meni. Minä olen nykyään oikein ylpeä iästäni. Toki huomaan uusilla tapaamillani ihmisillä olevan ikään perustuvia ennakkokäsityksiä minusta, mutta en anna sen häiritä. Yleensä nekin vähän karisevat, kunhan enemmän tutustutaan. Mutta muutenkin, riittää, kun minä olen sinut ja tyytyväinen itseni ja ikäni kanssa.

Voin fyysisestikin nykyään paremmin kuin kymmenen vuotta sitten, mutta erityisesti mieli on hyvä, kun prioriteetit ovat kohdallaan, en juokse turhien asioiden perässä, enkä mieti miltä minun tai minun elämäni kuuluisi muiden silmissä näyttää.

• nytalkoielämä

se on totta ennen viisikymppistä ei ollut muuta kuin työtä työtä ja työtä.nyt on kiva nauttia tuloksista,ja matkustella 10 päivän välein ulkomaille.kotosuomessa kalalla ja kovasti liikuntaa huvilalla metsässä.syky kun saa on mahdottoman hienoa kun ilmat viilenee sieneen ja marjaan.sitten alkaa syyskuun alusta pupjahtia sitten lintujahti,ja hirijahti.nyt on elämää jota ei ennen 50 kymppistä ollut.nautitaan hedelmistä joita ei ennen ollut.tämä on elämää.talvella tammikuussa verkot jään alle ja kerranviikossa katsomaan onko ahti uinut verkkoihin.

• nytelämäalkoi

kyllä on totta ennen 50pistä oli vain velat keskostenkasvatusta,ja työtä vuorotta.nyt naatitaan hedlmistä jota elämä on tuonut tullessaan.on ihanaa vaimon kanssa kahdestaan reissata ja kulke,huvilalla metsissä kalalla.ja ottaa vaikka päivätirsat niinkuin äskenkin ennen mitsommeria.ja naatitaan elämästä joka vasta aloi

• mimmi56

kypsillä misuilla on enemmän kysyntää.osaavat hommat ja nauttivat siitä,ettei enää tule turhia hedelmöityksiä.voi nauttia useammasta urhon sarvesta,itse annan jyystää kolani sen minkä urhot jaksaa.useampikin menee illassa nautin kun saan liemet koloni perukoille ihan siinä päät sumenee.ennen ei ollut elämää kun sai pelätä hedelmöitystä nyt naatitaan ja annetaaaaaaaaan

• Asfaltti.soturitar

Jessus sentäs, hohhhoijjaa ! Sallikaa minun oksentaa tuolle jutulle *yrjöää*

• Samu34
        mimmi56 kirjoitti:

kypsillä misuilla on enemmän kysyntää.osaavat hommat ja nauttivat siitä,ettei enää tule turhia hedelmöityksiä.voi nauttia useammasta urhon sarvesta,itse annan jyystää kolani sen minkä urhot jaksaa.useampikin menee illassa nautin kun saan liemet koloni perukoille ihan siinä päät sumenee.ennen ei ollut elämää kun sai pelätä hedelmöitystä nyt naatitaan ja annetaaaaaaaaan

Nyt Mimmi56 puhut hienoja asioita jotka loppuivat kun vaimo täytti 40 v. itse olen 50 v. ja sarvi kovana kun jonkun 50 v. naisen tapaa. On niin hyvää ja estotonta seksiä ettei elämäni aikana ole ollut. Itse käyn ravintoloissa ja nuoremmat naiset ovat ehdottaneet panoja. Mutta kun menee 50 v. naisten seuraan niin saa antaumuksellista seksiä eikä nää 50 v. tytöt oo enää pihtareita kuin ennen. Kuumia narttuja tekee mieli mennä ihan kohta taas ravintolaan tanssimaan kun ei taas tiedä missä aamulla herää. Herkku p eikun naisia ovat ihan estottomia ja panovalmiita: kiitos siitä muuten ottaisin ulkomaalaisen anisen kun nuoremmat ovat olleet elämässäni niin pihtareita että silloin piti käydä aina panemassa Hampurissa ja sit olikin paljaalla vedettäessä aina joku tauti. Mutta nykyään saa paljaalla tauditonta 50 v. herkkua joka passaa miestä kuin ulkomaalaiset naiset. Suomalaisia nuoremoia ei vaimoksi kannata ottaakaan. On ikäviä tasaarvoisia ettei edes pimppiä anna. Siksi olenkin käynyt huorissa aina Hampurissa siellä saa halvalla ja hyvää seksiä.
        Nyt suomi 50 v. naiset nuosuun ehkä otan uudestaan muijan täältä ja annan kunnolla sisään paljaalla. se on sitä mitä 50 v. naiset tahtoo:) on mukavaa olla mies 50 v. naisen sängyssä.

• Lukeakinosaan
        nytalkoielämä kirjoitti:

se on totta ennen viisikymppistä ei ollut muuta kuin työtä työtä ja työtä.nyt on kiva nauttia tuloksista,ja matkustella 10 päivän välein ulkomaille.kotosuomessa kalalla ja kovasti liikuntaa huvilalla metsässä.syky kun saa on mahdottoman hienoa kun ilmat viilenee sieneen ja marjaan.sitten alkaa syyskuun alusta pupjahtia sitten lintujahti,ja hirijahti.nyt on elämää jota ei ennen 50 kymppistä ollut.nautitaan hedelmistä joita ei ennen ollut.tämä on elämää.talvella tammikuussa verkot jään alle ja kerranviikossa katsomaan onko ahti uinut verkkoihin.

Koittaa aika, jolloin opitaan kirjoittamaan oikein. Laittamaan pisteet ja pilkutkin paikoilleen. Se aika tulee vielä. Kun täytän viisikymmentä vuotta, osaan kirjoittaa.

• parumi

Ketä ei osaa kirjoittaa????

• onkskomeeta

Mikä v--n KETÄ? Se on KUKA. Ette tajua, kuinka dorkalta tollanen kuulostaa. Mua aina hävettää ja naurattaa, kun kuulen jonkun "ketättelevän".

• elimenylistys
        Samu34 kirjoitti:

Nyt Mimmi56 puhut hienoja asioita jotka loppuivat kun vaimo täytti 40 v. itse olen 50 v. ja sarvi kovana kun jonkun 50 v. naisen tapaa. On niin hyvää ja estotonta seksiä ettei elämäni aikana ole ollut. Itse käyn ravintoloissa ja nuoremmat naiset ovat ehdottaneet panoja. Mutta kun menee 50 v. naisten seuraan niin saa antaumuksellista seksiä eikä nää 50 v. tytöt oo enää pihtareita kuin ennen. Kuumia narttuja tekee mieli mennä ihan kohta taas ravintolaan tanssimaan kun ei taas tiedä missä aamulla herää. Herkku p eikun naisia ovat ihan estottomia ja panovalmiita: kiitos siitä muuten ottaisin ulkomaalaisen anisen kun nuoremmat ovat olleet elämässäni niin pihtareita että silloin piti käydä aina panemassa Hampurissa ja sit olikin paljaalla vedettäessä aina joku tauti. Mutta nykyään saa paljaalla tauditonta 50 v. herkkua joka passaa miestä kuin ulkomaalaiset naiset. Suomalaisia nuoremoia ei vaimoksi kannata ottaakaan. On ikäviä tasaarvoisia ettei edes pimppiä anna. Siksi olenkin käynyt huorissa aina Hampurissa siellä saa halvalla ja hyvää seksiä.
        Nyt suomi 50 v. naiset nuosuun ehkä otan uudestaan muijan täältä ja annan kunnolla sisään paljaalla. se on sitä mitä 50 v. naiset tahtoo:) on mukavaa olla mies 50 v. naisen sängyssä.

Samu34:stä saisi hyvän elämäkerran. Eino Elimen elämäkerta. Hän eli elimen mallisen kuplansa sisällä elämänsä. Tarina päättyisi sukulaisten hautajaispuheeseen, jossa kilvan kehuttaisiin Einoa kuinka rikasta ja kehittävää oli Einon elämä. Äitikin toteaisi, että aina minä tiesin, että Einolla on päätä ja sydäntä. Albumiin olisi laitettu kaikki Einon saavutukset, monenlaista mallia pimperoa. Lopuksi todettaisiin, että kyllä Eino nukahti tyytyväisenä, olihan elin tyydytetty niin monenlaisilla eri tavoilla.

• kukatteli
        onkskomeeta kirjoitti:

Mikä v--n KETÄ? Se on KUKA. Ette tajua, kuinka dorkalta tollanen kuulostaa. Mua aina hävettää ja naurattaa, kun kuulen jonkun "ketättelevän".

eikö ketätteli oo suomee saamee lappii
        kukatteli onko se sun mielestäoikein
        mäosaankirjoittaajalukeaolenoppinutjokuusikymmentäneljävuottasittenmilloinsinäopitlaittamaanisotkirjaimetloppuun?

• eett66

Tää on vielä 49v ja odotan kyllä sitä kun täytän 50.Näytän vielä 39v ja on paikat niin tiukassa kunnossa,että miehet ihmettelee,oonko vielä impi,,;)synnytys sectiolla ni kai sitä pysyy tiukkana.Ja muutenkin tämä ikä ihana,,saa niinkun nauttia kaikista asioista,ei vaan seksistä.Se kun nyt tuntuu olevan vaan se trendi,että siitä puhutaan.

• realismiiii

Olen 47v m ja se 50v alkaa kohta kolkuttaa.Pisti oikein miettimään kuinka surkeaa elämää ihmiset ovat viettäneet jos elämä tuntuu alkavan vasta 50vuotiaana:)Tosiasia on,että kaikki mitä oot elämälläsi halunnut tehdä,olet jo tehnyt ja kaikki mitä tulevaisuudeltasi odotat ovat lastesi kautta.Onneksi tein lapset myöhään ja sain nauttia nuoruudestani pitkään,enkä ole päivääkään katunut.Nyt nää reppanat jotka tekivät tenavansa aivan liian nuorina,kuvittelevat,että saavat nuoruutensa takaisin...voin kertoa,että se juna meni jo :)

• SIEluu

Tehän osasitte kirjoittaa kirjoitatteko kirjan

• Mellanmål
        realismiiii kirjoitti:

Olen 47v m ja se 50v alkaa kohta kolkuttaa.Pisti oikein miettimään kuinka surkeaa elämää ihmiset ovat viettäneet jos elämä tuntuu alkavan vasta 50vuotiaana:)Tosiasia on,että kaikki mitä oot elämälläsi halunnut tehdä,olet jo tehnyt ja kaikki mitä tulevaisuudeltasi odotat ovat lastesi kautta.Onneksi tein lapset myöhään ja sain nauttia nuoruudestani pitkään,enkä ole päivääkään katunut.Nyt nää reppanat jotka tekivät tenavansa aivan liian nuorina,kuvittelevat,että saavat nuoruutensa takaisin...voin kertoa,että se juna meni jo :)

Sanopa muuta! On hienoa, että ihmiset vielä nauttivat elämästään yli 50sinä ja hienoa, että se sanotaan ääneen. Tänä päivänä puhutaan vaan nuorista ja arvostetaan nuoruutta ja rypyttömyyttä, vanhuutta pelätään ehkä sen takia että loppu häämöttää jo.
        Mutta kyllähän fakta on se, että 50sen parhaat vuodet - ainakin fyysisesti - ovat jo takana ja pikku hiljaa alkaa tulla kaikenlaista kremppaa. Ja naisilla ne pelätyt vaihdevuodet alkavat ja se on iso asia monella tapaa, niistäkään ei vaan haluta puhua.
        Joten nauttikaa elämästä niin kauan kun vielä voitte!

• Onnea vaan. Pidä lippu korkealla ja ilme iloisena.
      Iloisia ihmisiä ei ole milloinkaan liikaa.
      Vaikka on joskus hankalaakin, siitä selviää, kun pitää mielen iloisena.

• Mariex50

Näinpä juuri. Ja jos ei välillä olisi hankalaa, ei osaisi arvostaa sitä hyvääkään. Hankaluuksissa auttaa myös se, että keskittyy katsomaan eteenpäin, eikä jää märehtimään sitä, että voi kun asiat olisivat menneet jotenkin muuten. Ei sitä voi tehdä kuin parhaansa, ja jos sen on tehnyt, voi hyvillä mielin olla itseensä tyytyväinen.

• 63likka

Voi miten hyvältä tuntuu kun jollakin se elämä on ! Itselläni se elämä on loppunut ennenkuin alkoikaan,nyt 50plus olen SE jota tarvitaan,ei kaivata jos ei tarvita,eli hyödyllinen mutta en itsenäni vaan jos minusta on hyötyä.
      Ja totta kai,peilistäkin katsoo se väsynyt ,ruma ja rähjäinen raakki.Se mitä ennen unelmoin ja kaipasin on nyt jo aivan liian myöhäistä!
      Se aika meni jo,omat valinnat ..ne surkeat päätökset toivat tähän.Oma vika siis.
      Nauti sinä ja elä kun voit!!
      terveisin se aikaste kateellinen vanha akka.

• No, ootkohan nyt itsellesi liian julma.
        On Sinulla varmaan terveys ainakin jonkinlainen, kun kirjoitat, että Sinua tarvitaan.
        Se on se terveys kuitenkin tärkein ihmiselle.
        Joskus tulee mieleen, kun sitä touhuaa totisella naamalla ja tärkeänä,niin mitä näillä hommilla on merkitystä.
        Tässä on nähnyt, kun muutaman elämäntyö on hävitetty kuoleman jälkeen muutamassa kuukaudessa taivaan tuuliin, eikä ne ihan vähäisiä ole olleet.

• Happy50

Mitäpä jos ottaisit nyt oman elämäsi omiin käsiin ja tekisit siitä sellaisen kuin haluat? Käyt vähän kampaajalla, kosmetologilla, shoppailemassa uusia vaatteita ja nautit olostasi. Menet istumaan iltaa johonkin vaikka vain siksi, että voit katsella ihmisiä. Ja muista kun sinua tarvitaan, sinulla on oikeus sanoa EI jos siltä tuntuu :) Muista: meillä kaikilla on vain YKSI elämä, elä se niin kuin haluat :) Kaikkea hyvää sinulle ja toivottavasti teet elämästäsi sellaisen kuin haluat sen olevan :)

• Hyväksikäytettyjä

Kiltit ihmiset eivät osaa tai voi tehdä niin kuin itse haluaisivat. He luulevat, että kukaan ei hyväksy heitä sellaisina kuin he ovat aitona omana itsenään.

• Mariex50
        Hyväksikäytettyjä kirjoitti:

Kiltit ihmiset eivät osaa tai voi tehdä niin kuin itse haluaisivat. He luulevat, että kukaan ei hyväksy heitä sellaisina kuin he ovat aitona omana itsenään.

Niin, pitää ihan ensimmäiseksi opetella olemaan itse itselleen riittävän tärkeä. Sen jälkeen ryhtyä terveellä tavalla itsekkääksi. Sekään ei ole helppoa, jos on elämänsä yrittänyt olla muille mieliksi, ei edes itse tiedä, mitä itse haluaa. Mutta siitä se alkaa, itseensä tutustumisella.

• uhrautunut
        k-kotton kirjoitti:

No, ootkohan nyt itsellesi liian julma.
        On Sinulla varmaan terveys ainakin jonkinlainen, kun kirjoitat, että Sinua tarvitaan.
        Se on se terveys kuitenkin tärkein ihmiselle.
        Joskus tulee mieleen, kun sitä touhuaa totisella naamalla ja tärkeänä,niin mitä näillä hommilla on merkitystä.
        Tässä on nähnyt, kun muutaman elämäntyö on hävitetty kuoleman jälkeen muutamassa kuukaudessa taivaan tuuliin, eikä ne ihan vähäisiä ole olleet.

yli kuuskymppinen, velkajärjestelyssä, sairas, on tää mukavaa

• Puolivälissä
        uhrautunut kirjoitti:

yli kuuskymppinen, velkajärjestelyssä, sairas, on tää mukavaa

Mahtaako kolmekymppiselläsellä sairaalla ja velallisella sitten olla niin kivaa? Ei kaikkea pidä iän piikkiin laittaa.

• Iltakello

Olen yli kuuskymppinen.Viime lamasta lähtien (-94) elätin lapsemme,mieheni ja rankahkolla työllä.Mies oli masentunut ja voimaton.Eihän sille mitään voinut.
        Lapset nyt aikuisia ja mies aika vaariintunut.Häntä ei huvita seksi.
        Minua huvittaa.Olen käynyt vuoden salilla,laihtunut kymmenen kiloa,kampaajalla silloin tällöin...en ole mikään missi,mutta tätä nykyä nuorekas ja hyvin hoidettu.....ei siihen omaisuuksia tarvita.Olen etsinyt ja löytänyt parikin vakituista seksikumppania.Nautin suunnattomasti.He ovat muutaman vuoden nuorempia ja myös kivoja ihmisiä.Tiedän,että jos nykyiset kumppanit häipyvät,hommaan uusia.Eikä hävetä yhtään ,olen oman osani elämästäni "lusinut" sääntöjen,velvollisuuksien,velkojen ja "synti-asenteen" orjana.Nyt olen vapaa.Elämälle kiitos:)!!!

• Eipainavieläkään

Tämä kuulosti hyvältä "Iltakello", miltei ihanalta. Juuri noin tekee ja ajattelee oikeasti aikuiseksi kasvanut tervehenkinen nainen ja ihminen. Parhautta jatkoosi.

"Puolivälissä"-kommenttikin on hyvä sillä lailla, että itsekin ihmettelen nykyisin tosi useasti, miksi toiset mieltävät joitakin asioita ikään kuuluviksi, kun minkä ikäisenä tahansa voi olla ongelmia, vaikeuksia, kremppoja ja kaikenlaisia vastoinkäymisiä mitä elämään kuuluu. Iästä huolimatta.

• Iätön-kin

Elämä alkaa vasta viisikymppisenä. Siinä kohrassa on jo olemassa nimet ainakin melkein kaikille elämän asioille, niitä ei tarvihte enää ehtiä, voi ruveta vain nautiskelemahan. Itse 40 kohralla vasta huomasin että jukopliuta!, näitähän (vuosia) tulee koko ajan lisää.

• iätön-ajaton-elänyt

Jokainen ihminen löytäisi itsensä ja elämän kun lakkaisi mittaroimasta elämäänsä syntymäpäiviensä almanakalla. Lakkaisi olemasta vuosilukuina.
      Omalla kohdallani sen tein jo kaksikymppisenä kun armeija tuli käydyksi ja "täysi-ikäisyys" takataskussa lompakossa Kelan sairausvakuutuskorttina jonka silloin sai kuvallisenakin ja se kävi jopa henkilöllisyystodistuksesta.
      En tiedä mihin vuoden ovat soljuneet, ainakin olen elänyt ne rapiat yli kuusikymmentä, minkä olen viralliselta iältäni. Eipä ole tarvinnut laskea eikä viettää "merkkipäiviä" kun sellaisia ei ole olemassakaan- tai voihan niillä valehdella itselleen. Kuka lie keksinytkin jotkut hölmöt tasavuosikymmenet. Nehän on ohi yhdessä päivässä.

• Mariex50

Minusta oleellista on lakata mittaroimasta itseään ja elämäänsä muiden silmillä, keskittyä elämään omannäköistä elämää. Minusta niissä vuosissa ei ole mitään pahaa, minä olen ylpeä jokaisesta vuodestani, niistäkin, jolloin nykyisen mittapuuni mukaan tein huonoja valintoja ja keskityin epäoleellisuuksiin. Ne kaikki on tarvittu, että minusta on tullut tämä minä, joka nyt olen.

• Asennehommako

Justiinsa juuri niin. Miksi hemmetin ihmeessä toiset alkavat 50 ja 60 jälkeen vetämään joka ainoaan asiaan mukaan sanan ikä. Kolme kirjainta, joilla ei ole mitään merkitystä.

• Valoatunnelinpäässä

Olen 62v. vuosi sitten leskeksi jäänyt ja luulin silloin elämän päättyneen minunkin osaltani. Vaan nyt olen rakastunut, ottanut pankkilainaa ja ostanut kesämökin. Ei elämä päättynytkään ja mökillä riittää suunnitelmia sekä tekemistä. Seksikin silloin tällöin on taas ihanaa samanikäisen kumppanin kanssa.

• Onnea sinulle siitä että olet tullut samaan johtopäätökseen kun minä silloin kun täytin 50.
      Nyt lähenee jo 60 ja yhä vaan tuntuu että elämässä on paras edessäpäin, vaikka hyvää se on nytkin :)
      Eletty elämä on takana päin ja edessä uusi ihana tulevaisuus.
      Eilen juttelin yhden ystäväni kanssa joka täyttää 70 tänä vuonna eikä hänessäkään näy vuodet elämän tavassa.
      Ollaan lähdössä parin viikon sisällä kahteenkin eri tapahtumaan jossa tulee olemaan todella hauskaa. Ja niissä tapahtimissa käy kaiken ikäisiä ihmisiä. Saa sitä nuorten voimaa ja vanhempien viisautta :)

• Mariex50

Meitä on kai loppujen lopuksi aika paljon, jotka tämän oivalluksen ovat tehneet. Sitä ei vain kauheasti huudella niille nuoremmille - tai vanhemmillekaan, - jotka pelkäävät vanhenemista. Eivät usko eikä ole mitään syytäkään ketään ryhtyä vakuuttelemaan. En minäkään silloin kymmenen vuotta sitten olisi uskonut, vaikka joku olisi minulle kuinka paasannut.

Minulle tämä on jollain lailla jokapäiväinen ihme, se, miten hienolta elämä tuntuu tässä ja nyt , se, miten vieläkin joka päivä voi oppia uusia asioita, se, miten selvää on se, mikä on tärkeätä ja mikä ei jne. Aika tuoreessa muistissa on kuitenkin se ajatus, että elämä oli oikeastaan tässä, niin nyt on melkein käsittämätöntä, että olen voinut ajatella niin.

• elämääero

kuolemanikä on takana eli 55-60v väli eniten kuolee ihmisiä
        olen nyt 64v ja eläkkeellä,
        Täytyy sanoa että elämä on takana kun eläkkeelle jäi.
        Ei mitään ohjelmaa ole päivisin,odottaa vaan seuraavaa
        palkkapäivää kuukauden ensimmäistä.
        silloin tilille napsahtaa 4787€
        joutuu miettimään mihin nuokin rahat laittaa.

• Eijunalauta

Jos joku saa tuon verran rahaa kuukaudessa eikä osaa / tiedä mihin sen laittaisi, niin on tyhmä. Anteeksi.

• ItsestäSeOnKiinni

Elämä on ihanaa, yli viisikymmppisenäkin, kun sen vaan ensin oivaltaa :)

• Haudankaivaja

Tuijotin tuossa juuri yli 150 vuotta vanhaa aitoa ihmisen pääkalloa tyhjiin silmäkuoppiin ja ajattelin että siinä on jokaisen ihmisen, rikkaan ja köyhän tulevaisuuden kuva. Kuoleman koputtaessa olkapäälle olemme kaikki saman arvoisia, eikä kukaan pääse sitä hetkeä pakoon, vaikka kuinka yrittäisi.
        Vielä on kuitenkin aikaa elämän riemuista nauttia, ennen kuin olemme itsekukin vuorollamme matojen ruokana ja suu täynnä hautausmaan multaa.

• ItsestäSeOnKiinni

"Jokainen päivä, joka menee, tekee meidät rikkaammiksi kokemuksista ja köyhemmiksi ajasta, joka meillä on käytettävänä niistä hyötyäksemme."
        Eletään siis täysillä.

• Kunoikeinoivaltaa

Mitä hemmettiä "haudankaivaja" höpisee. Maallinen kuori on matojen makusteltavana, ihmisen henki, sielu tai mikä se sitten onkin ei ole maassa eikä mullassa. Oletko ikinä kuullut missä - ja mitä eroa em. asioilla on?

• Haudankaivaja

Toiset sanovat että siihen mihin ihminen kaatuu, siihen hän maatuu, eikä sen jälkeen ole enää mitään muuta. Elämä ei kuitenkaan ole vain pelkkää kemiaa,
        vaan kuolemassa ihmisen sielu/henki todellakin erkanee ruumiista ja jatkaa elämää toisella tasolla henkimaailmassa. Ihmisten maanpäälliset teot seuraavat heitä rajan taakse, ja heidät tullaan kerran tuomitsemaan siellä tekojensa mukaan. Kyllä ihmisten viimeisillä leposijoilla työskentelevä ammattimies tämänkin tietää, tämän enempää asiaan kuitenkaan kantaa ottamatta. Hyvää ja toivon mukaan pitkää loppuelämää vain teille kaikille, ja muistakaahan olla ihmisiksi.

• Ihanaa_kun_rupsahtaa

On teennäistä, kuin Demi Mooren poskipäät :)))))
      Heh, heh, että hehkuttaa pakko :))))))

• Mariex50

Vähän jo ihmettelinkin, missä ilkeydet, keskustelupalstalla kun ollaan. Tulihan se sitten sieltä, pakko oli sinunkin näemmä käydä ivallisuutesi tänne oksentamassa. Kerrohan, millä perustelet väitteesi teennäisyydestä? Mitä tiedät minusta ja elämästäni, että voit väittää niin?

Tämä ketju on kuitenkin hyvä osoitus siitä, että suurin osa ihmisistä on fiksuja ja asiallisia ja keskustelupalstojen ilkeilijätkin loppujen lopuksi pieni, joskin äänekäs, vähemmistö.

• Ihanaa_kun_rupsahtaa
        Mariex50 kirjoitti:

Vähän jo ihmettelinkin, missä ilkeydet, keskustelupalstalla kun ollaan. Tulihan se sitten sieltä, pakko oli sinunkin näemmä käydä ivallisuutesi tänne oksentamassa. Kerrohan, millä perustelet väitteesi teennäisyydestä? Mitä tiedät minusta ja elämästäni, että voit väittää niin?

Tämä ketju on kuitenkin hyvä osoitus siitä, että suurin osa ihmisistä on fiksuja ja asiallisia ja keskustelupalstojen ilkeilijätkin loppujen lopuksi pieni, joskin äänekäs, vähemmistö.

Kritiikki kielletty sun mielestä. Porukalla hymistellään, miten ollaan joukolla oivallettu vanheneminen. Hellanduudeli. Sitten jos vähän herättää todellisuuteen, niin outs! Hattarapilveläistä sattui, kun putosit korkealta alas maan pinnalle todellisuuteen.
        Ei vanhenemisessa, luopumisessa ole mitään ihanaa.

• Mariex50
        Ihanaa_kun_rupsahtaa kirjoitti:

Kritiikki kielletty sun mielestä. Porukalla hymistellään, miten ollaan joukolla oivallettu vanheneminen. Hellanduudeli. Sitten jos vähän herättää todellisuuteen, niin outs! Hattarapilveläistä sattui, kun putosit korkealta alas maan pinnalle todellisuuteen.

Kritiikki perustuu tietoon. Rakentava kritiikki tarjoaa lisäksi arvostellulle asialle paremman vaihtoehdon. Sinun kommenttisi ei ole kritiikkiä nähnytkään, se on vain epätoivoinen yritys pilkata ja vähätellä muiden kokemuksia.

Jos aihe ärsyttää noin kovasti, mikset vain jätä ketjua lukematta? Rakentavaa keskustelua et kuitenkaan näytä haluavan.

Sinun motiivejasihan voimme vain arvailla, mutta kovin positiiviselta ei elämäsi ja maailmankuvasi kirjoitustesi perusteella näytä. Onko sinulla kenties ikäkriisi? Miksi tunnet tarvetta "herättää todellisuuteen" ihmisiä, jotka ovat tyytyväisiä elämäänsä? Onko "todellisuus" siis mielestäsi sitä, että kaikki kulkevat 40 täytettyään lopun elämäänsä yrmyinä ajatellen, että edessä on pelkkää kurjuutta?

Minä olen nimenomaan herännyt tähän todellisuuteen, että elämä on ihanaa. Minulle elämä ei ole luopumista, vaan saamista, joka päivä uuden oppimista, uusien asioiden näkemistä. Vasta nyt prioriteetit, itsetuntemus, oman ajan käyttö jne. ovat loksahtaneet kohdalleen, ja elämäni on nyt parempaa, kuin mitä sen on koskaan aikaisemmin ollut. Minulle elämä on myös eteenpäin katsomista. Taaksepäin tuijottelu ja menneen haikailu taas, se ei ole elämistä.

• kuuskytplus

Ensin on teennäistä ja sitten alkaa totuus valjeta. Kannttaa opetella luopumaan, koska 50 jälkeen sitä joutuu tekemään sitten loppuun asti. Ensin luovutaan pienistä asioista ja sitten suurista, kunnes elämä alkaa olla aika pelkistettyä. Sitä kutsutaan elämäksi ;)

• Mariex50
        kuuskytplus kirjoitti:

Ensin on teennäistä ja sitten alkaa totuus valjeta. Kannttaa opetella luopumaan, koska 50 jälkeen sitä joutuu tekemään sitten loppuun asti. Ensin luovutaan pienistä asioista ja sitten suurista, kunnes elämä alkaa olla aika pelkistettyä. Sitä kutsutaan elämäksi ;)

Onpa negatiivinen määritelmä elämälle, jota kuitenkin on todennäköisesti vielä vuosikymmeniä jäljellä. Vai että vielä luopumista opettelemaan :DD. Taidan kuitenkin pitäytyä omissa käsityksissäni ja jatkossakin nauttia elämästäni. :)

• Olihanse
        Ihanaa_kun_rupsahtaa kirjoitti:

Kaipa se on yleinen elämänhalu ja itsesuojelu, että löytyy erilaisia ilon aiheita vaikka aika viekin nuoruuden ilot, opiskelun, työn, perheen, ystävät, terveyden, ja odotushorisonttiin jää enää se törmäys peräseinään. Mutta siihen asti...

• kuuskytplus
        Mariex50 kirjoitti:

Onpa negatiivinen määritelmä elämälle, jota kuitenkin on todennäköisesti vielä vuosikymmeniä jäljellä. Vai että vielä luopumista opettelemaan :DD. Taidan kuitenkin pitäytyä omissa käsityksissäni ja jatkossakin nauttia elämästäni. :)

Teennäistä, sanon minä. Älä nyt vedä hernettä nenään, ota ihan iisisti, koska näyttää siltä, että sulla on todella paljon vielä opittavaa.

• mitäkä.mies

Onneksi olkoon! Onse ainakin helpompaa olla tän ikäinen.Ei tarvi suorittaa tai näyttää kenellekkään mihin pystyy kun kaikki uskovat että vanha pöllö kyllä on oppinut läksynsä ja varmasti kantapään kautta.Päätä seinään ajat on kaukana takana päin.Pakko ei ole mitään mitä ei itse tahdo ja kun tiedostaa ikänsä on helppo elää.Meillä miehillä on kohta ajat edessä,jolloin ei tarvitse edes seksin perässä juosta ja siksi kerron tarinan.

Mies soutaa poispäin rannasta vihaisena ja tokaisee vaimolleen:Nyt mää lähären!Entä pellot ja maat?Myy saakeli!Entä lehmät?Lahtaa perkules!Vaimo nostaa hametta ja kysyy,entäs tämä?Mies kääntää veneen ja sanoo:Joku päivä vielä lähären..

• Mariex50

:) Hyvä tarina, joskin omakohtaisten kokemusteni takia vähän surullinenkin: Oli aikanaan vähän pettymys tajuta asioiden tärkeysjärjestys miehelle ja se, kuinka seksi ajoi niin monen minulle paljon tärkeämmän asian ohi.

• Ladyviiskasi

Eiköhän nuo liene yksilökohtaisia juttuja. Itselleni ainakin on seksi tullut huomattavan paljon tärkeämmäksi 50 v täytettyäni - vaikka tärkeää ja hyvää se on nuorempanakin ollut.

• dkdjÖJF

Olen 56v ja hyväksyn ikäni. 50v täyttäessä hetken oli sellanen pelottava tunne, että "apua 2/3 elämästä on mennyt jo". Se meni ohi aika nopeesti. Olen antanut harmaiden hiusten kasvaa esiin ja olen ylpeä siitä mitä olen. Olen terve (ei menopaussia) ja hyväksynyt kaikki valinnat menneisyydessä. Nyt nautin siitä ettei ole pieniä lapsia (lapsenlapsia rakastan) ja voi tehdä mitä haluaa. Ongelmia tuo työllistyminen; olen terve, sairastan flunssan pari vuodessa korkeintaan, opin nopeasti, olen tehokas/ahkera ja motivaatiota riittää. En vain ole sopiva niinkuin sanotaan. Olen hakenut töitä oman koulutuksen ulkopuolelta tehtävistä, joihin palkataan usein kouluttamattomia henkilöitä, mutta siltikää ei natsaa.

• Mariex50

Oletko harkinnut kouluttautumista? Minäkin olen nykyisen työni ohessa opiskelemassa toista alaa - opiskelukin on näin "vanhoilla päivillä" ollut aika hieno kokemus. Nyt, kun lapset ovat lentäneet pesästä, olen päättänyt vaihtaa vähemmän stressaavaan työhön.

• Ansku-57

Aivan,nyt se elämä vasta alkaa.Olin melkein 40v. saman miehen kanssa .nyt muutaman vuoden leskenä,mutta ei voi muuta sanoa kun ,elämä on ihanaa ,uusi elämänkumppani ja sexi sujuu nii taivaallisesti.Meillä ikäeroa -10v,minä vanhempi.
        Rakastan tätä ihmistä ylikaiken.

• dkdjÖJF

Olen hakenut koulutukseen uuteen ammattiin = ensijaisesti 20-29v nuorisotakuu. Jos hakukelpoisia enemmän kuin paikkoja, paikat arvotaan.

• Mariex50
        dkdjÖJF kirjoitti:

Olen hakenut koulutukseen uuteen ammattiin = ensijaisesti 20-29v nuorisotakuu. Jos hakukelpoisia enemmän kuin paikkoja, paikat arvotaan.

Pidän peukkuja!

• Höpöhöpöh

Rupesin nauramaan, kun näin tämän väittämän.

• Naurupidentääikää

Missä mielessä? "Höpöhöpöh" antaa olettaa, että et ymmärrä asiaa etkä ajatusta eli olet mieleltäsi jo vanhus vaikka ikäsi olisi mikä.

• Besserwisserit
        Naurupidentääikää kirjoitti:

Missä mielessä? "Höpöhöpöh" antaa olettaa, että et ymmärrä asiaa etkä ajatusta eli olet mieleltäsi jo vanhus vaikka ikäsi olisi mikä.

Ehkä se oli sarkastista naurua? Surullista naurua? Jollakin kun elämä voi olla ohi viiskymppisenä esim. terveyssyistä - ja se on ihan yhtä oikea ajatus kuin se, että jollakin elämä "alkaa" vasta silloin.

• Määräävätekijä

Yeap, mutta siitähän tässä ketjussa ei olekaan kyse. On paljon ihmisiä, joilta elämä on ohi jo paljon ennen 50 vakavan sairauden tai muunlaisen syyn takia.

Mutta sitten täytyy myös heti muistaa, että on olemassa paljon ihmisiä, jotka elävät täyttä elämää sairauden suomissa rajoissa eli siitä huolimatta, että joku tauti, vaiva, 'vika' ... rajoittaa olemista ja elämistä. Mutta ei henkistä kapasiteettia eli sisäistä elämää.

• puolielämä

Siitähän on jo rapiat puolet takana.

• Mariex50

Juu, mutta melkein puolet vielä edessä :))

• Kollppeelo9

Eikös se Lenita Airisto sanonut Loirinuotiolla, että elää nyt lähes 80-vuotiaana elämänsä parasta aikaa ;)

• Lämmintäkesääkaikille

Hyvä asenne on se, että olipa minkä ikäinen tahansa, elämä on hyvää aikaa. Itsensä pettämistä on kylläkin se, jos aina hehkuttaa elävänsä elämänsä parasta aikaa; mitä mieltä tuollaisessa on.

Itselläni elämän parasta aikaa oli aika, kun lapset olivat pieniä ja itse olin kotiäitinä useampia vuosia. Nytkin elämä on mallillaan, on aikaa ja rahaakin keskittyä kaikkeen, mitä vain haluaa tehdä; ihan kivaa. Olen vielä täysin mukana työelämässä, varmaankin vielä seuraavat 10 vuotta (nyt 56-vuotias) mutta ei tuo työelämä ja ura anna sitä mitä sisimmässäni haluaisin; minulle ihmissuhteet ja äitiys on se juttu, se elämän tarkoitus. Olen tietty äiti vieläkin mutta eri lailla.

Ihanaa on kuitenkin muistaa ja muistella, eikä hassumpaa ole sekään, että puolison kanssa tätä alkavaa vanhuutta yhdessä vietetään; siitä pitää ottaa irti kaikki mahdollinen.

• Ulliska

Sinä sentään saat olla töissä Kaikilla ei töitä ole.

• kuuskytplus
        Lämmintäkesääkaikille kirjoitti:

Hyvä asenne on se, että olipa minkä ikäinen tahansa, elämä on hyvää aikaa. Itsensä pettämistä on kylläkin se, jos aina hehkuttaa elävänsä elämänsä parasta aikaa; mitä mieltä tuollaisessa on.

Itselläni elämän parasta aikaa oli aika, kun lapset olivat pieniä ja itse olin kotiäitinä useampia vuosia. Nytkin elämä on mallillaan, on aikaa ja rahaakin keskittyä kaikkeen, mitä vain haluaa tehdä; ihan kivaa. Olen vielä täysin mukana työelämässä, varmaankin vielä seuraavat 10 vuotta (nyt 56-vuotias) mutta ei tuo työelämä ja ura anna sitä mitä sisimmässäni haluaisin; minulle ihmissuhteet ja äitiys on se juttu, se elämän tarkoitus. Olen tietty äiti vieläkin mutta eri lailla.

Ihanaa on kuitenkin muistaa ja muistella, eikä hassumpaa ole sekään, että puolison kanssa tätä alkavaa vanhuutta yhdessä vietetään; siitä pitää ottaa irti kaikki mahdollinen.

Elämä on aina hyvää ja aina elää elämänsä parasta aikaa. Jos näin ei pystyisi ajattelemaan, niin eläminen olisi raskasta.

• sammaamieltä
        kuuskytplus kirjoitti:

Elämä on aina hyvää ja aina elää elämänsä parasta aikaa. Jos näin ei pystyisi ajattelemaan, niin eläminen olisi raskasta.

Itsepetosta joka tapauksessa

• Einäinn
        sammaamieltä kirjoitti:

Itsepetosta joka tapauksessa

Siis, että on itsepetosta olla tyytyväinen itseensä ja elämäänsä? Ja rehellistäkö sitten olisi ruikuttaa jonkun sellaisen perään, mitä ei voi saada? Niinkö? Ei minun mielestäni ainakaan.

• Enkäpetä

Onko koskaan ikinä juolahtanut pieneen mieloseen jospa se oletkin sinä "sammaamieltä" ja kaikki muut laillasi ajattelevat, jotka petätte itseänne pahimman kerran.

Niin tai näin, muitten puolesta ette osaa, tiedä ettekä pysty sanomaan aiheesta yhtikäs mitään.

• Ei se ikä vaan terveys. Jos viisikymppinen on terve ja hyvässä kunnossa, ei silloin kannata mitään numeroita ajatella. Ikä on silloin vain pelkkä numero.

• Aviomiesx

50-kymppisenä mies on parhaimmillaan ja nainen makeimmillaan, kun ei ole raskauden pelkoa yms.Voi kuin tuo ikä on jo ohi, mutta nautin täysin siemauksin vielä 70-kymppisenäkin koko elämästä.

• Elämä on ihanaa kun se oikein oivaltaa :-). Elämä on todellakin edessä ja odotan avoimin mielin mitä kaikkea ihanaa se tuokaan tullessaan :-).

• 50plusjaniinloppu-

täytän ensiviikolla 54 vuotta ja tunnen sisuskaluissani, että elämä (se mitä edes joskus ollut..) on ohi.
      Vuosi sitten firmasta siivottiin yt-"neuvotteluissa" meidät yli viiskymppiset km-tehtaalle. Sillä tiellä olen vieläkin ja askel alkanut lyhentyä. Vielä muutama vuosi sitten, niin energinen ja nuorekas, nyt hiipunut pahoin...
      Voi olla että ei jaksa kohta kovinkaan pitkään enää...

• Mariex50

Eikö elämääsi voisi löytyä työn tilalle jotakin muuta sisältöä? Harrastus? Opiskelu? Joku sellainen asia, joka tuottaisi sinulle iloa?

• Ulliska

Sama täällä.

• 50plusjaniinloppu-

heh ! Yritätkö neuvoa wanhaa ?
        Iloa tuottaneet asiat sellaisia, joihin ei enää varaa... Bensaa palanut ja reippaasti. Wanha rauta ei liiku "pyhällä hengellä". Nyt kalusto seisomassa ajamattomana.
        Se mitä kommentoin ensimmäisessä postauksessani, on totta. Meitä voi olla muitakin, joilla ei enää tunnetta siitä, että jaksaa nousta. Niin se vain on....
        En enempiä kommentoi enää.

• Mariex50
        50plusjaniinloppu- kirjoitti:

Iloa tuottaneet asiat sellaisia, joihin ei enää varaa... Bensaa palanut ja reippaasti. Wanha rauta ei liiku "pyhällä hengellä". Nyt kalusto seisomassa ajamattomana.
        Se mitä kommentoin ensimmäisessä postauksessani, on totta. Meitä voi olla muitakin, joilla ei enää tunnetta siitä, että jaksaa nousta. Niin se vain on....

Kyllä minä uskon ja tiedän, että meitä on erilaisia. Mutta ei se lopun tunne aina ole lopullinen. Niin kuin avauksessani kirjoitin, kymmenen vuotta sitten itse ajattelin, että elämä on ohi. Laskeskelin, kuinka kauan lapset vielä asuvat kotona, että pitää jaksaa nousta sängystä ylös. Ajattelin, että kunhan saamme heidät maailmalle, voin antaa periksi. Ajattelin olevani liian vanha yhtään mihinkään. Kaikki kuitenkin on sen jälkeen muuttunut.

Halusin tehdä tämän avauksen siksi, että niin moni tuntuu asennoituvan pelkästään iän perusteella niin, ettei kannata mitään yrittäkään. Tai niin kuin täällä muutama kommentoija onkin ivallisesti laukonut, että olisi teennäistä nauttia elämästään ja odottaa tulevaisuutta tämän ikäisenä. Mutta en minä neuvoa tarkoita. Itsestähän se kaikki lähtee sitten jos ja kun on lähteäkseen. Toivottavasti sinullekin taas jossain vaiheessa aurinko paistaa, vaikkei se nyt siltä tunnukaan.

• lutikkasuu
        Mariex50 kirjoitti:

Eikö elämääsi voisi löytyä työn tilalle jotakin muuta sisältöä? Harrastus? Opiskelu? Joku sellainen asia, joka tuottaisi sinulle iloa?

millä tässä maassa harrastat
        sipilä ja soini vie loputkin rahat.
        kaikki maksaa ja syödäkin pitää.
        Ei kaikki synny kultalusikka suussa.

• Köyhä_muttei_kipee
        lutikkasuu kirjoitti:

millä tässä maassa harrastat
        sipilä ja soini vie loputkin rahat.
        kaikki maksaa ja syödäkin pitää.
        Ei kaikki synny kultalusikka suussa.

No, minä luen, opiskelen, lenkkeilen, käyn uimassa, osallistun kansalaisopiston liikuntaryhmään, kasvatan yrttejä ja kukkia. Ostan usein -30% alennettuja ruokia, käyn Lidlissä. Ei ole kultalusikoita näkynyt, mutta elämä on silti kivaa.

• miatsu
        50plusjaniinloppu- kirjoitti:

Luethan kuitenkin?! Älä karkaa! Anna itsellesi mahdollisuus. Älä vielä väsy-äläkä mene pois!

• elämäonunelmia

54 vuotiaana minä menin naimisiin ja elin elämäni onnellisinta aikaa. Vuosi sitten elämäni loppui, niin ainakin luulin ja niin olin siihen asennoitunut. Puolisoni kuoli. Nyt elämä näyttää uudenlaiselle uusine haasteineen. Välillä olen ilmeisestikin jopa onnellinen vaikka kaipaankin rakasta edesmennyttä puolisoani. Nyt ikäni on 62v. Eikä elämä ole kadonnut minnekään. Uusi rakkauskin on tullut elämääni.

• ergerg

Mää ajattelin jo kolmikymppisenä elämän olevan ohitse. Tai no siis ainakin silleen että mitään voitettavaa tässä ei enää ole vaan pelkästään hävittävää. Kaikki on tullut jo nähtyä eikä mikään enää innosta. Parikymppisenä sitä jaksoi vielä innostua ja touhuta päiväkaudet jotakin mutta nyt on jo huomannut, että aika on niin rajallinen, että ei kannata aloittaakaan ja on jo niin monta kertaa nähnyt ne touhujen tulokset, että tietää jo ennalta, että ei kannata. Se on sitä kypsyyttä, kun on jo kypsä ja kypsynyt kaikkeen.

• jauliiiiiuuuhhhh

Kun on 50 ja risat
        housuun jo menee pisat
        pullottaa taskussa visat
        kiinnostaa vain timanttikisat

• Pirpa10

Ei 50 v. ole mikään ikäloppu keinussa sukkaa kutova mummo, tms. Pitää iloita jokaisesta päivästä, nauttia terveistä aamuista, ja voi sanoa lähes täysin mitä mieltä asioista on (varsinkin positiivisista). Olin 40 v. kun erosin nuoruudenrakkaudestani, ja löysin itseäni vähän vanhemman miehen ja elämäni mullistui täysin.. Sen jälkeen iällä/numeroilla ei ole ollut väliä, koska voin hullutella, höpistä ihan mitä vain eikä tarvitse enää miettiä, voiko tämän ikäinen sano näin :-)

• kaipaan38

Mistä löysit kultasi?

• tupponen

Ensin tulivat liberot sitten libresset ja sitten tenat siis muuttuiko ajan saatossa mikään?

• Aviomiesx

No työelämään tietenkin 50-kymppiinen on työnantajien mielestä liian vanha. Ainakin Outokummun HKScan toimipistessaä. Näin liian vanhaksi minut haukkui silloinen esimieheni 20 vuotta sitten. Itse hän sai ylennyksen päälliköksi.
      Häpeämätön herra päällikkö, mollasi minut vaikka työni tein siinä kuin toisetkin. Siitä jäi ikuiset traumat, joista en ole vieläkään toipunut.

• Paskat_päälliköt

Samoin käy Suomessa hyvin monelle. Suomi on entinen sivistysvaltio. Ei se paljon lohduta, mutta kanssakärsijöitä kyllä löytyy.
        Toivottavasti tulee sota ja tappaa kaikki paskat päälliköt.

• Todellakinniinon

Näiden kahden kommentin perusteella on pakko sanoa, että kansahan saa juuri sellaiset päättäjät kuin se ansaitsee.

• Yleistämistä

Elämän parasta aikaa tuntuu hehkutettavan oli ikä sitten 40-, 50- tai 60-vuotias... Jokaisena ikäkautena on ne hyvät ja huonot puolet. Jonkun iän hehkuttaminen tuntuu jotenkin epätoivoiselta vakuuttamiselta, ettei tässä nyt niin vanhoja vielä ollakaan. Itse 50-kymppisenä tiedän, mikä minusta tällä hetkellä tuntuu hyvältä, mutta suoraan sanottuna 20-30 -vuotiaana moni asia OLI paljon paremmin; kunto, terveys, ulkonäkö ja sosiaalinen elämä. Nyt hyvää on itsenäistyneet lapset ja elämänkokemus, tietty rauhallinen elämäntapa. Kuitenkin terveys on rapistunut, kunto on paljon huonompi ja vastuu sekä vanhenneista vanhemmista että omasta jälkikasvusta painavat päälle.

Ja koska kotiäitiys söi varakkuutta aika pahasti ei nykytalous salli mökkielämää, matkoja, shoppailuja tms., joten niistä ei pääse nauttimaan. Ei voi siis sanoa, että juuri NYT eläisin parasta aikaani.

• Mariex50

Kyllä kai tavallisempaa on yleistää niin päin, että 5-kymppisenä elämä on ohi ja toinen jalka jo haudassa. Sitä minä tällä vastustan. Ei tässä mitään yhtä ikää ole tarkoitus hehkuttaa, vaan sitä, että tämänkin ikäisenä on mahdollista elää elämänsä parasta aikaa.

Jokainen on oma yksilönsä ja kokee elämänsä omalla tavallaan, enkä minä yritkään kenenkään muun puolesta väittää, että hänen elämänsä olisi tämän ikäisenä parasta. Mutta eikö ole vähän ylimielistä myös ajatella, että kyse olisi jostakin epätoivoisesta vakuuttelusta, kyseenalaistaa toisten kokemukset omasta elämästään?

Minulla 20-35 -vuotiaana elämä oli ihan hyvää, mutta silloin yritin aivan liikaa täyttää muiden odotuksia, elää sellaista elämää, jota sen muka kuului olla. Nelikymppisenä taas koin aallonpohjan, ajattelin, että elämällä ei ole enää mitään tarjottavaa, loppua vain odotellaan. Nyt elän todellakin elämäni parasta aikaa: Olen sinut itseni kanssa. Vaikka fyysisen kunnon ylläpito vaatii enemmän työtä kuin parikymppisenä (jolloin taas en osannut edes arvostaa sitä), niin liikunta tuottaa minulle suurta nautintoa. Muutenkin, olen oppinut näkemään hyvät asiat elämässäni ja keskittymään niihin ja tajunnut, kuinka paljon niitä on. Opiskellessa on ollut aika mahtavaa huomata, että ikä ei ole este oppimiselle. Se, minkä aivojen hidastumisessa olen ehkä menettänyt, on hyvinkin kompensoitunut kokemuksen tuomalla kyvyllä keskittyä oleelliseen. Sosiaalinen elämäni on taas vilkastunut, kun voin paremmin, jaksan enemmän, ja tämä pätee myös sosiaalisten suhteiden ylläpitoon. Ne kaikki ruokkivat toisiaan: fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen hyvinvointi.

Kuten sanoit, jokaisessa iässä on hyvät ja huonot puolensa, ja jos voisi valita jokaisesta iästä vain ne hyvät puolet, tietenkin minäkin valitsisin yhtä sieltä ja toista täältä. Mutta jos pitäisi ottaa menneisyydestä joku aika kokonaisuudessaan, johon pitäisi palata, en todellakaan haluaisi vaihtaa nykyistä elämääni niistä mihinkään.

• pask-kasa

Siltä se voi näyttää mutta ei kaikilla, en jaksa edes kadehtia niitä joilla näin, hyvä niin saavatpa elämältä kyläänsä.

Omalla kohdalla oli ollut parempi kun se koskaan ei olisi edes alkanutkaan, nyt odottelen vain katkerana tätä noin 50 kympin välin ja kuoleman väliä mahdollisimman lyhyeksi jääväksi ajaksi jotta Herrat saa mellastaa mielensä mukaan ja tehdä olot kurjemmiksi viedä loputkin työpaikat Kiinaan ja ulkolaisille, sekä tehdä vanhuudesta ja sairastamisesta rangaistavan asian lopullisesti.

Nyt kelpaa touhata ja tehdä mitä mieli lystää, kun saa oikein lakeja väännellä ja käännellä, hyvääkin sieltä on tulossa tosin eipä paljon vaikuta omaan elämiseen, mutta se on niin jos hallitus mielii minua miellyttää eutanasia lailliseksi halukkaille tai ainakin minulle, kiitos tämä riittää minulle jo, kaikki suunnilleen näyttää jo siltä mitä visiossa olikin valmiiksi ennen vaaleja kuitenkin typerä paska sika menin äänestämään, se on anteeksi antamaton virhe itselleni, siitä oikeudentajuni määrää kuoleman rangaistuksen.

• Elämä_on_ohi

Itse olen juuri eläkkeelle jäänyt, aktiivivuosinani elämässä epäonnistunut luuseri. Minun mielestäni elämä on ohi.

• Höperehtiä

Jos on terveys kestänyt 50 v, niin on varmasti aloittanut elämänsä VIIMEISEN viiskymppisen . Mitään autuuttaa se ei avaa

• toisille

Jollekin avaa, jollekin taas ei.

• Leppoisaa-auvoa

Onko elämäsi yhtä ankeaa kuin asenteesi?

• ReilustiYli50

No, se hyvä puoli on viidessäkympissä, että on jo tottunut niihin pikku kremppoihin, jotka alkoi nelikymppisenä...

Mutta eniten ihmettelen, kuinka surkea elämä on ollut niillä, joilla se muka alkaa vasta viisikymppisenä! Minulla se alkoi, kun täytin 15 ja sain mopon. Ja jatkuu edelleen.

• lototkaa

mulla meni vuodet 20-35 ryypätessä nyt eläkkeellä ja ei viina maistu eikä olis kyllä rahaakaan viinaan kun autot vie kaiken kahden vuoden välein kuna vaihtaa mesen niin rahaa palaa.
        mutta onneksi on LOTTO

• Yltääköymmärrys

Se, että joku sanoo elämän vasta alkavan 50 ikäisenä ei tarkoita ettei sitä olisi aikaisemmin ollut. Pääasiassa se tarkoittaa sitä, että siinä iässä hyvin monille koittaa 'vapaus' esim. suurimmista perhevelvollisuuksista kun lapset lentävät pois pesästä. On enemmän aikaa itselle ja omille jutuille, esim. harrastuksille yms.

Vapaus tarkoittaa myös muunlaisia aiheita, esim. näkemyksen ja kokemuksen suomaa tietoa ja taitoa ottaa oma tilansa ja tehdä sitä, mitä itse haluaa ja tahtoo eikä vain sitä, mitä muut odottavat ja toivovat. Oli kyseessä sitten puoliso tai vaikka työnantaja. Elämästä tulee enemmän oman näköistä eikä vain muitten kautta elettyä.

• Mariex50
        Yltääköymmärrys kirjoitti:

Se, että joku sanoo elämän vasta alkavan 50 ikäisenä ei tarkoita ettei sitä olisi aikaisemmin ollut. Pääasiassa se tarkoittaa sitä, että siinä iässä hyvin monille koittaa 'vapaus' esim. suurimmista perhevelvollisuuksista kun lapset lentävät pois pesästä. On enemmän aikaa itselle ja omille jutuille, esim. harrastuksille yms.

Vapaus tarkoittaa myös muunlaisia aiheita, esim. näkemyksen ja kokemuksen suomaa tietoa ja taitoa ottaa oma tilansa ja tehdä sitä, mitä itse haluaa ja tahtoo eikä vain sitä, mitä muut odottavat ja toivovat. Oli kyseessä sitten puoliso tai vaikka työnantaja. Elämästä tulee enemmän oman näköistä eikä vain muitten kautta elettyä.

Hienosti puettu sanoiksi!

Vapauteen liittyy myös itsevarmuus ja rohkeus: rohkeus olla oma itsensä ja tehdä itselleen oikeita valintoja.

• ihmettelee3
        Mariex50 kirjoitti:

Hienosti puettu sanoiksi!

Vapauteen liittyy myös itsevarmuus ja rohkeus: rohkeus olla oma itsensä ja tehdä itselleen oikeita valintoja.

Onko sua joku alistanut, kun toistat noita omia valintojasi. Tietysti ihmiset tekevät itse omat valintansa, mutta sulla on ollut ongelmia niiden toteuttamisessa tai sitten vaan et ole niitä jostain syystä tehnyt.

• elimenylistys

Tuolla ylempää kirjoittavasta Samu34:stä saisi hyvän elämäkerran. Eino Elimen elämäkerta. Hän eli elimen mallisen kuplansa sisällä elämänsä. Tarina päättyisi sukulaisten hautajaispuheeseen, jossa kilvan kehuttaisiin Einoa kuinka rikasta ja kehittävää oli Einon elämä. Äitikin toteaisi, että aina minä tiesin, että Einolla on päätä ja sydäntä. Albumiin olisi laitettu kaikki Einon saavutukset, monenlaista mallia pimperoa. Lopuksi todettaisiin, että kyllä Eino nukahti tyytyväisenä, olihan elin tyydytetty niin monenlaisilla eri tavoilla.

• Siperian_taiga

Odotettavissa oleva elinikä on pidennyt ja keski-iän ohittaneet ovat parempikuntoisia kuin muutama vuosikymmen sitten samanikäiset.
      Jos sama kehitys jatkuu, niin alkaa olla kohta yli 50 -vuotiaat ensisynnyttäjät tavallisia, niin kuin nykyään yli 40 -vuotiaat eivät harvinaisia. Ja virkeitä vanhuksia 90-100 -vuotiaita on enemmän kuin ennen.

• Eipainayhtään

Näin on näppylät. Yhä nuoremmat täyttävät 50 ja 60 vuotta.

• huhuijjaa

Kyllä 50v,kun on ollaan jo elämän parhaat hetket koettu.Ohi on

• Hipheijaaa

Ehkä sinun kohdallasi... :)

• vihuri2015

Erosin 43 vuotiaana, en omasta tahdosta. Tein kaiken perheeni eteen siis lasten ja vaimon. Nyt 50 täytettyäni olen näitä vuosiani katsonut ja ihan turhaa enää täällä pyörin. Elämäni loppui siis reilu 7v. sitten... Jonnin joutavaa työntekoa eläkeikään saakka, johon vielä matkaa 16-17v tämän eläke uudistumisen myötä. Ois kannattanut elää niinkuin nämä kelan pummit ja relata vaan. Ihan saman rahan ois luukulta saanut mitä valtio maksaa puolustusvoimilla olevalle siiviili työntekijälle. Suomen valtio kusettaa mennen tullen näissä siviilityöntekijöitään. Älkää hyvät ihmiset ikinä mene puolustusvoimille siviilityöntekijöinä. Töitä joudut kaksinverroin tekemään aliupseeristoon verrattuna ja palkaa on sitä minimipalkkaa. Kyllä siellä puheissa luvataan esimiesten puolesta vaikka ja mitä. Täyttää paskaa puhuvat ja lupaavat ja heidän oma palkkansa nousee kun alaiset tekee heidän työnsä. Eli saavat alaisten osaamisesta ns. vaatiluokat kohdalleen. Että tämmöstä eräs Lapin Lennoston varastonhoitaja kirjoittelee

• Stuka1938

Rättivääpeli hommaa elämä turhaan täällä nillität :=)

• subustauat

jäin eläkkeelle työssä ollessa vapaaajalla tuli kalastettua
        nyt ei ole varaa kalastus on rikkaitten harrastus
        luvat-matkat-uistimet siimat-ym
        maksaa maltaita.
        ei ole 64v enää varaa kalastaa
        sipilä ja soini vie loput
        ja jos vielä joku sentti jää muuhunkin kuin housuun
        stubbi vie senkin.

• nerja

Oih, niin on elämä ihanaa! Kun vielä sellaisen 50-vuotiaan miehenkin löytäisi, jolla on mielenkiinto ja kunto kohdallaan kaikki olisi täydellistä.

• pionimies

Hepis tässäpä sulle sellainen onnekas 50v mies jolla terveys ja talous kunnossa,työkin löytyy ja kiva koti vain vireä kumppani puuttuu rinnalta.
        Onhan sitä ihanaa elämää vielä pitkään.

• 6um6um6um

Oho, musta taas 44-vuotiaana tuntuu, että johan tuota joutas pois.

• Toivoaon

Niin minustakin 44-vuotiaana tuntui. Eipä tunnu enää! :)

• mikki12v

ellei se elämä sitten "satu" loppumaan sitä ennen kun ei kerta alkuukaan päässyt. pitäkää nyt sitten vielä huominen hauskaa ja sitten suomineito alkaa saamaan uuden säteilykohteensa kun se kerta se suurin ongelma oli.

• eöf

varo viruslinkkiä

• fjhgdl

Ikää 31 vuotta ja elämä tuntui olevan ohi 27-vuotiaana. En halua vanheta!!
      Sitä ei tietenkään multa kysytä. Ei ehkä se vanheneminen vaan se ryppyjen tulo. En tiedä miten reagoin kun erään jonain aamuna ja pelistä kattoo joku muu kun minä. Niin epätoivoinen en kuitenkaan ole että menisin laittamaan botoxia. Hyi hitto.

• Loppusuoralla

Eletään noin 85 vuotiaaksi, kyllä 50v on jo loppusuoralla, ei voi mitään, pitää kiirehtiä jos jotain vielä haluaa muuttaa.

• Vähänylipuolivälin

35 vuoden loppusuora? Kyllä se puolimatka on kuitenkin lähempänä totuutta. Mutta tietenkin kaikilla on vapaus valita, miten asennoituu.

• Omavalinta

Just, se on se kuuluisa juttu vesilasista; onko se puoliksi tyhjä vai puoliksi täynnä.

• kaamoskaappi

No kyllä tuo on puppua.Meikä 56 ja treenannu ja tehny kovia duuneja, mutta paikat hajalla ja muutenkin selvää, että elämän ehtoopuoli on pitkällä. OK kyllä sikäli stemmaa, että ei paljon enää muiden sanomiset ja ajatukset paina, Mä oon mikä oon ja muuksi en muutu, mutta kyllä kroppa jo alkaa olla valmista kamaa. ehkä 20 vuotta ja sitten ansaittuun haudan lepoon. Näin meikä...

• paras_ikä_oli_jo

Kyllä se on peli jo pelattu, kun tulee 50 tauluun, ei sille mahda mitään. Itse täytin juuri 57v. ja elämän kokemusta löytyy, mutta alaspäin mennään koko ajan ja lujaa. Suurempia murheita terveyden kanssa ei ole, mutta ennakkoperinnöt alkavat kuitenkin hieman jo vaivata, kun en ole osannut valita vanhempiani niin huolella, nivelrikko lähinnä huolestuttaa. Onneksi alzhaimerit ja dementiat ei ole suvuissamme esiintynyt.
      Paras ikä oli kyllä kolme-nelikymppisenä, armoton totuus.
      Kyllä tässä tietty mennään, omaisuutta on kertynyt sen verran, että ei ihan tarvitse joka aamu herätä pakolla aikaisin ja silti rahat lisääntyy, voi matkustella paljon huolettomamin, kuin nuorempana.

• myötähäpeän_tuuletus

ihan paskaa. Paras ikä ollut jo. Sairastuin vakavasti ja mies lähti työhoron matkaan ja masennuin. Nyt olen uudestaan asunto ja velkavankeudessa. Työttömyyskin uhkaa.

• nytvastatajusitsen

pakkohan se on aloittajan yrittää paskaa lässyttää kun on huomannut olevansa VANHA

• Asenneanuksesta

"Myötähäpeäjän" ja sinun vanhuutesi ovat vain eri luokkaa kuin sen, joka on numerollisesti jo iäkkäämpi mutta mieleltään vielä viriili. Teitä vaivaa mielen maiseman vanhuus, joka vie hautaan paljon ennen kuin ehtii numeroiltaan riittävän iäkkääksi.

• ÄRKKOPEELÄINEN

Kyllähän se asianlaita on NÄIN; viiskymppisenä on elämää ainakin TAKANAPÄIN, SILLÄ KUKAAN, EI KUKAAN SITÄ TIEDÄ VAR-MAK-SI, ETTÄ ONKOS SITÄ OMAA ELÄMÄÄ OLLENKAAN EDESSÄPÄIN!!!, ja jos on niin minkäverran on!!!

Voi olla, taikka ei voi olla :D

• ÄRKKOPEELÄINEN

Tuossa aiemmassa sepustuksessani jäi sanomatta, että HÄNELLÄ on elämää viidenkympinjälkeenkin, joka on vaikkapa JO 100vee :D

Jokainen päivä jonka elää viidenkympin jälkeen on tietysti ELÄMÄÄ VIIDENKYMPINJÄLKEEN :D, ELÄMÄÄ ON KUUDENKYMPIN JÄLKEENKIN :)

• rutiköyhä

Kyllä . Naapurin muija on yli 60 v.,käy töissä täyttähäkää , on velkajärjestelyssä ja jumalattoman sairas jokapaikasta ja eiku painaa duunia !-On elämää 50 v. jälkeen ,mutta millaista ? Niin makaa kuin petaa..Hyviä elämän ehtoon päiviä. Eivät ne päivät todellakaan ole niinkuin parikymppisillä -vaikka kuinka toista väittäisi !

• hupakkoko

Viiskymmentä mittarissa ja tunnen olevani kuin nuori plikka.
      Elämä on niin ihanaa, niin ihanaa!

• LetLive

Hienoa, että on ihmisiä, jotka ovat tyytyväisiä elämäänsä ja tuovat sen esiin! Ihmetyttää, miksi monilla on tarve väittää vastaan, vieläpä pilkallisesti, jopa vihamielisesti. Miksi se olisi itseltä pois, jos toisella on hyvä olla.

Nauttikaa hyvät ihmiset elämänne hyvistä puolista ihan kaikenikäisinä ja olkaa iloisia muiden puolesta, jotka niin tekevät. Live and let live.

• elämänmeno

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      76
      3561
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      29
      2294
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      84
      2013
    4. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      19
      1560
    5. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1431
    6. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      27
      1403
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      7
      1364
    8. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      67
      1327
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1227
    10. Kerro nainen

Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.
      Ikävä
      53
      1075
    Aihe