Tervehdys,
olen 22-vuotias mies ja ongelmani on seuraava:
Harrastan salibandya aina sillointällöin ja jokaisen pelikerran (noin 1-1½ tuntia) päätäni alkaa särkeä aivan käsittämättömästi. Olen koittanut aloittaa nestetankkauksen jos noin kahta tuntia ennen peliä juoden suunnilleen litran vettä/tunti ja jatkaen veden juomista pari-kolme tuntia matsin jälkeen.
Mutta eipä auta. Joka kerta se jysäri sieltä tulee eikä käytönnössä lähde ennen seuraavaa aamua. Päänsärkylääkkeetkään eivät auta. Mikä helvetti minua vaivaa?! Olen jo harkinnut pelaamisen lopettamista mutten millään haluaisi koska pidän lajista todella paljon eikä se oikeastaan edes ratkaisi ongelmaani.
Olisi kiva jos joku osaisi kertoa mikä mahtaa olla ongelman ydin ja ehkä jopa neuvoa miten päästä päänsäryistä eroon. Tätäkin kirjoittaessani pollaa jomottaa niin että meinaa taju lähteä :(
Nestehukasta (?) johtuva päänsärky
8
3959
Vastaukset
- Äijä
Moikka,
Ainakin minulla hartiat ja niska menee salibandyssä jotenkin kait lukkoon. Ilmeisesti verenkierto heikkenee jotenkin ja vuoron jälkeen minulle tulee monesti myös pääkipu. Minulla on ilmeisesti huono peliasento ja juokseminen tärryyttää paikkoja jumiin. En kyllä myöskään suorita alku lämmittelyjä mikä voisi ehkä autaa? En tiedä onko asiat noin, mutta niin minä sitä olen ajatellut.
Voisiko olla sinulla sama vika? - Nimetön
Heip,
Et todellakaan ole ainoa, joka saa rasituksesta päänsäryn: itselläni on ollut samanlaista, mutten onnekseni ole ollenkaan liikunnallinen. Sen sijaan avomieheni saa joskus kovankin päänsäryn salibandypelin tai muun treenin jälkeen.
Lääkärin ohjeena oli ottaa särkylääke ennen urheilua, mutta se ei tehonnut toivotusti. Myös suklaapatukkaa juuri ennen ottelua on kokeiltu, samoin riittävää juomista. Viime aikoina kohtaukset ovat harventuneet, syynä ehkä se, että mies on oppinut tuntemaan rajan, jonka ylittäminen ponnistellessa aiheuttaa särkykohtauksen. Voisit myös kokeilla rautatablettikuuria tai vitamiineja ylipäätään, ne auttavat kehoa kestämään niin henkistä kuin fyysistäkin rasitusta. Ja Muista Hengittää urheillessasi! Pelin tiimellyksessä on hyvinkin mahdollista, että pidätät huomaamatta välillä hengitystä ja aivot huutavat happea.
Tsemppiä, ehkä se keino sinullekin löytyy ja pääset nauttimaan urheilusta täysillä! =) - Hips
Minulla sama vika ja olen tullut siihen tulokseen,että vika on niskassa ja hartioissa eli jännitys estää verenkierron päästä, joka aiheuttaa päänsäryn. Venyttele ja väliajalla venyttely rentoutus varmasti auttaa. Toinen juttu voisi olla tuo sokeritasapainon heittely, mutta minulla se ei ainakaan sitä ole.
Onko sinun niskasi jumissa, teetkö päätteellä töitä tai muuten sellaista työtä joka rasittaa niskalihaksia?? - Protoni
Minulla myös noin viimisen 7 vuoden aikana sama ongelma. Alkuun ajattelin samaa kun sinä, että ongelma on nesteytyksessä, mutta ei. Tämän jälkeen kokeilin pitää sokeritasapainon koko pelin ajan kunnossa, mutta siitäkään ei ainakaan mainittavaa hyötyä ollut.
Seuraavaksi taisin kokeilla pelitempon vähentämistä. Se auttoi, jos tempoa vähensi niin paljon ettei kunnolla hikeen päässyt. Tämä ratkaisu ei minua paljon hyödyttänyt, koska se vei peli-ilon lähes kokonaan.
Paras tähän mennessä kokeilemani keino on ollut fysioterapeutilla säännöllisesti käyminen. Sieltä sain tuomion, että peliasento luultavasti aiheuttaa päänsäryn. Takareiteni jumiutuivat joka pelikerrasta, jotka jumiuttavat selän ja sitä kautta niskan, josta päänsärky johtuu. Lääkkeitäkin vaivaan löytyy (relaksantteja), mutta niistä tulee vähän turhankin rennoksi ja todella väsyneeksi.
Fysioterapeutilla käymisen lisäksi olen huomannut, että säänöllinen lenkillä käyminen on parantanut selvästi peruskuntoani enkä rasitu enää niin paljo peleissä eikä myöskään pääsärje enää jokakerta. Lisäksi kunnon venyttely heti pelin jälkeen auttaa paljon. - Nainen22
Veikkaan edellämainittuja asioita päänsärkysi syyksi. Jännityspäänsärky on myös aika yleistä. Voisi kuvitella että kilpaurheilulajeissa jännitysaste on pelin aikana korkea.
Nestevajaus aiheuttaa myös päänsärkyä, ja veden juontia suositellaankin päänsäryn ensihoidoksi. Kuitenkin juomasi vesimäärä kuulostaa hurjan korkealta, jos juot siis (päivällä normaalin juomisen lisäksi) ennen peliä 2 litraa sekä jälkikäteen 2-3 litraa. Siis pelin takia yht. 5 litraa.
En tiedä voiko liiallinen vedenjuonti aiheuttaa kyseisiä oireita. Jostain olen kuullut/lukenut että urheilusuorituksen aikana olisi hyvä juoda vettä hikoilua vastaava määrä, jotta elimistö pysyy tasapainossa. Jos urheilu on erittäin rasittavaa ja pitkäkestoista, niin veden sijasta kannattaisi juoda vaikka urheilujuomaa pois erittyneet suolat korvatakseen. Mutta tämän varmaan urheilijana tiesitkin jo.
Jos mielestäsi pelin aiheuttama jännite ei ole uskottava selitys päänsäryillesi, eikä särkylääkkeetkään auta, niin kerronpa minkälaisia oireita itse saan urheilusta: Hyvin usein esimerkiksi kuntosalitreenin jälkeen (ei tarvitse olla kovin rasittavakaan) päätäni rupeaa särkemään muutaman tunnin viiveellä! Ennen sitä oloni on hetken aikaa loistava.
Olen ottanut selvää mm. migreenin oireista ja tietyn tyyppisessä migreenissä urheilu tai rasitus voi toimia migreenikohtauksen laukaisevana tekijänä.
Sinuna seuraisin olotilaasi ennen ja kesken pelin. Mieti, miten intensiivisesti keskityt peliin (jos keskityt) ja puntaroi, olisiko jännityspäänsärky mahdollinen.
Kokeile vaikka joinakin kertoina juoda sitä vettä vähän vähemmän ennen ja jälkeen pelin. Vaikuttaako se oloosi. Tai vaihda vesi osittain urheilujuomaan.
Vielä voisit kokeilla, rupeaako päätäsi särkemään minkä tahansa urheilun päätteeksi, vai vain salibandya harrastaessasi. Juokse vaikka kevyt lenkki ja joku toinen päivä kovempi lenkki ja seuraa mitä tapahtuu. Jos päätäsi särkee aina erilaisten lenkkienkin/kuntosalin jälkeen, kyseessä voisi olla esimerkiksi migreeni.
Edellämainittujen kokeilujen jälkeen tulokset arvioituasi voit harkita ajan varaamista lääkärille, joka tietää näistäkin asioista enemmän. Lisäksi osaat sitten kertoa tarkasti milloin ja minkä jälkeen sattuu. Se lääkäriä varmasti kiinnostaa.
P.s. En tiedä minkä verran liikuntaa muuten harrastat, joten tuli mieleen, että jos harrastat salibandya vain silloin tällöin (ja pelikerta suht pitkäkestoinen) etkä muuten paljon liikuntaa, niin voi olla että kertapeli on elimistöllesi aika kova rasitus, mikä varmasti näkyy mm. päänsärkynä. - urheillaan
Tuosta veden juomisesta vois päätellä, että juot liikaa vettä. Ennen treeniä vettä sopivasti( ei monia litroja!), treenin jälkeen palauttavaa juomaa. Vesi vie kropastasi suoloja-> vaikuttaa lihaksiin-> lukkiutuvat. Suuri määrä vettä tulee hikoiluna pois ja jos yrität juoda liikaa vettä, tulos on plus miinus nolla. Vettä vain kulauksina, jotta imeytyy esim. pelin aikana.
- Herra setänen
No joo, ite olen 17v lukiolainen poju jolla on seuraavanlainen ongelma:
Huomasin tänä kesänä että vaikka kuinka join ja hörpin niin saattoi tulla nestehukka yöllä. Ei kai siinä mitään. Mutta se että JOKA tahattoman nestehukan jälkeen minulla nousee 2 päiväksi kuume, se on inhaa. Se on tapahtunut 3 kertaa, viimeisin juuri tänään, on kuumetta tietenikin. Kuumetta on ekana päivänä 37,5-37,8 aika tasaseen ja seuravaana voi olla jopa päälle 38.5. Se on omitusta ja haittaa jo alkanutta lukiota. Myös keuhkoissa tuntuu omituiselta, joskus jopa sydämmen lyönnit sattuu. Ja ihmettelen miten sain nestehukan viime yönä, kun join melkein 3l nestettä (mehua, vettä).
Onko jollakin muulla ollut nimenomaan kuumetta nestehukan jäkeen? Olis mukava teitää.
P.S= Se ei ole poskionteloissa, en niele räkää siis - njuu
"Fysioterapeutilla käymisen lisäksi olen huomannut, että säänöllinen lenkillä käyminen on parantanut selvästi peruskuntoani enkä rasitu enää niin paljo peleissä eikä myöskään pääsärje enää jokakerta. Lisäksi kunnon venyttely heti pelin jälkeen auttaa paljon. "
Tässä on asian todellinen ydin. Ei kannata harrastaa lajia, jossa tulee kerralla kilpailutilanne ja kova fyysinen rasitus ja hiki, jos ei ole peruskunto kunnossa.
Kannattaa urheilla joka päivä jonkun verran, niin ei kertarasitus tunnu niin pahalta.
Itse syön hyvin, juon tarpeeksi vettä (vesipullo mukana), ja urheilen säännöllisesti vähäsen, ettei pääse huono kunto yllättämään. Pyöräilen koulumatkan ja pyöräilen tai kävelen paljon muutenkin kavereille tai kaupungille jos tarttee käydä. Itse en tykkää lenkkeilystä, mutta juoksen jos tarvitsee ja tanssin aina huvikseni vähän missä sattuu :D
Mutta lenkkeily, hiihto, pyöräily, kävely ja muut lajit, missä liikutaan pitkiä matkoja säännöllistä tahtia eteenpäin, on parhaita kunnon ylläpitämiseen :)
Ite oon sitä mieltä että auto on tappotuomio ihmisen kunnolle! Se vie kaikki tilaisuudet pois, jossa voi harrastaa hyötyliikuntaa. Ite en vielä omista autoa, mutta kai se jossain vaiheessa pitää hommata. En kyllä haluais :S Jos kaupungissa asuu, julkisilla ja pyörällä pääsee hyvin :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik83266MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681838Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5401539Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin751146Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja60966Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s32940Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt208861- 170813
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59796Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3758