Millä lääkkeillä saisin unta?

uneton-toivoton

Olen kärsinyt unettomuudesta jo todella pitkään, yläasteajoista saakka, olen nyt jo 31 vuotta ja tilanne senkun pahenee vaan. Ongelmana on sekä nukahtaminen että unen saanti riittävän pitkään. Jo nukkumaan meneminenkin on yhtä tuskaa, koska tiedän, että saan yrittää ja yrittää vaikka kuinka pitkään, mutta uni ei tule. Ja sitten jos saan nukahdettua, niin olen jo muutaman tunnin päästä hereillä. Olo on koko ajan ns. väsynyt ja tunnen, että olen unen tarpeessa, mutta kun ei saa unta niin ei saa.

On kokeiltu monenlaisia lääkkeitä, Stilnoct, Stella jne... auttoivat joskus, mutta nykyään eivät toimi, Insomin on yhtä tyhjän kanssa, samoin muutkin bentsot, tai kyllä niillä ehkä unta saisi, mutta joutuu syömään monta kpl enkä halua sitä, esim. pari viikkoa sitten söin 5 insominia, nukuin ehkä 5 tuntia, sama juttu diapamilla, tenoxeilla yms... joutuu ylittämään annokset, eivätk silti toimi kunnolla. Sitten ovat nämä neuroleptit, Olanzapin, Seroguel jne... niillä saa ehkä hieman kauemmin nukuttua, mutta olo on nukkumisen jälkeen niin tokkurainen, että turvaudun näihin lääkkeisiin vasta pakon edessä.

Millä lääkkeillä oikein saatte unta?

olen viime aikoina tehnyt oman mikstuuran, mikä sisältää valeriaanaa, kamomillaa, melatoniinia ja pinen määrän rauhoittavaa lääkettä, saan joten kuten ehkä hyvällä tuurilla unta, joskus toimii, lähellekään aina ei.

Olen meinannut joitakin kertoja lähteä päivystykseen, mutta sitten tullut siihen tulokseen, että en halua mennä sinne valittamaan jotain unettomuutta eivätk lääkärit kuitenkaan osaisi tehdä mitään, kirjoittavat korkeintaan noita samoja lääkkeitä mitä saan muualtakin.

19

682

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • q89wyehns

      En antaisi unettomille, otka juovat edes tipan kofeiinia päivässä yhtään unilääkettä.
      Vierottaisin heidät kahvista. Ihan varmasti alkaisivat nukkumaan viimeistään kuukauden arin kuluttua. Todennäköisesti jo samalla viikolla.

      Miksi vetää piristeitä, jos tarvii sitten päinvastaisen pillerin, jotta saa unta.

      • uneton-toivoton

        Juon kahvia ehkä muutaman kerran viikossa, mutta senkin joskus päiväsaikaan ja yleensä ruokailun jälkeen. Mutta pahimpina unettomuusaikoina en juo kahvia tai teetä ollenkaan. Jouduin taas eilen tyytymään siihen viimeisempään vaihtoehtoon, eli otin 10 mg olanzapinia ja nukuin ehkä 7 h, mutta aamulla meni pari-kolme tuntia ennen kuin aivot toimivat jälleen normaalisti, aivan kamala lamaannuttava lääke tuo.

        Tosiaan minulla on miedompikin keino: sekoitan vahvaan kamomilla-valeriaana -teehen vielä lisää valeriaanauutetta ja myös passionflower-uutetta ja syön päälle 3 mg melatoniinia ja 5-10 mg diatsepaamia. Tuo on tähän mennessä paras lääke, jolla ei aivot eikä keho lamaannu totaalisesti ja sivuvaikutukset jäävät aivan minimaalisiksi.

        Ei taida mitään ihme lääkettä ollakaan, mutta edelleen kiinnostaa tietää, millä lääkkeillä saatte parhaiten unta?


      • erilaisia.keinoja

        Mirtatsapiini pienillä annoksilla toimii minulla, yksilöllistä toki. Kannattaa kokeilla.

        Kofeiinin välttäminen on mielestäni turhaa. Illalla ei tietenkään pidä kahvia juoda, mutta aamulla ja puolen päivän aikaankin voi ihan hyvin juoda.

        Kaikki tällaiset ovat hyvin yksilöllisiä juttuja. Kannattaa kokeilla erilaisia asioita ja yhdistelmiä. Kaikille toimivaa patenttilääkettä ei olekaan, mutta uskon, että jokaiselle löytyy joitakin keinoja jotka hänelle antavat apua. Huonounisesta ei välttämättä tule hyväunista (niinkin voi toki käydä) mutta jotain apua varmasti löytyy, kun sitkeästi kokeilee ja etsii. Kannattaa myös lukea unettomuudesta, siitä on kirjoitettu paljon hyvääkin materiaalia.


    • 35h35h

      Levozin 5 mg turvaa mulla yöunia.

      • Anonyymi

        aivan kamala lääke! imovane sen olla pitää!


    • minulla_käytössä

      Puolikas zopinox pieneen määrään veteen sekoitettuna ja päälle kolmos keppana. Tehoaa ainakin minuun kuin metrin halko

    • eioleoikeata

      huolehdi itsestäsi. syö ja liiku terveellisesti. aloita meditaatio ja jätä kaikki lääkkeet ja anna itsesi väsyä totaalisesti.älä yritä väkisin. asennoidu valvomaan jos ei nukuta.

    • Auttaamulle

      Lopeta kahvin juonti. Käy illalla viiden kilometrin kävelylenkillä niin kyllä uni tulee. Voit toki ottaa yhden melatoniinitabletin tuntia ennen nukkumaanmenoa.

    • Kokemuksesta

      LÄÄKKEET TUHOAVAT UNIMEKANISMIN.
      Niin se on varmasti. Jos otat yhden pilleri otat myös toisen jne... Elimistösi unimekanismi tuhoutuu ja samalla menetät normaalin elämän, olet zombi, enemmän tai vähemmän.

      Uneen vaikuttavia asioita;
      - terve elämä
      - liikunta
      - miellyttävä työ
      - ihmissuhteet
      - ainakin se yksi tärkeä ihminen
      - mielellään myös jälkikasvua
      Jos joku noista puuttuu, elämä ei ole kohdillaan ja unettomuus alkaa vaivata, koska ihminen luontaisesti haluaa elämänsä kuntoon. Ja yöllä on aikaa miettiä, miten saisi elämänsä kuntoon... Eipä tuossa muuta.
      Kuten sanottua kemilliset lääkkeet tuhoavat 110%:n varmuudella elimistön unimekanismin. Sillä tiellä on vain yksi suunta, joutuu syömään lääkkeitä hautaan asti.. Eikä unilääkkeiden antama uni ole oikeaa unta, se ei anna elimistölle lupaa levätä ja rentoutua, se on vain silmät kiinni olemista tiedottomana. Elimistön oma mekanismi antaa luvan levätä ja rentoutua, herää uuteen päivään levänneenä ja voimissaan.

      Uneen auttavat seuraavat asiat;
      - täysin pimeä makuuhuone. Tarvittaessa silmälaput, jotka eivät kiristä.
      - lämpötila mielellään reilusti alle 20 astetta
      - meluton. Jos ei muulla konstilla niin korvatulpilla.
      - tyynyn alle kylmäkalle tai kaksi.

      Uneen auttavia syötäviä, juotavia, ennen nukkumaanmenoa;
      - seuraavat luontaistuotteet auttavat uneen;
      - melatoniini, tavallinen 1-3mg
      - melatoniini, pitkävaikutteinen 1-3mg
      - teaniini 100-300mg
      - joillekin auttaa tryptofaani 500mg
      - aspiriini 100-500mg

      Iltapalana hiilihydraattipitoista murkinaa, mitä tahansa, mm. banaania, jäätelöä.

      Iltasmoothie on ihan hyvä unijuoma illalla;
      - ananas
      - banaani
      - kiiwi
      - jogurttia
      Jos kestää juoda sokerimehua, niin sekaan jotain (sokeroitua) marja- tai hedelmämehua.

      Noilla luontaistuotteilla on se hyvä vaikutus että ne voivat palauttaa ja parantaa elimistön omaa unimekanismia pitemmässä juoksussa. Eivätkä ne tee riippuvaiseksi, kuten synteettiset "lääkkeet".

      Valinta, päätös ja sen seuraukset ovat omia.

      • ei.patenttiratkaisua

        Tulihan se sieltä, nimittäin väite "unimekanismin" tuhoutumisesta. Tätä lääkevastaista kampanjaa ja luontaistuotteiden ym. patenttiratkaisujen mainostamista on tällä foorumilla saanut säännöllisesti kuulla.

        Unettomuus tuskin olisi kansanvaiva, jos se hoituisi kiiwistä tehdyllä pirtelöllä. Joillakin voi toimia, toisilla ei. Lenkillä käyminen alkuillasta voi auttaa, tai sitten ei. Villasukat jalkaan voi olla hyvä tai huono. Mitään yksinkertaista, kaikille toimivaa patenttiratkaisua ei olekaan. Jos olisi, luuletko ettei sitä käytettäisi ja suositeltaisi?

        Unettomuuden hoidossa on tärkeää kärsivällisesti kokeilla erilaisia unihygieniaan, rauhoittumiseen, elämäntilanteeseen, ruokavalioon ja lääkkeisiin liittyviä ratkaisuja, jotta löytää itselle sopivat menetelmät. Lisäksi unettomuus on usein kausiluontoista: välillä nukkuu paremmin, välillä huonommin. Huono jakso koettelee hermoja, mutta hyvän jakson tullessa taas helpottaa.


      • no-joo---
        ei.patenttiratkaisua kirjoitti:

        Tulihan se sieltä, nimittäin väite "unimekanismin" tuhoutumisesta. Tätä lääkevastaista kampanjaa ja luontaistuotteiden ym. patenttiratkaisujen mainostamista on tällä foorumilla saanut säännöllisesti kuulla.

        Unettomuus tuskin olisi kansanvaiva, jos se hoituisi kiiwistä tehdyllä pirtelöllä. Joillakin voi toimia, toisilla ei. Lenkillä käyminen alkuillasta voi auttaa, tai sitten ei. Villasukat jalkaan voi olla hyvä tai huono. Mitään yksinkertaista, kaikille toimivaa patenttiratkaisua ei olekaan. Jos olisi, luuletko ettei sitä käytettäisi ja suositeltaisi?

        Unettomuuden hoidossa on tärkeää kärsivällisesti kokeilla erilaisia unihygieniaan, rauhoittumiseen, elämäntilanteeseen, ruokavalioon ja lääkkeisiin liittyviä ratkaisuja, jotta löytää itselle sopivat menetelmät. Lisäksi unettomuus on usein kausiluontoista: välillä nukkuu paremmin, välillä huonommin. Huono jakso koettelee hermoja, mutta hyvän jakson tullessa taas helpottaa.

        Laajan kokemukseni perusteella kirjoitin niinkuin kirjoitin. Lisäksi olen rehellinen siihen nähden mitä olen nähnyt, kuullut ja kokenut. Kommenttini on rehellinen puheenvuoro siitä mikä on kokemukseni asiassa. Jos "unimekamismin tuhoutuminen" tuntuu hankalalta, niin sitten se tuntuu. Ei asia minun kokemuksessa muutu siitä miksikään. Asia ei ole mielipide vaan se on kokemus kaikista niistä asioista joita tuossa asiassa olen kokenut, nähnyt ja kuullut n.20 vuoden aikana.

        Vai sekö kiusasi että puhuin terveestä elämästä unettomuuden ratkaisussa.
        Sitäkään mielipidettä en muuta kokemuksen perustella.

        Lisäksi olen keskustellut Suomen unettomuusstarojen kanssa asioista aikoinaan pitkäänkin, kuin myös lukenut kohtuullisen huolellisesti heidän kirjalliset viestinsä mediassa.
        Johtopäätökseni on kokonaisuus, joka pohjaa erilaisiin osasiin, muodostaen jonkinlaisen loogisen kokonaisuuden siitä mitä pitäisi tehdä kun unettomuus alkaa vaivata...
        Jos se on pielessä niin sitten se on. En minä siitä hermostu, jos sinä olet eri mieltä. Mulla on parempaakin tekemistä kuin tingata turhaan.
        Jos koet kirjoitukseni patenttiratkaisuksi, niin siinähän koet, ei kiinnosta.
        Toivottavasti piposi narut vähän löystyvät jossakin vaiheessa, itsesi vuoksi, mutta sekään ei kiinnosta.


      • voisitko-tarkentaa

        Miten ihmeessä sokerin nauttimisella saa unta? Voisitko tarkentaa, että miten sokeri vaikuttaa "unimekanismiin"?

        Mielellään haluaisin myös tietää, kuinka aspiriini, kylmäkalle tyynyn alla tai jälkikasvu parantavat "unimekanismia"?


      • no-joo---
        voisitko-tarkentaa kirjoitti:

        Miten ihmeessä sokerin nauttimisella saa unta? Voisitko tarkentaa, että miten sokeri vaikuttaa "unimekanismiin"?

        Mielellään haluaisin myös tietää, kuinka aspiriini, kylmäkalle tyynyn alla tai jälkikasvu parantavat "unimekanismia"?

        - sokerin (hiilareiden) nauttiminen; asiasta on enemmän kuin paljon nettitekstiä ja myös kokemusta yhdellä sun toisella
        - aspiriini tuli minullekin yllätyksenä 1-2 v sitten... joku kirjoitti aiheesta ja toinen lisäsi aiheeseen sen että tulehduskipulääke estää noradrenaliinitason nousemista, mikä taas estää heräämistä
        - kylmäkalle tyynyn alle tulee jonkun tieteellisen tutkimuksen tuloksista. siinä tutkimuksessa unihäiriöisille laitettiin vartavasten tehty myssy, johon johdettiin viileää ilmaa... se oli kuulemma lyhentänyt nukahtamisaikaa reilusti... joten tuo kylmäkalle on sen korvike... (kylmäkalle tai ns. kylmävesipullo) Kylmävesipullon voi laittaa pyyhkeen alle tyynyn päälle...

        Oletko kokeillut noita kun tunnuit tietävän asiasta jotakin vai mistä mielipiteet ?


      • Anonyymi
        no-joo--- kirjoitti:

        Laajan kokemukseni perusteella kirjoitin niinkuin kirjoitin. Lisäksi olen rehellinen siihen nähden mitä olen nähnyt, kuullut ja kokenut. Kommenttini on rehellinen puheenvuoro siitä mikä on kokemukseni asiassa. Jos "unimekamismin tuhoutuminen" tuntuu hankalalta, niin sitten se tuntuu. Ei asia minun kokemuksessa muutu siitä miksikään. Asia ei ole mielipide vaan se on kokemus kaikista niistä asioista joita tuossa asiassa olen kokenut, nähnyt ja kuullut n.20 vuoden aikana.

        Vai sekö kiusasi että puhuin terveestä elämästä unettomuuden ratkaisussa.
        Sitäkään mielipidettä en muuta kokemuksen perustella.

        Lisäksi olen keskustellut Suomen unettomuusstarojen kanssa asioista aikoinaan pitkäänkin, kuin myös lukenut kohtuullisen huolellisesti heidän kirjalliset viestinsä mediassa.
        Johtopäätökseni on kokonaisuus, joka pohjaa erilaisiin osasiin, muodostaen jonkinlaisen loogisen kokonaisuuden siitä mitä pitäisi tehdä kun unettomuus alkaa vaivata...
        Jos se on pielessä niin sitten se on. En minä siitä hermostu, jos sinä olet eri mieltä. Mulla on parempaakin tekemistä kuin tingata turhaan.
        Jos koet kirjoitukseni patenttiratkaisuksi, niin siinähän koet, ei kiinnosta.
        Toivottavasti piposi narut vähän löystyvät jossakin vaiheessa, itsesi vuoksi, mutta sekään ei kiinnosta.

        Sinä,olet ihan vitun tyhmä. "Hei mä oon nähny näitä tapauksia". Huono argumentti


    • molkp

      kunnon yhdyntä illalla, niin jopa rentoutuu!

      • heteroseksi-on

        paras unilääke. Ihan vaan luontaistuote, ei mikään synteettinen myrkky. Teollisuushan pukkaa tuollekin sektorille synteettisiä korvikkeita, mm. muovisia barbaroita, ei toimi.


    • virkistynyt

      Kokeile akupunktiota!! Mulla auttoi se sekä erilaiset yrttitteet (valeriaana jne...). Lääkkeet vaan romuttivat kroppani, sekoittivat aineenvaihdunnan jne... nyt olen saamassa elämästä uudelleen kiinni itämaisen (lääkkettömän) lääketieteen avuin.

    • Anonyymi

      Sängyssä ei kannata viettää aikaa muuten kuin nukkumiseen. Joku tutkimus oli joku aika sitten, että sängyssä muuten vaan vietetty aika huonontaa nukahtamista, eli säännölliset heräämis-ja nukkumaanmenoaika, muu aika pois sängystä.

    • Anonyymi

      Hiirtä itsesi hiirtä itsesi hyppää junan alle hyppääjunan alle lepo tulee lepo tulee hyvin tulee lepo tulee

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5429
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3355
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1873
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1855
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1695
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      72
      1542
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      12
      1443
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1327
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1326
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      21
      1295
    Aihe