Happitunnistimen testaus

Jonte

Voisiko joku ystävällisesti kertoa, kuinka auton Lambda-anturi, eli happitunnistin mitataan yleismittarilla. Siis ihan rautalangasta vääntäen. Pitääkö olla virrat päällä, vai pois? Missä asennossa pitää mittarin valintakytkin olla? Kyseessä on anturi, johon tulee 3 johtoa. Eli lämmityksellä varustettu. Yksi johdoista on musta, muut valkoisia.
Kiitos ihan hirveesti sille, joka viittii neuvoa.

16

15407

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ohmi

Muistaakseni joitakin antureita ei saa mitata yleismittarilla.Kannattaa varmistaa ,onko vaan huoltojen kikkailua nuo jutut.

• Tarx

Moi, voin auttaa jos sulla on Bosch Motronic tai vastaava. Rakensin aikoinaan ruisku Caprin ja siinä yhteydessä tuli opeteltua niitä asioita. Taulukoista löytyy ohmi tiedot. Kaivan opukset esiin sillä välin kun ilmoitat tarkempia tietoja koneestasi.

• ggg

kytke valkoisiin piuhoihin 12v ja mustaan maa.jos nousee käry nin se on rikki

• Jonte

Kiitos. Mistäs mää sen merkin saan tietoon? Ovat aika syvällä siellä konehuoneessa. Yritän huomenna sitä katsoa, kun on valosampaa. Auto on vanha -91 Audi 2.8 V-6. Moottorityyppi AAH. Kiitos.

• Jonte
        ggg kirjoitti:

kytke valkoisiin piuhoihin 12v ja mustaan maa.jos nousee käry nin se on rikki

Savullahan nää vehkeet toimii...Kun savu pakenee laitteesta. Se lakkaa toimimasta...

• Jonte

En nähnyt mitään merkintää valmistajasta. Kerro nyt ylipäätään miten se yleismittarilla mitataan. Sen verran olen saanut selville jo, että kone pitää olla lämmin ja käynnissä ja kierrokset n. 2000-3000rpm, kun testataan. Signaalikarvasta mitataan volttimittarilla DC:tä, mutta, mites sitten? Signaalijohtohan ei voi olla , joten sen on pakko olla -johto. Eli siis akulta otan plussan ja miinuksen otan signaalijohdosta.....Vai...Joko savu nousee???

• rs2000

Muistaakseni näin: Mittari signaalikarvan ja maan väliin. Karvan jännite on oltava alle 0,9 volttia, arvon pitää vaihdella 0,5 voltin molemmin puolin. Anturin toimintaa voi testata myös tekemällä imusarjaan ilmavuodon (joku alipaineletku irti) jolloin jännite muuttuu heti. Jännitteistä en ole 100 % varma...

• Jonte
        rs2000 kirjoitti:

Muistaakseni näin: Mittari signaalikarvan ja maan väliin. Karvan jännite on oltava alle 0,9 volttia, arvon pitää vaihdella 0,5 voltin molemmin puolin. Anturin toimintaa voi testata myös tekemällä imusarjaan ilmavuodon (joku alipaineletku irti) jolloin jännite muuttuu heti. Jännitteistä en ole 100 % varma...

No niin..Eikohän se tästä suju. Vielä, kun joku kertois ne voltit, niin olis varmempi olo. Kiitti.

• Jonte
        rs2000 kirjoitti:

Kirjotit, että: "Mittari signaalikarvan ja maan väliin": Ei kai sieltä tunnistimelta voi mitenkään tulla plussa-virtaa. Runkohan on miinus, eikö? Silloinhan tuo ohje tarkoittas just sitä, että rungossa (pakosarjassa) kiinni oleva anturi antais ulos plussaa. Oliko tuo ohje nyt kuitenkaan oikein?? Sorry epäilyni, jos oon väärässä

• rs2000
        Jonte kirjoitti:

Kirjotit, että: "Mittari signaalikarvan ja maan väliin": Ei kai sieltä tunnistimelta voi mitenkään tulla plussa-virtaa. Runkohan on miinus, eikö? Silloinhan tuo ohje tarkoittas just sitä, että rungossa (pakosarjassa) kiinni oleva anturi antais ulos plussaa. Oliko tuo ohje nyt kuitenkaan oikein?? Sorry epäilyni, jos oon väärässä

Niin, johtimen ja rungon välillä täytyy olla potentiaali-ero, oli navat sitten miten päin tahansa, jos anturi jotain mittaa. Jännitehän voi olla myös -0,5 V.

Ohjeen oikeellisuudesta en tosiaankaan ole varma, enkä ko. mittausta ole koskaan tehnyt. Jäi vain mieleen kun eräs asiantuntija sen noin selitti...

Eli siis: jos kolme johdinta niin: maa, 12 V ja signaali. Signaali-johdon jännite siis 0,5 V:n molemmin puolin, ei yli 0,9 V.

• Jonte
        Jonte kirjoitti:

Taidankin itse vastata omaan kysymykseeni. Eli näyttää noiden ulkolaisten sivujen mukaan siltä, että se todellakin itse tuottaa virtaa (Tai jännitettä, sähköä, energiaa.. mitälie..)jopa sen 1 voltin verran. Apuna prosessissa se käyttää eksoottisia metalleja, kuten Zirkonia.. Siispä.. Minä olin väärässä ja te muut oikeassa. Sorry ja kiitos vastauksista.

• testaaja
        Jonte kirjoitti:

Taidankin itse vastata omaan kysymykseeni. Eli näyttää noiden ulkolaisten sivujen mukaan siltä, että se todellakin itse tuottaa virtaa (Tai jännitettä, sähköä, energiaa.. mitälie..)jopa sen 1 voltin verran. Apuna prosessissa se käyttää eksoottisia metalleja, kuten Zirkonia.. Siispä.. Minä olin väärässä ja te muut oikeassa. Sorry ja kiitos vastauksista.

Jännite pitää vaihdella n.2 kertaa sekunnissa 0,4ja 0,8 välillä.Muista että johdot on oltava kiinni myös auton johtosarjaan mittauksen aikana.Jos mittaat johdot irti nousee lukema lähelle yhtä volttia eikä vaihtelua tapahdu.Olet oikeassa lamda tuottaa itse sähköä.
        Ps.lamda rikkoutuu harvoin.

• Jonte
        testaaja kirjoitti:

Jännite pitää vaihdella n.2 kertaa sekunnissa 0,4ja 0,8 välillä.Muista että johdot on oltava kiinni myös auton johtosarjaan mittauksen aikana.Jos mittaat johdot irti nousee lukema lähelle yhtä volttia eikä vaihtelua tapahdu.Olet oikeassa lamda tuottaa itse sähköä.
        Ps.lamda rikkoutuu harvoin.

Kiitos tiedosta. Olisin varmaankin irroittanut signaalijohdon johtosarjasta mittauksen ajaksi. Kiitti, kun kerroit, että sen pitää olla kiinni. Olisin pian suotta hankkinut uuden kalliin anturin.

• mr_x

Jos tiedät mikä johdin on singnaali johdin, laita siihen volttimittarin johto ja -johto koneen kylkeen (pitää olla hyvä kontakti), ja jos volttimittari näytää nopeasti vaihtuvia lukemia, niin anturi on kuuma/ehjä mutta jos tulee tasaista lukemaa, niin anturi on kylmä tai sitten rikki. Yleismittari pitää olla millivoltti asteikolla, Ohmi asteikkoa ei saa käyttää.
      Jos anturi on ehjä ja kuuma, niin et pysty lukemaan mitään järkevää lukemaan koska se vaihtuu niin nopeasti.

• Jonte

No kohta jo tuntuu, että homman uskaltaa tehdä ihan itsekin. Kiitos hyvistä neuvoista.

• Tarx

Niin, mä tarkoitin merkillä juuri ruiskujärjestelmää. En tiedä mikä järjestelmä on Audissa. Sierra 2.0 IL HEGO-anturista sanotaan päällisin puolin samaa kuin muut vastanneet ovat kertoneet. Jos sulla nyt sattuu olemaan Bosch Motronic niin etsi pinnit 1 ja 2 anturin liittimistä ja mittaa niistä herkällä jännitemittarilla kavereiden ohjeiden mukaisesti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1719
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      232
      1453
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      88
      1331
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1005
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      864
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      842
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe