Happitunnistimen testaus

Jonte

Voisiko joku ystävällisesti kertoa, kuinka auton Lambda-anturi, eli happitunnistin mitataan yleismittarilla. Siis ihan rautalangasta vääntäen. Pitääkö olla virrat päällä, vai pois? Missä asennossa pitää mittarin valintakytkin olla? Kyseessä on anturi, johon tulee 3 johtoa. Eli lämmityksellä varustettu. Yksi johdoista on musta, muut valkoisia.
Kiitos ihan hirveesti sille, joka viittii neuvoa.

16

15695

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ohmi

      Muistaakseni joitakin antureita ei saa mitata yleismittarilla.Kannattaa varmistaa ,onko vaan huoltojen kikkailua nuo jutut.

    • Tarx

      Moi, voin auttaa jos sulla on Bosch Motronic tai vastaava. Rakensin aikoinaan ruisku Caprin ja siinä yhteydessä tuli opeteltua niitä asioita. Taulukoista löytyy ohmi tiedot. Kaivan opukset esiin sillä välin kun ilmoitat tarkempia tietoja koneestasi.

      • ggg

        kytke valkoisiin piuhoihin 12v ja mustaan maa.jos nousee käry nin se on rikki


      • Jonte

        Kiitos. Mistäs mää sen merkin saan tietoon? Ovat aika syvällä siellä konehuoneessa. Yritän huomenna sitä katsoa, kun on valosampaa. Auto on vanha -91 Audi 2.8 V-6. Moottorityyppi AAH. Kiitos.


      • Jonte
        ggg kirjoitti:

        kytke valkoisiin piuhoihin 12v ja mustaan maa.jos nousee käry nin se on rikki

        Savullahan nää vehkeet toimii...Kun savu pakenee laitteesta. Se lakkaa toimimasta...


    • Jonte

      En nähnyt mitään merkintää valmistajasta. Kerro nyt ylipäätään miten se yleismittarilla mitataan. Sen verran olen saanut selville jo, että kone pitää olla lämmin ja käynnissä ja kierrokset n. 2000-3000rpm, kun testataan. Signaalikarvasta mitataan volttimittarilla DC:tä, mutta, mites sitten? Signaalijohtohan ei voi olla , joten sen on pakko olla -johto. Eli siis akulta otan plussan ja miinuksen otan signaalijohdosta.....Vai...Joko savu nousee???

      • rs2000

        Muistaakseni näin: Mittari signaalikarvan ja maan väliin. Karvan jännite on oltava alle 0,9 volttia, arvon pitää vaihdella 0,5 voltin molemmin puolin. Anturin toimintaa voi testata myös tekemällä imusarjaan ilmavuodon (joku alipaineletku irti) jolloin jännite muuttuu heti. Jännitteistä en ole 100 % varma...


      • Jonte
        rs2000 kirjoitti:

        Muistaakseni näin: Mittari signaalikarvan ja maan väliin. Karvan jännite on oltava alle 0,9 volttia, arvon pitää vaihdella 0,5 voltin molemmin puolin. Anturin toimintaa voi testata myös tekemällä imusarjaan ilmavuodon (joku alipaineletku irti) jolloin jännite muuttuu heti. Jännitteistä en ole 100 % varma...

        No niin..Eikohän se tästä suju. Vielä, kun joku kertois ne voltit, niin olis varmempi olo. Kiitti.


      • Jonte
        rs2000 kirjoitti:

        Muistaakseni näin: Mittari signaalikarvan ja maan väliin. Karvan jännite on oltava alle 0,9 volttia, arvon pitää vaihdella 0,5 voltin molemmin puolin. Anturin toimintaa voi testata myös tekemällä imusarjaan ilmavuodon (joku alipaineletku irti) jolloin jännite muuttuu heti. Jännitteistä en ole 100 % varma...

        Kirjotit, että: "Mittari signaalikarvan ja maan väliin": Ei kai sieltä tunnistimelta voi mitenkään tulla plussa-virtaa. Runkohan on miinus, eikö? Silloinhan tuo ohje tarkoittas just sitä, että rungossa (pakosarjassa) kiinni oleva anturi antais ulos plussaa. Oliko tuo ohje nyt kuitenkaan oikein?? Sorry epäilyni, jos oon väärässä


      • rs2000
        Jonte kirjoitti:

        Kirjotit, että: "Mittari signaalikarvan ja maan väliin": Ei kai sieltä tunnistimelta voi mitenkään tulla plussa-virtaa. Runkohan on miinus, eikö? Silloinhan tuo ohje tarkoittas just sitä, että rungossa (pakosarjassa) kiinni oleva anturi antais ulos plussaa. Oliko tuo ohje nyt kuitenkaan oikein?? Sorry epäilyni, jos oon väärässä

        Niin, johtimen ja rungon välillä täytyy olla potentiaali-ero, oli navat sitten miten päin tahansa, jos anturi jotain mittaa. Jännitehän voi olla myös -0,5 V.

        Ohjeen oikeellisuudesta en tosiaankaan ole varma, enkä ko. mittausta ole koskaan tehnyt. Jäi vain mieleen kun eräs asiantuntija sen noin selitti...

        Eli siis: jos kolme johdinta niin: maa, 12 V ja signaali. Signaali-johdon jännite siis 0,5 V:n molemmin puolin, ei yli 0,9 V.


      • Jonte
        Jonte kirjoitti:

        Kirjotit, että: "Mittari signaalikarvan ja maan väliin": Ei kai sieltä tunnistimelta voi mitenkään tulla plussa-virtaa. Runkohan on miinus, eikö? Silloinhan tuo ohje tarkoittas just sitä, että rungossa (pakosarjassa) kiinni oleva anturi antais ulos plussaa. Oliko tuo ohje nyt kuitenkaan oikein?? Sorry epäilyni, jos oon väärässä

        Taidankin itse vastata omaan kysymykseeni. Eli näyttää noiden ulkolaisten sivujen mukaan siltä, että se todellakin itse tuottaa virtaa (Tai jännitettä, sähköä, energiaa.. mitälie..)jopa sen 1 voltin verran. Apuna prosessissa se käyttää eksoottisia metalleja, kuten Zirkonia.. Siispä.. Minä olin väärässä ja te muut oikeassa. Sorry ja kiitos vastauksista.


      • testaaja
        Jonte kirjoitti:

        Taidankin itse vastata omaan kysymykseeni. Eli näyttää noiden ulkolaisten sivujen mukaan siltä, että se todellakin itse tuottaa virtaa (Tai jännitettä, sähköä, energiaa.. mitälie..)jopa sen 1 voltin verran. Apuna prosessissa se käyttää eksoottisia metalleja, kuten Zirkonia.. Siispä.. Minä olin väärässä ja te muut oikeassa. Sorry ja kiitos vastauksista.

        Jännite pitää vaihdella n.2 kertaa sekunnissa 0,4ja 0,8 välillä.Muista että johdot on oltava kiinni myös auton johtosarjaan mittauksen aikana.Jos mittaat johdot irti nousee lukema lähelle yhtä volttia eikä vaihtelua tapahdu.Olet oikeassa lamda tuottaa itse sähköä.
        Ps.lamda rikkoutuu harvoin.


      • Jonte
        testaaja kirjoitti:

        Jännite pitää vaihdella n.2 kertaa sekunnissa 0,4ja 0,8 välillä.Muista että johdot on oltava kiinni myös auton johtosarjaan mittauksen aikana.Jos mittaat johdot irti nousee lukema lähelle yhtä volttia eikä vaihtelua tapahdu.Olet oikeassa lamda tuottaa itse sähköä.
        Ps.lamda rikkoutuu harvoin.

        Kiitos tiedosta. Olisin varmaankin irroittanut signaalijohdon johtosarjasta mittauksen ajaksi. Kiitti, kun kerroit, että sen pitää olla kiinni. Olisin pian suotta hankkinut uuden kalliin anturin.


    • mr_x

      Jos tiedät mikä johdin on singnaali johdin, laita siihen volttimittarin johto ja -johto koneen kylkeen (pitää olla hyvä kontakti), ja jos volttimittari näytää nopeasti vaihtuvia lukemia, niin anturi on kuuma/ehjä mutta jos tulee tasaista lukemaa, niin anturi on kylmä tai sitten rikki. Yleismittari pitää olla millivoltti asteikolla, Ohmi asteikkoa ei saa käyttää.
      Jos anturi on ehjä ja kuuma, niin et pysty lukemaan mitään järkevää lukemaan koska se vaihtuu niin nopeasti.

      • Jonte

        No kohta jo tuntuu, että homman uskaltaa tehdä ihan itsekin. Kiitos hyvistä neuvoista.


    • Tarx

      Niin, mä tarkoitin merkillä juuri ruiskujärjestelmää. En tiedä mikä järjestelmä on Audissa. Sierra 2.0 IL HEGO-anturista sanotaan päällisin puolin samaa kuin muut vastanneet ovat kertoneet. Jos sulla nyt sattuu olemaan Bosch Motronic niin etsi pinnit 1 ja 2 anturin liittimistä ja mittaa niistä herkällä jännitemittarilla kavereiden ohjeiden mukaisesti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      212
      7460
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      57
      2912
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      190
      2327
    4. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1733
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      159
      1694
    6. Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.

      Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke
      Helsinki
      20
      1386
    7. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      74
      1240
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      38
      1173
    9. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      27
      1155
    10. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      50
      1029
    Aihe