Näin: wanha perämoottori lataamaan akkuja

sähkönerooooooo

Magneetolta tulee kaksi johtoa, jos nämä kytkis jännitteensäätäjään ja säätäjästä plus akkuun ja säätäjän runkosta miinus, niin akku latautuu?

Laittais vaikka tuollaisen halvan Briggs&Strattonin säätäjän, kun näyttää kestävän ampeerejakin hyvin.

Toimiiko idea?
Hinta on reilusti alle uuden akun hinta....

https://www.google.fi/search?q=briggs and stratton voltage regulator&biw=1366&bih=657&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=GbFtVfWaCuXqyQP304CQAQ&ved=0CAYQ_AUoAQ

http://www.ebay.com/itm/Briggs-and-Stratton-voltage-regulator-394890-691185-393374-797182-/281031598465

18

179

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onnistuneeko

      Saako tuohon kytkettyä myös sammutusnapin ja ohjauskaapelin? Vm41? Jos saa, niin tilaan itsellenikin!

    • Sähkönerooooooo

      Outboard Charging Kit These are a complete kit I make up for DIY installation.
      The kit rectifies and regulates the AC charge from your outboards lighting coil to 12 volts DC voltage for charging a battery, running appliances, lights etc. As the output is regulated, there is no risk of overcharging your battery, or causing damage to electronics.
      Included are
      1 Heavy duty 50 Amp regulator/rectifier
      5 feet of twin core wire to run to your battery, pre terminated onto regulator/rectifier
      2 Inline joiners to connect to your motors Ac output from the lighting coil
      2 ring terminals to connect to the battery
      3 Cable ties to tidy wiring
      Complete wiring and fitting instructions
      It should take you about 5-10 minutes to hook this up, only tools needed is a set of crimp pliers

      Eli toimii!!!

    • vee-ämmä

      Pitääkö vetää regulta tai tasurilta plus-johto suoraan akun navalle asti, vai voiko liittää esim. starttireleen napaan, johon tulee akulta paksu johto? Eikö se sitä kauttakin mene lataus perille? Tasurin miinus varmaan vain koneen maadoituspisteeseen? Vai onko siinä joku että pitää vetää tasurilta ja - omilla johdoilla suoraan akun navoille asti?

      • Onnistunee

        http://www.maxrules.com/oldmercs/Wiring/1966ona/55.jpg

        Noinhan tuo on tuossakin kytketty joten eiköhän se ole ihan passeli tapa.


      • oikein.on

        voi kytkeä noin


    • vsvsvsvsvs

      Muistakaa poijaat sitten laittaa noihin virityksiin pääkatkaisija ja -sulake. Akusta tulee vikatapauksissa niin paljon virtaa, että palaa vielä koko vene.
      Magneetolta ei hirveesti virtaa saada ulos. Mitä nyt mutama ampeeri. Veneessä tolla tavallisesti saadaan kulkuvalo palamaan muttei juuri muuta.

      • es-pärisee

        Mulla on sulake siinä johdossa joka menee akulta virtalukolle, jonka kautta on kytketty mm. valot ja kaikki muukin elektroniikka. Pitäiskö jossain muuallakin vielä sulake olla ja miksi? Mitä hyötyä on peräkkäisistä sulakkeista? En ole koskaan kuullut että akusta starttisolenoidille menevässä johdossa olisi sulake tai tasurilta akulle menevässä johdossa. Itse asiassa tasurilta menee johto mullakin starttisolenoidin sille korvalle johon akulta tulee paksu johto eikä suoraan akkuun ja hyvin on toiminut.


      • oikein.on
        es-pärisee kirjoitti:

        Mulla on sulake siinä johdossa joka menee akulta virtalukolle, jonka kautta on kytketty mm. valot ja kaikki muukin elektroniikka. Pitäiskö jossain muuallakin vielä sulake olla ja miksi? Mitä hyötyä on peräkkäisistä sulakkeista? En ole koskaan kuullut että akusta starttisolenoidille menevässä johdossa olisi sulake tai tasurilta akulle menevässä johdossa. Itse asiassa tasurilta menee johto mullakin starttisolenoidin sille korvalle johon akulta tulee paksu johto eikä suoraan akkuun ja hyvin on toiminut.

        ei tarvi enempiä sulakkeita jos kaikki sähkö tulee yhden sulakkeen takaa. voihan se palaa jos kuormaa on liikaa mutta sehän on sulakkeen tarkoituskin. ei tarvi akun paksussa johdossa tai tasurilta tulevassa johdossa sulaketta.


    • Aikoinaan nikkaroin itse 20hv narusta käyntiin vedettävään moottoriin pelkän tasasuuntaajan akun ja sähkön ulostulon väliin. Latasi sen verran että akku pysyi latingissa koko kesän. Vene oli avo TL vene ja akulla pyöritin automaattista pilssipumppua.

    • vm41

      Minulla on paaaaaaljon parempi, sekä tehokkaampi lataussysteemi kuin esitetyt, en vain jaksa nyt sitä alkaa kertomaan, joten jatkuu huomenna.

      • Sököhemmo

        Nääkkö unta hörhöinnovaatiosta?


      • saankoARVATA

        Pari niin suurta akkua, että virta riittää reuissullensa, vaikka toinen on latauksessa, ja vaihtelee niitä keskenään.
        ja kotona on halpaa ladata isoakin akkua pari vuorokautta.


    • vm41

      Aurinkokenolla lataus hoituu vaivatta, sekä ilmaiseksi.

      • pö56

        Minä tein biokaasumodifikaation Jammuuni ja kone kulkee puhtaalla biokaasulla ilmaiseksi ja vaivatta, ei tosin ilmavaivatta. Piereskelemme vaimon kanssa kilpaa koneeseen ja johan pärisee. Lataus hoituu vaivatta siinä välissä pumppaamalla vaimoa peppuun.


    • vm41

      Ainoa haittapuoli biokaasun käytössä on tuo käyttövoima vero, joka astuu voimaan muun, kuin pensan sijaan käytöstä.
      Hajuhaittavero on myös mahdollista saada, mikäli joku "nättinokka" sattuu lähivesille.
      Lisäksi kansantaloudellisesti ajatellen, ei Suomen talous tuon avulla nouse uuteen kukoistukseen, joten ABC kautta vain vesille.

    • Jammula

      Mulla on ollut kymmenisen vuotta Jammussa käytössä Suzukin tasasuuntaaja muuttamassa valopuolan virran akkuun sopivaksi. Kun ajaa 4/5 kierroksilla akkuun menee virtaa n. 17V jännitteellä, kun ajaa hiljempaa jännite tippuu. Akku taitaa tykätä hyvää, kun käytin käytettyä akkua 11v, vaihdoin autosta alle vuoden vanhan akun veneeseen ja 11v vanha akku meni vaihtoauton mukana maailmalle, kun jostain löytäisi yhtä hyvän akun. Maksoin vanhasta Suzukin tasasuuntaajasta 20€ silloin aikoinaan, hyvin hoitaa hommansa edelleen, kaiku ja pilssipumppu käytössä, hauis-startti käynnistää.

    • vm41

      Akun käyttöikä johtuu usein käytöstä.
      Pätkäajoissa auton akku ei ehdi palautua ennalleen, joten varsinkin talviaikoina, kun kuormitus on suurta, olisi hyvä, jos mahdollista, ladata välillä akkua "seinästä".
      Autossa muutenkin on latauselektroniikka huomattavasti parempitasoista kuin perämoottoreissa, joten akun elinikä pitenee huomattavasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      69
      3974
    2. Mites meillä nainen tämä yhteys

      Onko se yhteistä se kokemus siitä, että tunnemme syvästi toisemme? Tunnemme vetoa ja sielunyhteyttä, jotain kuin toisest
      Ikävä
      66
      1517
    3. Miltä kaivattusi näyttää

      Kehtaako esitellä kenellekään? 🤣🙆‍♂️
      Ikävä
      53
      1213
    4. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      64
      1132
    5. Rokote otti taas omansa. Maki Kolehmainen kuollut.

      RIP Maki. Muusikko, tuottaja ja säveltäjä Maki Kolehmainen on kuollut. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Yle. Kolehmainen k
      Maailman menoa
      23
      1014
    6. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      74
      980
    7. Olen lihonut vähän

      Sekin nolottaa. Onneksi ei nähdä ihan heti. Ehdin palata ennalleni.
      Ikävä
      115
      977
    8. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      90
      902
    9. Toivoisin niin

      Että edes kerran heräisin vierestäsi uuteen aamuun.. 💔
      Ikävä
      46
      771
    10. Miksi, siis miksi haluat kirjoitella minun kanssa?

      En vain oikeen ymmärrä. Onko sulla tylsää, vai mikä homma?
      Ikävä
      59
      768
    Aihe