Ongelmakoira !

Sekrr

Minulla on 4v sekarotuinen uroskoira (saksanpaimenkoiras 50%, suomenajokoiraa 25% ja labbista 25% ) , pentuna kun koira karkasi, naapuri oli ampunut koiraa kylkeen ilmahaulikolla (?) , sen jälkeen koira pelkää kaikkea mikä "pamahtaa" , tämä on ongelma esim kun koiraa vie lenkille ja kuulu pamahdus jostain niin koira vetää takaisin kotiin vatsa maassa asti. Myös koiran ollessa pieni tämän tapahtuneen jälkeen äitini ex mies löi koiraa kun se tuli karkuteiltä kotiin (tiedän että todella väärin mutta itse olin niin pieni etten voinut tehdä muuta kuin sanoa että miten silloin oikeasti tehdään) tämän jälkeen koira todella epävarmaksi tullut, nykyään ihme kyllä koira ei karkaa ja osaa olla pihassa vapaana kun ollaan kehuttu aina kun tulee kotiin . Silti koira on epävarma ja haukkuu ovikellolle, vieraille ihmisille ja kun vieraat koittavat antaa kättä niin koira perääntyy ja näyttää hampaita , hetken jälkeen koira rauhoittuu ja menee makaamaan omalle paikalleen. Ulkona vastaantulevat koirat (vain urokset) ovat hänelle "uhka" ja koira rähisee jos toinen koira ottaa katsekontaktin, ohituksen jälkeen koira jatkaa taas maan haistelua normaalisti, mitä tälle tulisi tehdä ? Koira ei tule mielellään luokse edes sisällä pyynnöstä , jos tulee se näyttää erittäin alistuvalta ja tulee todella pienin askelin . Koira hakeutuu usein turvaan "pois" silloin kun sitä pyydetään tulemaan luokse , se pelkää ihmistä. Tänään koira muuttaa minun kanssani ja aion uudessa kodissa alkaa kouluttaa sitä parempaan suuntaan kunhan saisin neuvoja, perusasiat tiedän , mutta jos jollain olisi kunnon neuvoja niin otan mielelläni vastaan, aion laittaa koiran eteen kaikkeni . Kiitos todella paljon jos autatte , siitä on hyötyä jotta saisin koiralle tasapainoisen elämän ilman että se stressaisi jokaista liikettään, kritiikkiä otan vastaan, mutta ymmärtäkää että minä en voinut vaikuttaa tiettyihin asioihin kun olin pienempi , kiitos..

10

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dkdjÖJF

      Luottamusta ihmisiin saat ruokkimalla koiraasi kädestä. Istut lattialla ja annat kädestä sille ruokaa samalla silität sitä. Pyydä vieralijoita tarjoamaan nameja aina kun koirasi tulee oma-aloitteisesti luokse. Ole jämäkkä, mutta lempeä. Älä korota ääntäsi. Luoksetuloa kannattaa harjoittaa (yhdistä joku siihen joku sana) ja kun koira tulee luokse, se palkitaan namilla tai leikillä. Opeta se käskystä katsomaan sinua silmiin. Namit molempiin käsiin selän taakse ja kun koira katsoo vaikka vahingossa sinua silmiin, palkitse se. Yhdistä sana "katso" samaan aikaan kun koira on aikeissa katsoa silmiin. Kun käsky alkaa olla hallinnassa, voit liikkua esim. selkä edellä koiran seuratessa ja anna käsky (muista palkita joka katse). Tätä käskyä voit käyttää apuna lenkillä kun pitää ohittaa toinen koira, polkupyörä tms. Paukkuherkkää koiraa voi yrittää siedättää. Alat esim. leikkiä koiran kanssa kun kuuluu ensimmäinen paukku. Myynnissä on cd, jota voi soittaa koiralle siedettämis mielessä. Sellaisia rotuja, jotka vaatii paljon liikuntaa. Kokeile opettaa vaikka noutamaan tavaroita, piilota nameja/tavaroita etsittäväksi. Etsi sun koiran juttu.

    • 41822

      Tossa toisten koirien ohittamisessa kannattanee mainita kuka sieltä on tulossa. Eli keksi nimi vastaantulijalle ellet tiedä ennestään. Ja puhu paljon koko ohituksen ajan. Olet itse vaan tilanteessa muuten ilmeetön kuin toteemipaalu etkä lähde koiran rähinöintiin mukaan. Ainoastaan estät päällekäynnin mikäli sitä yrittää. Ja pyydä koira vierelle jo ajoissa.
      Tuosta paukkupelosta on aika hankala päästä irti ja eroon, mutta kokeilepa sellaista että et vain anna varsinaisesti pakenemisreaktiolle periksi. Elikkä eteneminen voi pysähtyä siihen paikkaan, mutta takaisin ei palata. Seisot siinä paikassa missä olet vaikka kolme tuntia kunnes koira rentoutuu ja tulee luoksesi. Sen jälkeen jatkatte matkaa alkuperäisen suunnitelman mukaan.
      Äänensävyllä on koiralle enemmän merkitystä kuin mitä sille tarkasti ottaen puhut. Se oppii kyllä ymmärtämään todella paljon asiota sanojenkin perusteella mutta aralle koiralle on vielä tärkeämpää se miten "käskyt" esitetään. Joten etsi sellainen sävy kommunikointiin jota koirasi ei pidä uhkaavana.
      Ojennetun käden ongelmassa en oikein voi auttaa, kuin että neuvot vain ihmisiä olemaan tarjoamatta koissulle kättään purtavaksi. En ole itsekään keksinyt miten sen saisi omalta kitkettyä täysin pois. Ja kahdeksan vuotta on jo yhdessä eletty. Ja oikeastaan ainoa mitä olen keksinyt, on että kun koira ja ihminen tutustuvat toisiinsa, niin katson toiseen suuntaan jolloin koira ei saa vahingossakaan sellaista kuvaa että epäilisin tilanteessa olevan jotain kummallista. Sekään ei aina tehoa vaan muutama on silti saanut maistaa hammasta, lähinnä ahtaissa paikoissa. Tuo oivallus katsekontaktin välttämisestä syntyi kun huomasin koiran aina juuri ennen tilannetta vilkaisevan minua ennen kuin hälväisi.
      Oletko huomannut että koirasi tietyissä tilanteissa halutessaan rapsutuksia, kääntää perspuolen sinuun? Entä onko sama ollut jonkun vieraan kanssa? Tämä on sellainen luottamuksen osoitus ja pyyntö että rapsautas nyt minua. Tästä kannattaa mainita myös vieraille jotka käyvät, että pidättäytyvät kunnes "saavat luvan" rapsuttaa. Jotkut koirat vain taitaa olla niin itsenäisiä että eivät halua itseään kenen tahansa rapsuttelevan. Siihen täytyy vain ilmeisesti sopeutua.

    • collielover

      Tuon pelon kyllä ymmärtää. sukulaisella oli koira joka oly yritetty hukutaa kun se oli pieni. traumathan sille oiralle jäi :( jos se lenkillä yrittää lähteä takasin pysyt vaa paikallas etkä anna periks kyl se pystyy ne pelot voittaa :)

    • eretty

      Mutta muista, että kun lähdet omillesi koiran kanssa, uusi lehti kääntyy senkin elämässä. Älä erehdy hyvittelemään sille sen aikaisempia huonoja kokemuksia, vaan ole sille turvallinen, määrätietoinen, oikeudenmukainen laumanjohtaja. Koira kehittyy kyllä kun näkee, että arvaamattomasti käyttäytyvät ihmiset eivät enää uhkaa sitä.

    • batza

      Komppaan ylläolevia nimenomaan oma energiataso,äänenpaino ja palkkauksen ajoitus on avainasemassa aralla. Thundershirt voi auttaa tukena kun yhdistää sen ajoitukseen signaalien kanssa :)

      • Opetelkaa.suomenkieli

        Jos ihminen otetaan töihin, hänet palkataan. Jos taas koiralle annetaan esim. namu hyvästä suorituksesta, se PALKITAAN, ei palkata. Palkkaaminen = työhönottoa.


      • pisarax

        Minä aloittaisin ihan aasta. Koiralle selkeä oma paikka uudessa kodissa. Hyvä peti, mistä näkee ulko ovelle ja muualle huoneistoon.
        Aamu lenkitys riittävän pitkä, että jaksaa odottaa rauhallisena kotona. Kun jätät koiran yksin kotiin voit laittaa vaikka koko aamu ruoan piiloihin. Eli vessapaperi rullista, maitopurkeista, teet ns. Rasioita joihin piilotat raksut. Näin koira ei hätääny niin helposti, ja ala tuhoamaan uutta kotisi ulko ovea tms.
        Pahvi sotkua saa sitten siivoilla, mutta ei tarvitse ostaa uutta ulko ovea.
        Sitten taas iltalenkille, ja jos vastaan tulee ihmisiä tai koiria kerroiloisesti että tulee kiva kaveri, mikäli ohitus menee hyvin makupalaa taskusta heti. Pidä aina mukana lenkillä makupala tasku, mikäli koirasi on ruoalle perso. Jos vaikka naru pallo on parempi käytä sitä.
        Mene koirasi kanssa,johonkin hyvään kerhoon mukaan, esim. Kiva koulutus tai muu mikä teitä lähellä.
        Hyvä siitä tulee, kun luin viestisi niin rakkautta sinulla ei ainakaan puutu. Kaikkea hyvää teille


    • Kouluta.se

      On ongelma koiranomistajia ja näiden laiminlyöntien/osaamattomuuden kautta voi syntyä ongelmakoiria. Pitää hoitaa syytä eikä vain oiretta. Ongelmallisen koiranomistajan pitää opetella kasvattamaan ja kouluttamaan koiraa.

    • äänipelkoon.siedätystä

      Äänipelkoinen koira siedätetään totuttamalla se ensin aivan pieniin ääniin. Etsi ääni, joka on niin pieni, ettei koira vielä pelkää sitä. Harjoittele koiran kanssa kotona rauhassa. Naputa aluksi vaikka kynnellä pöytää, jos koira ei sitä pelkää. Nosta äänen kovuutta asteittain, esim. lusikan tai jonkun muun esineen pöytään naputtamista. Siedättämisessä tarkoitus on, että koira ei missään harjoituksen vaiheessa pelkää. Jos koira säikähtää ääntä, palaa harjoituksessa taaksepäin. Kun koira siedättyy, voit alkaa aiheuttaa paukahdusta muistuttavia ääniä, aluksi tosi hiljaisia, kunnes koiralla ei evä värähdä vaikka se kuulisi oikean laukauksenkin. Tämä vaatii paljon aikaa ja kärsivällisyyttä, etkä todennäköisesti koskaan saa koiraa siedätettyä laukaukseen täysin, mutta on jo suureksi avuksi, että etenet koiran kanssa, niin pitkälle, että sen arkielämästä edes pikkuisen hälvenee pelkääminen ja pelon aiheet. Voit käyttää apuna äänitettyjä laukauksen ääniä cd:ltä ja lisäksi voit aina liittää ääneen jotain mukavaa, kuten täyden ruokakupin.

      Vaikka kävisikin niin onnellisesti, että koirasi tottuisi laukauksiin hyvin eikä pelkäisi niitä lenkilläkään, kerran opittu pelko uinuu aina koiran pään sisällä. Jotta uinuva pelko ei herää, toista joskus myöhemmin tämä tekemäsi siedätysharjoitus. Sitä on itse asiassa hyvä toistaa koko koiran elämän ajan vaikkapa aina vuosittain.

    • koirakakka

      kuka idiootti ampuu haulikolla koiraa?! ei ihme että sillä on traumat!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 189
      2326
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      54
      2124
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      175
      1974
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      172
      1702
    5. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      46
      1451
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1267
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1205
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1200
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      16
      1188
    Aihe